۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
آسیب‌شناسی تب داغ مقالات ISI

نخستین همایش ملی «سنجش علم، ارزشیابی و آسیب شناسی» اسفند امسال با هدف بررسی موضوعاتی مانند «تب داغ مقالات ISI» در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

ایرنا نوشت:

نخستین همایش ملی «سنجش علم، ارزشیابی و آسیب شناسی» اسفند امسال با هدف بررسی موضوعاتی مانند «تب داغ مقالات ISI» در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

دبیر علمی همایش ملی سنجش علم روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف اصلی برگزاری این همایش بررسی و مطالعه انتقادات وارد شده به چگونگی سنجش علم در کشور، تبادل نظر میان موافقان و مخالفان این موضوع و رسیدن به راهکارها و راهبردهاست.

ˈمظفر چشمه سهرابیˈ افزود: این همایش یک گردهمایی میان موافقان و مخالفان است تا به پاسخ منطقی و علمی در باره انتقادات موجود در باره سنجش علم دست یابند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سنجش علم در کشور مورد تایید بیشتر اعضای جامعه علمی نیست، اظهار کرد: انتقادات زیادی به مجموعه شاخص ها، معیارها، آیین نامه ها و چارچوبهای سنجش علم و رفتارهای علمی در کشور وجود دارد که رسیدگی به آنها ضروری است.

وی با اشاره به نگاه سیاستگذاران کشور به علم و فناوری در سالهای گذشته گفت: موافقان این نگرش از رشد علمی بی سابقه ایران، ارتقاء جایگاه علمی آن در مقیاس بین المللی، افزایش تعداد بروندادهای علمی و افزایش شمار دانشمندان آی اس آی ایرانی می گویند.

این استاد دانشگاه گفت: اما طیف دیگر نسبت به انحراف مسیر علمی کشور از مسیر واقعی آن، به کارگیری معیارهای علم سنجی، اندازه گیری و ارزشیابی علم کشور، افزایش میزان کجرویی، ناهنجاری و سوء رفتار در میان جامعه علمی انتقاد دارند.

چشمه سهرابی، برخی از موارد مورد انتقاد را آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی، اعلام رشد کمی پیشرفت کشور بر اساس مقالات ISI و بومی بودن و چگونگی استفاده از علم بومی برای تولید فناوری و ثروت عنوان کرد.

وی محورهای این همایش را بنیان های علم و ارزشیابی و آسیب شناسی سنجش کمی و کیفی علم، بروندادهای علمی، سازمان های سنجش علم، جامعه علمی ایران و رشد و توسعه علمی ایران اعلام کرد.

چشمه سهرابی با بیان اینکه مهلت ارسال چکیده مقاله تا ۱۵ آذر امسال تمدید شده است، افزود: مهلت ارسال متن کامل مقالات تا پنجم بهمن امسال است.

نخستین همایش ملی سنجش علم، هفتم و هشتم اسفند امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 0
    اولین نکته این است که بسیار از کشورها با همین آی اس آی پیشرفت محسوسی داشته اند مثل چین و کشورهای اطرافش دومین نکته آن است که سطح سواد در دانشگاهها در این سالها بسیار بالارفته کمتر استادی را میبینید که هر روز مطالب جدیدی به محتوای تدریسش اضافه نکند و این را باید به حساب توجه به همین شیوه مقاله نویسی دانست ولی نکته آخر که بسیار مهم است این است که چاپ یک مقاله آی اس آی به تنهایی نشان برتری یک مقاله نیست و فقط نشان میدهد آن مقاله باید مورد توجه قرار گیرد آنچه مهمتر است تعداد ارجاعات به مقاله و ایمپکت فاکتور آن میباشد که متاسفانه در کشور به آن توجه نمیشود.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      4 0
      بعضی از این آی اس آی های پاکستان و هند که پولی هستند که هیچ گونه ارزش علمی هم ندارند و عده ای از اساتید از محل گرنت پژوهشی خود در این مجلات اقدام به چاپ مقاله نموده اند و بعد هم ارتقا گرفته اند و دوباره از دولت حقوق بیشتری میگرند در حالی که هیچ کاری جز تحمیل هزینه اضافی برای دولت و ملت انجام نداده اند. بیشتر علمی پژوهشی های داخلی هم که از طریق رابطه و نه ضابطه مقاله چاپ می کنند. اساتید هم کار نگارش مقاله و پایان نامه را به طور کامل به دانشجویان سپرده اند و آن ها نیز در اصل بساز و بندازی میکنند (حق هم دارند چون کسی آن ها را راهنمایی نمیکند). بهتر است در این همایش تعیین تکلیف شود که وظیفه دانشجو و استاد در انجام کار پژوهشی چگونه است؟خیلی از اساتید نمیتوانند حتی مقاله خودشان را توضیح بدهند!!
  • معلم جوان A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    2 0
    مهمترین مشکل آموزش عالی که خود نیز به آن واقف هستند دانشجوی وظیفه است.یعنی تعداد دانشجو و افزایش مراکز دانشگاهی و صدور مدرک-زمانی که برای علم که از شاخه علوم معرفتی است ارزش کمی قائل شویم مسلما سیستم به سمت کمی شدن و تعداد پیش می رود.متاسفانه ((چند تا )) در بین اعضای هیئت علمی بیداد میکند.در این میان هستند کسانی که به برکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی گوی سبقت را از استید جوان ربوده اند و هر روز یک ژورنال را که پل عبوری انها بوده است خراب میکنند.مشکل نظام آموزشی ریشه فرهنگی و اقتصادی دارد دارد نظام ارزشی در رابطه با تحصیل علم در جامعه تحول بنیادین نیاز دارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اينا كامنتن يا كتاب؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!