وزارت‌جوانان احمدی‌نژاد برای ازدواج‌جوانان چه کرد؟/ ۳ تا ۴میلیون زن مطلقه‌ در ایران/ فرمول‌طلایی ازدواج

چرا سن ازدواج زیاد شده است؟ اقتصادی است یا فرهنگی؟ چاره چیست؟ برنامه مناطره این هفته کوشید به این سوالات و سوالاتی دیگر درباره ازدواج پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ برنامه مناظره جمعه ۱۹ مهر ۹۲ به ازدواج و بررسی دلایل افزایش سن ازدواج اختصاص داشت. میهمانان این برنامه علی مطهری،‌ نماینده مردم تهران در مجلس، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، حسین باهر جامعه شناس، مهری سویزی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و حجت الاسلام ولی الله نقی‌پورفر عضو هیات علمی دانشگاه قم بودند. 

هرچند که در پایان این مناظره هم مانند دیگر میزگردها و بحث هایی که درباره ازدواج می شود، دلیل روشن و راهکار مناسب برای معضل جوانان وجود نداشت، اما انتقادات علی مطهری به عملکرد وزارت ورزش و جوانان دولت محمود احمدی‌نژاد در حوزه ازدواج و همچنین امار و ارقامی برخی میهمانان از جمله حجت الاسلام نقی‌پورفر دادند، جالب بود.

در بخشی از مناظره، حسین باهر فرمول طلایی ازدواج ارائه کرد: این فرمول طلایی برابر است با نصف سن مرد به اضافه 6 مساوی با سن زن و این اختلاف سن پسر و دختر است.

همین دستاویز برخی سوالات مرتضی حیدری،‌ مجری برنامه از میهمانان بود. او در جایی از علی مطهری درباره ازدواج فرزندان نمایندگان مجلس پرسید. مطهری درپاسخ گفت: پسر بنده در سن 27 سالگی ازدواج کرده و کمی هم ازدواجش دیر بوده است.

در ادامه حیدری از مطهری پرسید،  آیا فرزند شما فرمول طلایی ازدواج را رعایت کرده است یا خیر؟ مطهری در پاسخ گفت:‌ بله، رعایت کرده است چرا که عروس من 22 سال سن دارد.

باهر اما در ادامه گفت: در اینجا بحث فقط در خصوص آغاز ازدواج صورت گرفته است و در خصوص ادامه آن هیچ بحثی مطرح نشده است، ازدواج باید طوری باشد که هم زن و هم مرد در یک زمان از ساحت جنسی خارج شوند.

همین باعث شد مجری خطاب به باهر بگوید:  پس شما این فرمول را برای ازدواج اول مؤثر می‌دانید و ازدواج دوم و سوم را مستلزم رعایت این فرمول نمی‌دانید.

دراینجا مهری سویزی در واکنش به سخنان حیدری گفت: خواهش می‌کنم که ازدواج دوم و سوم را اینگونه عادی‌سازی نکنید.

بعد هم  حجت‌الاسلام نقی‌‌پور‌فر اضافه کرد: اصل با تک همسری است، ازدواج موقت، موقت است. الان جوان مجرد بکر، مشکل ازدواج دارد.

و سپس آماری ارائه داد: هم‌اکنون سه تا چهار میلیون زن مطلقه و بیوه در کشور وجود دارد.

در بخشی دیگر از برنامه علی مطهری با تأکید بر ازدواج به موقع و جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج گفت: این امر به این معنی نیست که برای همه جوانان می‌خواهیم یک نسخه واحد بپیچیم. در این میان جوانانی هستند که جویای علم هستند و احساس نیازی به ازدواج نمی‌کنند و اگر این دسته از جوانان دیر به سمت ازدواج بروند مسئله‌ای نخواهد بود. مسئله اصلی این است که جوانانی تمایل به ازدواج دارند اما به دلیل مسائل فرهنگی، اقتصادی و آداب و رسوم نمی‌توانند سراغ این امر حسنه بروند.

او گفت: باید توجه داشت که بزرگانی بودند که دیر ازدواج کردند از جمله می‌توان به شهید مطهری که در سن 30 سالگی ازدواج کرد اشاره کرد.

 

همسریابی و خواستگاری دختران از پسران

اما از بخش های جذاب این برنامه درباره سایت های همسریابی بود. حیدری از سویزی درباره شیوه فعالیت سایت های همسریابی پرسید. او گفت: مأموریت برخی‌ سایت‌های همسریابی شکار سوژه‌‌‌های غلط است. برخی اگر بتواند زمینه گفت‌وگو و مشاوره و شناخت را مانند فرهنگ وساطت نوین در چارچوب شئونات انسانی و حرمت‌گذاری برای کرامت دختر ایجاد کند، قطعاً مؤثر خواهد بود.

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان گفت: فرهنگ وساطت باید احیا شود و از ظرفیت‌های موجود نیز استفاده لازم به عمل آید.

درهمین باره حجت‌الاسلام نقی‌پورفر گفت: باید از این فرصت‌ها استفاده شود هم‌اکنون 50 درصد مسائل فرهنگی در امر ازدواج دخیل است و باید در دانشگاه‌ها چنین فضاهایی ایجاد شود. باید قدرت انتخاب دخترها افزایش پیدا کند. هم‌اکنون فرصت انتخاب برای دخترها محدود است، باید در سایت‌ها بخش مردمی ایجاد شود.

او گفت: در فرهنگ اسلامی خانم باید ناز کند و آقا نیز ناز بکشد به طوری که باید شاکله شخصیت خانم حفظ شود البته قدرت انتخاب وی باید بالا برود.

اما حسین باهر به سخنان نقی‌پورفر واکنش نشان داد و بحث ازدواج دختران از پسران را مطرح کرد:‌ هم‌اکنون ما در عمل با ازدواج مدنظر اسلام فاصله گرفته‌ایم، زن مظهر ناز و مرد مظهر نیاز است و باید فرهنگ در جامعه به نحوی بالا برود که اگر خانمی هم از مردی تقاضای ازدواج کرد این امر بد تلقی نشود.

در ادامه هم علی مطهری گفت: اگر در جایی خانمی از یک آقا خواستگاری کند کسی نمی‌گوید که وی کار حرامی کرده است اما در فرهنگ این امر جا نیفتاده است، زنی که خواستگاری می‌کند در آینده مسائل ممکن است به ضررش تمام شود مگر اینکه آقا خیلی فهمیده باشد.

مهری سویزی در واکنش هم در ادامه گفت: باید اولین ازدواج در عالم را الگو قرار داد، خداوند خواستگاری را یاد حضرت آدم داد و حضرت آدم از خدا حضرت حوا را خواستگاری کرد. دختر می‌تواند خواستار باشد اما نمی‌تواند اظهارش کند، اظهار چنین امری از جانب مرد مناسب است.

او گفت: خیلی از دخترها و پسرها نمی‌توانند هم کف هم را پیدا کنند و در این میان فرهنگ وساطت در محیط مجازی باید فعال شود.

مطهری اما ختم این بخث را چنین گفت: در قانون پیش‌بینی شده است که به اینگونه مراکز مجوز داده شود، اگر سایت‌های همسریابی تحت مدیریت و مسئولیت وزارتخانه‌ای مانند وزارت ورزش و جوانان باشد مردم به آن اعتماد می‌کنند.


چرا قانون تسهیل ازدواج اجرا نشد؟ 

یکی دیگر از بخش های برنامه، چالش علی مطهری با محمد عباسی بود. مطهری گفت: قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال 1384 و در مجلس هفتم به تصویب رسید که در آن زمان بنده در مجلس نبودم ولی قانون تمهیدات خوبی را برای تصویب ازدواج جوانان پیش‌بینی کرده است.

او درباره بندهایی از این قانون گفت: مسکن موقت به مدت 3 سال، کمک هزینه زندگی برای زوج‌هایی که محل درآمد ندارند به مدت 2 سال، تهیه فضاهای مناسب برای جشن‌های ازدواج توسط مؤسسات و شهرداری‌ها از مواردی است که در قانون تسهیل ازدواج مطرح شده است. علی‌رغم اینکه قانون خوب تدوین شده است و مزایای خوبی برای تسهیل در ازدواج جوانان دارد ولی به طور جدی اجرایی نشد.

مطهری گفت: این قانون جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی ازدواج را در بر گرفته است. امروز در شرایط خاصی و با توجه به تحریم‌های اقتصادی قرار داریم و مشکلات دو چندان شده است شاید تعویق در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان کم شدن درآمدهای دولت باشد. ادغام سازمان جوانان با وزارت ورزش یکی از دلایل درست اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان است.

اما پاسخ اجرا نشدن این قاون را محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان داد. او گفت: قانون تسهیل در ازدواج جوانان در زمانی که بنده در مجلس شورای اسلامی بودم به تصویب رسید و مفاد این طرح قانونی این است که مجلس تسهیل در امور ازدواج جوانان داشته باشد. در حال حاضر دغدغه مهم ازدواج مسائل اقتصادی است. بیشترین مفاد قانون تسهیل در ازدواج جوانان نیز به موضوع مسائل اقتصادی ازدواج پرداخته است.

به گفته او در سالهای گذشته در بودجه مبلغی را به عنوان تسهیل در ازدواج جوانان قرار نداده‌اند: در دولت نهم و دهم صندوق مهر برای تسهیل در ازدواج جوانان وامهایی را در راستای این قانون داده است ولی اینکه این صندوق بتواند همان آیین‌نامه اندوخته جوانان را تشکیل دهد علی‌رغم اثرگذاری که داشته است ولی نتوانسته تأثیر بسزایی داشته باشد. مسکن مهر نیز در تأمین مسکن ارزان برای جوانان که به تازگی تشکیل زندگی داده‌اند تأثیرگذار بوده است.

در بخش نخست برنامه درحالی محمد عباسی پذیرفت که به لحاظ اجتماعی، مسائل اقتصادی اثربخش‌ترین عامل در افزایش سن ازدواج بوده است که او در زمان حضور در وزارت ورزش و جوانان بارها تاکید کرده بود که دلیل اصلی افزایش سن ازدواج و ناتوانی جوانان در ازدواج، اقتصادی نیست. 

در بخش دیگری از برنامه سوال یکی از بیننده ها از عباسی پرسیده شد: بود و نبود وزارت ورزش و جوانان در کاهش سن ازدواج مؤثر بوده است یا خیر؟

وزیر ورزش و جوانان دولت دهم در پاسخ گفت: هر کدام از این مزایا که برای تسهیل ازدواج در مدارس مطرح می‌شود آسیب‌هایی نیز به همراه دارد اما هیچ چیز نباید مانع ازدواج شود.  در آخرین روزهای کار من در وزارت ورزش و جوانان توافقاتی با تعدادی از سازمانها انجام شد که بر اساس آن توافقنامه پایداری ازدواج به معاونت امور زنان، آسیب‌های اجتماعی ازدواج به سازمان بهزیستی سپرده شد و اگر این تقسیم‌بندی‌ها انجام شود می‌تواند اثرگذار باشد.

او گفت: خطاب قانون تسهیل ازدواج وزارت ورزش و جوانان نیست و هر سازمانی باید بتواند این کار را انجام دهد.

 

چرا اشتغال برای زنان را تبلیغ می کنند؟

در بخشی از برنامه حیدری به این قانون تسهیل ازدواج برگشت و از حجت‌الاسلام ولی‌الله نقی ‌پورفر پرسید: آیا با فرض اینکه قانون تسهیل ازدواج به خوبی اجرا می‌شد آیا باز هم شاهد افزایش سن ازدواج بودیم،

نقی‌پورفر در پاسخ گفت: قدم اول در اجرایی شدن هر قانون قانون‌گذاری است و ما در هر رفتاری نیازمند یک پیوست فرهنگی هستیم که متأسفانه هم‌اکنون اهمیت خانواده اتاق‌های فکر ما به خوبی تبیین نشده است. کسی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات خود اولویت اشتغال را برای خانم‌ها مطرح می‌کند مشخص است که تبیین درستی در اتاق فکر برای وی انجام نشده است چرا که وقتی خانم‌ها ازدواج می‌کنند طلبکار و آقایان بدهکار می‌شوند.

او گفت: همسری و مادری جزو الزامات فقهی نیست و مادری نیز از اصول فقهی به حساب نمی‌آید. هم‌اکنون متأسفانه در حوزه‌های علمیه نیز این موضوع به درستی تبیین نشده است وقتی سردمداران آن وحدت رویه و نظر در خصوص مشکلات جوانان ندارند مشکلات ما افزایش می‌یابد.

به گفته این استاد دانشگاه هم‌اکنون اتاق فکر حداقل های مطلوب در زمینه ازدواج برخوردار نیست و حلقه وصلی برای ارتباط این اجزا با هم وجود ندارد: ما هم‌اکنون در آموزش و پرورش لشکر آقایان و خانم‌های مجرد را داریم و این نشان می‌دهد که اولویت اول ما ازدواج جوانان نبوده است.

او به قانون تسهیل ازدواج اشاره کرد و گفت: من به شخصه درگیر این قانون هستم و در تدوین آن حضور داشتم این قانون با اولویت تشکیل خانواده مطرح شد اما هم‌اکنون بودجه‌بندی‌های ما براساس تشکیل خانواده تخصیص پیدا نمی‌کند.

 

دلیل افزایش سن ازدواج

میهمانان برنامه در بخش نخست برنامه هرکدام پاسخ سوال پیامکی برنامه 
(به نظر شما کدام عامل در تأخیر ازدواج جوانان مؤثر بوده است) را دادند که پاسخ ها را در جدول زیر می بینید؛

نام اقتصادی فرهنگی دلیل
حسین باهر - مسائل اقتصادی بیشتر از مسائل فرهنگی در کاهش وقوع ازدواج تأثیرگذار بوده است. اقتصاد یک شمشیر دولبه است، آنکه خیلی فقیر است آسیب می‌بیند و آن کس هم که خیلی غنی است هم به مشکل بر می‌خورد چرا که یکی درد بیکاری و دیگری درد بی‌عاری دارد. وقتی می‌گویم اقتصاد به این دلیل است که بنیان فرهنگ را اقتصاد شکل می‌دهد و قران صراحتا در این موضوع عنوان کرده که اگر ازدواج به تأخیر بیفتد به دلیل مسائل مالی است و خدا در این زمینه کمک می‌کند.

از سوی دیگر مسئله تجمل و تکثر مطرح است، زیربنای سلامت و مرض جامعه اقتصاد است و فرهنگ و اجتماع و عرفان روبنای جامعه است.

در حال حاضر پیش از 60 درصد جوانان حداقل مدرک لیسانس دارند اما در واقع چند درصد آنها کار دارند؟ چند درصد به کشورهای مختلف برای اشتغال مراجعه می‌کنند؟ این یک مسئله است که ما باید برای آن مکانیزم‌های عملی مناسبی را ارائه دهیم. ما برای پسرهایی که آمادگی ازدواج دارند اولویت اشتغال را ایجاد کنیم و یا معافیت از سربازی بگذاریم. چرا که خود ازدواج به نظر من یک نوع سربازی است.

حجت الاسلام ولی الله نقی‌پورفر  -

حداقل 60 درصد مسائل فرهنگی و 40 درصد مسائل اقتصادی باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است. در بحث فرهنگی ابعاد آموزشی مشاوره گام به گام و همسریابی و در ابعاد اقتصادی، تأمین مسکن، حداقل درآمد ماهیانه و دسترسی به امکانات زندگی مورد توجه است. 

اگر نقص کار ما مسائل فرهنگی است باید بگویم در بحث مشاوره نیز تاکنون خوب عمل نکرده‌ایم و متأسفانه در کشور دکترای خانواده نداریم در حالی در کشور آمریکا این نوع تخصص‌ها وجود دارد. بنابراین در الزامات فرهنگی تشکیل خانواده نیز نقص‌هایی وجود دارد.

مهری سویزی - مسائل فرهنگی نقش بیشتری در افزایش سن ازدواج دارد. من معتقدم سر راه پسرها مشکل اقتصادی و بر سر راه اقتصادی مشکلات فرهنگی وجود دارد. دخترها باید از نظر بینش و تفکر واقع‌گرایانه‌تر به زندگی نگاه کند و کمتر به دنبال وسایل و امکانات خاص باشند.

تجربه ثابت کرده کسانی که بیش از ازدواج به دنبال بهترین آرایشگاه‌ها سالن‌های پذیرایی و عکاسی‌ها بودند پس از ازدواج به دنبال بهترین وکیل‌ها برای طلاق رفته‌اند. برای حل مشکل اقتصادی پسرها باید کارآفرینی ایجاد شود. ما از سال 84 تا الان قانون داریم اما این قانون باید اجرایی شود تا نتیجه اصلی را شاهد باشیم و اگر نخواهیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم مشکل ما همچنان ادامه خواهد داشت.

ما باید به فکر بالا رفتن بینش دخترها باشیم اگر دانش بالا رود اشکالی ندارد اما مشکل این است که بینش‌ها درست نیست برای مثال دختر‌ها می‌گویند ما نمی‌توانیم با مدرک فوق‌لیسانس در خانه آبگوشت درست کنیم این یک بینش غلط است.

ما باید روی توقعات و نگرش‌ها الگو‌سازی درستی داشته باشیم الگوهای اجتماعی از جمله رسانه قدرت‌تأثیر‌گذاری زیادی دارد اما متأسفانه تاکنون رسانه‌ها چه تعداد ازدواج آسان و سعادت‌مند را به نمایش گذاشته‌اند. رسانه زندگی‌هایی را نشان می‌دهد که حتی خانواده‌های چندین سال قبل هم حسرت آن را می‌خورند چه برسد که نسل جوان که می‌خواهد زندگی تشکیل دهد. ما در دوران جنگ وضع اقتصادی مناسبی نداشتیم و حتی خانواده ها با کوپن جهیزیه تهیه می‌کردند اما روند ازدواج اینگونه نبود.

محمد عباسی -

از بعد مسائل اجتماعی می‌‌توان گفت که فرهنگ دغدغه مهمی است اما از نگاه جوانان باید گفت که مسائل اقتصادی اثربخش‌تر جلوه کرده است. پرداختن به مسائل مهم فرهنگی و پایه‌ای می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها را حل کند و شرایط اقتصادی را نیز رونق بخشد. به لحاظ اجتماعی، مسائل اقتصادی اثربخش‌ترین عامل در افزایش سن ازدواج بوده است.

در حقیقت وقتی می‌گوییم جوانان از ازدواج استقبال نمی‌کنند مردم گمان می‌کنند که تنها مشکل اقتصادی است در حالی که تحصیل نیز موجب افزایش سن ازدواج می‌شود. هم‌اکنون طلاق در نقاط ثروتمند بیشتر از نقاط ضعیف‌نشین است و بهتر است دانشگاه‌ها به جای اینکه مبحث کنترل جمعیت را مطرح کنند بحث آسان‌سازی ازدواج را در دستور کار قرار دهند.

علی مطهری - من معتقدم علت اساسی افزایش سن ازدواج بیشتر فرهنگی است اگر چه انتخاب یکی از این دو بسیار مشکل است اما مسائل فرهنگی تأثیر بیشتری دارد. 
سن ازدواج در دو سال اخیر نسبت به چهار سال گذشته افزایش یافته است. از نظر من این امر در کنار علل اقتصادی از علل فرهنگی ناشی می‌شود. باید توجه داشت که در دوره جنگ نیز سختی وجود داشت و نمی‌توان همه مسائل را ناشی از محدودیت‌های اقتصادی دانست چرا که هم اکنون در طبقه مرفه نیز سن ازدواج بالا رفته ضمن آنکه آمار طلاق نیز در این طبقه بالا است. 
عوامل دیگری مثل گرایش به فرهنگ غرب و دور شدن سبک زندگی اسلامی و آزاد شدن راه‌های دسترسی به جنس مخالف از مهمترین علل افزایش سن ازدواج است البته در این میان آداب و رسوم نیز نقش قابل توجهی دارد.


در جدول زیر مهمترین اظهارات میهمانان در بخش نخست برنامه مناظره را می بینید؛

نام اظهار نظر
حسین باهر جامعه‌شناس این موضوع بحث جالبی است که می‌توان حل آن را حماسه فرهنگی عنوان کرد. با مشکلات ازدواج آشنا هستیم. شخص موقعی به شخصیت تبدیل می‌شود که زوجیت اتفاق بیافتد. جریان انسانیت حتماً باید از مسیر ازدواج طی شود و ازدواج یک امر ضروری و قاعده‌ای برای هستی است.

باید پرسید؛ چرا در بین جوانان ازدواج کم و طلاق زیاد شده است؟ 40 دلیل برای این موضوعات می‌توان مطرح کرد که در این برنامه تنها به بُعد فرهنگی و اقتصادی اشاره شده است. مسائل اقتصادی به خصوص مسکن موضوع مهمی است که حرف اول را در ازدواج می‌زند و جوانان باید نهایتاً با حمایت پدر و مادر یک زندگی مشترک را آغاز کنند. مسئله فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و در این موضوع ماهواره‌ها متأسفانه بسیار مؤثر در امر ازدواج و مسائل اجتماعی هستند.

