امید سلیمی بنی: این تصویری است که هر روز در خیابانهای تهران، دیده می شود: بگو مگوی مسافر و راننده بر سر گرفتن کرایه اضافه. هر چند مسئولان تاکسیرانی بارها گفته اند در صورتی که راننده تاکسی، کرایه ای بیشتر از آنچه در برچسب کرایه اش درج شده، مطالبه کرد، مسافران می توانند شکایت کنند، ولی گذشتن از هفت خوان شکایت، به اندازه ای وقتگیر است که مسافران ترجیح می دهند فی المجلس با راننده ای که بیش از حقش، کرایه می خواهد، مشکل خود را حل کنند.
به گزارش روزنامه خبر؛ به جز هرج و مرج اجتماعی حاصل از این مصوبه، هرج و مرج اقتصادی آن نیز مورد توجه کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است. عباس قائد رحمت، عضو این کمیسیون درباره کرایه گرفتن بی حساب و کتاب رانندگان معتقد است: "هرچند افزایش سالانه نرخ حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی پذیرفتنی است٬ اما این موضوع را باید مدنظر قرار داد که افزایش بیرویه و بدون حساب و کتاب نرخ کرایه حمل و نقل عمومی میتواند نوعی هرج و مرج اقتصادی ایجاد کند."
به گفته او، طبیعی است که سالانه افزایشی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی کشور ایجاد میشود٬ اما این افزایش قیمت باید متناسب با تورم موجود در کشور باشد.
قائد رحمت، که نماینده مجلس است هم مانند شهروندان بی دفاع از برخی تاکسیرانان بی انصاف گلایه کرده: "متاسفانه برخی افراد از موضوع افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی به ویژه تاکسیها سوءاستفاده کرده و قبل از اجرایی شدن قانون افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی٬ خودسرانه قیمتها را افزایش میدهند٬ از این رو مسولان تاکسیرانی باید در این مورد نظارت بیشتری به خرج دهند."
او درباره افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی با توجه به افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان و کارکنان دولت درسال آینده٬ معتقد است: در شرایطی که نرخ تورم در کشور رو به کاهش است و دولت تدبیر و امید نیز در پی راهکارهایی برای کاستن از نرخ تورم در کشور است٬ افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال آینده معقولانه به نظر نمیرسد."
البته این نماینده مجلس معتقد است برای کاستن از این بی نظمی، مردم باید برای استفاده از حمل و نقل عمومی انبوهبر؛ تشویق شوند که ممکن نیست، مگر در سایه الطاف دولت: "متاسفانه در دولت گذشته سهم یارانه حمل و نقل عمومی به درستی پرداخت نشد که این موضوع فشارهای اقتصادی مضاعفی را بر مردم تحمیل کرد. در این بین٬ میزان و درصد یارانه پرداختی دولت به حمل و نقل عمومی کشور مهم نیست٬ بلکه آنچه قابل اهمیت است آن است که شهرداری و دولت با همکاری و هماهنگی یکدیگر از وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم جلوگیری کنند."
اینطور که پیداست فقیر و غنی از بی نظمی و بی حساب و کتاب شدن افزایش کرایه ها می نالند، چون در ترافیک آخر سال، کسانی هم که خودروی شخصی دارند، کمتر به دود خوردن در وسیله نقلیه خود، تمایل دارند. آنها هم این نکته را دریافته اند که استفاده از تاکسی در مسیرهای درون شهری، مقرون به صرفه است، ولی با افزایش زودهنگام کرایه های تاکسی، دیگر کمتر کسی تمایل به استفاده از این وسیله نقلیه دارد، زیرا راهبندان سنگین در خیابانها و کرایه گران امان مسافران تاکسی را می برد.
البته امروز فرمانداری اعلام کرد هیچ راننده ای حق افزدون به کرایه ها را ندارد تا ۱۵ فروردین که نرخ های جدید اعلام خواهند شد. با این حال کمتر دیده شده که تاکسی داران به چنین منع هایی توجه کنند.
47231
نظر شما