۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۵

در حالی که قیمت مواد اولیه وارداتی خودرو سازان در حال کاهش است، در فصل پیش فروش‌ها قیمت خودرو همچنان افزایش داده می‌شود.

نرگس رسولی: در حالی که قیمت خودروهای تجاری در بازار  همزمان با شروع فروش ویژه محصولات داخلی تا 15درصد افزایش یافته است، مدیرعامل سایپا دیزل معتقد است که خودروهای تجاری قابلیت افزایش قیمت دارند و علت آن هم وارد شدن محصولات تولیدی است که مواد اولیه آن در ابتدای سال خریداری شده است.

 
چندی است که حودروسازان در پی علت افزایش قیمت و یا حتی تقاضای افزایش قیمت بهانه را بر سر افزایش قیمت مواد اولیه در ابتدای سال می گذارند و سریعا خود را از سیبل اتهام گران فروشی مبرا می کنند این در حالی است که اگر قیمت مواد اولیه این روند را طی نمی کرد و در حد همان قیمت های سابق باقی می ماند مشخص نبود که این افزایش قیمت بر سر چه چیزی خالی می شد !
در این راستا حتی ایران خودرو و سایپا چندی پیش تهدید کردند که خط تولید خودروی تندر 90 خود را به دلیل این افزایش قیمت متوقف می کنند و با هر بهانه ای سعی کردند تا قیمت تولید خود را افزایش دهند که با دستور وزیر صنایع و معادن این طرح خودروسازها نقش بر تب شد.
در این بین البته هیچ یک از خودروسازان از حاشیه سودی که به مدد کاهش نیافتن قیمت خودروهای خود کسب کرده بودند صحبت نکردند و حتی لب برنیاوردند که قیمت سایر مواد اولیه کاهش یافته و به این سبب باید قیمت محصولاتشان کاهش یابد.


البته ملک مدیرعامل سایپا دیزل بر این امر اذعان داشته و استفاده از حاشیه سود را دلیلی بر حفظ نیروی کار و زیان دهی شرکتش عنوان کرده است .
وی در این باره گفت: خرید مواد اولیه با قیمت بالا در ابتدای سال دلیل گرانی 10 الی 15 درصدی خودروهای تجاری است.و هم اکنون نمی‌‏توان قیمت‌‏ها را کاهش داد.
ملک ادامه داد: در ابتدای سال که قیمت مواد اولیه به علت افزایش قیمت نفت افزایش یافته بود مقدار نیاز تا پایان سال خریداری شد و بنابراین خودروهای فعلی بر اساس آن مواد اولیه تولید می‌‏شوند، نمی‌‏توان کاهش قیمت داد که این امر دلیل اصلی قیمت خودروهای تجاری در چند روز گذشته است.


به گفته وی تمام محصولات قابلیت افزایش قیمت دارند و هم اکنون خودروهای وارداتی به بازار با همان مواد اولیه گران تولید شده‌‏اند تا کنون هم برای این که افزایش قیمت نداشته باشیم از حاشیه سودمان استفاده کرده‌‏‌‏ایم.
ملک درباره بحران‌‏های اقتصادی جهان و تاثیر آن بر روی خودروهای تجاری گفت: به علت تحریم این بحران ها بر روی ما تاثیر زیادی نگذارده است و به نوعی می‌‏توان گفت که تحریم به کمک ما آمد با توجه به این که خودروسازهای دنیا برای جبران زیان خود از نیروی کار خود کاسته‌‏اند بنابراین باید طوری برنامه‌‏ریزی کنیم که ضرر کاهش سود را نیروی کار نبیند.

کد خبر 3228

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید(هنر هفتم) IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۵
    18 1
    آقای ملک نگفته اند که امسال وقتی مواد اولیه ارزان شد...برای سال آینده شان خرید کردند...آیا ما باید منتظر کاهش قیمت در خودروهای تجاری سال آینده باشیم یا همچنان این 2 کارخانه نباید حاشیه سودشان را کم کنند؟