حجت الاسلام ولی الله نقی‌پورفر عضو هیات علمی دانشگاه قم  در منطق اسلام جامعه سالم مساوی با خانواده سالم است. انسان سالم محور توسعه پایدار است اما کلیت این موضوع از سوی اسلام مورد قبول نیست و انسان بدون خانواده بی‌هویت است و اسلام او را نمی‌پذیرد. بحث خانواده سه مسئله اساسی از جمله تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده را در بر می‌گیرد و خانواده یک شاخصی برای کنترل تدبیر‌ها است. خانواده در مرکز تدبیر‌ها نقش سرنوشت‌سازی دارد.

اگر از حیث منابع انسانی این موضوع را اسیب‌شناسی کنیم متوجه می‌شویم که جوانان چه دختر و چه پسر نقش اساسی را در تعیین سن ازدواج دارد اما در کل محور یک خانواده سالم را زنان تشکیل می‌دهند. زنان پس از ازدواج در نقش همسری و مادری ظاهر می‌شوند و در واقع با ازدواج به دو شغل الهی می‌رسند.

اصلاح جامعه باید از خانواده‌ها شروع شود و تمام سازمان‌های اجتماعی در خدمت خانواده‌ها قرار گیرد. مدیران ما در این زمینه نقش حیاتی دارند و در سرنوشت جامعه موثر هستند بنابر این اولین تحول و انقلاب فرهنگی باید در ذهنیت اتاق‌های فکر ما صورت گیرد. برای مثال یک نمونه روشن وجود دارد که ما پیشنهاد دادیم باید وزارت جوانان، زنان و خانواده داشته باشیم اما مسئولین بدون هیچ جوابی وزارت ورزش و جوانان را تاسیس کرده‌اند در صورتی که ورزش اولویت جوانان ما نبود.

مهری سویزی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خوشبختانه خانواده مداری یکی از ارکان ارزشی خانواده‌های ایرانی است. خانواده یک پیوند عاطفی و حقوقی است و از آنجا که اساس عالم بر تربیت انسان نهاده شده است خانواده و پرداختن به خانواده نقش مؤثری در تربیت انسان ایفا می‌کند و ورود به خانواده با ازدواج آغاز می‌شود. باید جوانان را به امر ازدواج تشویق کنیم چون هم اکنون معاشرت‌های نابجا و دوستی با جنس مخالف ارزان، آسان، فراوان و در مقابل آن تشکیل خانواده سخت، گران و دشوار است.

ما باید کاری کنیم تا تشکیل خانواده سهل و آسان انجام گیرد و به صورت یک نهضت ملی آن را پیگیری کنیم. 7 عامل در کاهش ازدواج بین جوانان مؤثر است معاشرت‌های غلط با جنس مخالف باعث شده است که زمینه ازدواج بین جوانان کاسته شود و همچنین افزایش طلاق فضای ناامیدی را بین جوانان ایجاد می‌کند. هجوم ماهواره‌ها، سایت‌ها و فضای مجازی، کمبود الگوی آسان ازدواج و سعادتمند از دیگر علل کاهش تمایل به ازدواج در بین جوانان است.

فیلم کوتاهی که در ابتدای برنامه پخش شد به خوبی آسان‌سازی ازدواج را نشان می‌دهد که باید در جامعه ترویج شود و جامعه نیز از تشکیل چنین خانواده‌هایی حمایت کند. بیکاری چشمگیر جوانان و رها شدن گرگ تورم در بین جوانان و بازتاب این ناامنی در تصمیمات مهم زندگی باعث شده است تا گرفتن تصمیم برای امر خطیر ازدواج سخت‌تر شود.

باید زمینه ازدواج درست و آسان از طریق رسانه ملی ترویج شود. چرا باید هم اکنون جوانان ما انتظار داشته باشند که زندگی خود را با نمره 20 و داشتن تمام امکانات در آغاز زندگی شروع کنند.

محمد عباسی، وزیر پیشین ورزش و جوانان تمامی مؤلفه‌های تکاملی اهمیت ویژه هر اصل و نسل را نشان داد است، انسان در رکن خانواده یکی از مهمترین عناصر تکامل بشر است. اینکه چنین راه مهمی چگونه طی شود اهمیت دارد و خانواده به عنوان رکن مهمی از جریان اجتماعی که همواره با تقدس همراه بوده وقتی شکل می‌گیرد که عمدتا بزرگان و علما در آن شرکت می‌کنند.

ازدواج تکلیفی را بر عهده دو زوج جوان می‌گذارد. البته در این میان این پیوند تکالیفی را نیز بر سایر جریانات اجتماعی می‌گذارد. در شکل‌گیری جامعه سالم، ازدواج اگر بتواند مختصات حقیقی خود را داشته باشد، می‌تواند تکامل بخش باشد. اگر ازدواج آسان صورت گیرد می‌تواند جامعه را در مسائل دیگر هدایت کند. دغدغه‌های موجود در مسیر ازدواج قابل تأمل است.

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نسل جوان متعلق به آینده و نسل فعلی متعلق به گذشته است. کشورهایی که به دنبال توسعه هستند سرمایه خود را روی نسل جوان متمرکز می‌کنند و ما هم باید همین کار را انجام دهیم و به بحث ازدواج توجه ویژه کنیم. قرآن علاقه دو همسر را یکی از نشانه‌های وجود خدا دانسته اما کلیسا نسبت به ازدواج بدبین است و آن را نامقدس می‌داند و تنها برای تولید مثل و کاهش رفتار نامشروع با ازدواج موافق است. ازدواج نقش تربیتی زیادی دارد و باعث تکامل زن و مرد می‌شود همچنین اولین گامی است که انسان از خود دوستی خارج شده و به سمت غیردوستی می‌رود.

مشکل جهانی روابط خانوادگی مختص کشور ما نیست یعنی یک مشکل جهانی است نباید فکر کنیم که تنها کشور ما با چنین مشکلی مواجه است. سست شدن پایه خانواده، کاهش علاقه پدر و مادر به فرزندان، جانشین شدن هوس‌های سطحی به جای عشق، نادر شدن وحدت و همدلی بین زوجین از جمله عوارض تمدن امروز است. عواطف انسانی، وحدت و یکدلی روحی در خانواده‌های ایرانی و اسلامی وجود دارد اما در غرب خانواده به مثابه یک شرکت تجاری است که سهام آن را با هم شریک می‌شوند و در سود آن با هم مشارکت دارند و عواطف انسانی در بین آنها کمتر تأثیرگذار است. مسائل خانوادگی در دنیای غرب هنوز حل نشده و در آنجا مشکلات بیشتری وجود دارد.

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 84
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    صحبت های آقای مطهری که دلایل اصلی را فرهنگی می دانست درست بود.
    • فرخ IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      89 9
      ایشون در یک جا گفتن اگه مشکل، مسائل اقتصادی است ببینیم در کجاست. به نظر سخنان آقای مطهری عملی تر از بقیه بود.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      89 47
      شما زمینه ورود دخترهای خارجی رو تو ایران مهیا کنید . درسی میشه برای این دخترهای پر توقع ایرانی .
    • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      63 3
      کسانی که ترجیح می دهند ازدواج نکنند یا زود ازدواج نکنند را باید کنار گذاشت. اما از بین کسانی که تمایل به ازدواج دارند، عمده ترین دلیل عدم ازدواج یا ازدواج دیر موقع مشکلات اقتصادی هست
    • بی نام A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      70 17
      عجب شاهکاری و عجب فرمولی یعنی یک مرد پنجاه ساله باید با یک دختر 31 ساله ازدواج کنه؟ دو دهه اختلاف سنی! یا یک مرد 40 ساله با یک دختر 26 ساله؟ به سلامتی چند ماه بعد طلاق بگیرند؟ اگر قراره با این فرمول ها ازدواج کنن اصلا ازدواج نکنن بهتر هست؟ من و خواهرم 8 سال اختلاف سنی داریم، کاملا طرز فکر و خواسته هامون و توقعاتمون با هم متفاوت هست؟
    • حمید رضا A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      10 29
      بالارفتن سن ازدواج یکی از نشانه های افزایش سن بلوغه؛ هر رابطه عاطفي قوي احتياج به بلوغ در شش حوزه دارد:بلوغ شخصيتي، عاطفي، اجتماعي، مالي، جنسي و بلوغ معنوي. پسران و دختران متاسفانه دیرتر از گذشته به بلوغ در حوزه های اساسی تر میرسند و درد اینه. متاسفم که بگم نهادهای آموزشیمون افتضاح عمل کردن. این درده که پسر و دختر 25-30ساله هنوز نمیدونه چی میخواد. اگر نتیجه بگیریم که آدمهای هوس بازی هستیم پر بی راه نی. این بلوغ جنسی زودتره و عدم همخوانیش با بلوغ در سایر حوزه های اساسی تر که افزایش داشته؛ افراد به اصطلاح کارشناس را دست بکار کرده. این هم بگم که اینجور جلسات و تبلیغات رسانه ای متاسفانه باعث افزایش استرس بر جوانان، تهییج و اقدام شتابزدشون میشه که لطمه ببار میاورد.
    • محمد حسین A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      9 3
      تو همین سرویس خبریتون امروز مصاحبه ای منتشر کردین با موضوع چرا آمار سزارین در ایران بالاست؟ حالا بریم بگردیم دنبال قاتل بروسلی که دلیلش مسائل مالی یا فرهنگیه؟ بابا دختر و پسرمون بچه اند. کاری کردند جوانهامون تو بچگی موندند مرد یا زن نشدند؛ طرف 35 سالشه برای بچه دارشدن یا نشدن مردده.
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    بابای منم جای اقای مطهری بود همینو میگفت!! نماینده مجلسی که کم شغلی نیست! اگه یدونه تو فامیل داشتیم مشکل کار کل خاندانمون حل بود!!!
    • امین IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      52 8
      بهترین سن ازدواج : برای پسرا 18 تا 22 برای دخترا 15 تا 18 در اوج دیوانگی وجنون تا نفهمن چی به چیه
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      29 4
      منفی چرا!؟ من با این نظر موافقم و واقعیت رو گفته، تا زمانی که من نوعی بیکارم و هیچ پشتوانه ای ندارم نمیتونم کلاه سر خودم بذارم بگم مشکل من فرهنگیه نه اقتصادی.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      28 2
      نمیدونم کیا بهت منفی دادن! حتما خودشون پارتیشون ردیف که با خیال راحت منفی میدن والا ما تو فامیلامون همه کارگرن و خودم دانشجوی فوق لیسانس هرجا میرم میگن معرفت کیه؟! دیگه همه میدونن پارتی مملکت نابود کرده
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      13 2
      من زن ستیز نیستم ولی میگم اینکه یه خانومی کار بکنه و پولی که درمیاره رو خرج زندگی مشترک نکنه خب کار کردنش چه فایده ای به حال زندگی داره؟؟؟ولی اگه پول رو مثله مرد خونه خرج زندگی بکنه من میگم یه راه حل بزرگ برای مشکل اقتصادیه فعلیه...در ضمن...مهریه و نفقه واقعا دیگه جواب نمیدن بهتره جاشونو با حق طلاق و این جور حقوقی که زنان ندارند عوض کنن
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    97 2
    با این فرمول که ایشون میفرماییند ... بنده باید با یه دختر 18 ساله ازدواج کنم ...
    • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      83 12
      بنده به عنوان یک جامعه شناس بابت این فرمول مضحک از شما عذر خواهی می کنم
    • سعید A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      64 3
      متعجبم که چطور ایشون می توانند عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی باشند
    • بی نام MY ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      31 1
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ :دی
    • حمید رضا MY ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      22 3
      """"نقی ‌پورفر:قتی خانم‌ها ازدواج می‌کنند طلبکار و آقایان بدهکار می‌شوند."""""""" حاج آقا اگر زن را از نگاه مستخدمه خانه نگاه کنی حرف شما کاملاٌ درسته نباید گذاشت مستخدمه خانه پرو بشه. اما اگر از نگاه یک انسان با حقوق برابر و هوش برابر نگاه کنی دقیقاٌ آنها مثل یک مرد طلب کار باید طلب کار باشند تا در این چالش هر دویی آنها خودشان را برای یک زندگی زناشویی بسازند
  • سعید A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    88 24
    فقط مشکلات اقتصادی
    • مهرداد IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      29 14
      واقعا مشكل اقتصادي زمان حال از زمان جنگ بيشتره !!! ماشين مون پيكان بود شوفاژمون چراغ خوراك پزي با سوخت نفت!! گوشت يخي رو بريد از بزرگترهاتون بپرسيد.... مشكل اقتصادي از توقع به وجود مياد.. توقع هم از چون و هم چشمي... تا حالا به نوع رانندگي مون توجه كرديد ؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    84 26
    یک دلیل عمده سن بالای ازدواج اقایون تحصیل کرده سربازی هست. من بدون کارت پایان خدمت نمیتونم شغل دائمی داشته باشم بعد تو این وضعیت اقتصادی بدون شغل کدوم ادم عاقلی ازدواج میکنه؟!واقعا نمیخوان فکری به حال سربازی بکنند؟
  • باقر IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    من رفیقم هم گوشی آیفون جدید (فایو اس) داره هم ماشین و خونه. ولی هنوز ازدواج نکرده. پس واضحه که مشکلش فرهنگیه.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      86 7
