مصلای تهران و یوزپلنگ‌های کارآفرین!

حتی اگر قایل به حق حیات و نقش برجسته‌ی گربه‌سانان گوشتخوار در صدر هرم زنجیره غذایی هم نباشیم و به توازن بوم‌سازگانی و حمایت از استمرار خدمات اکوسیستمی هم اهمیتی ندهیم، نمی‌توانیم از کارآفرینانی چنین برجسته و ممتاز غفلت کنیم! می‌توانیم؟ انتشار تصاویر برگزیده سال 2013 نشنال جیوگرافی و اقدام جالب گروهی از دوستداران یوزپلنگ آسیایی در مصلای تهران، بهانه‌ی این نوشتار است ...

    شکارگر تصویری را که مشاهده می‌فرمایید، آقای Yanai Bonneh نام دارد که برنده‌ی یکی از جوایز برتر عکس‌های سفر سال 2013 نشنال جیوگرافی شده است. این عکس، به شیوایی و اختصار هر چه تمام‌تر به مخاطبینش گوشزد می‌کند که فقط امکان تماشای بی‌واسطه‌ی یوزپلنگ‌های آفریقایی در پارک ملّی ماسای مارا کشور کنیا، تا چه اندازه می‌تواند جذاب، هیجان‌انگیز و پولساز باشد. این در حالی است که تصور تماشای همتای آسیایی این یوزهای کشسان و تیزپا به مراتب می‌تواند هیجان‌انگیزتر و خاطره‌سازتر باشد؛ چرا که هم توانی چالاک‌تر و اندامی‌ برازنده‌تر و چهره‌ای زیباتر دارند و هم از مشابه آفریقایی‌شان بسیار کمیاب‌تر هستند.

یورپلنگ‌های کارآفرین آفریقایی در کنیا

    ما از این فرصت استثنایی تاکنون چقدر سود برده‌ایم؟ چرا باید همه‌ی راه‌ها به افزایش وابستگی معیشتی به سرزمینی ختم شود که تا مفرغ از کمبود آب و خاک سالم رنج می‌برد؟
    هموطن عزیزم، جناب بهزاد شاهنده از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش، ضمن ارسال این عکس برای نگارنده، پیشنهاد جالبی مطرح کرده و فرموده‌اند: «شاید روابط عمومی ما هم علاقه مند به مشارکت در جهانی کردن " یوز ایرانی" باشد. مثلا چاپ یوز روی تی‌شرت‌ها و کلاه‌ها و سایر اقلامی که گاه و بیگاه تولید می‌کند و به مناسبتی مثلا ایام عید هدیه می‌دهد.»

صحنه ای که پنج شنبه گذشته در مصلای تهران آفریده شد ...

    سپاس از دوستانی که فعالانه از ایده‌ی جهانی کردن یوزپلنگ آسیایی در سرزمین ایران، استقبال و حمایت می‌کنند؛ دوستانی مانند آنهایی که در روز پنج‌شنبه گذشته - هفتم آذر - و با هدایت آرش نورآقایی عزیز در مصلای تهران دست به ابتکاری جالب زده و توجه مردم را به شدت به موضوع حضور یوز ایرانی در جام جهانی جلب کردند (عکس از ساناز الوندی) ...
    نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید سرانجام سریع‌ترین دونده کره زمین به جام جهانی فوتبال 2014 برزیل می‌رسد؟!

مصلای تهران - هفتم آذر 1392

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی خیراندیش IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    78 1
    فکر کنم کارآفرینی یوزها از خیلی از آدم ها بیشتر باشه! به هر حال امیدوارم این تیزپاترین دونده کره زمین به برزیل 2014 برسد ...
    • شين A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      24 2
      ايده ي آقاي نور آقايي را خيلي پسنديدم ؛‌ باشد كه يوزپلنگ هاي ما هم نه تنها عامل كارآفريني كه باعث بازآفريني نيرو و قوا در تيم‌مان شوند .
    • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      6 3
      همین یوزپلنگ ها را عوض بازیکنان تیم ملی بفرستند جام جهانی شگفتی ساز می شویم بخاری از این تیم در جام جهانی بلند نمی شود
  • علی اصغر A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    28 1
    اگه این طرح بسیار خوب به سرانجامی برسد و یوزپلنگ ایرانی نماد تیم ملی ایران شود با افتخار باید بگم که جناب درویش این دستاورد را از همت والای شما و دیگر عزیزان در عرصه محیط زیست داریم خدا قوت .
  • شهرام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    33 1
    امیدوارم 30 سال دیکر، خودمان یا فرزندان یا نوه هایمان با چشمان اشگ بار، این مطالب را درآرشیوهامرور نکنیم. به هرحال وشوربختانه ، محیط زیست وساکنین آن در ایران امری فراموش شده وبی ارزش تلقی می شود(هم از منظر مسوولین وهم از دیدگاه اکثرمردم). ضروری است به صورت ویژه ( آنطور که درمورد گوزن زرد ایرانی انجام شد) یوز ایرانی تحت حفاظت در مناطق کاملا محصور وامن، قرار بگیرد. شاید بتوانیم چند عدد از این زیبارویان ایرانی را حداقل در اسارت، زنده نگاه داریم.این شور به راه افتاده جهت حفظ یوز ایرانی، قابل ستایش اما بسیار دیر و کم اثر می باشد... شاید وظیفه دولت است تا با بردن لایحه ای به مجلس، مشابه آنچه در مورد پاندای چینی انجام می شود را به قانون تبدیل نماید.
  • كاظم IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 17
    آنچه كه پلنگ امت را جهاني ميكرده و مي كند، غريو امت در مقابل زروزوروزيور و امريكا در چه فكريه است نه جام جهاني
    • نسترن IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      12 3
      انیشتن گفته در جهان 2 چیز پایان ندارد: یکی کهکشانها و دیگری حماقت انسانها، هرچند در مورد اولی چندان مطمئن نیستم!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      11 3
      اگر امریکا نبود شما کاسبیتون تعطیل می شد
    • جاسم A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      13 1
      پلنگ امت به سلامت باد !
  • محسن IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    8 0
    زنده باد