۰ نفر
۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۳

یکی از مقامات کابینه اسرائیل که خواست نامش فاش نشود می گوید خواست نتانیاهو برای ماندن باراک در کابینه به منظور حفظ توازن است .

چند ماهی  از زمانی که  ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، حزب کار خود را وارد یک ائتلاف عجیب با دولت محافظه کار بنیامین نتانیاهو کرد نمی گذرد.اما در همین مدت کوتاه، باراک با مخالفتهایی از سوی حزب خود روبرو شده، محبوبیتش در نظرسنجی ها کاهش یافته و بار ها دچار شرم و سرافکندگی شده است.

با این وجود، نخست وزیر سابق همچنان در یکی از تاثیرگذارترین مقاطع زندگی سیاسی اش قرار دارد، چراکه سیاست نظامی اسرائیل را در زمانی که نگرانی های زیادی درباره ایران وجود دارد هدایت می کند، یک میانجی اصلی در تعامل با دولت اوباما بوده و نقش مهمی در اتخاذ رویکرد تل اویو در مناقشه با فلسطینیها دارد.

از یک جهت، ایهود باراک نقش بسیار پیچیده ای ایفا می کند: در واقع وی نقشی میانه رو را در ائتلافی بازی می کند که بدون وی، یکی از محافظه کارترین ائتلافها در تاریخ اسرائیل می بود. اما برخی معتقدند وی این نقش را به قیمت حزبش و اینده سیاسی خود به عهده گرفته است.

عمیر پرتز، وزیر دفاع اسبق و یکی از چندین عضو حزب کار که می خواستند جزء مخالفین باقی بمانند، می گوید شعار باراک اینست که فقط او می تواند جلوی نتانیاهو را بگیرد، انهم با اتخاذ سیاستهای میانه روی بیشتر در داخل کابینه. وی می افزاید این مسئله برای ما یک بحران عقیدتی شدید است.

حزب کار از حزب وابسته به جنبش کیبوتز، اتحادیه های کارگری مردمی و دیگر نهادهایی که از همان سالهای نخست در شکل گیری رژیم اسرائیل نقش داشته اند، نشات گرفته است. این حزب متعلق به اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق، بود که ترور شد. وی در اوایل دهه 1990 توانست منجر به انعقاد معاهدات صلح با فلسطینیها شود. اما در سالهای اخیر، این حزب رو به افول نهاده است.

در انتخابات امسال، حزب کار چهارم شد و توانست 13 کرسی از 120 کرسی در مجلس را به دست اورد.

نطر سنجی هایی که بعد از انتخابات برگزار شده نشان می دهدحزب کارگر همچنان در حال از دست دادن حمایت مردم است، مردمی که به سمت حزب لیکود متعلق به نتانیاهو و حزب میانه روی کادیما گرایش پیدا کرده اند. در نظر سنجی انجام شده در ماه گذشته،حمایت از باراک به عنوان نخست وزیر احتمالی اینده تنها 5% بود. یکی از عواملی که باعث شد بیش از پیش حمایت مردم را از دست بدهد گزارشهای منتشر شده مبنی بر این بود که وی در جریان یک سفر کاری به پاریس، در هتلی اقامت داشته هزینه اقامت در ان شبی 3.000 دلار بوده است.

براساس آنچه مقامات فلسطینی می گویند، محموعباس رئیس تشکیلات خودگردان همچنان با باراک در تماس است ، آن هم در زمانی که مذاکرات بلندپایه ترین مقامات هر دو طرف هم اکنون به پایین ترین سطح رسیده است. اسرائیلی ها بر این باورند که اگر مذاکرات صلح بار دیگر آغاز شود حضور باراک در کابینه نتانیاهو بهترین کمک برای پیشبرد اهداف خواهد بود.

یکی از مقامات کابینه اسرائیل که خواست نامش فاش نشود می گوید خواست نتانیاهو برای ماندن باراک در کابینه به منظور حفظ توازن است .

زمانیکه نتانیاهو برای اولین بار در ماه ژوئن حمایت خود از تشکیل کشور فلسطینی را اعلام کرد، مقامات اسرایئلی گفتند که دارد به باراک نزدیک می شود . و اگر به آنچه که از کمپ دیوید به این سو روی داده به خوبی نگاه کنید می بینید که بدون شک باراک نیز به نتانیاهو خیلی نزدیک شده است.

واشنگتن پست 26 دسامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =