آیا شما از ترس چاقی و کلسترول، شیرهای بی‌مزه کم چرب را به جای شیر پرچرب انتخاب می‌کنید؟ محققین ادعا می‌کنند که مصرف محصولات لبنی چرب خطر چاق شدن را کاهش می‌دهد.

مجید جویا: تا به حای چیزی در مورد "پارادوکس چربی لبنیات" شنیده‌اید؟ یعنی اگر شما انواع کم چرب محصولات لبنی را انتخاب کنید نسبت به افرادی که لبنیات پرچرب را استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر چاقی هستید.

دو پژوهش که به تازگی انجام گرفته‌اند، بر اعتبار این ایده افزوده‌اند. یک تحقیق سوئدی که روی 1782 مرد انجام شد و نتایج آن در Scandinavian Journal of Health Care منتشر شد، می‌گوید که مصرف محصولات پرچرب لبنی با خطر کمتری از افزایش چاقی مرکزی همراه است (مقصود از چاقی مرکزی افزایش وزن در ناحیه شکمی است). و تحقیق مستقل دیگری که جدیدتر از پژوهش اولی است و با بررسی 16 پژوهش مرتبط صورت گرفته و نتایج آن در European Journal of Nutrition منتشر شده نیز بر این رابطه صحه می‌گذارد.

نیوساینتیست نظر آقای والتر وایلت، متخصص تغذیه از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی هاروارد را در این رابطه پرسیده که پاسخ‌های او را با هم می‌خوانیم.

چه چیزی باعث شده که شما فکر ‌کنید که محصولات پرچرب به احتمال کمتری منجر به افزایش وزن می شوند؟
بسیاری از پژوهش‌ها از این ایده که چربی موجود در رژیم غذایی رابطه خاصی با افزایش چربی در بدن ما داشته باشد حمایت نکرده‌اند، بنابراین یافته‌های این دو تحقیق در مورد وزن بدن نباید خیلی هم ما را شگفت زده کنند. این ایده که همه چربی‌ها بد هستند، به رغم وجود شواهدی که خلاف آن را ثابت می‌کنند، هنوز در اذهان بسیاری از مردم حک شده است. در واقع به نظر می‌رسد که رژیم‌های کم چرب و پر از هیدروکربن، در دراز مدت منجر به افزایش بیشتر وزن می‌شوند.

این فکر که مواد لبنی پرچرب برای ما بد هستند از کجا نشات می‌گیرد؟
این مفهوم در دهه 1950/1330 و 1960/1340 پدیدار شد، زمانی که دانشمندان نشان دادند که چربی‌های اشباع، سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند. از آن جایی بخش اعظم چربی شیر (چیزی در حدود 65 درصد) چربی غیر اشباع است، تصور می‌شد که چربی آن مضر باشد. همچنین در دهه 1950/1330 فیزیولوژیست آمریکایی به نام آنسل کیز و همکارانش نشان دادند که کشورهایی که مصرف بالایی از چربی اشباع دارند، (که بخش اعظم آن از چربی لبنیات است) موارد بیشتری از حملات قلبی را نسبت به کشورهای مدیترانه‌ای دارند که در آنها مصرف مواد لبنی کمتر است.

چه شد که این همه سال، این فکر در اذهان مردم قوی و پابرجا ماند؟
این فکر کاملا غلط نیست؛ اما اثر کاهش وزن ناشی از کاهش مصرف چربی‌های اشباع، بستگی به چیزی دارد که جایگزین آن می‌شود. ما خواسته یا ناخواسته، کاهش بسیار بزرگی در مصرف کالری و جایگزینی آن با چیزهای دیگر انجام داده‌ایم. همچنین، یافته‌ها در مورد ارتباط بین چربی اشباع شده و سطح کلسترول خون به دفعات تکرار و تایید شده‌اند.

بنابراین مقدار مصرف مواد لبنی چرب باید به چه اندازه باشد؟
در دستور العمل‌های اخیر مصرف ایالات متحده، در مورد نیاز به خوردن محصولات لبنی اغراق شده که تا حدی به دلیل اغراق در مورد نیاز بدن به مصرف کلسیم است. فکر می‌کنم یک یا دو واحد در یک روز (معادل 250 تا 500 گرم شیر) کلسیم کافی را برای بدن تامین می‌کند، و با این سطح، بهتر است که آن را از شیر پرچرب تامین کنیم.

آیا شما هیچ نظریه‌ای دارید که چرا خطر چاقی برای مصرف کنندگان مواد لبنی کم چرب بالاتر است؟
یک توضیح احتمالی می‌تواند این باشد که با مصرف انواع پرچرب لبنیات، احساس سیری بیشتری به فرد دست می‌دهد، اما شاید هم دلیل آن اثر اسید‌های چرب شیر باشد که تاثیر اضافی بر کنترل وزن در بدن دارند. همچنین متاسفانه در بسیاری از محصولات لبنی، چربی با شکر جایگزین شده که نسبت به مواد لبنی پرچرب، این مواد قطعا منجر به افزایش وزن بیشتر شوند.

در تحقیقی که ما خود انجام دادیم، دریافتیم که مصرف کلی لبنیات اساسا تاثیر خاصی در افزایش یا کاهش وزن ندارد، جز ماست پرچرب که مصرف آن منجر به افزایش کمتر وزن می شود. تصویر ذهنی ارتباط غذاهای لبنی و سلامت، پیچیده بوده و نیاز به تحقیق‌های بیشتری دارد.

53271

کد خبر 340123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • لک A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    126 1
    ما که نفهمیدیم چی خوبه چی بد.یه روز خوردن سیب در صبحانه خوبه روز بعد بد.یک روز خوردن آب زیاد خوبه روز بعد بد.توی همین تلویزیون خودمون خوردن لبنیات کم چرب تبلیغ میشه اینجا پرچرب.یه روز برنج. خوبه روز بعد بد.چای بده روز بعد خوب.به خدا گیج شدیم.نمیدونیم چی برا سلامتی خوبه چی بد.هرروز یک باید...روز بعد تکذیب.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      37 4
      جالب اینجاست که شیر طبیعی 7 درصد چربی داره، آنوقت به شیر 3 درصد چربی میگن پرچرب. یعنی با آب قاطی کردن میگن پرچرب. بعد بیشتر با آب قاطی میکنند میشه، شیر با 1 درصد چربی. اسمش رو هم میگن کم چرب، بعد میگن این شیرایی که بیشتر با آب قاطی شده و اسمش کم چرب هست از شیر پرچرب (که اون هم با آب قاطی شده) سالم تر هست.
    • بی نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
      12 4
      این هفت درصد چربی شیر رو از کجا آوردی؟ چرا بی جهت اطلاعات غلط میدی؟!!!
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    47 2
    شاید در اروپا که چربی شیر طبیعیه این موضوع درست باشه اما تو ایران تو رو خدا این خبرها رو منتشر نکنین چون یهو سونامی سکته های قلبی و مغزی راه می افته؛ می گین نه یه مدت روزی دو تا لیوان شیر پرچرب بخورین بعد برین آزمایش بدین ببینین کلسترولتون رفته بالا
  • بی نام EU ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    58 16
    من پزشکم این خبر دروغ محض است اینکارها راتمام کنید با جون مردم بازی نکنید
    • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      18 5
      من روزی نیم لیتر شیر پرچرب مصرف می کنم . کلسترولم 175 - تی جی ام 125- وزن 90 -قد 183-سن 45 میباشد . در ضمن روزی 10 کیلومتر مسافت را در مدت زمان 75 دقیقه طی می کنم .
    • بی نام A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      56 1
      درسته. ضمنا در ایران شیر پر چرب کارخانه ای طبیعی نداریم. چون خامه همه شیرها را استخراج میکنند و جدا میفروشند و سپس برای شیر پرچرب روغن پالم اضافه میکنند.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    31 0
    آخه اين چه طرز خبر نوشتنه؟ تا خط دهم فقط داره تيتر تكرار ميشه ! آقا يه تجديد نظري تو خبر نوشتناتون بكنين!
  • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    63 1
    این جور که بوش میاد شیرای پرچرب باد کردن
    • وحید IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      39 1
      دقیقا!
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 2
    پژوهشگران عزيز ميشه شما اصلا اظهارنظر نفرمايين؟!!!
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 1
    به صورت کلی . میزان دریافت کالری دریافتی و کالری مصرفی عامل چاقی و لاغری میباشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    15 2
    ماست پرچرب که مصرف آن منجر به افزایش کمتر وزن می شود! دقیقا این یعنی چی. اخرشم من نفهمیدم این مطلب چی گفت
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    3 21
    شیر مال انسان نیست شیر فقط مال گوساله گاوه نه ما انسان ها هیچ سودی واسه ما نداره
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    18 1
    البته این خبر برای غیر از ایران هست چون تو ایران چربی مواد لبنی طبیعی نیست و همش روغنه. لذا مصرف لبنیات کم چرب در ایران خطرش کمتره
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    14 1
    چربی لبنیات پرچرب در ایران چربی طبیعی نیست و روغن های مصنوعی تقریبا غیرمضر به آن اضافه میشود. گول تبلیغات کارخانه های لبنیاتی را نخورید. خبرآنلاین! چقدر ازشون گرفتی که این خبر رو چاپ کنی؟؟!!! (شوخی)
  • محمد A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    4 2
    بیایید برای اظهار نظر ها به به عنوان مطالب علمی که شاید نتوان ان را به کل جهان تعمیم داد مبنای قانونی قرار دهیم تا هر کس نظر شخصی خویش را به عنوان اخرین یافته منتشر ننماید
  • محمد A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    8 1
    بیایید برای اظهار نظر در باره سلامتی مردم پایبند قانون باشیم
  • عسل IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    9 2
    شیرای کم چربو وقتی میجوشونی و حجمش نصف میشه، تازه طعم شیر میگیره. خوب معلومه آب قاطیش بوده دیگه! مصرف سرانه لبنیات تو ایران خیلی پایینه. اگه سلامتیتون براتون ارزش داره ، روزی دو لیوان شیر فراموش نشه.
  • کارشناس لبنیات A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    3 0
    برچه اساس می گوئید شیر7درصدچربی دارد اگر در مورد چیزی اطلاع نداریم هیچ اشکالی نداره اظهارنظر نکنیم چون ممکنه پایه قضاوت دیگران شود
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    3 0
    باید کم کم فکر تهیه یک گاو کردواز شر همه راحت شد.یه شغل جدید (فروش گاو خانگی)
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    3 0
    دانش ،پزشکی، خودتی این چرندیات چیه نوشته ای که همه اش بر اساس حدس و گمان است.
  • سرسبز IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    شیر کم چرب که مثل آب می مونه نه بویی نه طعمی هر چند که پرچربشم معلوم نیست چیه؟!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    3 1
    اکنون من به شما می گویم که مساله چیست تمام غذاهای موجود در طبیعت در اندازه متعادل و متعارف مضر نیستند مگر به دلایل پزشکی خاص اکنون من دقیقا به شما می گویم که چه بخورید تمام موادی که در طبیعت هستند سالمند مثلا شیری که از گاو یا گوسفند دوشیده می شود سالم است و نه باید از آن چربی کم و نه اضافه کرد و موادی مانند شکر و یا نمک که در طبیعت وجود ندارد نباید استفاده کرد ولی خرما یا عسل می توان خورد یا اسفناج و کرفس برای نمک مورد نیاز البته برای بدن ما که از بچگی به نمک عادت و با آن بزرگ شده نمی توان نمک را کاملا قطع کرد بنابر این نان بخورید ولی نان شیرینی نه گوجه فرنگی بله ولی سس گوجه فرنگی نه.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      1 1
      من از بچگی زیاد شیر نمیخوردم بیشتر ماست و پنیر و دوغ استفاده میکردم الان که چهل سالم شده طبق ازمایشات در استانه پوکی استخوان هستم تصمیم گرفتم شیر کم چرب رو دررژیم غذاییم قرار بدم شبا دو لیوان شیر به عنوان شام میخوردم با وجود اینکه رزیمم رو رعایت میکردم وپرخوری نداشتم حتی کم خوری هم داشتم ولی در عرض یک ماه یک و نیم کیلو اضافه وزن پیدا کردم این در حالی بود که فعالیت روزانه ام هم زیاد بود شیر را که کم کردم وزنم کم شد .براستی شیر چاق کننده است؟ترجیح میدم محصولات لبنی دیگه همراه با مکمل کلسیم بخورم تا چیز بدمزه وچاق کنندهای مثل شیر.
  • رحیم IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    3 0
    کدام شرکت لبنی برای آب کردن چربی های مضر پالم که در لبنیات امروزی اضافه می شود برای نویسنده چربی مفید رسانده؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    از دست این نظرها آدم میمونه والا
  • nooshin A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    1 2
    سلام من همیشه شیر کیلویی از جاهایی که محصولات لبنی دارن میگیرم و خودم تو خونه میجوشونم ،حالا نمیدونم این شیر کیلویی چاق کننده است یا نه؟لطفا راهنمایی کنین