مردم از الحاقیه بیمه اسقبال نکردند/ بیمه ها به مرز زیان رسیده اند؟

گزارش های میدانی نشان می دهد صاحبان 15 میلیون خودرو از الحاقیه بیمه شخص ثالث خودروها استفبال نکرده اند.

بهاره چراغی: با وجود پیگیری های وزیردادگستری برای کاهش نرخ بیمه حق ثالث خودروها، هنوز تغییری در این نرخ ایجاد نشده است. گزارش های میدانی نشان می دهد صاحبان 15 میلیون خودرو از الحاقیه بیمه شخص ثالث خودروها استفبال نکرده اند.

 از دیدگاه بسیاری از فعالان اقتصادی، صنعت بیمه کشور تا به حال موفق عمل نکرده و وضعیت آن از لحاظ میزان و نوع تقاضا، بسیار ناامید کننده است به طوری که این وضعیت حتی با کشورهای درحال توسعه نیز قابل مقایسه نیست.

در دنیا با وجود اینکه حق بیمه‌ها بسیار پایین‌تر از ایران است، اما شرکت‌های بیمه دیه‌های بسیار سنگین‌تر از کشور ما را نیز پرداخت می‌کنند، چون تعداد تصادف‌ها در کشورهای پیشرفته با کشور ما تفاوت فاحشی دارد. آمار تلفات ناشی از تصادف خودروها در کشور ما تقریبا ۲ برابر متوسط جهانی است و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴ نفر در تصادفات کشته می‌شوند. به همین جهت صنایع بیمه ای ایران ادعا می کنند بیش از همتایانشان در سراسر جهان خسارت پرداخت می کنند. همین رویه صنعت بیمه ایران را از نظر اقتصادی زیان ده کرده است.

این در حالی است که هر سال همزمان با افزایش نرخ دیه و به تبع آن افزایش حق بیمه شخص ثالث، نگرانی مردم درباره نحوه تامین هزینه این بیمه نامه تشدید می‌شود. اما باید این موضوع را در نظر داشت که آمارها نشان می‌دهد ۸۰ درصد عامل تصادفات رانندگی در کشور ما، عامل انسانی است.

نتیجه توافقات مشترک قوه قضاییه با شرکت های بیمه درمورد نرخ جدید دیه به افزایش 34 درصدی ختم شده است. برآوردها نشان می دهد که با افزایش قیمت دیه حق بیمه شخص ثالث بدون تخفیف سنواتی برای پراید به 821 هزار تومان و خودروهای 4 سیلندر به ۹۵۵ هزار تومان رسیده است.

یونس مظلومی، عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه معتقد است که اگر قرار باشد بیمه شخص ثالث از این بیشتر دستکاری شود، تیر خلاص به صنعت بیمه زده می شود و شرکت های بیمه که به بیمه شخص ثالث الوده شده اند به راه خود همچنان ادامه می دهند زیرا بسیاری از این شرکت ها، بیمه شخص ثالث را صرفا برای تامین نقدینگی تعهدات قبلیشان می فروشند نه چیز دیگری.

وی درمورد محاسبه حق بیمه ثالث بر این باور است که سابقه رانندگی و سلامت رانندگی یک شاخص مهم در ارزیابی بیمه ثالث است و در واقع ریسک شخصی که در سنوات قبل رانندگی ایمن و بدون حادثه ای داشته باشد، پایین است. عامل بعدی سن راننده است. در کشورهای توسعه یافته که محاسبه حق بیمه ثالث بر مبنای راننده است هرچه شخص جوانتر باشد، با توجه به اینکه ریسک پذیری و هیجان رانندگی اش بیشتر است، حق بیمه بالاتری را باید پرداخت کند و هرچه سن کمتر باشد، سابقه رانندگی هم کمتر است. بنابراین در سن های کمتر حق بیمه بالاتر است. باید حداقل دو عامل سن، سابقه رانندگی و سابقه تخلفات حادثه ساز در تعیین حق بیمه لحاظ شود.

به گفته عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در شرایط کنونی یکی از چالشهای بیمه شخص ثالث این است که علی رغم اجباری بودن آن، کمتر از 50 درصد موتور سیکلت ها و کمتر از 70 درصد خوردوها بیمه شخص ثالث دارند.

3535

 

کد خبر 356012

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    3 0
    يعني چي آخه هي هر چند وقت حق بيمه رو بالا مي برن؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    3 0
    متاسفانه هر سال به بهانه های واهی، حق بیمه ها افزایش داده می شود، دریغ از گوشه چشمی به مردم، که این افزایش قیمتها را با چه مشکلاتی می بایست تهیه و پرداخت کنن... اون کارگر، کارمند و یا بازنشسته که نسبت به خیلی از این مردم وضعیت مناسب تری دارند بدلیل داشتن کار و یه آب باریکه ی ماهیانه، آیا در مقابل اینهمه افزایش قیمت تمام اجناس و خدمات، آیا افزایش درآمدی هم دارند برای جبران هزینه ها...
  • نمايندگي بيمه IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    يكي از بهترين راههاي كاهش حق بيمه ها اينه كه دولت دستش رو از جيب مردم و بيمه ها دربياره:10درصد از مبلغ حق بيمه سهم نيروي انتظامي،10درصد وزارت بهداشت و درمان،5درصد بيمه مركزي،8درصد ماليات برارزش افزودهجمع 33درصددر ضمن هزينه تاخير وديركرد و جرائم هم به حساب بيمه ها واريز نميشود بلكه به حساب صندوق تامين خسارتهاي بدني قوه قضائيهجهت آزادكردن زندانيان ديهواريز ميشود،لطفا منتشر كنيد.
  • محمد A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    10 0
    بابا مردم خسته شدن بیمه ها بعلت سوء مدیریت پول کم میارن مردم باید الحاقیه بگیرن تا کسری بودجه بیمه ها جبران بشه این چه منطقیه آخه ؟
  • غضنفر A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 1
    قطعاً وضعیت بیمه در کشور ما یک بازنگری می خواهد، به سابقه رانندگی و سلامت رانندگی اشاره شد بد نیست به این هم توجه شود که باید بیمه به فرد تعلق بگیرد نه به خودرو فرض کنید راننده ای که دارای تخفیف بیمه ای مثلا ده ساله است با فروش خودرو از این تخفیف بی بهره می شود در حالی که باید راه های تشویقی را تقویت کرد.موارد این چنینی با یک بخشنامه و دستورالعمل قابل حل است حالا چرا شرکت های بیمه تعلل می کنند مشخص نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    والله موتور شده 290 هزار تومن پارسال من 75 هزار تومن بیمه کردم ندارم به والله موتور یک میلیونی زیر پامه اگه داشتم ماکسیما می خریدم .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    وقتی ماشین رو با چهار سال تخفیف 637 هزار تومان بیمه کردم پولش رو قرض گرفتم حالا هنوز قرض رو پس ندادم که باید 140 تومان هم بابت الحاقیه بدم از کجا بیارم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    8 0
    وقتی میری بیمه خسارت بگیری چنان سر وته شو میزنند ...که خسارت جبران نمیشه.....نترسید بیمه ها وضعشون خوبه....
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    6 0
    يكيش خود من اول سال بيمه كردم با اينكه 70درصد تخفيف دارم الحاقيه نگرفتم چون احساس ميكنم داريم پول زور يا بهتره بگم باج به اين بيمه چيها ميدهيم
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    5 0
    خیلی مسخره است: از این ور چهار سال تخفیف بیمه دارم، باز از اون ور هی ثالث گرون و الحاقیه چسبونده میشه یعنی : تخفیف گرونی ≡ 0 تومن به نفع صاب ماشین
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    6 0
    سوال من اینه که اگه دیه 34 درصد رشد داره چرا دستمزدها حداقل 34 درصد رشد ندارند؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    جالبه همه به فكر بانكهاي خصوصي هستند كه سود كمتر بدهند ، بيمه ها كه حق بيمه بيشتر بگيرند .. و هستند هيچكي هم اصلا غمش نيست مردم چطور با هزينه ها كنار بيايند
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    6 0
    اگر این صنعت زیان ده بود این همه تقاضا برای تاسیس شرکتهای بیمه جدید نبود علی الخصوص از طرف بانکها. در حال حاضر پرطرفدارترین و سود آورترین صنعت ها در ایران بانک و بیمه هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    5 0
