پروفسور رضا با ابراز خرسندی از توافق ژنو گفت : این هفته ، هفته مبارکی است زیرا با این توافق حلقه ای از زنجیر مشکلات کشور باز شد و همکاری و هم صدایی جای دشمنی و کینه ها را گرفت.

ایرنا نوشت: 

پروفسور فضل‌الله رضا که روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران سخن می گفت ، یادآور شد : در فضای نویی که ایجاد شده است مردم ایران باید با استفاده از علم و فناوری برای سازندگی کشور تلاش کنند.

این دانشمند برجسته ایرانی همچنین از مدیران و استادان دانشکده های دانشگاه تهران درخواست کرد تا برای کلاف سر در گم مشکلات جهان فکر بکنند.

وی گفت : علم و فناوری همواره در طول تاریخ هم عاملی برای سازندگی و هم عاملی برای تخریب جهان بوده است بنابراین هیچ کس نمی تواند گواهی دهد که تمدن غربی با استفاده از علم و فناوری تا 100 سال آینده به چه صورت در می آید.

به گفته این دانشمند ایرانی ،تمدن غربی باید در کنار پیشرفت های بشری به تمدن و فرهنگ ادبی بها بدهد.

پروفسور رضا به پول های بلوکه شده ایران در آمریکا اشاره کرد و افزود : در زمان پهلوی سرمایه های مادی بسیاری که در ایران به زحمت تهیه شده بود، به غرب رفت و دانشجویان و اساتید دانشگاه های ایران باید راه حلی بیابند که این سرمایه ها به کشور بازگردانده شود.

این دانشمند بین المللی اظهار داشت: کلید دانش امروز از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار دارد اما باید در عین حال دانشگاهیان درک عمیقی از شرایط موجود داشته باشند.

وی افزود: هم اکنون فاصله بزرگی میان مطالبی که رسانه ها منتشر می کنند و واقعیت وجود دارد؛ این عامل طبیعی است چرا که رسانه های هر کشور تنها به نفع آن کشور صحبت می کنند. از این رو باید بتوان در عین دریافت اخبار آن را داوری کرد. این داوری از طریق خردگرایی در سطح وسیع امکان پذیر است.

پروفسور رضا که دارای آثار متعددی در زمینه ادبیات فارسی است ، خاطرنشان کرد: ادبیات فارسی کلاسیک منبع بسیار غنی از گفت و گو را در اختیار اهالی علم قرار می دهد که باید از آن بهترین استفاده را کرد.

وی تاکید کرد که دانشوران و دانش آموختگان ایرانی باید به هویت ملی که همان زبان و ادبیات فارسی و زیبایی های موجود در آثار کلاسیک کشور است ، اهمیت دهند.

پروفسور رضا خطاب به دانشجویان گفت : شاید بگویید که با این ها نمی توان نان درآورد اما این امور برای ایران استقلال به همراه دارد. توجه به ادب فارسی برای آنان که آرزوی خدمت در دل می پرورانند، بسیار اهمیت دارد.

این دانشمند برجسته در رشته مهندسی برق تاکید کرد: استقلال ایران در گروی مسایل نظامی که اتفاقا کشورهای غربی بسیار به آن بسیار متوسل شده اند، نیست بلکه استقلال کشور در گروی وحدت ملی است.

*** قناعت ویژگی فرهنگ ایرانی

این دانشمند برجسته بین المللی در مورد فرهنگ قناعت و مصرف کم گفت: اسراف یکی از عادت های ناپسند غربی هاست . برای مثال پنج درصد از جمعیت جهان در آمریکا زندگی می کنند اما 25 درصد منابع طبیعی جهان در این کشور مصرف می شود. در حالی که قناعت ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و از ویژگی های ما ایرانیان است .

وی افزود: در صورت افزایش جمعیت آمریکا باید شاهد افزایش مصرف منابع انرژی بود که این امر باعث ایجاد نابرابری ها در جهان و در نهایت جنگ ها خواهد شد.

پروفسور رضا خاطرنشان کرد: جوامع پیشرفته از ابتدا برای قشر جوان کار و فعالیت های درآمد زا ایجاد می کنند زیرا اقتصاد این کشورها آن قدر قوی است که می تواند اشتغالزایی کند و جوان 25 ساله به راحتی در آن استخدام شود ولی مشکل بزرگ این جوامع آن است که پدران و مادران پس از فرا رسیدن دوران بازنشستگی با فرزندانی روبرو هستند که هرکدام در یک ایالت زندگی و کار می کنند و این تنهایی در انتهای عمر بهایی است که افراد برای پیشرفت و استقلال می پردازند.

***ممنوعیت جزوه نویسی در دوران ریاست بر دانشگاه های شریف و تهران

پروفسور رضا گفت : در دوران ریاست بر دانشگاه های تهران و شریف (در سال های 1346 و 1347 ) جزوه نویسی را برای دانشجویان ممنوع اعلام کردم چرا که جزوه دستوری است از سوی فردی ناشناس برای یک فرد جویای علم ارایه می شود.

وی افزود: اساتید در این دستور ناشناخته و نادیده به فرزندان یک کشور هر آنچه را که خود می خواهند ، القا می کنند در حالی که دانشجو باید خود تفکر کند.

پروفسور رضا در آستانه صدمین سال زادروز خود یکشنبه هفته گذشته از کانادا به ایران سفر کرده و قرار است به مدت یک ماه مهمان دانشگاه تهران باشد.

وی یکی از معتبرترین دانشمندان ایرانی است که دارای دکترای الکترونیک از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک (1950) است . وی تاکنون در بهترین دانشگاه های جهان همچون ام آی تی، سوربن، پلی تکنیک زوریخ، سیراکیوز، کلرادو و مک گیل تدریس داشته و همچنین تحقیقات مهمی در زمینه نظریه اطلاعات (Information Theory)، نظریه سیستم ها و شبکه های مخابراتی انجام داده است .

وی پژوهش های گسترده ای هم در زمینه فرهنگ، شعر و ادب فارسی دارد که در کتاب های ˈنگاهی به شاهنامهˈ، ˈمهجوری و مشتاقیˈ، ˈبرگ بی برگیˈ و تازه ترین اثرش ˈنقدها را بود آیا که عیاری گیرندˈ منتشر شده است .

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید GB ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    25 1
    واقعا نظرات این استاد گرانقدر خیلی مولف محور ، نوگرایانه و خردمندانه بود که باعث تامل و تفکر و تجدید روش ما هست !!!!!! امیدوارم مسئولین محترم در بهره مندی از تجربیات گرانمایه استاد به خوبی عمل کنن ... گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت ****** که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد
  • بی نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    15 0
    اصلا بهش نمیخوره صد سالش باشه !
    • اركيده GB ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      23 0
      ماشاالله بهش خدا نگهدارش باشه
  • مصطفى IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    9 0
    خدا حفظش نمايد ... ولى مى ترسم اين يكماه كه در تهران هست آلودگى هوا كار دستش بده!