رابطه نخبگان سایه و رانت خواران و شبکه‌های رانتی

انتشارات سروش کتاب «نخبگان سایه» نوشته جنین آر وِدِل و چاپ سوم کتابی از حمید مولانا با عنوان «ارتباطات جهانی در حال گذار» را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «نخبگان سایه: چگونه اربابان قدرت در جهان امروز دمکراسی، دولت و بازار آزاد را به نابودی می کشانند» اثر جنین آر وِدِل با ترجمه حسین علیزاده منتشر و راهی بازار نشر شد. این اثر چهارمین کتاب از مجموعه «غرب شناسی» است که به اعتقاد ناشر  نوعی انسان شناسی اجتماعی است.  نویسنده کتاب حاضر به روش های قدرت های بزرگ امروز دنیا و قواعد بازی جدیدی که نخبگان قدرت های معاصر در حال تدوین و تثبیت آن به نفع خود و شبکه های اجتماعی خودند و آثار ضمنی منفی آن برای دمکراسی، قانون گرایی و قواعد بازار آزاد می پردازد.

رانت خواران و شبکه های رانتی موضوع دیگر مورد بررسی این اثر است که به زعم نویسنده محصول تلاقی بی سابقة تحولات سیاسی- اجتماعی بزرگی از قرون 20 و 21 یعنی خصوصی سازی حکومت، برون سپاری و مقررات زدایی ،پایان جنگ سرد و رشد فناوری های اطلاعات است.

این کتاب با نشان دادن نمونه های روشن نتیجه می گیرد که آمریکا و کشورهای سرمایه داری از جهت مقابل در حال رسیدن به همان نقطه ای هستند که کشورهای رها شده از دامان کمونیسم به آن رسیده اند.
«شیادان و زندگی های رانتی آنان، وقتی که خصوصی سازی با صادق نمایی روبه رو می شود، قدرت رانت در شرق وحشی، دولت ایالات متحده شرکتی در انحصار افرادی محدود، خصوصی سازی، اشغالگران و پاسخگویی در عصر شبکه های رانت» عناوین هفت فصل این کتاب است که در 392 صفحه با قیمت 16هزار تومان منتشر شده است.

بنابراین گزارش، کتاب «ارتباطات جهانی در حال گذار» نوشته حمید مولانا، استاد بین المللی ارتباطات به چاپ سوم رسید. این کتاب در 9 فصل «تاریخ و مفهوم ارتباطات جهانی، تکنولوژی و جامعه، ارتباطات و قدرت، بنای جامعه، زبان و ارتباطات بین المللی، بازسازی جامعه؛ مورد: اسلام، آینده دولت: یک رویکرد اسلامی، ارتباطات به مثابه زیست محیط فرهنگی و چهره آینده: ارتباطات بین المللی در قرن 21 » تدوین شده است.

 ناشر در شرح معرفی کتاب آورده است: «ارتباطات بین المللی یا آنچه را که امروزه بیشتر به آن نام خوانده می شود، ارتباطات جهانی، به عنوان یک زمینه تحقیقاتی و پژوهشی در حال شکل گیری و تکامل است. جنبه های انسانی ارتباطات بین المللی با ظهور سیستم های سیاسی نوین، بده بستان و همین طور رویارویی فرهنگ های مختلف با یکدیگر و بسط و توسعه شگرف سازمان های اجتماعی دچار تغییر می شود. از نقطه نظر تکنولوژیکی، ارتباطات بین المللی اکنون با تلاش های عاملان فراملی جهت ایجاد زیرساخت های نوین اطلاعاتی جهانی همراه است که می توان آن را با دو تحول عمده ای که در طی قرن نوزدهم روی داد ـ استقرار سیستم های راه آهن و توسعه خطوط تلگراف که تحرک سریع را امکان پذیر نمود ـ مقایسه کرد.

مفهوم حاکمیت که برای قرن ها دارای ارزش و احترام بوده، اکنون از ابعاد جغرافیایی تهی شده و جنبه های فرهنگی به خود گرفته است.»

کتاب ارتباطات جهانی در حال گذار با دوری از شیوه های سنتی سازمان دهی مطالب در قالب طبقات رسانه ها یا حیطه های موضوعی، در جستجوی تعدادی مفاهیم کلیدی است تا در چارچوب آن به تجزیه و تحلیل پدیده ارتباطات جهانی بپردازد.
در چارچوب مفاهیمی نظیر تاریخ، قدرت، جامعه، مشروعیت و زبان سعی شده است شکاف میان نظریه و عمل، قوه و فعل پر شود که سبب می شود خواننده مفاهیم مزبور را در درون و در امتداد مرزهای ملی و فرهنگی مورد ملاحظه قرار دهد.
مولانا در این کتاب، ارتباطات جهانی را در حال گذار و تغییر از شیوه‌های موجود به شیوه‌های دیگر می‌داند. به‌نظر او مفهوم دولت از مدل قبلی خود در حال متحول شدن و حرکت به‌سوی یک شیوه گتو-دولت(Ghetto-State) است؛ که نه استقلال و نه حاکمیت تعریف‌شده فعلی را نخواهند داشت.
نویسنده در این کتاب به مفهوم امّت در اسلام، تبلیغ، حکومت اسلامی و جایگاه ولی فقیه در مکتب شیعه صحبت می‌کند و آن‌را بهترین مدل ارتباطی در گذشته، حال و آینده معرفی می‌کند این کتاب متنی استدلالی است که با طرح طیف متنوعی از موضوعات و ایده های نظری در یک چارچوب مفهومی، می کوشد تا برای خوانندگان قابل درک باشد و محرک مطالعات و ارزیابی های بیشتر شود. با توجه به نقش محوری ارتباطات در همه نهادها و سیستم های ملی و جهانی، کتاب حاضر با تاکید بر مفاهیم به جای حیطه های موضوعی پراکنده، برای همه دانشجویان ارتباطات و همه دانشجویان و علاقمندان به علوم اجتماعی و انسانی مفید است.

چاپ سوم این اثر در 278 صفحه با قیمت 11500 تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =