آخرین تحقیقات میدانی درباره سرانه مصرف لبنیات در کشور نشان می دهد این میزان به کمتر از 70 کیلوگرم در سال رسیده، یعنی روز فقط 190 سی سی شیر!

امید سلیمی بنی: مردم باز هم با خوردن لبنیات و شیر قهر کرده اند. اینطور است که سونامی پوکی استخوان در سالمندی کشور و فقر تغذیه قربانیان زیاد می گیرد. بهار امسال اعلام شد مردم در سال 91 نسبت به سال 90، حدود 22 درصد مصرف لبنیات و شیر خود را کم کرده اند و حالا در آخرین روزهای سال اعلام شده است مردم در سال 92 هم نسبت به سال 91، لبنیات و شیر کمتری می خورد، آن هم 14.6 درصد.

با این حساب، می توان انتظار داشت سرانه مصرف لبنیات در ایران که سال گذشته 70 کیلوگرم اعلام شده، به کمتر از این میزان رسیده است. دکتر عبدالامیر باروتکوب، رئیس صنایع شیر ایران گفت: تحقیقات میدانی شرکتهای همکار صنایع شیر ایران در نزدیک به 80 شهر بزرگ کشور نشان می دهد مردم نسبت به سال گذشته، مصرف لبنیات خود را 14.6 درصد کاهش داده اند.

به گزارش روزنامه خبر؛ باروتکوب که در حاشیه نشست خبری خود در مشهد سخن می گفت، در تشریح جزئیات نتایج این تحقیق گفت: "آمار حاصل از این تحقیق نشان می دهد کاهش مصرف لبنیات در کشور با اطلاعاتی که مرکز آمار ایران درباره کاهش مصرف مواد غذایی در کشور منتشر کرده، همسو است. این آمار، هشدار دهنده است، زیرا شیر و لبنیات، غذایی است که جایگزین ندارد و سلامت مردم، به خطر افتاده است."

مدیرعامل صنایع شیر ایران، همچنین درباره تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: "پس از اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها در دیماه 89 تا تیرماه 90 به دلایل افزایش هزینه های تولید، حاملهای انرژی و عدم صدور مجوز برای افزایش قیمتها، مجموع صنایع لبنیات در کشور 530 میلیارد تومان متضرر شدند، ضرری که هرگز جبران نشد.


تهدید مصرف لبنیات: مالیات و فاز دوم هدفمندی

باروتکوب در نشست خبری خود درباره افزایش مالیات بر ارزش افزوده لبنیات به میزان 8 درصد از سال آینده گفت: "در کشورهای توسعه یافته، مالیات بر ارزش افزوده بر لبنیات تعلق نمی گیرد. در کشور ما فقط برای پنیر ساده و شیر خام این معافیت قانون شده. لذا به دولت پیشنهاد می کنیم مالیات بر ارزش افزوده بر سایر اقلام لبنی را هم حذف کند تا مردم بتوانند مصرف لبنیات خود را افزایش دهند. زیرا با کاهش مصرفی که در کشور می بینیم، بیماری های مختلف، گریبان مردم را می گیرد."

او در تشریح بیماریهای ناشی از سوءتغذیه در کشور گفت: "ما 40 درصد افزایش مصرف قند و شکر نسبت به میانگین جهانی را در کشور می بینیم و تبعات این افزایش مصرف قند، آمار مبتلایان به دیابت است که در کشور ما به 7 میلیون نفر رسیده. از طرفی این را در نظر بگیرید که 3 میلیون نفر نیز در مرحله پیش دیابت هستند. با این حال، این محصول، از ارزش افزوده معاف است، ولی برای لبنیات، چنین معافیتی مشاهده نمی شود."

رئیس صنایع شیر ایران درباره تبعات کاهش مصرف مواد لبنی در جمعیت ایران گفت: "تحقیقات نشان می دهد میانگین قد دانش آموزان سالانه کوتاه تر می شود. همچنین تعداد پوسیدگی دندان در دهان دانش آموزی که به سن مدرسه می رسد به طور متوسط 5.7 دندان در هر فرد است. یعنی کودکان ما با قدهای کوتاه و دندانهای پوسیده به مدارس می روند. این مشکلات به خاطر کاهش مصرف لبنیات در کشور است، زیرا سرانه مصرف میانگین لبنیات در کشورهای اروپایی، نزدیک به 300 کیلوگرم است."

