ایرنا نوشت:

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اعتیاد در دانشگاه ها به نسبت اعتیاد در جامعه پایین تر است.

سیدضیاء هاشمی در نشستی خبری که صبح یکشنبه در وزارت علوم برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره افزایش میزان اعتیاد و استعمال دخانیات در میان دانشجویان افزود: درباره میزان اعتیاد در دانشگاه ها اغراق شده است.

وی در عین حال افزود: این مساله به معنای عدم وجود اعتیاد در میان دانشجویان و در دانشگاه ها نیست اما آمارهای منتشر شده در این زمینه نادرست است.

به گفته معاون وزیر علوم آمار درست تر درباره اعتیاد در دانشگاه ها که البته نیاز به بازنگری دارد، در حدود دو درصد است.

 

 میزان اندک معتادان در دانشگاه ها نیز نگران کننده است

سیدضیاء هاشمی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های وزارت علوم برای پیشگیری از اعتیاد دانشجویان گفت: اعتیاد از آسیب های جدی دامنگیر جامعه ماست و باید با نظرات کارشناسی درمان این معضل صورت گیرد.

وی درباره آمارهای منتشر شده، تاکید کرد: بسیاری از این آمارها غلط و نادرست است؛ در این آمارها بزرگنمایی صورت گرفته که غیر موجه است.

معاون وزیر علوم با تاکید مجدد بر کمتر بودن تعداد معتادان در دانشگاه ها به نسبت تعداد معتادان در جامعه، اظهار داشت: البته باید بگویم که همین تعداد اندک معتادان در دانشگاه ها نیز برای ما نگران کننده است.

وی ادامه داد: در معاونت فرهنگی با همکاری سازمان دانشجویان برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی و مهارت های زندگی برای از بین بردن این آسیب انجام می شود.

هاشمی افزود: معتقدیم که هر چه فضای دانشگاه ها پر نشاط تر، پویاتر و با نشاط تر باشد و فعالیت دانشجویان در شبکه های اجتماعی مانند تشکل ها و انجمن های علمی بیشتر شود، دانشجویان ما کمتر در معرض این آسیب قرار خواهند گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه نمی توانیم پیوند دانشگاه با جامعه را قطع کنیم، گفت: همین ارتباط عوارضی دارد که باعث می شود بعضی از آسیب های اجتماعی به دانشگاه نفوذ پیدا کند؛ اما این موضوع بدین معنی نیست که ما در دانشگاه ها معتاد نداریم.

وی با یادآوری موضوع منشور دانشجویی گفت: منظور ما از این منشور تنها سیاسی نیست بلکه مسایل اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم توضیح داد: تاکید ما بر اجرای منشور دانشجویی بر این است که وقتی دانشجویی مشکل مالی پیدا کرد، چگونه می تواند از حقوق خود استفاده کند و دچار یاس و ناامیدی نشود.

هاشمی با بیان اینکه دانشجو با فشار و اضطراب، مشکل مالی، استرس و مسافرت روبه روست، افزود: دانشجوی خلاق ما می تواند به شکل مناسب از پس این مشکلات بربیاید و وظیفه ما این است که حمایت های اجتماعی و شبکه های اجتماعی را تقویت کنیم.

وی تشکل های دانشجویی، نشریات علمی و انجمن های علمی را از جمله شبکه های اجتماعی مورد نظر خود برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشجویی که با حلقه دوستان خود پیوند دارد، کمتر در معرض آسیب ها قرار می گیرد.

معاون وزیر علوم همچنین اضافه کرد که مراکز مشاوره وزارت علوم در دانشگاه ها برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی افزایش یافته است.

 

لزوم بازنگری در آمار معتادان دانشگاه ها

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در وزارت علوم آمار مشخصی از تعداد دانشجویان معتاد و همچنین استعمال سیگار در میان دانشجویان به ویژه دختران دارد یا نه، گفت: ما از اینکه می بینیم برخی از دانشجویان ما مواد مخدر مصرف می کنند ناخرسندیم؛ از اینکه می بینیم مصرف سیگار در دانشگاه ها شیوع پیدا کرده است ناخرسندیم.

وی افزود: آمارهای ما حکایت از آن دارد که تقریبا در حدود دو درصد از دانشجویان معتاد هستند که این آمار نیز نیاز به بازنگری دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در عین حال توضیح داد: واژه معتاد معنای عرفی دارد و در عرف ما به هرکسی که سیگار می کشد، معتاد نمی گوییم؛ ما حق نداریم به هرکسی که در دانشگاه ها سیگار کشید، معتاد بگوییم.

هاشمی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه ها نیاز به برنامه ریزی خرد و کلان دارد، افزود: تمامی دانشجویانی که مشکل مالی و خانوادگی دارند، معتاد نمی شوند و باید بررسی شود که چه اتفاقی می افتد فردی در دام اعتیاد گرفتار می شود.

وی اضافه کرد: باید در دانشگاه ها زمینه های گرفتار شدن دانشجویان در دام اعتیاد بررسی شود و سپس جلوی این مساله را بگیریم.

معاون وزیر علوم منزوی و مایوس بودن را از جمله عوامل موثر در اعتیاد دانشجویان عنوان کرد و گفت: نسبت به آسیب های اجتماعی باید واقع بین باشیم و نباید واقعیت ها را حتی اگر تلخ هم باشند، انکار کنیم؛ البته این مساله به معنای پذیرش آمار غلط نیست.

وی ادامه داد: راه حل این مساله هم در سطح کلان و هم در سطح خرد باید صورت گیرد و ما باید دانشگاه را به سمت کاهش این آسیب سوق دهیم؛ در حقیقت ما باید به سمتی برویم که زمینه انزوا و اعتیاد برای دانشگاهیان فراهم نشود.

هاشمی تصریح کرد در زمینه اعتیاد نباید تنها به سراغ معلول ها برویم ما نسبت به جماعت دانشجویی نگرش مثبت داریم و باید برای شکوفا شدن استعدادهای آنها برنامه داشته باشیم.

ضیا هاشمی با بیان اینکه ما باید به فکر مسایل رفاهی و معیشتی دانشجویان باشیم، گفت: در کنار مسایل رفاهی و معیشتی ما باید به پیوند دانشجویان و خانواده نیز توجه ویژه داشته باشیم؛ چرا که دانشجوی جوان خلاق ما می تواند با حضور در شبکه های اجتماعی و حمایت های اجتماعی دانشگاهی مشکلات را برطرف و باعث ارتقای جامعه دانشگاهی شود.

 

برخورد سلبی در زمینه اعتیاد جواب نمی دهد

معاون فرهنگی و اجتماعی یر علوم تاکید کرد: معتقدیم با برخوردهای سلبی نمی توان جلوی اعتیاد را گرفت و راه درست افزایش میزان مشارکت دانشجویان و جلب اعتماد آنهاست.

ضیا هاشمی در پایان با بیان اینکه آماری از تعداد دانشجویان سیگاری وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد با روش هایی که باعث افزایش فعالیت های فرهنگی و برگزاری جشنواره های علمی بتوانیم از معضلات اجتماعی در دانشگاه ها از جمله اعتیاد بکاهیم.

 

فعالیت های ما باید باعث تقویت باورهای دینی شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره برنامه هایش برای فعالیت های دینی در دانشگاه ها گفت: اعتقاد داریم که تمام فعالیت های فرهنگی ما باید باعث تقویت باور و تعلقات دینی شود و اگر دین و تعلقات آن را به درستی بشناسیم شاهد پیوند فعالیت های دینی و علمی خواهیم بود.

وی کسب علم را از جمله فضیلت های دینی برشمرد و اظهار داشت: هر فعالیتی که در کنار کسب علم باعث تقویت تعهدات اخلاقی باشد، در راستای تقویت دین مداری دانشگاه و دانشگاهیان است؛ در حقیقت فعالیت های فرهنگی و دینی تسهیل کننده سعادت فرد خواهد بود.

هاشمی افزود: هر فعالیت و اقدامی که موجب اعتلای دین، فرهنگ و علم شود فضیلت است و ما به این ارتباط فعالیت های خودمان را انجام می دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه فعالیت های فرهنگی این وزارتخانه را یادآور شد و اظهار داشت: در این حوزه توسعه درخشان وبی سابقه ای را در فعالیت هایمان داشته ایم و معتقدیم اگر رویکرد درستی نسبت به فعالیت های دینی صورت گیرد با استقبال دانشجویان نیز مواجه خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    8 0
    ما که از وقتی اومدیم دانشگاه نصف دوستامون درگیر این موضوعات شدن!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    7 0
    من قبلا که بچه بودم فکر میکردم که چرا بعضی ها انقدر احمقند که میرن معتاد میشن اما الان که خودم یک جوان 27 ساله هستم اینقدر فشار عصبی ناشی از بیکاری و نا امیدی از اینده سرخورده ام کرده که دارم خیلی خوب حرف اونهایی رو که میگن از غصه معتاد یا سیگاری شدم درک میکنم! به هر دری میزنیم بسته است