سخنان امروز رئیس جمهور روحانی در دانشگاه و دعوتشان از دانشگاهیان برای ورود به برخی مباحث مهم و ملی بازتاب‌های گوناگونی داشت. در این یادداشت کوتاه اشاره ای کرد‌ه‌ام به فضایی که سبب شد تا اهل دانشگاه و معرفت کنج عزلت اختیار کرده و صم و بکم بنشیند و عافیت اندیش شوند.

هر کسی می‌داند که مسئله هسته‌ای پروژه‌ای ملی است و چگونگی اداره و به سرمنزل مقصودرساندن آن عزم واراده و البته حضوری ملی را می‌طلبد. این که رئیس جمهور در سخنان امروز خود از دانشگاهیان دعوت کرد تا وارد چنین میدانی شوند ،از همین زاویه قابل ارزیابی است.
اما ورود دانشگاهیان به چنین میدانی با برخی پیش‌شرط‌ها توام است که برخی از همان منتقدان چنین حضوری را بر‌نمی‌تابند.
بسیاری از اهل فکر و قلم همانند نگارنده معتقدند که تمامی منتقدان کم‌سواد نیستند و به گمانم باید از این سخن رئیس جمهور به اغماض گذشت و آن را زیاد جدی نگرفت،اما همین گروه از اهل قلم و فرهنگ و دانشگاه در این مسئله تردیدی ندارند که برخی از منتقدان کنونی دولت در امنیتی کردن فضا و شجاعت ستانی از منتقدان استادند. حداقل ماجرا این است که رئیس جمهور منتقدان را خائن و مزدور بیگانگان لقب نداد ، کاری که برخی از منتقدان با آنهایی که از نظر فکری همسویشان نیستند چنین می کنندو مثل نقل و نبات این واژه‌ها را برایشان به کار می برند.


در این سال‌ها هر گاه نغمه مخالفی در عرصه نظر از سوی چهره‌های دانشگاهی در حوزه عمومی بروز و ظهور یافت همین جماعت به قول یکی از دوستان ،«خود ارزشی‌پندار» ،به آن فرد یا چهره‌ دانشگاهی ،چنان هجمه‌ای وارد کردند که طرف را از هست و نیست ساقط کردند. نگاهی به فهرست استادان حوزه علوم انسانی و کوچ خیل عظیمی از آنها به خارج از ایران، بیکار شدن و اخراج آنها از دانشگاه نمونه‌آی از برنامه‌های این گروه اندک‌شمار محتسب‌مزاج است که متاسفانه خود را زیر چتر نظام و اسلام گرفته و تیر از کمان های کین به هر سو می‌کشند.نهیب‌های مهیب می‌کشند و کسی را یارای مقابله با لهیب‌صفتی آنها نیست.


مهمترین رکن حضور و بحث و فحص درباره یک موضوعی برقراری امنیت برای طرفین مذاکره است. هنوز یادمان نرفته است که در سال‌های نه چندان دور بر سر مسئله‌ای خواسته‌ شد که باب مناظره‌آی در تلویزیون باز شود. هواداران این سو که باید آنها را به درستی امنیت‌ستان نام نهاد مدام بر طبل مناظره می‌‌کوبیدند و هل من مبارز می‌طلبیند که چرا فلانی گام در وادی مناظره نمی‌نهد. سخن طرف مقابل منطقی و مدبرانه بود. من چگونه وارد مناظره‌ای شوم که مشخص نیست جان من بعد از مناظره به سلامت خواهد بود و یا نه؟همان حکایت معروف آزادی بیان و امنیت جانی و مالی داشتن بعد از آزادی بیان. این بی اعتمادی است که چنگ برجان اهل دانشگاه انداخته و دلیرصفتی را از آنها ستانده است.
اما جماعت دانشگاهی و اهل فرهنگ حکایتشان همانند حکایت مارگزیده و ریسمان سیاه و سفید است. وقتی می‌بینند که رئیس‌جمهور اسبق این کشور،که خود چهره‌ای دانشگاهی است،‌هر روز بارانی از تهمت و افترا بر او بارانیده می‌شود و کسی و نهادی پی‌گیر آن نیست چگونه جرات کند و خود را وارد فضایی نماید و در برابر کسانی قرار دهد که با یک تهدید می‌توانند او را از هست و نیست ساقط کنند. برخی از همین چهره‌های دانشگاهی به زندان افتادند که نمونه اش را با خواندن یادداشت زیر می توانید دریابید.چهره‌ای که مدرک دکتری علوم سیاسی خود را از دانشگاه تهران با نمره و پایان‌نامه‌ای عالی گذراند و یکی از برجسته‌ترین کارشناسان خاورمیانه به شمار می‌رود.او اکنون نه تنها نمی‌تواند در دانشگاهی که درس خوانده و مدرک گرفته تدریس کند ، بلکه حتی قلم هم نمی‌تواند بزند و چند ماهی است که با گشایشی که در فضای کشور ایجاد شده از زندان به در آمده و به گوشه منزل خویش تبعید شده است که متاسفانه اخیرا شنیدم ایشان هم دوباره به زندان برگشت داده شده اند که واقعا باید بر چنین اجحافی تاسف خورد.