    تخفیف ها خیلی کمه من ساهاست دارم حق بیمه میدم بدون اینکه یه بارم تصادف داشته باشم در واقع پول زوری رو میده که بی احتیاطی دیگران در رانندگی باعثشه
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    اگه راست میگن صنعت بیمه رو به معنی واقعی خصوصی و رقابتی بکنن دولت تعرفه تعیین نکنه تا ببینیم حق بیمه چقدر میشه.
  • امیر A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    باسلام متاسفانه با این شرایطی که بیمه ها ایجاد کرده اند الحاقیه که هیچ تمدید هم مشکل داریم .
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    6 0
    با وجود این همه بیمه با سابقه چندین صد ساله و مجانی در کشور ما بیمه مادر، بیمه امام زمان، بیمه پنج تن آل عبا، بیمه ابوالفضل و....... دیگر جای تعجب ندارد که چرا مردم رقبت به بیمه های وارداتی شیاطین استعمار گر ندارند. البته در دولت آقای احمدی نژاد هم تفاهم نامه ای با حوزه علمیه بابت رفع بلایای طبیعی منعقد شد . احتمالا" این خشکسالی های خفیف به خاطر همان قرارداد بوده وگرنه الان همه ما در جهنم بی آبی می سوختیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    4 1
    بیمه ها و بانک ها وقتی سود های تریلیاردی دارند مردم را سر می دوانند وقتی به آستانه ضرر میرسند فریاد میزنند
  • عشقم دايي IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    اگه بيمه ها به مرز زيان رسيده اند پس چرا هر روز به تعداد نمايدگياش افزوده ميشه شايد اونان هوس سود 3 هزاز ميليارد تومني رو دارن
  • مرتضی A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    3 1
    من نمایندگی بیمه ایران هستم و در منطقه جنت آّباد ... متاسفانه بعد از افزایش حق بیمه شرایط برای مردم خیلی سخت شده و بهتره سیستم ثالث رو هم مثل بدنه قسط بندی کنن تا خیلی ها بتونن انجام بدن و هرکی نقدی پرداخت کنه تخفیف شاملش بشه مشکل بیمه پرداخت نقدیشه که اگه مثل همه جا قسط بندی در طول سال بشه خیلی بهتره امیدوارم یه گزارش سر این بحث قسطی شدن انجام بدین
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    چی بگم 1
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    وقتی مردم نه پول دارن نه اعتماد به بیمه .موقع پول دادن به هزار کلک از زیر دین در میرن .ما دیه مون را بعد از دو سال وبا شکایت وحمایت بازرسی کل کشور گرفتیم حالا کسانی که اطلاع ندارند کلاه سرشون میذارن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 1
    پول مفت میگیرن ولا غیر
  • بوشهر A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    5 0
    بنزین گران ماشین بی کیفیت پر مصرف گران بیمه ی شخص ثالث گران مگه مردم چه گناهی کرده اند ؟ بد کردند انقلاب کردند ؟؟؟؟؟؟ بد کردند که جوانانشان را فدای انقلاب کردند ؟ تاوان کدام گناه را باید پس بدهند ؟؟؟ پراید که عامل و مأمور قتل عام مردم هست باید بیمه اش 820 هزار تومان باشه ؟؟؟؟ بابا ظلم و زور و ستم تا کی تا کجا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    پرايد از چرخه توليد حذف شود و ايران خودرو هم به سمت استاندارد سازي برود بيمه ها بسيار سود ده خواهند شد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    اولا چرا بايد حق بيمه براساس ديه ماههاي حرام از مردم اخذ شود چون اين ماهها فقط يك سوم سال را تشكيل مي دهند. در ثاني با افزايش سالانه نرخ ديه و در نتيجه افزايش نرخ بيمه ها، طي چند سال آينده با معضلي مثل مهريه خانمها مواجه مي شويم كه مجبوريم براي آن نيز يك سقف قيمتي تعيين كنيم. بهتر است از همين حالا بفكر چاره باشيم تا بعد پشيمان نشويم
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    بیمه ها تو کشور ما که ملتو میچاپن کجا به زیان میرسن خاب دیدین خیر باشه
  • hamid IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    لطفا سابقه بیمه شخص ثالث را که شامل تخفیف میشود را با فروختن ماشین از بین نبرید و اجازه بدهید مثل بیمه بدنه برای راننده حفظ شود این کار موجب احتیاط بیشتر و تصادف کمتر میشود. چرا مخالفت میکنی ؟
  • ناشناس IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    به نظر من اصلا بيمه ها ضرر نمي كنند اينها هم از ايران خودرو و سايپا ياد گرفتند كه براي حمايت از افزايش قيمت هميشه دارند ضرر ميكنند واقعا فكر مردم را نمي كنند اينهمه نمايندگي بيمه چه لزومي دارد كه اينهمه نيرو استخدام كنند كه مجبور باشند هزينه حقوق پرداخت كنند و در ضمن بايد متذكر شد هر كاري كه درامد دارد زياد مي شود در چند سال اخير نگاه كنيد كه چقدر دفتر بيمه با نامهاي متفاوت زياد شده اگر ضرر داشت كه كسي اينكار را نمي كرد
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    یک راهکار اصلی اینه که بیمه شخص ثالث را به صورت رانندهخودرو انتقال بدهند طرف چندین تصادف میکند بعد میرود یک خودرو با چند سال تخفیف بیمه میگیرد. هنگام بیمه کردن مجدد بیمه به او تخفیف میدهد. خوب این اشتباه است. راهکار دیگر بیمه افزایش حق بیمه افزایش تخفیف عدم خسارت است. البته بیمه پرسودترین صنعت در جهان است در ایران چون کسی حال کار کردن و تبلیغ بیمه های غیر خورویی ندارد، فقط روی خودرو کار میکنند و سود انواع دیگر بیمه را به دست نمیاورند پس راهکار بعدی کارآمد کردن اداره شرکتهای بیمه است
  • امیر مسعود IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 1
    بیمه ی چو منی گزاف و آسان نبود / دشوارتر از بیمه در ایران نبود / در دهر چو من یکی هزاران کارگر / پس در همه دهر بیمه ارزان نبود
  • كوروش IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    اگر زيان مي بينند پس چرا اين همه شركت هاي بزرگ با اسامي مختلف اقدام به بيمه خودرو مي كنند؟ احتمالا منظورشان سود كم است،وگرنه تا الان اين كار رو جمع مي كردند،
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    چطور ممکنه با این وضع چاپیدن مردم بیمه ها به مرز زیان رسیده باشند؟
  • ali A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    تا صندوق تامين خسارت هاي بدني است ؛ خيال رانندگان راحت است.
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    بيمه ميليوني براي پرايد زور داره بخدا مگه ما چقدر در آمد داريم كه يك ماه از حقوقمون رو بايد بديم به بيمه
  • احسان A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    من نمیدونم چرا تقی به توقی میخوره آمارهای قیمت های جهانی را نسبت به ایران میگند آخه بابا هزاران چیزه دیگه تو دنیا هست که تو دنیا بهتره ولی تو ایران افتضاحه مثلان قیمت ماشین ارزونتره حقوق کارگر بالاتره و خیلی چیزای دیگه
  • صادق A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    مردم چه گناهی کردن دکان بازاری راه انداختند
  • پویا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    چقد الحاقی بگیریم دیگه کجای دنیا سالی 3 بار نرخ بیمه عوض ميشه
  • بی نام GB ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    3 0
    ببخشيد پرايد چند سيلندر محسوب ميشه كه از خودروهاي چهارسيلندر نرخ بيمه اش جداست؟
  • محسن A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    از نظر قانون مدنی بیمه باید همه هزینه ها را بدهد چرا که ده ماه ازسال را که بیشترین زمان است را در ماهای معمولی است و لذا باید ان دو ماه را هم پوشش دهند مگر در این 2 ماه چند نفر تصادف میکنند مردم باید این مقدار بپردازند ما مردم از وکلای ایران زمین میخواهیم که این حق را از بیمه ها بستانند انشالله در این گرانی فکر مردم باشند
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    مگه یه کارمند یا راننده چه قدر کار میکنه که پول از دهن زن بچه خود بگیره بده به بیمه مالیات بنزین . چرا. من دیگه ندارم ماشین رو بیمه کنم. و دیگه هم بیمه نمیکنم. چون بیکارم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین