وزیر راه و شهرسازی دلیل عقب ماندگی کشور در حوزه برون شهری حمل و نقل ریلی را نحوه مدیریت نظام حمل و نقل کشور می داند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه سهم جابجایی مسافر نیز در سال 92 در بخش ریلی 26 میلیون نفر بود که پیش بینی شده است در سال 1400 به 57 میلیون نفر برسد، بیان داشت: همه باید کمک کنند که سهم حمل ونقل ریلی در سال 1400 شش برابر افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین عباس آخوندی که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری در شامگاه روز دوشنبه 29 اردیبهشت سخن می گفت، یادآور شد: اکنون 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که باید13 هزار کیلومتر به آن اضافه که 4 هزار کیلومتر آن دو خطه شود همچنین 4600 کیلومتر از خطوط ریلی باید پس از دو خطه شدن برقی شود.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: برای تحقق این برنامه ها سالانه به 16 میلیارد تومان به قیمت امسال باید در صنعت ریلی سرمایه گذاری شود.

آخوندی با بیان اینکه حدود 2300 واگن مسافری باید به بخش مسافربری اضافه شود، گفت: 22 هزار واگن باری نیز باید به 54 هزار واگن افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه مسافری هم سهم حمل و نقل ریلی از 26 میلیون نفر در سال 92 تا سال 1400 باید به 56 تا 57 میلیون نفر افزایش یابد.

آخوندی با اشاره اینکه به دنبال تحویل اساسی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم، گفت: از سوی دیگر باید 9000 کیلومتر ریل جدید به 11000 کیلومتر راه آهن کنونی کشور برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه اضافه شود.

وی با اشاره به این که برای داشتن ترافیک روان و افزایش سرعت بازرگانی باید خطوط برقی و دو خطه کردن خطوط یک خطه را انجام دهیم، افزود: در این راستا باید 4600 کیلومتر راه آهن بعد از دوخطه شدن، برقی شود. خطوطی مانند تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران بندعباس باید برقی شوند.

ایمنی 50 برابری نسبت به حمل ونقل جاده ای

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در سال 1400 پیش بینی شده است که حمل ونقل باری از 682 میلیون تن کنونی به 915 میلیون تن افزایش یابد و این بدان معنی است که تا هشت سال آینده در حوزه حمل و نقل حدود 250 میلیون تن افزایش حمل بار خواهیم داشت که از این میزان، حمل و نقل 170 میلیون تن به بخش ریلی واگذار شود .

وی با اشاره به اینکه در ایران سهم حمل ونقل ریلی در مقایسه با حمل ونقل جاده ای فقط 5 درصد است، تصریح کرد: سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که 32.7 میلیون تن آن به وسیله ریل جابه جا شد .

وزیر راه و شهرسازی که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سخن می گفت، بیان داشت: سهم حمل ونقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده ای 10 درصد است.

وی افزود: در سالهای اخیر ناوگان جدیدی وارد نظام حمل ونقل ریلی نشده و عمر این ناوگان پیرتر از گذشته شده است که دربخش مسافر عمر 1600 واگن قابل قبول و سن 600 واگن غیر قابل قبول است. همچنین با توجه به اینکه ناوگان جدید وارد شبکه ریلی کشور نشده عملا ناوگان موجود پیرتر شده است البته واگن ها مرتب بازسازی می شوند.

آخوندی در ادامه با اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی افزود: ایمنی 50 برابری نسبت به حمل ونقل جاده ای، نسبت یک به شش مصرف سوخت در حمل ونقل ریلی بار و جاده ای و سبز بودن و سازگار بودن با محیط زیست از جمله مزیت های حمل ونقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای است. وی با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل جاده ای در ایران به صرفه تر از حمل ونقل ریلی است، گفت: ورود به حمل ونقل جاده ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی نیاز دارد که سیاست ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی باشد .

وزیر راه وشهرسازی با مقایسه بخش جاده ای نسبت به ریل در زمینه حق دسترسی، گفت: هزینه سرمایه گذاری در بخش جاده ای صفر است اما در بخش ریلی 56 درصد هزینه حق دسترسی به ریل بود که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است. همچنین تلاش می کنیم این میزان پی در پی کاهش یابد و هر چه میزان هزینه کمتر شود گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر می شود .

