فارس نوشت:

کسبه می‌گویند، قیمت کالاهای اساسی در بازار عمده فروشان ثابت مانده و فعلا قرار نیست افزایش داشته باشد، اما بازار هم از رونق افتاده و از مشتری چندان خبری نیست.

پس از آن که دولت صحبت از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به میان آورد، این نگرانی به وجود آمد که قیمت کالاهای اساسی تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشد. اگر چه گزارش میدانی در روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری از بازار عمده‌فروشان افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی را تایید می‌کرد.

در همین کشاکش بود که رئیس جمهور در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی طی دستوری به تمامی سازمان‌ها اعلام کرده بود، هر گونه افزایش قیمت کالاها تا پایان خرداد ماه ممنوع است.

افزایش قیمت‌ها فرمولی ندارد/انصاف کسبه معیار است

اکنون نیز عمده‌فروشان بازار مولوی می‌گویند، خبری از افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی نیست و حتی زمزمه‌ای برای بالا رفتن قیمت‌ها از اواخر در بازار به گوش نمی رسد.

عزیزی یکی از عمده‌فروشان بازار مولوی می‌گوید: فرمول خاصی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و همه چیز به انصاف کاسب بستگی دارد. به عنوان مثال لوبیا سفید و لوبیا چیتی در هرکیلو ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش داشته، اما ما این اجناس را از قبل در انبار داشته‌ایم و به همان قیمت کیلویی ۶۸۰۰ تومان می‌فروشیم.

وی ادامه می‌دهد: از آن طرف مالیات‌ها دیگر توافقی نیست و با فرمول جدید محاسبه می‌شود. مثلا تا سال گذشته ۱.۵ میلیون تومان مالیات بر فروش می‌پرداختم، ولی امسال این رقم سه میلیون تومان شده است.

یکی دیگر از کسبه این بازار معتقد است، اگر چه افزایش قیمت‌ها توقف داشته، اما رکود بازار و کم شدن مشتری پابرجاست و دخل و خرج با هم همخوانی ندارد.

وی می گوید: گاهی از صبح تا ظهر یک مشتری هم نداریم و اگر قبلا از هر قلم جنس به هر نفر ۱۰ کیلوگرم می‌فروختیم، الان به دو کیلوگرم کاهش یافته و قدرت خرید پایین آمده است که به صرفه نیست.

قیمت کالاها در بازار عمده فروشان مولوی تهران

در حال حاضر قیمت یک هر کیلو برنج ایرانی درجه یک ایرانی در بازار عمده فروشان ۷ هزار و ۴۰۰ تومان، حبوبات مانند عدس کیلویی ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، نخود خام ۳ هزار تومان، لوبیا قرمز ۶۵۰۰ تومان، لوبیا چیتی خارجی ۶۵۰۰ و لوبیا چیتی تولید داخل ۷ هزار تا ۷۵۰۰ تومان متغیر است.

همچنین روغن مایع ۱.۵ لیتری درجه یک ۷ هزار تومان و هر قوطی روغن جامد ۴.۵ کیلو گرمی ۱۸ هزار تومان است.

قیمت یک کیلو شکر در بازار عمده فروشان ۲ هزار تومان و هر کیلو قند ۲۴۰۰ تومان است.

خیالتان راحت،‌تا پایان شهریور خبری از افزایش قیمت نیست

قاسم‌علی حسنی رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از دلایل ثبات قیمت کالاهای اساسی در بازار می‌گوید و اینکه قیمت کالاهای اساسی با پیگیری‌های مستمر این اتحادیه تا پایان شهریور نباید افزایش یابد.

حسنی تاکید دارد که ۹۰ درصد کالاهای وارداتی در سال ۹۲ و با ارز مبادله‌ای وارد شده، این کالاها هم‌اکنون در انبارها موجود بوده و نیازی به افزایش قیمت نیست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد کالاهای تولید داخل نیز هم این گونه توضیح می‌دهد که فاصله قیمت درب کارخانه تا مصرف‌کننده باید ۲۳ درصد باشد، اما بعضی اوقات شاهدیم که کارخانه‌ها ۴۰ تا ۴۵ درصد در قیمت مصرف‌کننده می‌افزایند و پیشنهاد دادیم به جای پرداخت جوایز ۱۰۰ میلیون تومانی و نقدی به فروشندگان و یا مشتریان، سود خود را کم کرده و قیمت مصرف‌کننده را افزایش ندهند.

او این اطمینان خاطر را می‌دهد که قیمت‌ها تا ۳۰ شهریور با همین منوال حفظ شود و آرامشی که در بازار ایجاد شده، سبب شده تا از درخواست انبوه کالاهای اساسی نیز کم شود.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها در شوینده‌ها و نایلکس

مشایخی یک از فروشندگان کیسه و نایلکس در بازار مولوی تهران می‌گوید: قیمت نایلکس و نایلون از کیلویی ۴۸۰۰ تومان به ۶ هزار تومان افزایش یافته که دلیلی هم برای ان وجود ندارد.

وی به این نکته اشاره می‌کند که مواد اولیه این کالا از پتروشیمی‌های داخل کشور تهیه می‌شود که چندان ربطی به قیمت ارز و تحریم و محدویت واردات ندارد.

و شاید به زیاده خواهی واسطه‌ها که مواد اولیه را انبار کرده و به هر قیمتی که دلشان بخواهد می‌فروشند بسته است.

صابون ایرانی گران‌تر از لوکس وارداتی/داخلی‌ها گران و خارجی‌ها ثابت ماندند

عمده‌فروشان مواد شوینده نیز می‌گویند به رغم ثابت ماندن قیمت شوینده‌های وارداتی قیمت شوینده‌های داخلی از ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته که چیزی جز ضربه زدن به تولید داخل در پی ندارد.

شامپوی اوه ۴۷۰۰ تومان به ۵۲۵۰ تومان رسیده و شوینده لباس مانند رنگین تاژ ۲۰ درصد گران شده است.

یا نوعی شوینده پرسیل در عرض یک هفته از ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.

این فروشندگان ثابت ماندن قیمت اجناس وارداتی و بالا رفتن تولید داخل را یکی دیگر از مواردی می‌دانند که میل به خرید کالای خارجی را بیشتر می‌کند.

داورزنی یکی از فروشندگان عمده مواد شوینده اذعان می‌کند: بسته ۶ تایی صابون گلنار قبل از عید ۴۸۰۰ تومان بود و یک مرتبه ۷۵۰۰ تومان شد در حالی که بسته ۶ تایی صابون لوکس وارداتی با بسته بندی شکیل‌تر ۶ هزار تومان است. آن وقت توقع داریم مشتری جنس داخلی را ترجیح دهد.

حال باید منتظر بود و دید که آیا بازار کالاهای اساسی روی آرامش و در عین حال رونق به خود خواهد گرفت یا این سکوت قیمت‌ها آرامش قبل از توفان است!

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    15 15
    ما در شهر خرمشهر بزرگترين كارخانه صابون سازي خاورميانه را داريم. چرا بايد صابون در كشور ما گرانتر از ديگر كشورهاي اين منطقه باشد. لطفا بررسي كنيد
  • ترگل کالاته IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    8 0
    صابون لوکس خارجی نیست نه تنها خارجی نیست بلکه کیفیت هم ندارد... هر اسم و برند معروفی نشانه ی کیفیت نیست به هیچ وجه... این ها پول نام و شهرت شان را می خورند اما کیفیت در حد صفر مردم گول اسم ها را نخورید، کیفیت را نمی شود تنها از نام و شهرت پیدا کرد،