رئیس انستیتوی تغذیه و صنایع غذایی ایران اعلام کرده که در تولید شیرهای پرچرب روغن پالم استفاده می شود، این درحالی است که مشاور صنایع لبنی کشور می گوید: این موضوع صحت ندارد و اگر هم عده ای استفاده می کنند نباید آن را تعمیم داد.

زهرا تالانی: طبق اعلام وزارت بهداشت سرانه کنونی مصرف شیر در ایران حدود 70 کیلوگرم است. این درحالی است که سرانه کشورهای توسعه یافته 350 تا 500 کیلوگرم است. با اینحال هر چند وقت یکبار هم درباره شیر تولیدی در کشور اظهارنظرهایی می شود که موجب نگرانی مردم می شود و البته تولید کنندگان را هم با مشکل مواجه می کند.

در همین زمینه با حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران گفت وگویی را انجام دادیم که می خوانید:


رییس انستیتوی تغذیه و صنایع غذایی ایران اعلام کرده که تولید کنندگان لبنیات برای پرچرب نشان دادن شیر، روغن پالم اضافه می کنند. آیا این موضوع صحت دارد؟
این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است اول که ایشان عمومیت دادند که تمام شیرهای پرچرب این مشکل را دارند در حالیکه اصلا چنین نیست. همچنین کمیته ملی استاندارد، برای برخی محصولات لبنی استفاده از روغن گیاهی با مشخصات معین را مجاز اعلام کرده که از طریق مندرجات روی بسته بندی به مصرف کنندگان اطلاع رسانی می شود و این روغن کاملا مجاز است. از سوی دیگر باید توجه داشت که حجم استفاده از روغن گیاهی اصلا بالا نیست و کمتر از 5 درصد تولید کشور است که تحت نظارت و مجاز است. دراین میان ممکن است برخی بدون مجوز یا اطلاع رسانی به این کار اقدام کنند که قابل پیگیری است، اما نباید این موضوع را عمومیت داد و نظارتها را باید قوی کرد.


چه محصولات لبنی حق استفاده از روغن گیاهی را دارند؟
بعضی از انواع پنیر و اخیرا شیرخشک طبق مجوز کمیته ملی استاندارد می‌توانند دارای چربی گیاهی باشند و برای آنها استانداردهایی هم تدوین و ابلاغ شده است.


چرا حق استفاده از روغن گیاهی داده شده است؟

به دو دلیل، اول بدلیل اینکه روغن گیاهی دارای کلسترول کمتری است. دلیل دوم اقتصادی است و بخاطر حفظ قدرت خرید مردم این کار انجام شده است. مردم مطمن باشند که در این تصمیم سلامت مردم مورد توجه بوده است،این تنها مختص کشور ما نیست و در دنیا هم استفاده از این روغن مرسوم است .


بارها اعلام شده که سرانه مصرف شیر در ایران پایین است و برای مصرف شیر باید فرهنگ سازی کرد. اما هر چند وقت یکبار برخی مسئولان اظهار نظرهایی می کنند که مردم نگاهشان به مصرف شیر تغییر می کند. مثلا چند وقت پیش اعلام کردند که برای ماندگاری شیر وایتکس اضافه می کنند و الان هم روغن پالم را مطرح می کنند. به نظر شما با این اظهارنظرهای غیر تخصصی چگونه باید برخورد کرد؟
متاسفانه چنین است و هر چند وقت یکبار اظهار نظرهایی می شود که اصلا واقعیت ندارد ویا موارد اندکی را شامل می شود ونباید با تعمیم آن ذهن جامعه را مشوش کرد و ما تا آثارآن را اصلاح کنیم مدتها طول می کشد.الان مطابق اعلام وزارت بهداشت،سرانه مصرف شیر در کشور ما 69 کیلوگرم است در حالیکه باید به 300 کیلو گرم در سال برسد.مسوولان و دستگاه های نظارتی باید در اظهارنظرهای خود به مردم اطمینان دهند که اکثریت مطلق شیر تولیدی مشکلی ندارد و اگر هم تقلبی وجود دارد آن را تعمیم ندهند ،چون در تمام صنوف تقلب وجود دارد. درواقع همانطور که اشاره کردید باید فرهنگ سازی کرد کرد نه اینکه ذهنیت غلط ایجاد کرد.


