۰ نفر
۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸

محمد اشرفی اصفهانی

مهمترین فلسفه قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است همچنانکه حضرت امام حسین (ع )با این هدف بر علیه حکومت جائر زمان خود یعنی بنی امیه طغیان کرد و با هدف اصلاح حکومت وقت از مکه خارج شد تا مهترین هدف خود را تبیین کند وبرای تحقق این امر حتی حج خود را نیمه تمام رها کرد .

امام حسین در طول عمر پر برکت خود امر به معروف و نهی از منکر را مبنای زندگی خود قرار داد و با این هدف یعنی روشنگری بر علیه یزید قیام کرد و زمانی که در این راه شهید شد توانست حکومت بنی امیه را رسوا کند  و اهداف عالیه خود را محقق نماید.  

اهداف عالیه قیام امام حسین(ع) باید توسط پیروان آن حضرت پیگیری شود به گونه ای که پیروان آن حضرت در برابر ظالمان ایستادگی کنند و زمانی که مشاهده کردند ظلمی در حال انجام است نسبت به آن اعتراض نمایند در غیر اینصورت فردی نمی تواند ادعای پیروی از امام حسین را داشته باشد و در عین حال از مهترین فلسفه قیام ایشان یعنی مبارزه با ظلم  صرفنظر کند یا برای حفظ منافع خود با آن همراهی  نماید.

فارغ از این مساله مشکلات زیادی دامنگیر جامعه شده به ترتیبی که بازار تهمت و شایعه و افترا بسیار داغ شده است به گونه ای که هیچ انسانی از نظر آبرو حیثیت احساس امنیت نمی کند و عده ای بر خود واجب می دانند که به حیثیت افراد خدوم به انقلاب و نظام چوب حراج بزنند و بابت این کار ذره ای احساس شرمند گی نمی کنند.

برای رفع این منکر از جامعه باید بر اصلاح افراد و جامعه همت گماشت و این کار را باید هر فردی باید از خود شروع کند و هرکسی باید این مساله را مد نظر قرار دهد که مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی پایدار نیست و هر فردی بابت عملکرد خود در روز معاد باید جوابگوی پروردگار باشد.

اگر ذره ای خدا ترسی در جامعه حاکم شود دیگر تریبون های عزاداری امام حسین(ع) به تخریب رقبا اختصاص پیدا نمی کند و این مراسم بهانه ای نمی شود تا افراد به اهداف گروه و جناح بندی سیاسی خود نایل شوند زیرا عده ای از افراد از این منابر برای نیل به اهداف سیاسی بهره می گیرند که باید از این کار پرهیز کنند زیرا با فلسفه عاشورا به هیچ وجه سنخیتی ندارد.

استاد حوزه علمیه

کد خبر 32477

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =