دیدار هنرمندان و نویسندگان با رئیس جمهور از جهاتی در حداقل دو دهه اخیر کم نظیر بود. این که هنرمندانی از همه طیف و گروه و صنف رخ در رخ دومین مقام کشور و با حفظ اصول و چارچوب‌های اخلاقی صاف و پوست کنده نظرات خود را بیان کنند تقریبا کمتر اتفاق افتاده است.

پیش از این البته جلساتی این چنین برگزار می شد اما در خفا و یا محفل‌های خاص که تقریبا صدایش به حوزه‌های عمومی کمتر می‌رسید، اکنون اما هم شاعران انقلابی و هم هنرمندانی که در تمامی این سال‌ها تهدید و ارعاب شدند و سوختند و ساختند،از مشکلات و موانع گفتند.

انعکاس این سخنان و تایید وجود این مشکلات و موانع از سوی رئیس‌جمهور و برخورد مصداقی و شجاعانه او با برخی تندروی‌‌ها و خطوط قرمزهای ساختگی و هتاکی‌های گروهی قلیل اما افراطی ، نشان می‌دهد که حداقل درحوزه نظری عزم جدی است و هراسی از بیان برخی موانع نیست. سخنان هر دو طرف(چه هنرمندان و چه رئیس جمهور) سرشار از صداقت و ریاسوزی بود و مگر وظیفه هنر جز برآوردن و برکشاندن صداقت و بر برج نشاندن ریاسوزی است؟

آقای روحانی برای نخستین بار رسمی و بی هیچ واهمه‌ای دسته‌بندی ساخته شده از هنرمندان تحت عنوان خودی و غیرخودی را نادرست خواند،همچنانکه دسته‌بندی هنرمند به ارزشی و غیرارزشی را نیز ناصواب نامید و گفت که نفس هنر یعنی ارزش.
رسما و علنا از تعطیلی و توقف فعالیت دو ارکستر ملی و سمفونیک ابراز تاسف کرد و خواستار آن شدکه نظارت بخش فرهنگ را به اهلش ( صنف‌های هنری) واگذار کنند تا خود درباره همصنفانشان تصمیم بگیرند که بهتر از نیروهای اداری است.

تاکید بر برخورد ضابطه‌مند و شفاف و چارچوب‌های تعیین شده و نیز دوری از برخورد‌های سلیقه‌ای از دیگر تاکیدات ایشان است.
به گمان نگارنده سخنان آقای ریئس جمهور در این نشست ‌‌می‌تواند منشوری باشد برای دولت و دست‌اندرکاران فرهنگی برای نوع مواجهه و رفتار باهنر و هنرمند.

امید که این جلسات تداوم داشته باشد و  فضای امنیتی که می‌رفت از هنر و هنرمند شجاعت‌ستانی کند درپیچیده و به کناری رود و گام‌های عملی برای چنین سخنانی هر چه سریعتر برداشته شود.

متن کامل سخنان رئیس‌جمهور در دیدار با هنرمندان

گزارش سخنان هنرمندان با رئیس جمهور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    9 2
    نمي خوام طبل نا اميدي بزنم،اما اين دولت همه ادماش بلد كارن،مي دونن الان مردم وهنرمند ها چه حرفايي دوست دارن،وگرنه خيلي توفير نمكيكنه،مثل اوني كه ميگفت،بشين،بتمرگ،بفرما،من زماني حرفارو باور ميكنم،كه ٤تا ادم از طيف مقابل هم دعوت و تو صف جلو مي نشستن
  • h A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    3 2
    درست میگید شما هم!!!!..
  • آسمان IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    4 2
    ما که نفهمیدیم آقای مختاباد شماها کدوم طرفی هستید؟؟؟؟!!!!
  • محمد IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 2
    آقاي مختاباد با مطالبتون حال نميكنم. هروقت چيزي به نفعتون بشه تاييد مىكنيد حتا درست نباشه براي همه. الان هم ميخواييد در تيم روحاني جا باز كنيد اين جوري تعريف ميكنيد. لطفا رسالت خبرنگاريتون رو حفظ كنيد!