باروتکوب درباره عدم مصرف به اندازه لبنیات در جمعیت سالمند کشور گفت: "مرکز تحقیقات پوکی استخوان کشور اعلام کرد در سال 80 جمعیت دارای پوکی استخوان بالای 50 سال کشور تنها15.3 درصد بوده است. این میزان در سال 90، به دو برابر یعنی بیش از 30 درصد جمعیت بالای 50 سال رسید و هم اکنون این میزان نزدیک به 34 درصد است، یعنی مصرف شیر در جامعه کمتر شده و سالمندان، دچار پوکی استخوان شده اند."

به گفته او در سال گذشته 51 هزار مورد شکستگی گردن استخوان ران و لگن خاصره در کشور ثبت شده که نزدیک به 50 درصد این جمعیت به فاصله کمتر از یک سال به دلیل تبعات این شکستگی مرده اند و بقیه کسانی که دچار این شکستگی شده اند، برای تمام عمر زمین گیرند.

باروتکوب این آمار را در طول یک شبانه روز اینطور تفسیر کرد: "در کشور هر ساعت حدود 7 سالمند به دلیل کمبود مصرف شیر زمین گیر شدند و ساعتی 3 نفر به خاطر عارضه پوکی استخوان مرده اند. لذا باید بحث گذر جمعیتی به سمت سالمندی را که مقام معظم رهبری توصیه کرده اند باید جدی بگیریم، همه ما باید در مقابل نسلهای آینده پاسخگو باشیم که چرا نسلی که به جا مانده، دچار بیماریهای مختلف ناشی از کمبود لبنیات شده است. مرکز آمار اعلام کرده طی 40 سال آینده تعداد سالمندان ما هم اکنون 6 میلیون نفرند، به 26 میلیون نفر می رسد و این یعنی هشدار جدی برای نسل جوانی که امروز، لبنیات به اندازه کافی مصرف نمی کنند."


هزینه کمبود مصرف شیر، خانواده ها را فقیر می کند

باروتکوب در این باره توضیح داد: "وزارت بهداشت اعلام کرده ارزش دندانهای هر فرد، 100 میلیون تومان است. این وزارتخانه گفته هر ایرانی دست کم دارای 2 دندان پوسیده است یعنی در کشور دست کم 150 میلیون دندان پوسیده داریم که اگر هزینه ترمیم ساده هر کدام از این دندان ها را 200 هزار تومان حساب کنیم، تنها برای سالم سازی دندان در کشور باید هزینه ای بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان خرج شود. در حالی که با افزایش مصرف لبنیات و رساندن سرانه مصرف شیر به سطح جهانی می توان افرادی سالم و با توان کاری بالا در جامعه مشاهده کرد و از این هزینه ها نیز جلوگیری کرد."

او درباره کاهش مصرف شیر پاستوریزه و استقبال مردم از شیر فله ای نیز گفت: "در سال 91 تعداد مبتلایان به تب مالت نسبت به سال 90 دست کم 25 درصد اضافه شدند که شیوع این بیماری نیز به دلیل افزایش سرانه شیر فله بوده. در حالی که تاکنون هیچ مجوزی درباره توزیع شیر فله ای صادر نشده و این خلاف شان مردم ایران است که دوباره به دوران شیر فله برگردیم."

باروتکوب در پاسخ به این سوال روزنامه خبر که پیش بینی شما از پیامدهای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر مصرف لبنیات چیست، به این پاسخ بسنده کرد: "امیدوارم فاز دوم اجرا نشود."

