خستگی و بی‌حوصلگی در محل کار به کاهش بازده شغلی منجر می‌شود، اما مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که بی‌حوصلگی می‌تواند به افزایش خلاقیت کارمندان منجر شود!

ایسنا نوشت:

نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد، بی‌حوصلگی در محل کار باعث افزایش زمان خیال‌بافی شده و همین امر منجر به تقویت خلاقیت می‌شود.

خستگی و بی‌حوصلگی در محل کار به کاهش بازده شغلی منجر می‌شود، اما مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه مرکزی لنکشایر نشان می‌دهد که بی‌حوصلگی می‌تواند به افزایش خلاقیت کارمندان منجر شود!

این مطالعه در دو بخش انجام شد و در بخش اول از 80 شرکت‌کننده خواسته شد که استفاده خلاقانه‌یی از دو فنجان داشته باشند.

نیمی از این افراد در ابتدای مطالعه، به مدت 15 دقیقه کار خسته‌کننده‌یی مانند کپی کردن شماره تلفن از روی دفترچه تماس را انجام دادند.

محققان دریافتند، افرادی که در ابتدا کار خسته کننده را انجام می‌دهند، در استفاده از فنجانها خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دادند.

در بخش دوم پژوهش، از نیمی از داوطلبان خواسته شد که به جای کپی کردن شماره تلفن از روی دفترچه تماس، تنها اقدام به خواندن شماره‌ها کنند.

مانند بخش اول مطالعه، خلاقیت این افراد با انجام کار خسته کننده بیش از سایر داوطلبان گزارش شد.

خلاق‌ترین افراد حاضر در دو بخش این مطالعه، افرادی بودند که اقدام به خواندن شماره تماس ها از روی دفترچه کرده بودند و این نشان می‌دهد که کار خسته کننده با انفعال کمتر باعث افزایش بیشتر خلاقیت می‌شود.

نتایج مطالعه‌یی که سال گذشته در مجله Psychological Science منتشر شد، ارتباط بین خیال‌بافی و خلاقیت حل مسئله را نشان می‌دهد.

پژوهش دیگری نیز که در همین مجله منتشر شد نشان می‌دهد، افراد دارای ذهن سرگردان در زمان انجام کارهای ساده از ظرفیت حافظه بالاتر برای انجام کارهای نیازمند حافظه قوی برخوردارند.

دکتر «سندی مان» نویسنده تحقیق تأکید می‌کند: به مطالعات بیشتری برای بررسی عملکرد دقیق این نوع خلاقیت نیاز است؛ در ادامه تحقیقات قصد داریم پیامدهای عملی نتایج یافته‌های اخیر را مورد بررسی قرار داده و مشخص کنیم که آیا کارمندانی که دچار بی‌حوصلگی در محل کار هستند، در سایر حوزه های شغلی با افزایش خلاقیت مواجه می‌شوند یا از این خلاقیت برای نوشتن رمان در منزل استفاده می‌کنند!

نتایج پژوهش این محققان در نشست سالانه بخش روانشناسی شغلی انجمن روانشناسی انگلیس ارائه شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آنالیزور A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    31 0
    قابل توجه کارفرمایان و مدیران: چنانچه می بینید در اداره خسته و بی حوصله ایم، بهمون تشویقی بدین؛ چون ما خودمونو قبل اومدن سر کار خسته کردیم تا در حین کار خلاقیت از خودمون بروز بدیم! :-))
    • پارسا A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
      1 0
      این مربوط به شرکت های تکنولوژی مثل گوگل و ماکروسافت باشه. شرکت هایی که واحد تحقیقاتی یا واحد طراحی و دیزاین دارند. در آنجا فراغت باعث خلاقیت میشه. کارمند هم به دنبال فرصت برای نوآوری هست. ولی در مورد شرکت و اداره دولتی که روال کاری روتین و بوروکراسی معلومی دارند، بی حوصلگی مساوی است با علاف کردن مراجعه کننده. یادم نمیره، برای کاری رفته بودم وزارت کشاورزی و به دنبال کسب مجوزهای لازم برای کاری بودم، تنها کاری که میکردند پاسکاری بود تا نهایتا یک فردی که بی حوصله بود و به خاطر ماه رمضان روزه گرفته بود. شرایطی را مطرح کرد که من را از آن مجوز منصرف کرد. هر چقدر هم میگفتم که دستورعمل و شرایط واگذاری این مجوز را کجا میتوانم پیدا کنم، طفره میرفت. امیدوارم دولت روحانی سر و سامانی به وزارتخانه ها بدهد
  • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    20 0
    اینجانب16 سال کارمند یک نهاد بودم دچار همین مصیبت بودم... اما نذاشتم خلاقیتم رو به حالت سرخوردگی بره اومدم بیرون و خلاصه ...به شکوفایی و ثمردهی رسوندم....
  • بی نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    12 3
    خلاقيت در جهت در رفتن از زير بار مسوليت
  • کورباطن A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    5 0
    پس با این حساب کسانیکه حوصله اشان بیشتره از عدم خلاقیت رنج می برن. ای بسوزی شانس هی معلم هامون گفتن حوصله داشته باش و ما فکر می کردیم دارند به ما نصحیت های طلائی می کنند. نگو داشتن خلاقیت ما رو می کشتن.
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    3 1
    با این اوصاف همه ایرانی ها خلاقند