شانا نوشت:

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران اظهار داشت: پیش بینی می شود طی شش ماه آینده ایران به نخستین چارچوب جدید قراردادهای نفتی خود دست یابد.

غلامرضا منوچهری  با بیان این که هم اکنون صنعت نفت ضعف های موجود در قراردادهای کنونی را شناخته است، اظهار داشت: به نظر می رسد قراردادهای کنونی نمی تواند انتظارات سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی را برآورده کند، بنابراین ما نیاز به بازنگری در این قراردادها داریم.

وی با اشاره به این که میدان های نفتی و گازی مانند یک موجود زنده در طول حیات خود رفتارهای متفاوتی از خود بروز و نیاز به اقدامات فراوان برای حفظ تولید دارند، افزود: گاها دیده شده که تولید میدان های هیدروکربروی در مدل قراردادهای بیع متقابل بعد از سپرده شدن کار به کارفرما افت می کند، در حالی که دیگر پیمانکار تعهد عینی نسبت به این موضوع ندارد و به دلایل مختلف این موضوع را به گردن نمی گیرد؛ بنابراین وزیر نفت با توجه به تجربیات خود و مدل های قراردادی روز دنیا به این نتیجه رسیدن که باید در قراردادهای کنونی صنعت نفت با هدف اداره طولانی مدت میدان به وسیله پیمانکار و جذب سرمایه گذاران تغییر ایجاد شود.

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران افزود: بر اساس مدل های کنونی قراردادی در صنعت نفت، به پیمانکاران نفتی به عنوان یک پیمانکار ساختمانی نگریسته می شود که با اتمام کارش باید میدان را ترک کند، درحالی که شرکت پیمانکار باید در میدان حضور داشته باشد تا اقداماتی همچون مطالعات جدید، حفر چاه های بیشتر و نصب ایستگاه های تقویت فشار را برای حفظ تولید انجام دهد، بنابراین به نظر من باید چند درصدی از کار بهره برداری را برای نگه داشتن پیمانکار به او داد.

منوچهری انتقال فناوری جدید به صنعت نفت کشور، تولید صیانتی و حفظ سهم سازندگان داخلی را از جمله مسائل مهمی دانست که باید در بازنگری قراردادهای نفتی به شکل روشن تری به آنها پرداخته شود تا ایران در کنار این قراردادها بتواند به خودکفایی دست یابد.

افزایش جذابیت ها در میدان های مشترک 

عضو کمیته بازنگری در قرار داده های نفتی ایران با اشاره به تنوع بیش از اندازه میدان های نفتی و گازی در ایران گفت: حضور شرکت های خارجی در میدان ها پیر و عمیق ایران همچون دریای خزر نیاز به جذابیت های بین المللی دارد، از سوی دیگر بایستی میزان جذابیت ها نیز متفاوت باشد به عنوان مثال باید جذابیت ها در میدان های مشترک بیش از میدان های مستقل باشد.

دکتر منوچهری اظهار داشت: هم اکنون نسبت برداشت نفت و گاز در میدان های مشترک ما با سایر کشورها اختلاف زیادی وجود دارد و همسایگان ما با بهره گیری از شرکت های خارجی به سرعت در حال افزایش تولید هستند، از این رو بایستی با افزایش انگیزش این عقب ماندگی چندین ساله را جبران کنیم.

بهره گیری از نکات مثبت قراردادهای نفتی عراق 

وی گفت: در بازنگری قراردادهای نفتی نکات کلیدی و مثبت قراردادهای نفتی عراق، کویت، عربستان، ونزوئلا و کشورهای حاشیه دریای شمال بررسی و مد نظر قرار خواهد گرفت و در صورتی که با منافع ملی ایران مغایرتی نداشته باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با بیان این که قراردادهای کنونی نفتی میان عراق و شرکت های بین المللی نوع تکامل یافته قراردادهای سرویس کانترکت ایران است، گفت: ما نکات مثبت این نوع قراردادها را استخراج می کنیم اما این امر به معنی کپی برداری از این نوع قراردادها نیست.

منوچهری گفت: در قراردادهای کنونی صنعت نفت راه های زیادی برای دخالت کارفرما در کار پیمانکار وجود دارد و در کل بروکراسی سنگینی بر علیه پیمانکار حکم فرما است، از این رو در قراردادهای جدید در مواردی که لازم نیست این دخالت ها کم خواهد شد، به نظر می رسد بهتر است ما فقط  از پیمانکار یا سرمایه گذار تولید صیانتی و حفظ مقدار تولید در طولانی مدت را بخواهیم.

پیمانکاران پارس جنوبی هیچ گونه تعهدی نسبت به تولید ندارند

منوچهری گفت: هم اکنون هیچ یک از پیمانکاران فعال در فازهای جدید پارس جنوبی هیچ گونه تعهدی به خصوص در زمینه تولید ندارند و تمام ریسک پروژه ها بر عهده کارفرما است در حالی که در قراردادهای جدید تلاش خواهد شد ضمن کاهش ریسک های طبیعی موجود، با پرداخت هزینه پذیرفتن ریسک، آنها را به سمت پیمانکار ببریم.

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با اشاره به این که اصولا قراردادهای نفتی در سراسر جهان پر ریسک بوده و معمولا تمام مراحل اولیه از جمله فعالیت های اکتشافی و تهیه ام دی پی با دقت خاصی صورت می گیرد و سپس شرکت ها وارد فاز امضای قرارداد و توسعه میدان می شوند، گفت: این درحالی است که هم اکنون در موارد زیادی کار اکتشاف به شرکت های مختلفی سپرده می شود و شرکت توسعه دهنده چون خود عملیات اکتشافی را انجام نداده با ریسک بالا وارد کار می شود.

افزایش شیرینی قرارداد برای جبران ریسک 

منوچهری ادامه داد: پیمانکار برای جبران همه خطرات و ریسک های که ممکن است پروژه را تحدید کند باید هزینه پیش بینی کند، از این رو ما باید آنقدر قراردادهای خود را شیرین کنیم که این هزینه ها برای پیمانکار جبران شود؛ این شیرینی می تواند به عنوان مثال یک نرخ بازگشت سرمایه گذاری خوب باشد.

وی تصریح کرد: امروزه شرکت های پیمانکار بیشتر سرمایه خود را از طریق بانک ها تامین می کنند؛ بنایراین نیمی از اصل و سود کار آنها متعلق به بانک ها است، حال اگر پروژه در میان کار با افزایش هزینه اولیه به دلایل مختلف روبرو شود پیمانکار ناچارا باید از سود خود کم کند و این باعث عدم جذابیت کار برایشان در ایران می شود، پس در نتیجه ما می توانیم با فرمول های مختلف در قراردادها نرمش ایجاد کرده تا از خسارات های پیمانکار جلوگیری شود.

عضو کمیته ویژه بازنگری در قراردادهای نفتی ایران گفت: برای جبران افزایش هزینه های پیش بینی نشده در قراردادهای نفتی و جلوگیری از ضرر پیمانکاران پروژه بایستی راهکار بینابینی یافت که ضمن حفظ منافع ملی ایران نظر پیمانکاران و سرمایه گذاران را نیز جلب کند، به عنوان مثال می توان اگر پروژه جدید فرعی در حین کار اصلی ایجاد شود برای آن پروژه به صورت مجزا قرارداد منعقد و هزینه اش را به پیمانکار پرداخت کرد. 

منوچهری با بیان این که حضور سرمایه گذار یا پیمانکار در کنار کارفرما در مرحله بهره برداری در طولانی مدت می تواند برای پیمانکار نزد بانک ها کسب اعتبار کند، گفت: داشتن درآمد از یک میدان با فرمول مشخص و بر اساس منافع ملی برای پیمانکار خارجی در طولانی مدت یکی از جاذبه های قراردادهای نفتی ایران خواهد بود.

وی گفت: بازنگری قراردادهای نفتی ایران بر اساس قوانین موجود در برنامه پنج ساله پنجم و قانون وزرات نفت انجام خواهد شد، از سوی دیگر در جریان این بازنگری از نظرات کارشناسان داخلی و شرکت های نفتی بین المللی استفاده خواهد شد.

عضو کمیته ویژه بازنگری در قراردادهای نفتی ایران تاکید کرد: مدل قراردادی جدید ایران جذابیت لازم را خواهد داشت و اگر بحث تحریم ها مقداری کاهش یابد حتما با استقبال شرکت های خارجی روبرو خواهد شد. 

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هومن عباسی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    2 0
    این موضوع باارزش و قابل پیگیریست
  • عرفان ارشاد A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    2 0
    با سلام. با توجه به فراخوان وزارت محترم نفت درباره نحوه انتخاب سخنگو ، پیشنهاد می گردد استفاده از ظرفیت ها و تجارب صاحبنظران ایرانی ( هم داخله و هم اشخاصی که در خارج هستند یا برای شرکتهای عربی کار می کنند ( قطر + عربستان +...))مورد توجه بیشتر قرار گیرد ولو در حد تاسیس سایت یا تالار گفتگوی کارشناسی گروه های فنی تخصصی و..... با آرزوی موفقیت های بیشتر