نشانه‌های برجامانده از جو زمین در روزگار باستان، حاکی از افزایش شدید دما به‌ازای غلظت بسیار پایین‌تری از دی‌اکسیدکربن است. آیا این بدان معنی است که روند گرمایش جهانی شدیدتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود؟

فاطمه محمدی‌نژاد: دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که سطح دی‌اکسیدکربن موجود در جو در گذشته‌های بسیار دور زمین احتمالا بسیار کمتر از حد تصور بوده است. یافته‌های جدید، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا در آینده‌ای نزدیک، میزان دی‌اکسیدکربن حاصل از سوخت‌های فسیلی به میزان دوران کهن با دمای بالا نزدیک‌تر خواهد بود؟

به گزارش نیچر، این تحقیق مدرکی از آب‌وهوای عصر قدیم را که از خاک‌های باستانی بدست آمده، به همراه روش‌های دیگر برای مطالعه آب‌وهوای گذشته ارائه می‌دهد. دانا رویر، گیاه‌شناس باستانی دانشگاه وزلیان میدلتاون در کانکتیکات می‌گوید: «این موضوع، اصلاحی اساسی در زمینه شیوه مدل‌سازی دی‌اکسیدکربن دوران باستان به‌وجود خواهد آورد و اعتماد به نفس ما را در رابطه با داشتن درکی درست از الگوهای دی‌اکسیدکربن عصر قدیم بالا خواهد برد.»

شغل کثیف
دن بریکر، خاک‌شناس و شیمی‌دان دانشگاه تگزاس آستین و همکارانش، در مقاله‌ای منتشر شده در شرح کار آکادمی علوم ملی، خاک جدید را از ساسکاچوان تا نیومکزیکو مورد مطالعه قرار دادند تا شرایط شکل‌گیری مواد معدنی آهکی را مشخص کنند.

آهک‌ها در سنگ‌های آهکی تشکیل می‌شوند و می‌توانند از واکنش دی‌اکسید کربن با خاک خشک نیز به‌وجود آیند. دانشمندان در تلاشند تا شرایط آب‌وهوایی گذشته را به عنوان شاخصی برای میزان دی‌اکسیدکربن در جو زمین تعیین کنند. مطالعات گذشته اعلام کرده بودند که ترکیبات آهکی میزان دی‌اکسیدکربن را به مقدار 3000 تا 4000 جزء در میلیون مشخص می‌کند. با این حال تحقیق جدید آستانه تولید آهک در خاک را هزار جزء در میلیون اعلام کرده است.

گروه بریکر با مطالعه دی‌اکسیدکربن منتشر شده از خاک در طی شکل‌گیری مواد آهکی به این نتیجه رسیدند. بریکر اعلام کرد: «شما می‌توانید یک جعبه را روی خاک بگذارید و اجازه دهید پر از دی‌اکسیدکربن شود.‌ زمانی که غلظت افزایش می‌یابد میزان انتشار در جو را به شما نشان می‌دهد.» این اطلاعات می‌توانند برای تعیین شرایط بوجود آمدن آهک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سپس گروه به دنبال حل این مسئله برآمد که محاسبات جدید شکل‌گیری آهک، چه تاثیری در خاک فسیلی دوران‌ گرم‌تر 450میلیون سال پیش داشته است. بریکر گفت: «ما شرایط جدید بدست آمده را محاسبه کردیم و نتیجه جدید، کاهش غلظت دی‌اکسیدکربن تا چهار برابر نسبت به محاسبات پیشین بود."

نتیجه جدید به گفته بریکر، محاسبات دی‌اکسیدکربن از خاک‌های فسیلی را با روش‌های دیگر چون اندازه‌گیری فاصله روزنه‌ها در فسیل برگ‌ها، کنار هم قرار داده می‌شوند. محاسباتی که بر اساس این روش‌ها انجام گرفته، عموما میزان دی‌اسیدکربن کمتری را نسبت به نتایج بدست آمده از محاسبه میزان کربنات در خاک فسیلی نشان داده است. اما تصور می‌شد مقادیر بیشتر بدست آمده از محاسبه کربنات، بخصوص در زمان‌هایی که میزان دی‌اکسیدکربن بالاتر بوده است، دقیق‌تر باشند.‌

نیل تابور، زمین‌شناس رسوبی در دانشگاه متودیست جنوبی در دالاس تگزاس می‌گوید: «به نظر من آن‌ها به موضوع قانع‌کننده‌ای رسیده‌اند. نکته امیدوار کننده در این مورد این است که نتایج این تحقیقات با دیگر محاسبات در یک راستا قرار می‌گیرد.»

گام‌های آینده
امروزه دی‌اکسیدکربن موجود در جو در حال افزایش است و یافته‌ها نشان می‌دهند که تغییرات آب‌وهوایی نسبت به آن‌چه در گذشته تصور می‌شد، در مقابل میزان دی‌اکسید کربن حساس‌تر باشد. رویر در این زمینه گفت: «این موضوع ممکن است علائمی از تغییرات آب‌وهوایی در آینده‌ای نزدیک را به همراه داشته باشد.»

هشدار بریکر در رابطه با سازگاری زمین با تغییرات طولانی مدت آب‌وهوایی در طول میلیون‌ها سال ممکن است نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی باشد. اما وی خاطرنشان کرد مطالعاتش نشان می‌دهند تفاوت سطح دی‌اکسید کربن در عصریخبندان و دوران گرم‌تر بسیار کمتر از آن‌چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. وی گفت:« این چیزی است که باعث اهمیت موضوع می‌شود».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =