معاون آموزشی و پ‍ژوهشی نظام پزشکی تهران گفت: بین 20 تا 30درصد داروهای لاغری، زیبایی و آرایشی مصرفی در کشور قاچاق، تقلبی و پرعارضه هستند که سلامت جامعه را تهدید می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دكتر محمدمهدي قيامت در آستانه برگزاري همايش روز مبارزه با داروهاي قاچاق و تقلبي با بيان اين خبر گفت: به طور قطع بر هيچ‌كس پوشيده نيست بخش قابل توجهي از داروهايي كه در بازار بسيار پررونق كشور مصرف مي شوند تقلبي، قاچاق و ماهواره اي هستند كه عوارض جدي و حتي جبران ناپذيري نيز به دنبال داشته و دارند.

رئيس انجمن بيهوشي و مراقبتهاي ويژه كشور گفت: اين داروها كه به طورعمده در كارگاه‌هاي زيرزميني هند، چين، پاكستان و ساير كشورها و حتي برخي كشورهاي اروپايي توليد و روانه بازار مصرف مي شوند، سودهاي بسيار كلاني براي دست اندكاران توليد وعرضه دارند. اين درحالي است كه به نظرمي رسد پشت پرده ورود و توزيع اين نوع محصولات دست هاي پنهانی وجود دارد كه ازمبادي خاص اين قبيل دارو و محصولات را به بازار پرمصرف كشور مي رسانند.

به گفته عضو هيات مديره نظام پزشكي تهران، داروهاي تقلبي و قاچاق يكي از دغدغه هاي جامعه پزشكي و دست اندركاران مربوطه به شمار مي رود. در همين راستا از دستگاه‌هاي متولي در اين زمينه انتظار مي رود با اين معضل به طور جدي برخورد كنند. چرا كه داروهاي قاچاق، تقلبي و ماهواره اي سلامت جامعه را هدف قرار داده اند.

دكتر قيامت با انتقاد از عملكرد مسولان سابق وزارت بهداشت و درمان به خاطر برخورد ضعيف با اين ناهنجاري مهم گفت: به عنوان نمونه چندسال قبل پزشكان دريافتند نمونه تقلبي داروي پلاويكس كه مخصوص بيماران خاص قلبي است و براي جلوگيري از لخته شدن خون مصرف مي شود با همان مشخصات و بسته بندي راهي بازار كشور شده است كه متاسفانه هیچ خاصیت دارویی نداشت و عوارض جدي نیز براي بيماران به دنبال داشت. بلافاصله پس از اطمينان از اين موضوع واكنش هاي سريع و اطلاع رسانی های لازم به عمل آمد تا اینکه داروهاي تقلبي جمع آوري شد. حال آنكه متاسفانه اين داروي تقلبي و ساير داروهاي مشابه عوارض زيادي به مردم تحميل كردند.

معاون آموزشي و پژوهشي نظام پزشكي تهران همچنین گفت: باید توجه داشت اگر در فرايند توليد داروهاي بيولوژيك؛ ماده موثره يك ژن تغييركند، دارو اثر عكس خواهد داشت وبسیارخطرناك خواهد بود.بنابراين به مردم توصيه مي شود داروولوازم آرايشي و بهداشتي را فقط از داروخانه ها تهيه كنند و به هيچ عنوان مرعوب قيمت هاي به ظاهر ارزان اين محصولات در بازارهاي زيرزميني و ماهواره اي و موارد مشابه نشوند.

همایش مبارزه با داروهای تقلبی روز پنجشنبه پنجم تیر 93 از ساعت 9 صبح تا 2 بعدازظهر با حضور جمعی از مدیران سازمان غذا و دارو و کارشناسان امور دارویی کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    4 0
    30 درصد چیه بیشتر از 80 درصد لوازم آرایشی تقلبیه و سرطانزا
    • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      1 0
      خب داروخونه يعني تفلبي نيست؟