استفاده از منابع بهینه سازی مصرف انرژی و صندوق توسعه ملی

آخوندی دلیل عقب ماندگی کشور در حوزه برون شهری حمل و نقل ریلی را نحوه مدیریت نظام حمل و نقل کشور دانست و افزود: در حمل و نقل ریلی تمام هزینه از دورن خودش تامین می شود، به عبارت دیگر شرکت های باری هم باید حق دسترسی به ریل و هم هزینه های جاری و سوخت را تامین کنند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بند ق تبصره 2 قانون بودجه مبلغ خوبی در اختیار وزارت نفت در راستای بهینه سازی مصرف انرژی قرار گرفته است. هم اکنون با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا بخشی از این بودجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، اختصاص یابد.

آخوندی تامین منابع مالی حمل و نقل ریلی را یکی از مسائل مهم این بخش اعلام کرد و افزود: این یک بحث گسترده است که به سیستم بانکی کشور برمی گردد و بخشی از آن نیز مربوط به صندوق توسعه ملی است. در این راستا سرمایه گذارانی برای دریافت تسهیلات به صندوق مذکور معرفی شده اند.

آخوندی همچنین اولویت وزارت راه و شهرسازی را استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه ریلی اعلام کرد و گفت: سازندگان داخلی توانمندی های فراوانی در این حوزه دارند و سیاست دولت حمایت از دانش فنی و سرمایه گذاری در حمل و نقل و صنعت ریلی است.

وی با تاکید بر اینکه به ساخت داخل به شدت بها می دهیم، اظهار داشت: سازندگان باید در تراز جهانی باشند و کالای با کیفیت بالا تولید کنند. ضمن آن که آنها باید بتوانند با خارجی ها رقابت کرده و فناوری های ساخت به روز باشد.

برنامه ریزی برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در حرکت قطارها

وی گفت: میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل ونقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است.

اخوندی سازگاری حمل ونقل ریلی با محیط زیست و آرامش داشتن مسافران را از دلایل داشتن جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته دانست .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی بسیار است گفت : دولت فقط در بخش زیرساختی وارد می شود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد. توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت تجهیزات ، قطعات ، لوکومتیو و واگن بسیار بالاست.

آخوندی افزود : برای رساندن سرعت حرکت قطارها در خطوط برقی به 200 کیلومتر و برای قطارهای دیزلی به 160 کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم .

وی افزود: یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که می خواهد حدود 1000 واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال 500 واگن باری برای ساخت سفارش گرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه ملاحظه ما در بخش حمل ونقل ریلی فناوری جهانی است اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم .

آخوندی در ابتدای سخنانش با اشاره به بازدید رئیس جمهوری از وزرات راه و شهرسازی، تصریح کرد: در این بازدید درباره مسائل شهرسازی، نحوه مدیریت شهری و مسکن بحث و در خصوص حمل ونقل ریلی، دریایی، هوایی، جاده ای و ترانزیت نیز گفت وگو شد.

وی با بیان این که گزارش جامعی از مسکن و حمل و نقل به رئیس جمهوری ارائه شد، اظهار کرد: در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، مسائل این بخش و خروج از رکود، سهم مسکن و ساختمان و حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی نیز صحبت شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که حمل ونقل و مسکن 14 تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: بدون شک این بخش ها می توانند پیش ران خروج اقتصاد از رکود باشند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عشقم دايي IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    آقايي وزير پروژه راه آهن اردبيل سرچم قرار بود سال 92 افتتاح بشه ولي با اين وضيعت 1402 هم فك نكنم تموم بشه بابا ناسلامتي اردبيلم جزء استانهاي اين مملكت هست شنيده ايم كه ميگن استان محروم. ولي اينطوريشو نديده بوديم رئيس جمهورم بزنم به تخته شش دونگ فكر و حواسسشو گذاشته برا 15 و مسايل بين المللي ، اميدوارم يادش بيفته كه داخل كشور و كارهاي اجرايي هم بايد انجام بشه بچاپ خبر آنلاين لطفا و خواهشا ممنون