هشدار محققان درباره خطرات رنگ زرد موجود در محصولات خانگی

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه راتگرز نشان می‌دهد، رنگ زرد موجود در اغلب محصولات خانگی حاوی یک ماده شیمیایی مضر و خطرناک برای سلامتی انسان است.

ایسنا نوشت:

به گفته «لیزا رودنبرگ» یکی از نویسندگان این مطالعه و از محققان شیمی محیط زیست، ماده شیمیایی PCB11 در جوهر زرد چاپگر، کاغذ و لباس‌های زرد رنگ وجود دارد.

درحالیکه محققان از لزوم انجام مطالعات بیشتر در خصوص سمی بودن ماده شیمیایی PCB11 خبر می‌دهند، مطالعات قبلی از ارتباط این ماده با بروز سرطان، نقص‌های مادرزادی، مشکلات رشدی کودکان و آکنه شدید حکایت دارد.

محققان کالاهای مصرفی معمول را مورد بررسی قرار داده و این ماده شیمیایی را در تمامی 16 نمونه لباس های چاپی زرد رنگ، تمامی 28 نمونه کاغذ حاوی جوهر زرد رنگ شامل نقشه، مجلات، کارت پستال و روزنامه‌های رنگی و همچنین 15 قلم از 18 محصول کاغذی تولید شده در آمریکا شناسایی کردند.

بر اساس نتایج مطالعه دیگری که در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده بود، ماده شیمیایی PCB در طیف وسیعی از محصولات اعم از ظروف بسته‌بندی غذا تا کیسه‌های پلاستیکی وجود دارد.

با این حال محققان تأکید می‌کنند که ماده شیمیایی PCB الزاما در همه محصولات زرد رنگ وجود ندارد.

«رودنبرگ» خاطر نشان می‌کند: این ماده شیمیایی مشکلات جدی برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند و به شواهد کافی برای مضر بودن این ماده دست پیدا کرده‌ایم که نیازمند بررسی بیشتر است؛ اما حتی در صورت اجتناب از مصرف وسایل زرد رنگ، مواد سمی از محصولات مختلف جدا شده و از طریق آب و هوا وارد بدن انسان می‌شوند؛ حل این مشکل نیازمند آگاهی دادن به مردم، وضع قوانین از سوی دولت و سازمان‌های بهداشتی است.