رمانی علیه بشار اسد مدال ادبی 2013 را گرفت

خالد خلیفه، نویسنده اهل سوریه ـ که رمانی علیه حزب بعث و بشار اسد نوشته است ـ برنده مدال ادبی نجیب محفوظ در سال 2013 شد.

مهر به نقل از الاهرام گزارش داد: این جایزه ادبی پراعتبار که توسط دانشگاه تمریکن در قاهره اهدا می شود، برای رمان «در آشپزخانه های این شهر چاقویی نیست» که اوایل امسال توسط خانه نشر العین قاهره منتشر شد، به خلیفه تعلق گرفت.

اعلامیه برنده شدن خلیفه روز چهارشنبه در تالار اورینتال محوطه تحریر دانشگاه صورت گرفت. از زمان تاسیس این جایزه در سال 1996، برندگان آن روز یازدهم دسامبر معرفی می شوند. این روز، روز تولد محفوظ است که بیش از 100 سال پیش به دنیا آمد. این جایزه بر اساس برتری ادبی نویسندگان و با نظر هیئت داوران برنده خود را انتخاب می کند.

هیئت داوران امسال شامل این افراد بود: طاها عبدالناصر استاد انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه امریکن قاره و نوه رییس جمهور فقید جمال عبدالناصر، شیرین ابوالنجا استاد زبان انگلیسی دانشگاه عین شمس، حسین حمودا استادیار فرهنگ های عرب و اسلامی در دانشگاه امریکن قاره و عبدو وازن شاعر لبنانی و سردبیر ادبی روزنامه الحیات.

رمان برنده خلیفه درباره قیمتی است که سوریه ای ها تحت سلطه حزب بعث به رهبری رییس جمهور بشار اسد پرداخته اند. با توجه به شرایط موجود کنونی سوریه خلیفه نتوانست خود در مراسم حضور یابد و جایزه اش را دریافت کند. سید محمود روزنامه نگار و نویسنده جایزه را از طرف او دریافت کرد و سخنرانی ای که توسط خلیفه نوشته شده بود را قرائت کرد. سخنرانی خلیفه درباره امکان نویسندگی در دنیای قساوت ها و مرگ در سوریه بود. خلیفه همچنین اعلام کرد وامدار محفوظ است که به عنوان مشهورترین نویسنده عرب و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1988 شناخته می شود.

خلیفه که در سال 1964 در آلپو به دنیا آمده است، همچنین نویسنده رمان «در ستایش تنفر» نیز هست. این رمان یکی از تنها چهار کتاب عربی است که در لیست 100 رمان برتر تاریخ وبسایت لیست میوز جای گرفته اند. تا کنون شهروندان مصری بیشتر از دیگران برنده جایزه محفوظ شده اند و از زمان افتتاح آن 11 جایزه از 19 جایزه را به خانه برده اند.

این جایزه به یاد نجیب مَحفوظ نویسنده و نمایشنامه ‌نویس مصری و برنده جایزه نوبل ادبیات اهدا می شود. وی ۱۱ دسامبر ۱۹۱۱ در یکی از محلات قاهره به‌ نام جمیلیه، به دنیا آمد و در ۳۰ اوت ۲۰۰۶ پس از یک عمل جراحی در بیمارستان درگذشت. او ۳۰ عنوان کتاب داستانی نوشت و در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه نوبل در ادبیات شد و نام خود را به عنوان اولین نویسنده عربی که این جایزه را دریافت کرد، ثبت کرد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    14 12
    باز هم ثابت شد این جایزه کاملا سیاسیه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    13 13
    دمش گرم
  • علی A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    20 17
    یه خرده آدم دقت کنه کاملا مشخصه که این جایزه ها سیاسیه ، همین داستانو اگه خیلی قشنگتر می نوشت اما موضع سیاسیش چیز دیگری بود از جایزه خبری نبود ...
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      5 9
      یه خورده بیشتر دقت میکردی میفهمیدی این خانم آثار دیگه اش هم معروفه ؛حتا رمان قبلیش جز 100 رمان برتر بوده دقت کن!
  • بی نام A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    11 9
    مبارکش باشه..