بررسی مدرک تحصیلی اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران.

ایسنا نوشت:
در مدارک تحصیلی اعضای ششمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌ بازرگانی،صنایع و معادن ایران و شهرهای دیگر کشور از دکترای علوم اقتصادی و علوم پزشکی، دامپزشکی، حقوق، مدیریت‌های عمومی، استراتژیک و بازرگانی و مهندسی مکانیک وجود دارد تا مدارکی چون سیکل و پنجم ابتدایی.

هرچند کسی نمی‌تواند مدعی شود که تجارت هیچ ارتباطی با تحصیل افراد ندارد اما از سوی دیگر نمی‌توان منکر این هم شد که افراد با تحصیلات کمتر در تجارت موفق نبوده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع،‌ اشاره به تحصیلات فعالان بخش خصوصی کشور در اتاق‌های بازرگانی نیز طبیعتا می‌تواند برای جامعه اقتصادی کشور جالب توجه باشد که این گردانندگان اقتصاد بخش خصوصی کشور از چه میزان تحصیلات برخوردارند.

بر این اساس از 529 عضو ششمین دوره هیات نمایندگان 33 اتاق‌ بازرگانی کشور هرکدام از اتاق‌های بازرگانی شهرهای مختلف دارای 15 عضو هستند به جز چهار اتاق تهران، کرمانشاه، اراک و یاسوج که به ترتیب 58 ، 14 ، 13 و 9 نماینده دارند.

قبل از پرداختن به مدارک تحصیلی این 529 عضو، ابتدا به وضعیت تحصیلات هیات رییسه اتاق ایران اشاره می‌شود که از هفت عضو، دو نفر دارای مدرک دکترا، یک نفر کارشناسی ارشد و سه نفر هم کارشناسی هستند.

محمد نهاوندیان (رییس) و شجاع‌الدین بازرگانی (نایب رییس چهارم) به ترتیب دکترای اقتصاد و دامپزشکی و مسعود دانشمند (خزانه‌دار) دارای کارشناسی ارشد هستند و غلامحسین شافعی (نایب رییس دوم) مهندسی صنایع، هوشنگ فاخر (نایب رییس سوم) کارشناسی اقتصاد و ابراهیم جمیلی (منشی) هم کارشناسی مدیریت دارند. در این گزارش اتاق بازرگانی ایران در مورد مدرک علاء میرمحمدصادقی (نایب رییس اول) چیزی ذکر نشده است.

از میان 529 عضو هیات نمایندگان اتاق‌های تهران و شهرستان‌های مختلف کشور، 36 نفر دارای مدرک دکترا، 63 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، 194 نفر دارای مدرک کارشناسی، 46 نفر دارای مدرک کاردانی، 163 نفر دارای مدرک دیپلم و 15 نفر هم مدارک زیر دیپلم دارند. همچنین برای 12 نفر نیز هیچ مدرکی ذکر نشده است.

از جمله نکات قابل توجه وجود اعضایی با مدارک سوم دبیرستان، سیکل، ششم ابتدایی و پنجم ابتدایی در اتاق‌های بازرگانی کشور است و از آن جالب‌تر آنکه رییس چند اتاق دارای مدارک دیپلم و رییس یک اتاق هم دارای مدرک سیکل است.

با این محاسبه می‌توان گفت 36.6 درصد بازرگانان اتاق‌های ایران مدرک کارشناسی، 30.8 درصد مدرک دیپلم، 11.9 درصد مدرک کارشناسی ارشد، 8.6 درصد مدرک کاردانی، 6.8 درصد دارای مدرک دکترا و 2.8 درصد هم مدارک زیر دیپلم دارند. مدرک 2.2 درصد هم که اعلام نشده است.

همچنین از دکترهای اتاق‌های بازرگانی کشور، اتاق تهران با 19 دکتر بیشترین سهم دارد و اتاق‌های خرم‌آباد و قم با سه دکتر و یزد و اصفهان با دو دکتر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مورد اتاق تهران نیز نکته قابل توجه این است پایین‌ترین مدرک تحصیلی را یک نفر با مدرک دیپلم دارد.

همچنین هشت عضو نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های خارجی هستند. محمد نهاوندیان از دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، مهدی غضنفری از دانشگاه NSW استرالیا، فرهاد فزونی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، جمشید عدالتیان از دانشگاه کاسل آلمان، علی شمس اردکانی از دانشگاه ایلینویز آمریکا، مصطفی سرمدی از دانشگاه‌های فولر تن کالیفرنیا و پیتسبورگ آمریکا و همچنین سوآنزی انگلستان، محسن حاتم از یکی از دانشگاه‌های کانادا و عباسعلی قصاعی از دانشگاه نورنبرگ آلمان فارغ‌التحصیل شده‌اند.

خبر ایسنا درباره مدرک تحصیلی اعضای اتاق بازرگانی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35946

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
    6 4
    مملکت به این میگن عزیزم.