حوزه زنان در این یک سال گذشته چندان با تحولات خاصی مواجه نبود و حتی افزایش مرخصی زایمان و بیمه زنان خانه دار هم هنوز اجرایی نشده است.

زهرا تالانی: سال 92 با حضور روحانی در ریاست جمهوری، زنان هم در انتظار تغییرات مهمی در این حوزه بودند، اگر چه زنان هیچ سهمی از وزارتخانه ها نداشتند اما انتخاب شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان، فعالان حقوق زنان و کارشناسان را خوشحال کرد.
اما با گذشت یکسال از حضور او در معاونت زنان نه تنها برنامه خاصی برای زنان اجرا نشد بلکه بعضی از وعده‌هایی هم که به زنان داده شده بود همچنان بلاتکلیف ماند مانند بیمه‌ زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان.


در جدول زیر وعده هایی که اجرا نشد آورده شده است:

موضوع شرح موضوع
افزایش مرخصی زایمان
افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران در هیات دولت مطرح و مصوب شد. بر اساس این لایحه دستگاه‌ها مجازند این افزایش را اجرا کنند، اتفاقی که به دلیل تامین نشدن بودجه در بسیاری از نهادها نیفتاده و معاون امور زنان و نمایندگان مجلس از طرحهایی برای اجرای این کار خبر می دهند. از سوی دیگر در برخی سازمانها زنان بعد از مرخصی زایمان اخراج می شوند و هیچ امنیت شغلی برای آنها وجود ندارد.
بیمه زنان خانه دار
در آخرین روزهای حضور دولت دهم، بیمه زنان خانه دار به مرحله تصوبل رسید و برای اجرا به دولت روحانی رسید. در مهرماه سال 92 پس از انتخاب مولاوردی قرار شد این طرح اجرا شود اما هنوز هیچ خبری از آن نیست.

 

 

در جدول زیر برنامه هایی که برای زنان انجام شده آورده شده  است:

موضوع شرح موضوع
استخدام زنان مواد 9 و 10 طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که اولویت استخدام را به مردان متاهل داده بود و دختران مجرد را از استخدام محروم می‌کرد، مورد انتقاد معاونت امور زنان قرار گرفت که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حذف شد ممکن است دوباره در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود. در حال حاضر این طرح در کمیسیون قوانین مجلس به سر می‌برد و هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است.
حذف دورکاری
با تلاشهایی که معاونت امور زنان کرد دورکاری زنان حذف شد و آنها توانستند در محل کار خود مانند گذشته حاضر شوند.
حضور زنان در ورزشگاهها
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در جلسه هیات دولت نسبت به عدم حضور زنان در سالن مسابقات والیبال در دولت تدبیر و امید اعتراض کرد.
توجه به سازمانهای مردم نهاد
یکی از رویکردهای ویژه دولت یازدهم توجه به سازمان های مردم نهاد است. معاونت زنان هم در سیاست و برنامه ریزی های خود این موضوع را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده است.سیاست های حمایتی و اختصاص اعتبار لازم برای اجرای طرح های پیشنهادی نهایی شده است که پس از تایید رئیس جمهور این سیاست ها اعلام می شود.

 

نشست جهانی زنان


بیست و چهارمین نشست جهانی زنان که هر ساله با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف عمومی، خصوصی و خیریه برگزار می‌شود، امسال به مدت سه روز در پاریس و با حضور معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برپا شد.مولاوردی در خصوص اهداف مورد نظر این نشست جهانی گفت: در چند روز گذشته بیست و چهارمین اجلاس یا مجمع جهانی زنان در فرانسه برگزار شد و برای اولین‌بار هیئتی از ایران در این اجلاس شرکت کرد.

او ادامه داد: ما خیلی دیر متوجه چنین اجلاسی شدیم و ازآن‌جایی‌که بیشترین موضوعات این اجلاس مربوط به گسترش و توسعه فرصت‌های اقتصادی برای زنان است، درصدد بودیم که در سطح غیردولتی و بخش خصوصی نیز در این نشست شرکت کنیم، ولی چون زمان ثبت‌نام برای بخش خصوصی منقضی شده بود، دیگر نتوانستیم این کار را انجام دهیم و انشاالله برای سال آینده این برنامه‌ریزی را خواهیم داشت.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: عنوان این اجلاس "زنان: طراحی مجدد اقتصادها و جوامع" بود که با هدف شتاب پیشرفت اقتصادی زنان و همین‌طور افزایش مشارکت بخش عمومی ‌و خصوصی برای افزایش فرصت‌های اقتصادی و کارآفرینی زنان ترتیب داده شده بود که از ۸۰ کشور درسطح بسیار بالاشرکت‌کننده داشت و حدود ۴۰ وزیر؛ اعم از وزارتخانه‌های مربوط به زنان و جوانان که عناوین مختلف دارند، شرکت کرده بودند و ۱۳۰۰ نفر اعم از دولتی و غیردولتی در این اجلاس حضور داشتند.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    2 0
    به خاطر خدا فکری به حال زنان شاغل و کم کردن ساعات کار انان نمایید
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    2 0
    خیلی دلم میخواد این پیام من به دست مسئولین رده بالا و بالاخص خانم مولاوردی و رئیس جمهور محترم برسه:آینده جامعه رو کودکانی میسازند که در حال رشد در اون جامعه هستند.از نظر روانشناسان کودکان از جمله پسرها تا دو سالگی نیاز مبرم به حضور مادر در کنار خود دارن تا نیازهای عاطفی آنها برآورده بشه و سرخورده نشن و از نظر تغذیه ای هم به مشکل نخورن. خانمهای شاغل هم در زمان بچه دار شدن نیاز به مرخصی دارن. زیرا بعد از بازنشسته شدن بچه ها بزرگ شدن و خودشون وارد جامعه میشن و نیاز ضروری به والدینشون به صورت تمام وقت ندارن.پس چرا به مادران شاغل مرخصی نمیدهید تا هم کودکان سالم تحویل جامعه دهند و هم دیرتر بازنشسته شوند که بیشتر به جامعه خدمت کنند. تو رو خدا نظرمو سانسور نکنید و اگه میتونید به گوش مسئولان برسونید.