هنوز ممنوع‌ القلم داریم آقای رئیس جمهور


اگر این امنیت فراهم شود که خوشبختانه بارقه‌های آن به چشم می‌آید و امید می رود دولت آقای روحانی بتواند امنیت ستانان از حوزه فرهنگ را به حاشیه براند و عقل و تدبیر و حجت معنوی را برقرار و رگ‌گردن‌های قوی را برکنار کند، به قطع و یقین حوزه عمومی در دانشگاه این ظرفیت را دارد که امنیتی‌ترین مسائل کشور را در فضایی کارشناسانه و بی‌شعار و هیاهو مطرح سازد و میوه آن را تقدیم فضای فرهنگی و سیاسی جامعه کند. این گونه می‌توان امیدوار بود که نهال درخت معرفت به بار بنشیند و کوته‌آستینان این عرصه بیش از این درازدستی نکنند.

مرتبط با متن:

در چند روز گذشته دو مطلب ،یکی درباره فضای سیاسی ایران و مناسبات سیاست خارجی و دیگری پیشنهادی درباره افق پیش‌روی انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خواندم از دو چهره دانشگاهی . اولی در همین سایت خبرآنلاین از دکتر موسویان که روزی به او تهمت جاسوسی زدند و بنده خدا به ناچار ترک دیار کرد و به خارج از ایران رفت و اکنون که فضا قدری آرام شده به موطن بازگشته است. دومی از دو چهره دانشگاهی در دانشگاه‌های آمریکا( یکی ایرانی،دکتر عباس میلانی از ایران که استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد آمریکاست و دیگری زیگفرید هکر که ترجمه مقاله آن را در سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌توانید ببینید)


عنوان مقاله  به فارسی این است یک برنامه‌ انرژی هسته‌ای سودمند به حال مردم ایران و آنهایی هم که علاقه مند به خواندن متن اصلی اند می توانند آن را در اینجا بخوانند.

A nuclear energy program that benefits the Iranian people


دراین مقاله نویسندگان برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورهای مختلف از هند و پاکستان گرفته تا کره جنوبی و ژاپن وکره شمالی را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که آن برنامه‌ صلح‌آمیزی می‌تواند امنیت و آرامش را برای کشور و مردم ایران به ارمغان آورد که مدلی شبیه مدل کره‌جنوبی و ژاپن داشته باشد. به خصوص کره جنوبی که خاکش به اندازه یک استان ایران نیست اما اقتصادش در زمره اقتصادهای پر رونق دنیاست و تمامی ما ایرانیان نیز محصولات آنها از لوازم خانگی تا خودرو و دیگر مایحتاج را استفاده می‌کنیم.


مطلب دوم گفت وگوی سایت خبرآنلاین با دکتر موسویان است که چند سالی در دانشگاه پرینستون‌آمریکا تدریس می‌کرد. ایشان در این گفت وگو بر سیاست تنش‌زدایی منطقه‌ای و نزدیک شدن سریع‌تر ایران به عربستان( تا زمانی که ملک عبدالله زنده‌ است) تاکید کرده و معتقد است که ایران با این کار می‌تواند گام در وادی همکاری‌های منطقه‌ای بگذارد و با توجه به اینکه نفت خاورمیانه در سال‌های آتی اولویت خود را برای‌ آمریکا ( به دلیل آنکه آمریکا تا سال 2017 به دلیل سرمایه‌گذاری که روی تولید نفت در داخل خاکش از یک سو و حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک انجام داد،نیازی به واردات نفت نخواهد داشت)از دست خواهد داد، ایران می‌ِتواند و این زمان بهترین فرصت است که خود را به عنوان یک کشور استراتژیک صلح‌طلب به همسایگان و جهانیان بشناساند.
پیشنهاد می‌کنم هر دوی این مطالب را بخوانید که از بافت و ساختی علمی و بی حب و بغض وتنها از منظر توجه به منافع ملی نوشته شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    48 0
    تا حرف بزنی نازنجی میشی.ختم کلام
  • بی نام JP ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    67 1
    دوستان من جدا توصيه ني كنم مقاله اي كه لينكش گذاشته شده در متن و در مورد تجربه كره جنوبي درباره غني سازي است را بخوانيد و حيرت زده شويد. راه درست چيست و ما در چه راهي هستيم!
    • امين US ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      48 0
      نويسنده اين مقاله كه من هم مانند شما معتقدم خيلي دقيق نوشته و مي تواند براي ايران مفيد باشد كسي است كه از دانشگاه اخراجش كردند و متاسفانه قدرش را ندانستند ايشان استاد دانشگاه علوم سياسي دانشكده حقوق و علوم سياسي ايران بود كه با انگ و تهمت زدن همين افراد مجبور به كوچ از وطن شد. از اين نمونه ها البته زيادند كه به رغم عشق و علاقه اي كه به ايران داشتند متاسفانه ترك وطن كردند
  • بی نام US ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    155 1
    کاملا درست فرموده اید. در کشور و بویژه در دانشگاهها سنگ را بسته اند و سگ را رها کرده اند و خود آقای رئیس جمهور هم میدانند اشکال کار کجاست. البته تعارف کردن در جمع دانشگاهیان و آنهم جمعی که اتفاقا اکثریت قریب به اتفاقشان از همان گروه "خودی" هستند خرجی ندارد. از آقای رئیس جمهور بخواهیم در جمع دانشگاهیان واقعی حاضر شوند و امنیت بعد از بیان را هم تأمین کنند تا پاسخ به پرسش های خود را بگیرند.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    78 5
    آقاي روحاني خسته نباشي اگر تلاش شما وهمكارانتان نبود فقط خدا ميداند الان چه وضعيتي داشتيم درست است كه الان شرايط خوب نيست به دليل خرابكاريهايي كه قبلا شده ولي اگر شما نبوديد خيلي بدتر بود ،
  • استاد FI ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    57 0
    جایگاه یک اندیشمند در نظامهای سیاسی کجاست؟ آیا باید دنباله روحکومها بود و به تایید آنها پرداخت، اگر چنین است یک تولید کننده فکر و اندیشه ، چه هزینه هایی را باید برای ابراز نظرهای علمی خود و طرح آنها برای عموم و در عرصه سیاست پرداخت نماید؟ یک استاد دانشگاه در فضای مسموم سیاسی و اتهام و دروغ و تهمت و حسادت چرا باید چنین کاری کند که از همان منصب محترم اجتماعی استادی و شغل بخور و نمیر حق الزحمه دولتی هم بیفتد. اگر چون اساتید هم کارمند دولتند و باید ثناگوی سیاستها باشند، این مطلب دیگر ی است. وقتی استادی برای دیدن وزیری، مشاوری، ریس دفتری مورد بی اعتنایی قرار می گیرد چگونه دولت روحانی می خواهد در صورت ابراز نظرات آنها از حقوق مادی و معنوی و آبروی وی دفاع نماید؟
  • بی نام A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    220 3