برای کاهش این تقلبها چه باید کرد؟

به جای اظهار نظرهای نادرست باید برخورد قانونی را تشدید کرد و به مردم اطمینان داد که شیر تولیدی هیچ مشکلی ندارد و سالم است تا به مصرف آن ترغیب شوند. شیر یک محصول بدون جایگزین است و وقتی سرانه مصرف یک چهارم میزان اعلام شده متخصصان تغذیه است نباید هر چند وقت یکبار مشکل ایجاد کرد.باید نظارت قوی باشد تا کیفیت هم افزایش پیدا کند.


نقش وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی را در این نظارتها چگونه ارزیابی می کنید؟

این دو دستگاه به علاوه استاندارد نقشی حیاتی در استانداردسازی، کنترل ونظارت دارند. این دستگاهها وظایف نظارتی خود را با تمام قدرت انجام می دهند و اظهار نظرهای اینچنینی در واقع زیر سوال بردن زحمات آنهاست. این مجموعه های بزرگ سالانه رقم های بزرگی را برای اطمینان دادن به جامعه هزینه می کنند ویک جمله غیر مسیولانه همه این زحمات را به هدر می دهد. به نظر می رسد این دستگاهها در مواردی که به عموم مردم مربوط می شود باید از اظهار نظرهای پراکنده و غلوآمیز شخصی جلوگیری کنند. مردم وتولید کنندگان در چنین شرایطی بسیار آسیب می بینند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    72 2
    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد .یک روز وایتکس یک روز روغن پالم . خدا به داد کسانی برسد که شیر را حتما باید استفاده بکنند .
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      5 3
      جناب رييس همانطور كه در متن خبر هست در خصوص شير پرچرب مسايلي مطرح شده نه اينكه ميفرماييد: کمیته ملی استاندارد، برای برخی محصولات لبنی استفاده از روغن گیاهی با مشخصات معین را مجاز اعلام کرده ثانياً حضرتعالي مي فرماييد يعني استفاده بلامانع است؟ متاسفانه و صد متاسفانه درخصوص شير احتمالاً كار صحيحي نيست آن هم روغن پالم با نقطه ذوب حداقل ٣٨ درجه....
  • بی نام EU ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    32 0
    ایشون باید هم تکذیب کنه چون خودش داره از همین صنعت نون میخوره!!درست مثل قضیه اضافه کردن وایتکس به شیر که اقایون گلوی خودشون رو جر میدادند که ثابت کنند دروغه و در نهایت هم مشخص شد وایتکس به خورد مردم میدن!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    51 1
    گفته می شود کشور ما طی ده سال آتی سرطان دوبرابر می شود و برای رفع مشکل خوردن غذاهای طبیعی و سبزیجات را توصیه می کنند اما از سویی می گویند کشور ما بعلت استفاده بیش از حد از سموم کشاورزی و نابودی اکوسیستم یکی از آلوده ترین محصولات کشاورزی را تولید میکند که خود عامل سرطان است بنابراین سیکل معیوبی ایجاد شده که گویا پایانی نخواهد داشت و شیر جز کوچکی از مشکلات تغذیه ایران ماست
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    25 0
    قیمت محصولات لبنی در چند سال اخیر جند برابر افزایش یافته است.استفاده از غفلت و نیاز مردم و تقلب در محصولات ظلم مضاعفی است که اعمال می شود.اگر طبق فرموده این آقای محترم اضافه کردن چربی گیاهی مجاز است پس چرا مثل همه دنیا بصورت عیان بر بسته بندی ها درج نمی شود تا حداقل مردم بدانند که چه موادی مصرف می کنند.ضمنا چه کسی موظف به مقابله با متخلفان است و چرا اتحادیه های صنفی فقط برای افزایش قیمت و کاهش مالیات پیشرو هستند و نه برای مبارزه با متخلفان .
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    22 1
    کلا همیشه باید تو جنگ باشیم.چه اینجوری چه اونجوری
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    27 0
    خیلی از مردم کم درامد شیر یارانه می گیرند و باهاش ماست درست می کنند.بعضی از شرکتها برا اینکه ما ست هاشون رو دستشون نمونه شیر ها شونو موادی می زنن که ماست درست نشه .
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    26 0
    اگر اضافه کردن روغن به شیر برای سلامتی مضر است پس خداوند وزارت بهداشت.جهاد کشورزی را بیدار کند و اگر مضر نیست این حق مصرف کننده است که از افزوده شدن روغن پالم یا هر افزودنی دیگر به شیر مطلع باشد بنا براین درج موضوع روی پاکت الزامی است.اما مشکل مملکت ما عدم شفافیت در همه سطوح است متاسفانه ملت شریف ما به دروغ گفتن ودروغ شنیدن ویا حداقل همه حقیقت را نگفتن ونشنیدن عادت کرده است.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    5 1
    آقا چرا با رسانه ای کردن این خبرها یه عده تاجر و دلال و واسطه زحمتکش را از نون خوردن می اندازید . هیچ فکر کردین اگه مردم شیر و لبنیات استفاده نکنند ، چه موجودات نازنینی از واردکنندگان شیر خشک چینی گرفته تا دلالهای روغنهای نباتی متضرر و ورشکسته میشند ، خوب اوناهم آدمند دیگه نباید یه لقمه نون برا زن و بچشون و خانه های متری 25 میلیونی و ماشینهای چند میلیاردی و ویلاهای انچنانی در اروپا و ... داشته باشند ؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    6 0
    من الان یه دوسالیه که بدلیل جوشهای سر سفید زیادی که در تمام سر و صورت و بدنم میزنه ، بنابر توصیه دکتر خیلی از مواد غذایی مصنوعی را کم یا حذف کردم و بجای آن از لبنیات و دیگر چیزهای طبیعی استفاده میکردم ، چون ایشان عقیده داشت که این جوشها ناشی از تجمع چربیهای پارافینی و مضر در زیر پوست است که در مواد غذایی فراوری شده و یا فست فودها موجودند ، ولی با این وجود متاسفانه این جوشها همچنان ادامه داشته است ، حالا با خواندن این خبر فهمیدم که به احتمال زیاد عامل اصلی میتواند ناشی از خوردن شیر و لبنیات حاوی افزودنیهای روغن نباتی باشد و صد درصد از این افزودنیها بیش از اندازه مجاز استفاده میشود و از مواد بی کیفیت و مضر وارداتی (ارزان قیمت دور ریز سایر کشورها مثل چین) بوده است .
  • کیا IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    5 0
    بعلت ناراحتی قلبی که دارم بنابرتوصیه پزشک معالجم شام اینجانب یک لیوان شیر ویک تکه نان میباشد ، سال گذشته بفاصله دوهفته براثر خوردن صرفا یک لیوان شیر دامداران که بوی وایتکس میداد با مشکل گوارشی مواجه شدم وهردوبار کارم بپزشک وسرم کشید ولی افزودن روغن پالم که برای صابون سازی میبایست استفاده شود بجای چربی طبیعی استفاده میشود .کره براساس قیمت کارخانه 22000 تومان است در صورتیکه با افزودن روغن پالم کره شیر را بصورت خامه وکره بفروش میرسانند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    4 1
    مردم شیر پاستوریزه و کارخانه ای نخوان باید چیکارکنن؟؟؟ما شیر طبیعی که میگن تب مالت میاره میخوایم. اما کارخانه هاهمه شیرهارو میگیرن ازدامدارها و اجازه نمیدن شیرطبیعی به مردم برسه.ترجیح میدم تب مالت بگیرم تا مرضهای خطرناکتر
  • افشین IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    6 0
    قیمت روغن پالم خیلی کمتر از چربی شیر است و این کار با توجه به اینکه روی بسته بندی محصولات لبنی اضافه کردن روغن پالم درج نمیشه، دزدی و تقلب و کلاهبرداری است.
  • mehrdad IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    واقعا برای همه هموطن هام متاسفم که این مطالب رو میخونن و فقط اینجا صداشون در میاد من سالهاست کلا شیر مصرف نمیکنم من ۳روزه این خبر رو شنیدم خدا شاهده مدام حلت تهوع دارم از شنیدن این خبر.همونطور که این دوستمون گفت طی این چند سال اخیر قیمت لبنیات ۱۰ برابر شده که اخرش روغن صابونپالم به خوردمون میدین اونم بدون اطلاع؟؟؟؟واقعا خجالت نمیکشییییییییییید؟ایا به زن و بچتون هم از این شیر میخورونید؟یا شیر تازه که از دامداری میگیرید و برای ما تب مالت میاره میدیدبخورن؟این نونی که شما سر سفرتون میبرید واقعا از گلوتونچجوری پایین میره؟؟؟؟چرا با جون مردم بی گناه و بچه های طفل معصوم بازی میکنید؟؟ای خداااااااااااااااا چرا نمیشنوی صدامونو؟؟؟؟بابا مردم به خودتون بیاید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    خواهش مکنم به این مسعله رسیدگی شه اخه بچه من 1سالشه باید شیر بخوزهت