او همچنین درباره زیان دهی کشور در واردات شیر خشک گفت: "مصرف سالانه شیر خشک در کشور 20 میلیون قوطی است، متاسفانه واردات شیر خشک ادامه دارد و توجهی به تولید داخلی نشده است. صنایع شیر ایران در شرکت شیر خشک شهرکرد، حدود 75 میلیارد تومان هزینه کرده و تنها کارخانه شیر خشک نوزاد است که صد در صد ایرانی است و تولیدش هم 18 میلیون قوطی در سال است که به 30 میلیون قوطی در سال نیز قابل افزایش است، ولی چون دولت مجوز تولید نمی دهد، این کارخانه در حال حاضر با یک بیستم ظرفیت کار می کند و وضعیت آن دست کمی از تعطیلی ندارد. این کارخانه به دستور دولت تاسیس شده، ما سرمایه گذاری کردیم، ولی الان دولت مجوز تولید به این کارخانه نمی دهد، چون صرفه عده ای در واردات شیرخشک است."

او از وزارت بهداشت خواست برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر خشک و بهبود تغذیه نوزادان، مجوز لازم را به تولیدات داخلی بدهد.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم لنگی ی ی ی ی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    47 8
    فرض که همه مردم کشورم هر روز از این شیرهای موجود در بازار بخورند. که چی؟ شیری که اصلا معلوم نیست چی داخلش میزنن . صحبت از چیزی بکنین که وجود داشته باشه .
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    44 0
    يه زماني غذاي فقرا نون و پنير و نون و ماست بود الآن ديگه اين غذا عياني شده !!!! پنير كيلو 21 هزار تومن كم از گوشت گوسفند نيست !!! از دولت خواهش ميكنم اين نان و نمك رو از مردم نگيره ...
    • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      40 1
      دوست عزیز نگران نباش.صدا و سیما از الان شروع کرده و در بوق و کرنا کرده که مصرف نان ایرانیها 4 برابر دنیاست!!! یعنی باید نان بطور وحشتناکی گران شود تا مردم مصرفشان کم شود!ولی نمیگه مصرف مرغ وماهی و گوشت و تخم مرغ و شیر مردم ایران چند صدم دنیاست!! در مورد مصرف آب،کشور مسلمان ایران رو با مصرف آب عده ای کشور لائیک و شیطان پرست و کمونیست و بودایی مقایسه می کنند و می گویند مصرف آبتان هم بالاست ولی نمی گویند در کشور اسلامی که به پاکیزگی و استحمام و غسل و وضو و طهارت توصیه اکید شده و اصلا از مبانی دینشان است چطور باید مصرف آب برابر مصرف کشورهای بی دین و کمونیست باشد؟!!!!!لطفا چاپ کنید.
  • زیبا A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    42 2
    ما امسال حتی نتوانستیم یک بار میوه بخریم فقط گوجه نگی وخیار گوشت ولبنیات خیلی کم .یا پول اب یا برق یا گاز یانلفن دادیم همین ..........تلفن چون دیگه نمی تونیم خویشاوندانمون را ببینیم.وگر نه اون هم کم کردیم.تا بتوانیم زندگی کنیم.برورید صف ویزا ی گردش برای نوروز را تماشاکنید وبدانید که فاصله ی طبقاتی تا کجاست .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      22 15
      اين ديگه به كلي خالي بنديه. كسي كه نتوانسته در طول يك سال يك بار هم ميوه بخرد، خرج اينترنتش از كجا مي‌آد؟
    • آرش A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      20 0
      نابغه شاید داره ازمحل کارش کامنت میزاره؟ حالا شاید کمی اغراق کرده باشه ولی اوضاع کمابیش همینه
  • عطا IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    3 16
    امتیازات شهرهای بزرگ را بگیرید و به روستاها و شهرهای کوچک بدهید تا مردم بتوانند از لبنیات روستایی بهتر استفاده کنند آمار شما فقط مربوط به شهرهای بزرگ است که خود این ظلمی است که به روستاها میشود
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    39 0
    آقایون لطف کنن و کلاه ها را یکم بالاتر بزارن خوراکمون شده سیب زمینی و گوجه و گاهی تخم مرغ؟! باور کنید مزاح نمی کنم عین واقعیت را نوشتم صد البته با گرون شدن سیب زمینی اونهم آره
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    22 2
    ناراحت نباش بابك زنجاني هست ........................
  • کی هان IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    31 2
    لبنیات کشور ما نه کیفیت خوبی دارد نه کمیت خوبی.قیمت افزایش پیدا میکنه بر عکس چند برابر کیفیت میاد پایین
  • هادی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    25 0
    تیره روزیهای عدم مصرف صحیح لبنیات را نسلهای بعدی هم خواهند داد و این در حالی است که دولتمردان ما از هدفمند سازی فقط گران کردن بی در و پیکر همه اجناس ضروری مردم و گرفتن ارزش افزوده از مصرف کننده به جای تولید کننده را با شدت هر چه تمامترفهمیده اند!!!!!
  • مسعود عباسیان A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    3 29
    شاید گرونی تاثیر داشته باشه ، ولی دلیل اصلیش نداشتن تعهد نسبت به مصرف لبنیات مخصوصا شیر هست. ما خودمون با اینکه ماست و پنیر زیاد مصرف میکنیم ولی فقط من هستم که توی خانوادم شیر میخورم و بدتر اینکه خودم هم خیلی وقتها نمیخورم و بدتر اینکه میدونم با این اوضاع پیش برم در آینده ای نه چندان دور پوکی استخوان و خیلی مریضیهای مرتبط را خواهم گرفت. با این همه باز هم خیلی شیر مصرف نمیکنم
  • بهروز امید A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    60 0
    حال هی بگین اینجا ایران مردم غرق در امکانات رفاهی... به خدا دیگه از شرمندگی زن و بچه گذشته... همین روزها منتظر بالا رفتن آمار خودکشی سرپرستان خانواده باشید... خبر آنلاین نامردیه که اگه این رو منتشر نکنی
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    49 3
    دست آقای احمدی نژاد دردنکنه !!
    • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      48 0
      دست همشون دردنکنه با هم ندارن
  • بی نام US ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    5 0
    ما هم که فیلم تولد شما رو ندیدم جناب ش.م پس شما سر زا رفتین !
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    27 1
    کاش لبنیاتی هم که مصرف می کردن لبنیات بود. شیرش که مزه ی آب میده. ماست و ÷نیرش هم که فقط نشاسته هست.
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      2 0
      هر چی می خورم مزه ی شیرخشک می ده.
  • nima akhavi A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    4 8
    روحانی متشکریم
  • موسوی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    9 0
    اولا اطمینان ندارن به لبنیات بخصوص شیر دوما افزایش قیمت ها و کم شدن درآمدها
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    16 0
    دو هفته است شيرهاي مي ماس پر چرب و پاك مزه وايتكس مي دهد . مسئول كيست به كجا مراجعه كنيم. نزديك به هشت هزار تومان بيزبان را خالي كردم تو دستشويي .
    • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
      0 0
      واقعا درسته.قبول دارم نظارتی نمیسه.منم یک بار طعم وایتکس رو توی شیر حس کردم و بعد از اون شیر اون کارخونه رو نخوردم...واقعا گناهه پول بدی بخری بریزی دور. ..کاش کارخونه ها یه کم وجدان داشتن...البته به نظر من از کارخونه های معروف نخرید چون گردن کلفتن و نمیشه کاریش کرد و وایتکس رو به خوردتون میدن...نمیخوام اسم ببرم ولی شرکت های لبنی جدید و یا شرکت هایی که اسمشون سر زبون ها نیست کارشون درست تره و وایتکس نداره
  • حامد A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    17 0
    حالا این لبنیات چی هست!؟
  • سپیده IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    47 0
    ما رکورد زدیم!
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    17 0
    انشاا... در سال 93 با آغاز فاز دوم هدفمندی این آمار دو برابر هم میشه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    17 0
    بسیاربسیارتاسف و اه وناله واشک بخاطراین بلایی که سرمردم اوردن
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    8 0
    مدت زیادیه که از ترس مخارج مریض نمیشم!!پس نیازی هم به خوردن لبنیات ندارم.
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    1 0
    سونامی سرطان سونامی پوکی استخوان سونامی........!!!!