تسنیم نوشت:

یک رسانه لبنانی با اشاره به بهانه هایی که از سوی سعودی ها برای انصراف از عضویت در شورای امنیت مطرح شده است به دلایل واقعی این موضوع پرداخته است.

روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به تصمیم عربستان سعودی برای انصراف از عضویت در شورای امنیت آورده است: سعودی ها پس از تلاش های فراوان برای به دست آوردن کرسی غیر دائم شورای امنیت به ناگاه در کمتر از دوازده ساعت از آن  انصراف دادند.سعودی ها پانزده سال برای دست یابی به این کرسی تلاش کردند و حتی چهار سال قبل تلاش کردند که کرسی لبنان را بخرند.

سعودی ها دلایلی همانند عدم تغیر ساختاری در شورای امنیت، ناتوانی این شورا درحل موضوع فلسطین پس از گذشت 65 سال،خالی نشدن خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی،عدم تحرک این شورا درباره به کارگیری سلاح شیمیای در سوریه را مطرح کردند اما دلایل واقعی به دودستگی داخلی و نبود مرکز تصمیم گیری واحد بر می گردد.

اوضاع به گونه ای است که جفری فلتمن مشاور سیاسی بان کی مون از نقش مخرب عربستان در پرونده های بین المللی انتقاد و سعودی ها را متهم به واکنش های انفعالی  و عمیق کردن بحران های منطقه ای کرده است و گواه این مدعا نیز نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و رفتار سعود الفیصل دانسته است.

الاخبار می نویسد: اما دلایلی که سعودی ها خود درباره علت انصراف از عضویت غیردائم در شورای امنیت بیان نکردند را باید از زبان ژار آرو نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل شنید.وی گفت: ما سرخوردگی سعودی را از شورای امنیت درک می کنیم زیرا شورای امنیت با گذشت دو سال نتوانسته موفقیتی در بحران سوریه بدست آورد و  وتوهای متوالی دو کشور مانع نقش موثر شورای امنیت شده است.

این رسانه می نویسد: این مواضع سعودی ها و فرانسوی ها در حالی بیان می شود که شورای امنیت اخیرا پویاترین نقش را ظرف دهه های گذشته ایفا کرده و موفق به صدور قطعنامه2118 درباره خلع سلاح شیمیایی در سوریه شده و بر راه کار سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرده است.

الاخبار بیان کرد: آنچه درباره عقب نشینی ریاض شگفت آفرین است نبود تصمیم گیرنده واحد در عربستان است زیرا آنها قبل از اینکه دو روز قبل رای گیری در مجمع عمومی برای انتخاب اعضای غیر دائم برگزار شود به خوبی متوجه اوضاع بودند اما اینکه در طی چند ساعت نظر آنها عوض شد مشخص نیست.شاید این به تحولاتی که اخیرا رخ داد از جمله تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با حسن روحانی همتای ایرانی اش باشد.

این رسانه نوشت: واشنگتن دریافته است که کشورهای خاورمیانه هم پیمانش قادر به پایان دادن به بحران ها به نفع آمریکا نیستند درست است که سعودی ها در اعزام تروریست ها به عراق و سوریه و به کارگیری خودروهای بمب گذاری شده نقش دارند اما نمی توانند در پایان دادن بحران مطابق خواست آمریکا عمل کنند و دشمنان آمریکا توان قوی برای به شکست کشاندن طرح های واشنگتن دارند.آمریکا با توجه به فشار اقتصادی و عدم رقم خوردن اوضاع مطابق میلش نیاز به عقب نشینی از افغانستان دارد و بدون همکاری روسیه و ایران نمی تواند نظامیان خود و ادوات نظامی شان را خارج کند.

آمریکا نگران است که سیاست اخوان المسلمین در پیش گرفتن تروریسم ثبات  کشورهایی همانند اردن،ترکیه،لبنان و مناطق دیگر را در خاورمیانه به مخاطره اندازد و آمریکا را مجبور به ورود به باتلاقی شبیه عراق و سوریه کند به ویژه که تبعات آن مشخص نیست و آمریکا نیازمند راه کارهایی برای حل مشکلات منطقه ای است.

الاخبار آورده است: تصمیم سعودی ها به این دلیل است که آنها احساس کرده اند خارج از بازی قرار دارند.درگزارشی که نایف بن احمد آل سعود سرهنگ نیروی هوایی سعودی چندی قبل ارائه داد از وجود خطراتی از ناحیه دو کشور یعنی ایران و عراق،سعودی ها را تهدید می کند سخن به میان آورد.وی خطر را هنگامی برای سعودی ها فزاینده دانست که ایران،عراق،سوریه و حزب الله لبنان استراتژی واحدی اتخاذ کنند.

این رسانه لبنانی می نویسد: همانطور که مشاهده می کنیم در گزارش این سرهنگ نامی از رژیم اسرائیل به میان آورده نشده است و فلسطین جایگاهی ندارد.

الاخبار می افزاید: سعود الفیصل در ماه گذشته میلادی هنگامی که آمریکایی ها را با جواد ظریف وزیرخارجه ایران مشغول دید سرخورده شد.دیدارهای چندانی با شخصیت های غربی نداشت،اظهار نظری نکرد و از لحظه ورود سرخورده و آشفته  و لرزان بود و همراهانش مانع از زمین خوردن وی شدند.سعود الفیصل در مجمع عمومی هم سخنرانی نکرد و حتی از نماینده دائم سعودی ها در سازمان نیز نخواست که به جای وی سخنرانی کند در واقع به نظر می رسد که دلایلی مهم تر از سالخوردگی و ناتوانی جسمی مطرح بوده است.

این رسانه لبنانی لبنانی بیان کرد: سعودی ها هم اکنون با بحرانی روبرو هستند که از زمان یازده سپتامبر سابقه نداشته است.سعود الفیصل به خوبی دریافته است که ائتلاف آمریکایی-سعودی در خطر است.

این رسانه نوشت: اما تاکنون پس از انصراف سعودی ها کشوری نامزد عضویت در شورای امنیت نشده است.برخی امارات را به دلیل حروف الفبایی میان کشورهای عربی-آسیایی مطرح می کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    3 0
    مایع ننگ
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    3 0
    حالا خیلی دلش بخواد!