پزشک ایرانی و بنیانگذار شرکت پزشکی Exos آمریکا ابزار درمانی جدیدی را برای کنترل آسیبهای ناشی از ورزشهایی مانند فوتبال ارائه کرده است .

به گزارش خبرگزاری مهر، ثابت نگاه داشتن اندامهای شکسته و ماهیچه های کشیده شده یا پاره شده که معمولا از حوادث ورزشهایی مانند فوتبال به شمار می روند یکی از مشکلات پزشکانی است که باید در کمترین زمان موثرترین شیوه درمانی یا کنترل درد را اجرا کنند. جدا از آتلها و قالبهای گچی یا فایبرگلس، میزان نوآوری در این زمینه از علم پزشکی بسیار محدود بوده است.

به گفته فریبرز بوربور رئیس شرکت پزشکی Exos گچهای رایج در گذشته های دور ابزاری کارآمد به شمار می رفته اند اما اکنون به دلیل غیر قابل انعطاف بودن و آزار دهنده بودن، استفاده از آن در میان بیماران کاهش پیدا کرده است. از دیگر معایب این شیوه نیاز به بازکردن قالب گچ قبل از تصویربرداری پرتو ایکس است و در صورتی که بدن بیمار بهبود پیدا نکرده باشد باید قالب گچی دوباره بسته شود.

بوربور با همکاری شرکت فناوری های پزشکی Enova و شرکتی به نام Aspen موفق به ابداع مواد پلیمری شده است که در صورت ترکیب و لایه بندی با فوم، ماده ای سبک وزن و قابل تغییر را به وجود خواهد آورد. این ماده به پزشکان کمک می کند تا قالب و آتل مورد نظر را متناسب با ابعاد بدن بیمار به وجود آورند.

از دیگر ویژگی های این سیستم درمانی که بوربور از آن به عنوان "فشردگی دینامیک" یاد می کند، قابل تنظیم بودن میزان فشار وارد شده از سوی آتل بر روی اندام آسیب دیده است، در این صورت زمانی که بازوی آسیب دیده فردی متورم شود، پزشک می تواند میزان فشار از سوی آتل بر روی بازو را کاهش دهد.

 به گفته بوربور سیستم آتل بندی با این ویژگی در واقع نفس می کشد و از میزان ناراحتی و درد بیمار تا اندازه قابل توجهی می کاهد. به گفته متخصصان مرکز پزشکی Mercy این ابزار به دلیل توانایی انطباق با ابعاد و اندازه عضو آسیب دیده و ایجاد ثبات کافی برای ترمیم درست ماهیچه یا استخوان بسیار کاربردی خواهد بود.

بوربور می گوید با کمک این ماده و این سیستم آتل بندی جدید پزشکان می توانند از میان مواد آتل و بدون نیاز به باز کردن آن از عضو آسیب دیده تصاویر پرتو ایکس تهیه کنند.

بر اساس گزارش MedCity News، فروش ابداع جدید بوربور از چند ماه پیش در آمریکا آغاز شده است و وی امیدوار است به زودی بتواند با کمک این شیوه ابزارهای درمانی موثرتری را برای سربازها و نیروهای نظامی تولید کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 32749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =