بروز و ظهور پرونده های فساد مالی و کشف و اعلان رقم های میلیارد ریالی و دلاری، گویی به سان نَقلِ مجلس و نُقل هر محفی مانَد و چه آسان می آید و چه زود می گذرد...؟!

 از پروندۀ فراموش شدۀ 123 میلیاردی گرفته تا پروندۀ های 3000 میلیاردی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، پرونده تامین اجتماعی و نقش آفرین های دادستان مخلوع تهرانی و اینک، نیز طلوعِ بابک زنجانی! در دولت قبل، شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی و اعلام خط و نشان های سیاسی و " بگم، بگم " های توخالی و غیر کارشناسی تا وعده های دولت روحانی برای تعقیب مفسدان اقتصادی و صدور دستور ویژه این رئیس جمهور ایرانی، گرچه، به ظاهر؛ نشان از عزم پیدا و پنهان یا نمادین! برای طرح و تعقیب مفاسد اقتصادی مطروحه از سوی مسئولان و رسانه ها دارد- لیک، بیانگر این واقعیتِ تاسف بار و غیر قابل انکار هست؛ که حجم گستردۀ سوء استفاده های مالی و رانت های اقتصادی و سیاسی احتمالی منطبق با کدامین موازین حقوقی و قانونی بوده و ریشه در کدامین یک از اهداف، شعارها و برنامه های وعده داده شدۀ مسئولان و مدیران دولتی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد؟! به راستی، آیا باید؛ حجم روزافزون و میلیاردی پرونده های مفاسد اقتصادی، آنهم؛ تنها نسبت به برخی از موارد گزارش شده و نه همۀ مورادِ پیدا و پنهان احتمالی را قبل از هر چیزی در ضعف دستگاه تقنینی و نظام قانونگذاری و فقدانِ دستگاههای بازرسی و نظارتی قانونمند و عدم ضمانت های لازم قوانین در اجرای عادلانۀ موازین حقوقی نسبت به مرتکبین آن و عدم تعقیب قضایی و قانونی موثر و مورد انتظار مردم و افکار عمومی دانست.؟

بابک زنجانیظهور و بروزِ رو به تزاید آقازاده ها و لُرد زاده های در حاشیه و سایۀ امنی که قانون و اجرای آن برای آنها، مفهومی انتزاعی،غیرکاربردی و اجرایی بیش نبوده و نخواهد بود، نه تنها نظام حقوقی و قانونی کشور و اعتماد مردمی را لوث و دستخوش بی اعتباری نموده و می نماید، بلکه زمینه ساز گسترشِ مستمر نقض مکرر قوانین و توسعۀ فساد مالی، اقتصادی و حقوقی در زمینه های مختلف و نیز تضییع آشکار حقوق بیت المال و مردم می گردد و صدالبته، با نخستین پرواز، سر از دیار فرنگ درآورده و در آغوش سرمایه ها و رانت های پنهان خویش قرار می گیرند؟
به راستی، آیا رد پایی از غلام زاده ها و مردم عادی و نیازمندی که برای گرفتن یکصد هزارتومان وام نیازمند معرفی ضامن و سپردن تضمینات لازم در بانک ها بوده، دراین مفاسد وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد؟ هزینه های کلان اقتصادی و حقوقی مترتب بر این پرونده ها و اقدامات غیرقانونی چگونه قابل جبران بوده و تا کی مردم باید چشم براه کشف و شهودِ اقماری و رو به تزاید این پرونده ها و شنیدن رقم های میلیاردی و نجومی راه نیافته با ماشین حسابهای خویش بوده و آن وقت، از فرط تورم و هزینه های بالای زندگی و معیشت روزانه خود و خانواده، زانوی غم و افسردگی گرفته و چشم براه ریزش و خیزش اندک پول خُرد یارانه به حساب خویش باشند تا بلکه تکه نانی بخورند و جرعه ای آب غیر معدنی نیز نوشند؟!
اگر به راستی، می شد نسبت به مفسدان اقتصادی و و بیت المال و ناقضین حقوق شهروندی و اساسی مردم و کشور، با فرض ثبوت قطعی جرائم آنها به مانند " عید خون" میرزادۀ عشقی شوهر عمه رهبر کره شمالی عمل کرد و با مجازات های سهمگین و وحشتناک نسبت به مجازات آنها، در صورت تجویز قانون، عمل نمود و رد و نشانی از این مجرمین مفاسد اقتصادی به مانند مجازات اعمال شده رهبر کره شمالی برجای نگذاشت، آیا باز هم می توان به عدم ضمانت های لازم قوانین و ضعف دستگاههای نظارتی و بازرسی کشور ناامید ماند و منتظر ظهور و بروزی دوباره از پرونده های مفاسد اقتصادی بود؟!
گرچه، سادگی و ژست مردمی و خرید گوجه و میوۀ ارزان از نارمک ؛ نماد مردمی بودن و مردمی شدن را نوید می داد و تبلیغ می کرد و هزاران امید و نوید را به ظاهر، به همراه داشت و گرچه، بابک زنجانی، صرفاً تحت تعقیب قرار گرفته و تا احراز و اثبات مجرمیت و محکومیت قطعی احتمالی وی یا اثبات برائت او فرسنگ ها فاصله بوده و شاید نیز به زودی، به سرنوشت خاوری و سفر به سرزمین های دور و آرام دچار گردد، ولی هنوز برای بسیاری از مردم و رسانه ها به درستی، روشن نشده است که " داستان از نارمک تا بابک...چیست " ؟! و حقیقت و واقعیت بین " محمود و سعید و بابک "چگونه است...؟!!!

محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
Email : zamani.i.l.institute@gmail.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدعلي محموديان IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    15 1
    باباخوردن رفت تموم شد اينم ماسمالي ميشه ميره پي كارش به پير به پيغمبر نميشه كاري كرد اين اشو هرچي بهم بزني شور تر ميشه گرحكم شود كه مست گيرند درشهر هرانچه هست گيرند تو خودت حديث مفصل بخوان ازاين مجمع
  • طیب A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 12
    این چه مرضی است که بجان رسانه های ماافتاده که دردوران یک دولت تخلفات کشف شده را به گردن دولت قبل بگذارند . چهار سال دیگه نوبت این دولته .مردم این روش را نمیپسندند.
    • شهروند A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      12 1
      یعنی می فرمائید سعید مرتضوی و بابک زنجانی، دست پروده های آقای روحانی و دولت چند ماهۀ وی هستند؟ ظاهرا، شما مانند اصحاب کهف تازه از خواب بیدار شدید و سالها از تحولات و اخبار فاصله داشته اید...؟! این دولت هم یقیناً، مصون از این پدیده ها نخواهد بود و ساده انگاری است که تصور کنیم همه تصمیمات و اقدامات موافق قانون بوده و با رعایت قانون عمل می شود...!!حال این دولت به جای تعقیب جدی مفسدان میلیاردی اقتصادی به فکر قطع یارانه ناچیز برخی از طبقات مردم باشد و چشم به روی واقعیات ببندد...!!!!! این دولت نیز یقیناً در زمان حاضر و آینده مورد قضاوت مردم و رسانه ها قرار خواهد گرفت....
  • سعید A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    6 1
    دمت گرم. جانا سخن از دل ما می گویی.....................
  • شهروند A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    11 1
    جناب وکیل از کدوم مفاسد اقتصادی صحبت می کنید؟ مگر فسادی هم هست؟! مفسد اقتصادی؟ استغفرالله! نه تورمی، نه رانتی، نه فسادی، نه آلودگی، نه بوروکراسی اداری، نه گروهی، نه جناحی و نه نقض قانونی....!!!! همه چی آرومه....!!!
  • شهرام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    4 0
    با سلام خدمت استاد گرامی . متاسفانه به علت ضعف قانون و ضعف نظارت این مشکلات بوده و ادامه خواهد داشت . تمام این مشکلات از عدم وجود اراده جدی جهت حل و فصل مشکلات و سوء مدیریت در جامعه می باشد . جدیت یعنی مبارزه با قانون شکنان همانند چین و کره شمالی کمونیستی و بی دین !!!!!!
  • همتی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    سلام جناب زمانی ارادتمندم. واقعیت امر همین است ولی تا سکولاریسم انجام نگیرد سوء استفاده های اینچنینی ادامه خواهد داشت و هیچ کس پاسخگو نخواهد بود.
  • ع پقه IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    2 0
    سلام خسته نباشيد ((شرح غمت بيشمار تاب شنيدن كجا درد دلم بي حساب قوت گفتار كو!!))