این روزها نگرانی ها در مورد آثار مخرب امواج الکترومغناطیس بر سلامت انسان رو به افزایش است البته این نگرانی با توجه به گسترش فناوری های نوین چندان عجیب نیست.

ایرنا نوشت:

امواج الکترومغناطیسی امواجی هستند که توسط حرکت ذرات باردار الکتریکی تولید می شوند. این امواج، تابش الکترومغناطیسی نیز نامیده می شود؛ چرا که بر اثر تابش ذرات باردار الکتریکی به وجود می آیند. این امواج از فضای خالی، هوا و دیگر مواد عبور می کنند.

مطالعات و تحقیقات دانشمندان روی تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر سیستم های مختلف زیستی از سال 1935 آغاز شد. نتایج بسیاری از این تحقیقات نشان داد، امواج الکترومغناطیسی با تغییر در توزیع یون ها تاثیراتی بر ارگانیسم موجودات زنده از جمله رشد آنها دارد.

همچنین این مطالعات نشان داد بین میدان های الکترومغناطیسی و از بین رفتن کلونی زنبورها در اروپا و آمریکا و همچنین مهاجرت پرندگان ارتباط وجود دارد.

در حالی که جنبه های مثبت فناوری های نوین سبب می شود زندگی انسان مدرن ساده تر شود، اثرات منفی این فناوری ها نیز می تواند به کیفیت زندگی انسان لطمه وارد کند.

بحث و گفت و گو در مورد اثرات سوء امواج الکترومغناطیسی در زندگی انسان، پس از کشف الکتریسیته در قرن 19 همواره وجود داشته است.

امواج الکترومغناطیسی که توسط بسیاری از منابع طبیعی و انسان تولید می شوند، می توانند به فواصل طولانی تابیده و نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره انسان ایفا کنند. به طور خاص، میدان های الکترومغناطیسی که در فرکانس های رادیویی ( RF ) برای ارتباطات، رادیو و تلویزیون، شبکه های تلفن همراه و سیستم های بی سیم داخل ساختمان استفاده می شود، به جز جدانشدنی زندگی انسان تبدیل شده اند.

به خصوص با توجه به آسیب های بالقوه امواج رادیویی بر مردم، افزایش چشمگیر گوشی های تلفن همراه، نگرانی های قابل توجهی را برای انسان به همراه آورده است.

از آنجا که تلفن های همراه در موقعیت های بسیار نزدیک به بدن انسان استفاده می شوند و به تعداد زیادی ایستگاه آنتن نیاز دارند، تاثیر شبکه های تلفن همراه بر سلامت انسان همواره مورد توجه بوده است.

در پاسخ به نگرانی های عمومی در مورد استفاده از این امواج روی سلامت انسان، در سال 1996 سازمان بهداشت جهانی (WHO) تلاش های تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد. در ماه مه 2011، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، چکیده ای از خطرات بهداشتی میدان های الکترومغناطیسی را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که شواهد محدودی از خطرات امواج الکترومغناطیسی روی سلامت انسان وجود دارد که از میان آن ها می توان به افزایش خطر ابتلا به بیماری های گلیوما و نوروم آکوستیک (تومورهای سرطانی اعصاب و مغز) اشاره کرد.

در نتیجه این سازمان امواج الکترومغناطیسی را در دسته امواج ˈاحتمالا سرطان زا ˈ (possibly carcinogenic) طبقه بندی کرده است.

*** اثر میدان های مغناطیسی بر سلول ها

به گفته دانشمندان هیچ شاهدی مبنی بر اثرات خطرناک امواج رادیویی با طول موج پایین بر سلامت انسان وجود ندارد. اما برخی مطالعات سلولی ، اثرات نامطلوب این امواج را بر دی ان ای (DNA) نشان می دهد.

*** میدان های مغناطیسی و سیستم عصبی

از آنجایی که تلفن های همراه نزدیک بافت مغز مورد استفاده قرار می گیرند، امواج الکترومغناطیسی بر آن بیشترین تاثیر را می گذارند. تا کنون مطالعات زیادی تاثیرات امواج الکترومغناطیسی از ایستگاه های آنتن دهی تلفن همراه بر سیستم عصبی و رفتار انسان را بررسی کردند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد امواج الکترومغناطیسی که از تلفن های همراه منتشر می شوند، تاثیر چندانی بر سیستم عصبی و سلامت روان ندارد.

*** تاثیر میدان های مغناطیسی بر استخوان و غضروف

اگر چه در مطالعات انجام شده برای تعیین تاثیر میدان های الکترومغناطیسی بر استخوان و غضروف از امواج با طول موج بسیار پایین استفاده شد، اما نتایج نشان داد این امواج در کاهش تکثیر بافت های استخوانی و معدنی موثر هستند.

*** میدان های مغناطیسی و بارداری

با توجه به حمل تلفن های همراه در جیب، نگرانی هایی در مورد خطرات این امواج روی تولید مثل وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که تابش این امواج هیچ گونه تغییری در سطح هورمون های جنسی به وجود نمی آورد و ناباروری، سقط جنین، تولد کودکان نارس و کم وزن به دنبال ندارد.

به گفته محققان اگرچه بیش از 30 سال پژوهش های بسیاری در مورد اثرات سوء امواج الکترومغناطیسی صورت گرفته است، ولی هنوز برای شناسایی آسیب های آن به سلامت انسان باید پژوهش های بیشتری انجام شود.

در پایان باید گفت طیف گسترده ای از تاثیرات زیست محیطی باعث اثرات زیستی روی انسان می شود اما این اثرات صرفا به معنی خطر نیست و تحقیقات ویژه برای شناسایی و اندازه گیری مخاطرات بهداشتی مورد نیاز است.

ولی آنچه از نتایج این تحقیقات برمی آید تاثیر فرکانس های کم، میدان های الکتریکی و مغناطیسی خارجی بر بدن بسیار ناچیز است. بدون شک قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سطوح بسیار بالای میدان های الکترومغناطیسی می تواند برای سلامتی مضر باشد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناظر IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    191 2
    یدفه میگفتین واسه بدن مفیده!
    • محمد IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      118 2
      به قول آشپز ناصرالدین شاه اون آدمایی که گفتن مفیده نوکر بادمجان نیستند که!!!
  • ایران IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    117 1
    امواج ضد ماهواره هم چنین آسیب هایی ایجاد میکنه!!؟
    • بی نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      82 2
      پ ن پ ویتامین رسانی می کنه
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    322 3
    اونهایی که میگند امواج پارازیت تاثیری روی سلامتی نداره، برای قانع کردن مردم و امثال ما یک راه بسیار ساده دارند و اونهم اینکه بصورت دواطلبانه دکل های ارسال کننده امواج پارازیت را در خانه خودشان جایی که هم خودشان و هم خانواده اشان زندگی میکنند بصورت مادام العمر نصب کنند بعد از چند سال و مشخص شدن نتیجه ما هم قانع می شویم که این امواج سالمه.
    • حميد IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      78 3
      آقاي محسني اژه اي حدود يك ماه پيش مي گفت در مورد پارازيت با چندين كارشناس مشورت كردند همه متفق القول گفتند هيچ تاثير مخربي نداره. شما هم گوش كن ديگه حاج آقا حرف نا مربوط نمي زنه كه!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      53 3
      دوستان نصب این دکلها در مدارس هم کار خوبیه! جمعیت آماری تحت آزمایش رو بالا میبره و نتایج را قابل اعتمادتر میکنه! بنده خودم شاهد نصب در گوشه حیاط یه مدرسه بودم!
    • محسن IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      31 1
      بابا برادر ها کارشون درسته دیگه!! بیایید همه به شغل هم احترام بگذاریم
    • دلال مرکزی A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      10 0
      همه جای دنیا پارایت میگن ضرر دارد و سرطان و نوزادان عقب افتاده بوجود می آورد، جز ایران که باعث سلامتی بیشتر مردم و دنیا آمدم بچه های نخبه میشود!
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    116 2
    چرا نتیجه برسی پارازیتها رو آخر نگفتن
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    151 1
    برادرم مشاور املاک داره و 24 ساعت گوشی بغل گوششه. هم دیوونه شده و هم پولدار !
  • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    21 1
    انواع اقسام مطالعات نشان داده اند که امواج در حد موبایل و رادیو و تلویزیون تاثیری ندارند. البته به نظرم چون زمان بررسی کم بوده تاثیر قابل رویتشان مشخص نشده است. گزینه فرکانس و شدت تابش هم مطرح است. مثلا مایکروویو در فاصله کم مضر است ولی در فاصله 2 متری تاثیری ندارد. ولی به نظرم در صورت انفجار بمب الکترومغناطیسی در فاصله کمتر از 100متر و امواج پر قدرت الکترومغناطیسی بمب نوترونی و اتمی تاثیر منفی زیاد بر تخریب بافت زنده دارند. که البته شدت اینها خیلی زیاد است. در خصوص گوشیها نیز گزینه سار وجود دارد که کمتر ایرانی جماعت است که توجه به میزان سار کم در گوشیها داشته باشد. و عمدتا نادیده گرفته میشود.
  • بی نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    58 2
    قابل توجه برادران قاچاقچی
  • ali IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    46 1
    امواج تلفن همراه کاملا تاثیر گذار هستند. من حدود 2سال است که نمیتونم با موبایل مکالمه کنم وقتی هم کسی درکنارم با موبایل صحبت کنه فشار زیادی به سرم میاد حتی به چشمام هم فشار میاد واگر مدت زیادی کنار کسی باشم که با موبایل صحبت میکنه حالت تهوع میگیرم.پس دوستان اینقدر نگید تاثیر نداره من یک نمونش.
    • غضنفــر A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      22 0
      من هم اگر بیشتر از یک دقیقه با موبایل صحبت کنم گوشم داغ می شود، الان چند سالی است که علیرغم داشتن دو خط ، مکالمه با همراه را به حداقل رسانده ام و بیشتر با پیامک کارم راه می اندازم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    45 0
    خدایش برادران شیر فلکه پازازیت ها رو تا ته باز کردندا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    26 0
    چرا پارازیت رو ماهوارها رو نگفتی
    • جیم جارموش IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      5 0
      شنونده باید عاقل باشه عزیز من نمیشه که همه چیزو باز کنن شما خودت مطلبو باید بگیری دیگه...
  • حسام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 51
    هیچ تأثیری نداره. امنیت ملی ما از همه چیز مهم تره.
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      29 2
      ...وقتی خودمون امنیت جونیمون داره با پارازیت روز به روز بیشتر در خطر میفته شما به فکر امنیت ملی کی هستی !؟!؟!
  • علي US ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    36 1
    نميدونم چطور هر چيزي كه در كل دنيا اثبات ميشه كه ضرر داره ،وقتي در ايران تحقيق ميكنن در موردش ، ميفهمن كه نه تنها ضرر نداره ،بلكه يا مفيده يا بي ضرره. ريز گرد الوده-امواج الكترو مغناطيس-كودهاي وارداتي-برنج ميوه-سبزي-گوشت -مرغ-لبنيات-بنزين-و هزاران مورد ديگر. فكر ميكنم كه اينها از بركت .... مي باشد. خدايا شكرت- مرزها را باز كنيد بگذاريد كه همه مردم دنيا تشريف بياورند اينجا زندگي كنند.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      4 0
      الان به نظرت who تو ایرانه؟
  • علي US ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 0
    خدايا كمك.....
  • علي US ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    21 0
    خدااااااااااا
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 0
    بهتر بود میگفتید: امواج الکترومغناطیسی امواجی هستند که -می توانند- توسط حرکت ذرات باردار الکتریکی تولید شوند. چون این امواج از منابع دیگری هم تولید میشوند!
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    18 0
    اثرات تحریمه!
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 0
    حالا شما بگید کو گوش شنوا!!!!!
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    27 0
    بی خیال سلامتی مردم،پارازیت را با قدرت هر چه تمام تر. بفرستید( که دارید میفرستید)
  • 345234 IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    14 10
    اقا این قد کشش ندین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    10 0
    این تحقیقات روی پرتوهای عادی و استاندارد انجام شده که نشان داده آسیبهایی می رسانند ولی نه زیاد تازه اثرات دراز مدت این امواج ممکن است در آینده روشن شود . ولی در مورد پارازیتها که قدرتشان چندین برابر امواج عادی است مطمئنا مشکلات جدی تری وجود دارد. حداقل مشکلی که این امواج برای مغز ایجاد می کند بالا بردن دمای مغز است که می تواند اثرات منفی در درازمدت روی سلامت عصبی و روانی افراد بگذارد. احتمالا این اثر بیشتر از گرمای هواست چون بدن انسان می تواند گرمای هوا را شناسایی کند و به آن واکنش مناسب نشان دهد و مثلا با عرق کردن و آگاه سازی فرد وی را وادار به کاهش مشکل کند ولی در مورد این امواج بدن نمی تواند واکنش مناسب نشان دهد.
  • مهدى A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    12 1
    گاهى ادم فكر مى كنه اياواقعاً ما به اين همه سرعت رشد تكنولوژى چه نيازى داريم در حالى كه هنوز ميليونها ادم از فقر وگرسنگى رنج مى برن ؟! اين گجتها ومصنوعات الكى كه همه دست وپا گير ودردسر شده اند اين همه ريموت وتكمه انواع واقسام كارتها و چيپ هاى الكترومغناتيس همه وهمه جز اضطراب وعصبيت چيزى ندارن من كه ديگه حالم بهم مى خوره كم مونده موبايلى بسازن كه ظرف هم بشوره من حاضرم ساعتها تو صف بانك وايستم بجاى اينكه رمز كارت atm ام رو فراموش كنم تاثير همه اين امواج روى بدن مخصوصاً اعصاب اثبات شده است ولى عده زيادى در دنيا ميلياردها دلار خرج مى كنند تا اون رو انكار كنندبه اينها بگيد اگه ممكنه فقط ده دقيقه زير يك دكل فشار قوى برق بايستيدتا معنى ميدان مغناطيسي را بفهميد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    6 1
    به نظر من بهتر بود به جای خرید دستگاههای گرون قیمت فرستنده پارازیت از کشور دوست و کمونیست چین.عزیزان با هلیکوپتر میومدن و با موشک دیشهای ماهواره رو میزدن فکرشو بکنید چقدر جالب بود یه آتیش بازیه حسابی تازه کلی هم مردم سرگرم میشدن مگه نه؟؟؟؟