    بله جناب آقای روحانی، شما امان نامه بدهید تا استادان هم برای مردم بگویند که دست کم 10 سال است که ما فقط برای هیچ میلیاردها هزینه کرده ایم و خون داده ایم. فقط برای شعار دادن. و گرنه همین چرخه سوخت تا 10 برابر ظرفیت فعلی هم برای نیروگاه بوشهر اقتصادی نیست. این چرخه ناقص و غیر اقتصادی و غیر منطقی و هزینه بر غنی سازی را که با تبلیغات یک سویه در صدا و سیما و تریبونها گره زده شد به غرور ملی ما، چیزی نیست جز خوراک لازم برای تبلیغات یک سری گروه ها در ایران.
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      28 0
      آقای روحانی یک سر به خبر آنلاین بزنید ببینید خیلی از هموطنان ما برای نظر دادن از فیلتر شکن استفاده می کنند!! می دونید چرا؟ چون از همون وزارتخانه شما با افراد گمنامش می ترسند حتی تو این فضای مجازی!!
    • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      19 1
      کجا دانشگاها باز شده؟خوده من سال 88 یه حکم انظباطی خوردم .100 بار 100 جا براش تعهد دادم.حالا ارشدم که قبول شدم بعد یه ترم درس بهم زنگ زدن بیا کمیته انظباطی از سنجش برات نامه اومده!ول نمیکنن ادمو کلافه شدم
  • بی نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    124 1
    امیدوارم روزی آزادی بیان به حدی بشه که همه بتونن درموردمسائل کشوراظهارنظرکنن.
    • ايراني IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      31 4
      دو ضرب المثل يادم افتاد : 1- آرزو بر جوانان عيب نيست (البته سن اين دوست عزيز را نميدانم) 2- زهي خيال باطل
  • بی نام IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    173 5
    ورود نمی کنند برای اینکه مثل بعضی ها اسلحه ندارند واسه دفاع از خود
  • بی نام RO ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    11 84
    برخی از اطرافیان رئیس‌جمهور محترم برای فرار از پاسخگویی خود در قبال بی‌تدبیری خسارت‌آفرین توزیع سبد کالا از اعتماد ایشان سوءاستفاده کرده و حمله تند و اهانت‌آمیز به منتقدان توافقنامه ژنو را به وی پیشنهاد کرده باشند، تا از این طریق، ماجرای یاد‌شده در واکنش منتقدان به اهانت رئیس‌جمهور و معاون ایشان، به فراموشی سپرده شود! که در این صورت، توجه و دقت بیشتر رئیس‌جمهور محترم نسبت به این طیف از اطرافیان ضرورت بیشتری خواهد داشت.
  • برنا IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    36 61
    در کل نیت آقای روحانی خوب است.اما چطور می توان از دانشگاهیان در باره ی حمایت از یک قرارداد محرمانه-که حتی همه ی اعضای مجلس از آن مطلع نیستند-انتظار داشت؟آیا قبل از مذاکرات کسی نظر دانشگاه را پرسید؟! به نظر من بزرگترین حمایت دانشگاهیان،همین سکوتی است که دارند.وگرنه "کوه آتش به جگر دارد اگر خاموش است".سکوت می کنند چون پیچیدگی کار دیپلماسی را درک می کنند.حتی خیلی از منتقدان دانشگاهی به خاطر درک شرایط سکوت می کنند.ولی آیا باید تمام مخالفان را بیسواد خواند؟
    • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      66 0
      گروه خود ارزشي پندار " مشكل همين است وبس
  • بی نام FI ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    9 86
    شما مي گيد از روحاني به خاطر اين حرف زشتش بايد گذشت. همين مزخرفات راهم درباره قبلي ها گفتند نتيجه اش چه شد؟ خير آقا نبايد گذشت! كه امثال شما من را به ياد همانهايي مي اندازند كه غلط هاي قبلي را ماله مي كشيدند
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      3 3
      شما؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    97 0
    ورود نمي كنند چون از كهريزك مي ترسند!
  • سینا IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    48 5
    صحبت رییس جمهور یک پیام داشت:چرا اساتید دانشگاه از پرداختن هزینه های توسعه سیاسی و اجتماعی کشور طفره می روند و ساحل آرامش را برگزیده اند آقای مختاباد عزیز اینکه یک رییس جمهور انتخاب کنید و بعد ولش کنیید تا یک تنه به جنگ تمام ناکارآمدیها برود نادرست است و جواب نمی دهد کاری که باآقای خاتمی کریدم کاری که...جامعه فرهیخته که مدعی به کارآوردن این رییس جمهور است باید کاهلی و گوشه نشینی را کنار بگذارد و حرف بزند.این نگاه آسیب شناسانه آقای روحانی به وضعیت جنبشهایی که در شب انتخابات شعلعه ور می شود و بعد در چهارسال خاموش است کاملا درست است و جای تامل دارد...
  • علی A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    31 0
    ناله گر ناله من سینه گر سینه تو انچه البته بجایی نرسد فریاد است.
  • شیپوری IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 0
    اگه ایشون کسانی رو سره کلاس ها ببینه که حتی اسمشون توی لیست حضور و غیاب هم نمیره اون موقع دانشگاهیارو درک میکنه. البته تا وقتی روز دانشجو سخنران های مراسمات دانشجویی از حوزه میان و خود دانشگاهیا جایی برای حرف زدن ندارند چه توقعی هست .آیا یک استاد دانشگاه میتواند درحوزه سخنرانی کند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 1
    ایران اصلا نمی تواند مانند کره جنوبی در بخش صنعتی و خصوصا مدیریتی رشدی حتی بسیار کمتر از کره داشته باشد. نمونه اش صنعت خودرو که ما بعد از 50 و اندی سال حتی قادر به تولید یک خودرو ساده یا حتی یک موتورسیکلت هم نیستیم و فقط مونتاژکاریم.جالب است که کلیه مسئولین کشوری این را قلبا و نه در کلام قبول دارند.پس نگاه به تجربه کره و تشویق ایران به پیمودن راهی که آنها رفتند در بخش هسته ای نمی تواند جذاب باشد.
  • دهه شصتی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    17 0
    سایت انتخاب به علت انتشار نامه زیبا کلام به کیهان فیلتر شد که فقط چند سوال در مورد برنامه هسته ایی مطرح کرده بود
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    3 7
    بله انتقاد از نظام و فحاشی به سیاست های نظام از نظر دولت آزاد بلکه واجب است اما اگر کسی از دولت انتقاد کند باید مزدور و جیره بگیر و افراطی و تندرو و نامردمی و بی سواد و قانون شکن نامیده شود می بینید که در این سایت همه مجازند هر توهینی می خواهند به نظام و یا مخالفین این دولت روا دارند اما کسی حق انتقاد از دولت روحانی یاخاتمی یا هاشمی را ندارد کانه سی سال سیاست های به قول بینندگان این سایت از سوی عالم ارواح انجام می شده است و نه روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی نه هاشمی نه خاتمی هیچ دخلی به نوع روابط خارجی ما نداشته اند و تنها احمدی نژاد بوده که ما با غرب رابطه نداشته ایم واقعا در دروغ پردازی دست گوبلز را هم بسته اید
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 1
    ایرانی که یاد دوتاضرب المثل افتادی خیلی تعجب نمیکنم از نظرت چون امثال تو که آیه یاس هستیدوفقط موج منفی می فرستید زیادن.شماتوهمون ناامیدی خودت زندگی کن .
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 15
    دانشگاهیان ورود کنند که جایی ندارید میان ملت
    • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      1 0
      آقای عاشق ، خودت فهمیدی چی گفتی؟ اگر واقعا از نظر شما ، تحصیل کرده ها و متخصصان ، در بین مردم ، جایی ندارند، به هنگام بیماری خودت و خانواده ات ، به جای مراجعه به متخصص قلب و .... دندانپزشک ، لطف کن و برای معالجه ، به همانهایی مراجعه کن که قبولش داری . یک بام و دو هوا که نمی شود . بالاخره اگر قبولشان نداری ، هیچ جا نباید قبول داشته باشی ، اگر به هنگام نیاز ، به آنان مراجعه می کنی واز آنان کمک می خواهی ، پس شعار نده و بدان که بیماری اقتصادی هم ، متخصص خودش را می خواهد . انگار بعضی ها، فقط پزشکی وبخصوص ،جراحی را علم می دانند و درآن مداخله نمی کنندولی بدون هیچ تخصصی آماده اند رئیس بانک مرکزی شوند.
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    2 0
    دانشگاه یعنی سکوت درس ورزش کتک مشروط لباس شخصی هجوم
  • بی نام A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 1
    يخ كنيد واقعا بيكاريد
    • سام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      0 0
      یخ ها دارن ذوب میشن وقت آن رسیده که پس از 8 سال نماینده همین قشر کوته فکر را سر جای خود ...... احمدی نژاد رفت ...اما مشکلاتی که به وجود آوردن خودش و همراهنش همچنان پا بر جاست .