      شما بهتره یه طرفه قضاوت نکنی. شاید ایشون توان خرج زندگی مشترک رو ندارن. یا شایدم دلش نمیخواد ازدواج کنه. به زور که نمیشه کسی رو وادار کرد. اتفاقا تو این وضعیت اقتصادی ایشون همه چی هم که داشته باشه کار خوبی کرده که ازدواج نکرده. هر کی دوست داره ازدواج میکنه هر کی هم دوست نداره ازدواج نمیکنه. این آقایون هم به جای بحث سر این موضوع بهتره وضع مملکت رو درست کنن چرا که هر سال 500 سال عقب تر از دنیا میفتیم
    • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      وقتی خوشه، مگه دیوونه ازدواج کنه؟
    • منصور نوين IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      57 28
      شما نسخه كل مملكتو رو رفيقت تنظيم كردي آدم حسابي؟ چون رفيق جنابعالي چنين بوده در نتيجه كل مملكت براي اين ازدواج نميكنند نه؟ چند كلاس سواد داري؟
    • بی نام A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      36 3
      رفیق شما یک مشکل داره: "عقل داره" کدوم آدم عاقلی تو این شرایط ازدواج می‌کنه؟ هزینه یه ازدواج رو می‌دونید؟ هزینه یک زمایمان برای بچه احتمالی رو...؟ و ...
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    91 1
    دست از سر کچل ما جوونا بردارید بذارید به درد خودمون بمیریم ! با این مملکتی که درست کردین چه گیری دادین حالا به ما؟
  • مغالطه IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    56 0
    این مناظره ها بدرد مفت نمیخوره و فقط اتلاف وقته همچنان که تا الان هیچ مشکلی حل نشده و نخواهد شد
  • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    53 2
    فرمول طلایی ارائه ندهید، طلا را ارزان کنید!
  • میثم محمدیان A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    38 2
    به نظرمن مسائل اقتصادی بیشتر موثر هست شما در نظر بگیر یه جوونه پسرو 2سال باید بره سربازی بعد 4 سال هم واسه یه لیسانس بعد یکی دو سال هم دنباله یه کار بگرده 2 سال هم پولاشو جمع کنه بتونه 3-4قلم وسائل عروسیو بخره تازه همه اینا وقتیه که پدر این جوون بزرگوار خونه به پسرش بده یا حداقل پوله پیش خونش رو پرداخت کرده باشه اگه نه هم که 3 سال دیگه پولاشو جمع کنه یه خونه اجاره کنه بعد بره سره خونه زندگیش الان میشه چن سالش؟
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    35 2
    ب ا ج ی ب خ ا ل ی ا ز د و ا ج ن م ی ک ن م
  • محاسبه IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    30 5
    یعنی ی پسرِ 2 ساله با دخترِ 7 ساله ازدواج کنه !!+!!!!!!! ☺
  • سحر A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    23 14
    اونایی که فکر میکنن مشکل اقتصادیه کاملن در اشتباهن. چرا آخه؟؟
  • ستاک A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    30 2
    خوب حقیقتیه که مشکل فرهنگی منجر به تشدید مشکل اقتصادی شده تا ده 15 سال پیش وضعیت ازدواج خیلی خیلی متفاوت بود.کجا خانواده عروس معذب بوده همچین جاهاز های عجیب غریبی بده؟کجا مهریه اصلا سکه بود چه برسه این تعداد؟کجا داماد مراسم عروسیش همچین ریختو پاش های خنده داری داشت؟ هرکی اقوامش هرماشینی داشتن یه گل میبستن میشد ماشین عروس نمی رفتن هیوندا و ماکسیما برای یه شب خداد تومن کرایه کنن عروس لباسش یا کرایه ای بود یا مال اقوام .سر کوچه شم می رفت آرایشگاه نه آرایشگاه خدادتومنی میرفت نه سولاریوم می کردو نه دماغ عمل می کرد!عروسی هم یه چلوکبابی همون ور ها بود. خیلی معذرت می خوام اما این الگوی من درآوردی مصرف گرایی و تجمل گرایی مخصوص فقط کشور خودمون رو دیگه به پای وضع اقتصادی نذاریم.
  • ستاک A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    31 1
    زمان جنگ که اصلا مراسمی نبود اقوام نزدیک یه روز یه جا جمع میشدن و خطبه ای و دستی. 40 سال تو همین تهران بودم و سیر عروسی هارو از بچگی تا الان تو فامیل خودمون دیدم الان واقعا فان شده اصلا قضیه یه جورایی لوث شده دیگه جشنی در کار نیست انقدر والدین دو طرف خودشون رو مالی و جانی ! برای دهن پر کن بودن مراسم به زحمت می ندازن که دلشون خونه تا شاد باشن !عروسو داماد که انگارهنرپیشه هستن و فیلم سینمایی بازی می کنن! با این فیلم بردارای اکشن مخصوص عروسی که از ماشیناشون آویزون میشن تا از لاستیک ماشین عروس هم فیلم بگیرن!! خوب بله با این اوضاع هم دختر شوهر دادن خداد تومن پول می خواد هم پسر زن دادن! 20 سال پیش اول زندگی خونه یدونه اتاق بود با حداقل وسیله ی زندگی حالاآپارتمان خداد تومن اجاره ای فول جاهاز!!!
    • شایان A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      10 0
      گل گفتین! خودمون سوزن به خودمون میزنیم خودمون می گیم آخ!
  • بی نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    39 6
    فرمول طلایی ازدواج!!! یعنی یکی که 28 سالشه، با یه دختر 20 ساله ازدواج کنه، یعنی دختر متولد 72! توو این فرمول فقط مسائل جسمی در نظر گرفته شده و یه ذره منطق تووش مصرف نشده چون نسل دهه‌ی شصتی و هفتادی عمراً یه روز هم با هم نمیسازن.
  • حمید رضا A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    20 0
    برداشتهای ارائه شده سنتی و ناکارآمد بود. افزایش سن ازدواج یک نشانه است؛ نشان از تغییر مفهوم ازدواج و کارکرد خانواده و وظایف اعضای آن از دید خالقین این پدیده. از دید جوانان تحصیلکرده در عصر کنونی بصرف ارضای جنسی که متاسفانه منطق خانوم سویزی (تنها زن حاضر در مناظره) بدان تنه می زد؛ نمیتوان اقدام به ازدواج کرد.
  • مرد بزرگ IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    24 9
    سرکار خانم مهری سویزی" " من معتقدم سر راه پسرها مشکل اقتصادی و بر سر راه دخترها مشکلات فرهنگی وجود دارد. "
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      12 12
      نه عزیزم برای دخترا ارتقا سطح فرهنگه که حاضر نیستن با هر شرایطی ازدواج کنن...
  • م ا A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    15 3
    نه سوال درستی مطرح شد و نه ابراز نظری علمی صورت پذیرفت. همین کافی بود که با اعلام تعداد پیامکهای دریافتی مخاطبین به نفع گزینه اقتصادی نظراتشان را کامل تغییر دهند. حتی برخلاف ماهیت موضوع طرفین مناظره(اکراه دارم از لفظ کارشناس استفاده کنم) از جوانان نبوده و دیدگاه روزآمدی ارائه نکردند. جالبتر آنکه شاهد تضاد آرا و چالش که از خصایص چنین جلساتی است در بین آنها نبودیم.
    • علی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      6 1
      اگر چالشی میشد،شک نکن تعطیل میکنند برنامه مناظره رو.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    55 10
    من که دخترم و الان 28 ساله هستم باید با یک مرد 44 ساله ازدواج کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یک دختر 30 ساله هم با مرد 48 ساله!!!!!!! فرمول درسته؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      13 23
      ریاضی چند شدی؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      7 10
      اقا یا خانومی که پرسیدید ریاضی چند شدی، یه نفر از خود شما باید بپرسه چند شدید! خوبه ادم یکم فکر کنه بعد سوال کنه. فرمول به اصطلاح طلایی همینو میگه دیگه :خانم 28 ساله با اقای 44 ساله!!!
  • تیرانداز A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    6 0
    برای حل هر مسئله ای در ابتدا باید آن را بخوبی حلاجی کرد و اطلاعات و ارقام صادقانه از جوانب آن در دست داشت. که ما ابدا شاهد چینین برآوردهایی تا کنون نبوده ایم و در همین مناظره هم اختلافات آماری که ارائه میشد موئد این مطلب بود.
  • بی نام A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    68 9
    وقتی در دوران مجردی خوشم و مشکلی ندارم مگه مریضم ازدواج کنم؟!!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      6 27
      به پوچی میرسیا ازدواج کن
    • افتضاح A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      26 1
      همین الآن رسیدم و با پوچی خوشم... گذشت اون زمونا...
  • رحمتی A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    4 0
    گزاره "افزایش سن ازدواج" را با نگاهی که در ذیل از نظرتون میگذره تحلیل میکنم: 1- در صورت آماری استنادی مطروحه ، ازدواج به معنیه ثبت عقد نکاح است که انجامش توان مالی آنچنان نمیخواد و وابسته به باورهای فرهنگی و آموزه ها و توقعات طرفین است. 2-این افزایش سن چه رابطه ای با اندازه متوسط بازه ی پایینترین و بالاترین سن ازدواج(خصوص در میان زنان که درگیر مسائل سلامت نیز در این حوزه هستند) دارد؟ ابن افزایش عددی بمعنی تغییر و میل متوسط بکدامین حد است؟
  • محمد رضا A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    9 1
    تو جای دیگری که بحث در همین مورد بود سوال بهتری مطرح شده بود به نظر شما کدامیک در کاهش سن ازدواج بیشتر نقش دارند 1-خانواده ها 2-حاکمیت
    • حسینی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      8 1
      بنظر من اگه آمار بگیرن شاید حاکمیت خانواده ها بر سرنوشت فرزندان رقم بالایی رو نشون بده ، من خودم پسری رو میشناسم که پنج ساله به یک دختر علاقه داره ، و اون دختر هم به پاش مونده ، حالا مادر پسر ه مخالفه میگه سن دختره بالاست . بنظر شما چند مورد دیگه از همین نوع مخالفت ها خواه از طرف خانواده دختر و خواه پسر چه از لحاظ شرایط سنی ، اقتصادی و مالی و غیره باعث کاهش آمار ازدواج شده ؟
  • غلامی A1 ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    33 7
    ببینم چرا همش باید جوانها سرگرم ازدواج کردن یا نکردن باشند. آیا از دید مدیران فلسفه وجودی بشر و غایت پیشرفتی که برای انسان در نظر میگیرند ازدواج و بچه دار شدنه؟
    • ش A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      12 1
      احسنت به این نظر. حرف دل منو زدید.
  • مهربان توسی A1 ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    68 0
    امان از ازدواج های نادرست ! مجردی بهتر از داشتن همسر بد و نارضایتی از ازدواج است کاش موقع ازدواج بیشتر فکرکنیم و بهتر انتخاب کنیم کاش...!
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    5 0
    ميدوني؟ فكر كنم فكر زياد كرد البته صحبت هم زياد كرد
  • امید IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    11 0
    مشکلات هم اقتصادی هست و هم فرهنگی
  • امیر A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    25 2
    ازدواج اتفاقا برای آدمهای بی پول گزینه مناسب تری هست. چون اونها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.. آدمهای پولدار هستند که از ترس آینده شان تن به ازدواج نمی دهند و هر زمان هم که بخواهند به راحتی می توانند ازدواج می کنند، چون پول دارند و می توانند.......اما آدم بی پول هم سنش از زمان ازدواج می گذرد هم پول ندارد پس اگر ازدواج نکند ضرر کرده است..... خبر آنلاین نظر منو حتما بزاریا :)
    • تا حالا این طور ندیده بودم A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      11 0
      آفرین!
  • عزيزي IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    19 6
    منصور خان خودتو واسه اين آدم ها ناراحت نكن.طرف رفته بود جنگل بعد بهش گفتن جنگلو ديدي چه شكلي بود؟گفت والا درختا نذاشتن جنگلو ببينم!! خب آقاي بي نام شما فرهنگ روچجور تعريف ميكني كه اينايي كه گفتي توش نيست؟؟ معضلات فرهنگي همينان ديگه كه طرف به دلايل فلان و فلان خودشو ميكشه از ازدواج كناروفرار ميكنه از تكليف وسنت الهي.دقت كنيد عزيزان ضمنا خود مرتضي خان حيدري با 40سال سن بنظر مجردن هنوز .نبايد ايشون برنامه رو اداره مي كرد
    • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      1 0
      از کجا می دانی مجری مجرد است یا متاهل؟
  • رضا - بوشهر IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    22 5
    پول ، تفاهم و توقع پایین، مساوی است با ازدواج
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      11 6
      من هر سه تاشو داشتم و دارم بازم الان چهل سالمه وموندم تو خونه.يه دختر خانم
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    34 3
    اين فرمولو ديگه از كجاشون در آوردن با اين حساب يه دختر 30 -32 ساله بايد با يه مرد 50 ساله ازدواج كنه كه!
  • کمیته نوبل IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    39 2
    ی جایزه ی نوبل نیست به این فرمول و خالقش بدین، الان وقتشه !
  • مسعود IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    8 16
    چند ميليون زن بيوه و مطلقه و ... و چند ميليون پسر مجرد.. آيا راهي براي جلوگيري از فساد علني و فحشا كه ديگر به خيابانها رسيده است نيست؟! آيا ازدواج موقت با راهكارهاي شرعي و قانوني و ثبت و پرونده پزشكي و خانه هاي عفاف نمي تواند راهكار موقتي حداقل براي جلوگيري از فسادهاي اخلاقي بيشتر باشد؟! چرا مسوولان احساس مسووليت شرعي نمي كنند درباره مشكلات ازواج جوانان؟! ديگه دارند به خانم متاهل محجوب و متين هم توي خيابانها متلك پراني مي شه. آخه چرا؟ اين جامعه اسلاميه؟!
    • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      8 6
      وقتی قوانین یک طرفه به نفع زنها باشه و تمام سختی ها بر روی دوش مرد وسن ازدواج هم به خاطر شرایط وتوقعات همین خانم ها بالا بره این مسئله باعث بوجود امدن حس تنفر در پسرها میشه وطبیعیه چنین رفتارهایی .
  • کامِنت کار IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    14 0
    نظر دادن از ازدواج کردن که بهتره،،، نیست؟
  • کوروش A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    15 3
    حقیقت ماجرا اینه که متاسفانه دخترا مدت کمتری واسه ازدواج دارند،این را دیگه نمیشه با قانون عوضش کرد،بله اگه دختری تا سن ۳۰ـ۳۵ ازدواج نکنه باید هم با یک مرد ۴۵ـ۵۰ ساله ازدواج بکنه،ممکنه عادلانه نباشه ولی واقعیته،یه مرد ۳۵ ساله با یه دختر زیر ۳۰ سال ازدواج میکنه نه یه ۳۵ ساله!
  • مریم US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    10 12
    از نظر خانم ها مشکلات بی اعتمادی وجود داره یعنی خانومی که ازدواج نکنه براش بهتره تا تو این جامعه ای که حداقل حقوق و واسه خانم ها در نظر نمی گیرن ازدواج کنه یا اینکه با این قوانینی که تو این 8 ساله وضع شد و دست مردها را برای ازدواج های دوم و سوم و چهارم باز گذاشت و ترس از دیدن خیانت و داشتن هوو و... از نظر آقایون هم کمبود امکانات اقتصادی و در دسترس بودن راه هایی برای خوشی که وقتی این راه ها هست دیگه لزومی واسه ازدواج نمی بینند(البته این قسمت دومش شامل حال همه آقایون نمی شه) و لاغیر...
    • بنده خدا IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      9 10
      خیلی ببخشید ولی برای آقایون هم این مشکل بی اعتمادی وجود داره چرا فکر می کنین زنا وسوسه نمیشن و فقط مردها هستند که دچار این موارد میشن. در ثانی ازدواج دوم و سوم قانون این روزها نیست قانون اسلام است که از 1400 سال پیش وجود داره اون هم به خاطر طبیعت متفاوت زن و مرد است. ثالثا دستمزدهای دولتی برای زن و مرد فرقی نداره و قوانین هم به نفع زنان هست مگه اینکه اشتغال تو بخش خصوصی باشه که متاسفانه به دلیل وجود نیروی بیکار زیاد و عدم نظارت با دستمزدهای خیلی کم اقدام به بکارگیری جوونای مملکت می کنن که خدا خودش اونا رو به سزای اعمالشون برسونه انشاءالله.
  • پیمان A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    8 6
    حالا اشتغال مسکن هیچ... حتی حاضر نیستند در مقابل ازدواج وبچه دار شدن کارت معافیت از سربازی رو بده.اینکه دیگه بودجه نمیخواد. اونوقت از جوان ها میخواد ازدواج کنن و بچه دارشن!!!
  • ر.م IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    27 12
    چون خانم هستم فقط از منظر خانم ها اين متن رو مي نويسم. وقتي عضو دانشگاه شهيد بهشتي اين فرمول زمان جهالت عربها روبه عنوان فرمول طلايي عنوان ميكنه هيچ تضميني براي ازدواج وجود نداره. وقتي از دهان نماينده اين مملكت عنوان ميشه اگه امكان ازدواج دائم نيست خوب ازدواج موقت كه هست. اون وقت هست كه يه دختر عاقل به خودش ميگه بي خيال ازدواج با 1000 - 2000 و يا حتي بيشتر از اين سكه هاي مهريه كه خدايي نكرده اين تعداد سكه هم در زمان طلاق تو راهروهاي دادگاه به نفع پسر به نهايت 10-20 ميليون ميرسه. نه تا وقتي كه قانون حمايت خانوده در ايران اينقدر مرد سالارانه هست بهتر به نظر يكي از دوستان احترام بگذاريم و زن چيني وارد كنيم چون ما دخترهاي ايران كرامت خودمون را با اين مسخره بازي ها تعويض نمي كينم.
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    17 3
    نظر یک مرد مجرد 30 ساله بنده نه زن را مظهر ناز می دانم و نه مرد را مظهر نیاز بلکه معتقدم هر کدام نیازمند دیگری هستند. مگر نیاز جنسی و عاطفی مختص مرد است. مشکل اصلی سر راه بنده مشکلات اقتصادی است. بنده 4 سال است کارمند دولت هستم و در این چهار سال تنها قدمی که برداشتم انجام تحصیلات ارشد در دانشگاه آزاد بوده و بس. بعد از 4 سال تنها دارایی بنده به غیر از مدرک ارشد 1 میلیون تومان بدهی است. قیمت فضایی مسکن و اجاره بها سد محکمی جلوی پای جوانان پاک این سرزمین است که آلوده شدن به ناپاکی محصول آن خواهد بود. علاوه بر آن مهریه های بالا و غیر منطقی هم می تواند دلیل انجام نشدن بعضی ازدواج ها باشد که در این صورت باید به آن مرد احسنت گفت.
    • میثم IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      6 0
      باز شما پارتی داشتی تونستی بری تو کار دولتی و اونجا پات و بندازی رو پات و مردم و سر بدونی و حقوق بگیری 1000 تا پله جلوتر از بقیه ای با این اوضاع 1 میلیون هم بدهی داری واقعا که!!!!!!
  • افتضاه A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    14 13
    مناظره خنده داری بود... چراکه اصولا هر 5 نفر یک شکل بود نظراتشان... و در خیلی از موارد فقط حرف همدیگر را تصدیق می کردند... خیلی بد بود... افتضاه بود... بسیاری از نظرات و حرف های اساتید اشتباه بود و اصولا مشکل داشت اما چون همگی با یکدیگر هم نظر بودند اصلا بر روی این موارد مهم بحث نشد... جالب اینجا که تنها کسی که شاید اندکی با حضار اختلاف نظر داشت خود مجری آقای حیدری بود... ای کاش حداقل ایشان هم به عنوان یکی از نفرات مناظره می بود تا اندکی تنوع وجود می داشت. خنده دار همین...
    • یک دوست IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      2 4
      افتضاهت افتضاح بود.
    • عجب IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      5 0
      بله در چشم بر هم زدنی منفی‌ها از مثبت‌ها خیلی بیشتر شد، خبرآن‌لاین عزیز باید فکری به حال این وضعیت منفی مثبت‌ها بکنی...
    • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
      6 1
      افتضاح درسته
  • کمالی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    27 3
    اول به بابک زنجانی زن بدین تا همه جوونا تشویق بشن .
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    9 1
    برو عموجون دلت خوشه کی زن میگیره :)))
  • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    10 1
    "چرا که وقتی خانم‌ها ازدواج می‌کنند طلبکار و آقایان بدهکار می‌شوند." يكي منطق ِ پشت ِ اين جمله رو واسه من توضيح بده لطفا
  • حميد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    4 6
    قانوني به دستگاه هاي دولتي ابلاغ شد كه نفرات شاغل مجرد بايستي طي مدت شش ماه ازدواج كنند اما اين قانون در وزارت نيرو اجرا نمي شود لطفا از وزرا پيگيري شود در اين خصوص چه كاري در دستگاه هاي زير مجموعه خود انجام داده اند ؟
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      2 0
      چه راهکار نیکو و پسندیده ای! ظرف 6 ماه ازدواج و ظرف 6 هفته طلاق+تثبیت و حفظ شغل!!
  • green IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    3 0
    فرمول طلاییش خیلی جالب بود.یعنی یه دختره 28 ساله باید با یه مرد45ساله ازدواج کنه؟!!!!