محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان: نرخ های اعلام شده باز هم کفایت هزینه خودروسازان را نمی کند و تنها نکته ای مثبتی که در قیمت های جدید خودرو می توان دید همین افزایش قیمت هاست.

بهاره چراغی: قیمت نهایی خودرو بالاخره پس از کشمکش های فراوان بین شورای رقابت و خودروسازان اعلام شد. بر اساس تصمیمی که شورای رقابت با توافق خودروسازان در هفته گذشته گرفته ؛ قیمت ها به طور متوسط 5.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت های جدید نه تنها از نرخ سال گذشته پایین تر نیستند، بلکه نسبت به نرخ های اعلام شده توسط این شورا در سوم خرداد ماه نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. البته این قیمت ها در صورتی اعمال می شود که خودروسازان پنج شرط شورای رقابت را رعایت کرده باشند و این قیمت ها تا یک سال بدون تغییر است.

این دومین بار در سال جاری است که شورای رقابت قیمت خودروها را اعلام می کند. بار نخست اعلام قیمت جدید خودروها، صدای خودروسازان را به دلیل عدم انطباق قیمت ها با هزینه های تولید آنها به صورت گسترده ای درآورد و همین اعتراض ها پای وزارت، صنعت، معدن و تجارت را به میان کشید تا برای تجدید نظر دوباره شورای رقابت کدخدا منشی کند.

حال خودروسازان آرام شده اند و این بار صدای مردم است که بلند شده است، با این تفاوت که دیگر خبری از حمایت سازمان یا وزارت خانه ای خاصی نیست. مردم تا همین دو سال پیش و قبل از رشد شدید قیمت خودروها نیز معتقد به گرانی خودروهای داخلی بودند و پراید هفت میلیونی و پژوی 14 میلیونی نبودند و وقتی هم که قیمت‌ها دو سه برابر شدند، نه تنها اعتراض مردم بیشتر شد؛ بلکه بسیاری حتی قدرت خرید خود را در بازار خودرو از دست دادند. از همین رو مردم بسیار امیدوار بودند که شورای رقابت بتواند قیمت خودرو را تثبیت و حتی ارزان کند، اما دست آخر بازی باز هم به نفع خودروسازان تمام شد و آنها توانستند با گرفتن مجوز افزایش قیمت حدود شش درصدی، به نصف آنچه می‌خواستند، برسند.

با این حال رئیس شورای رقابت اعلام کرده که شورا اعتقاد دارد بسیاری از هزینه هایی که در خودروسازی می شود، واقعی نیست از این رو قیمت گذاری جدید بر اساس قیمت تمام شده خودروها نبوده است.

ساسان قربانی، عضو انجمن قطعه سازان در خصوص قیمت تمام شده خودرو در ایران به خبر آنلاین گفت:« قیمت تمام شده خودرو نه تنها در مورد خودروهای ایرانی بلکه اصولا در کل دنیا تقریبا به یک شکل است. خودرو اصولا از 2 بخش تشکیل می شود. یک بخش آن هزینه های قطعه سازی است و بخش دیگر هزینه های است که در خود خودرو سازی انجام می شود. هزینه های که در بخش قطعه سازی انجام می شود شامل 75 تا 85 درصد است،که البته قاعدتا به نسبت خودرو ها و شرکت های مختلف با همدیگر متفاوت است. بخش دیگر که بین 15 تا 25 درصد را به خود اختصاص می دهد، بخش خودرو سازی ها است. بعضی از خودروسازی ها در خطوط تولیدی شان یکسری کارها را انجام می دهند که این نسبت را بین 20 تا 80 درصد متغییر می کنند. درصد های که عنوان می کنم ارزشی است که یک خودرو دارد که حدود 80 درصد از این ارزش متعلق به قطعه سازی است و 20 درصد آن مربوط به خود خودرسازها است.»

وی افزود:« اما درمورد قیمت تمام شده خودروها، قیمت تمام شده یک تولید صنعتی، یک قطعه و یا محصول صنعتی بخش قابل توجهی از آن به مواد اولیه بستگی دارد و این نسبت مواد اولیه گاهی اوقات 40 درصد است و گاهی اوقات به 90 درصد هم می رسد. دومین مسئله ای که باید در تولید در نظر داشته باشیم، قیمت دستمزد پرسنل و نیروی انسانی است.

سومین مسئله در قیمت تمام شده، هزینه های سربار است که شامل برق، آب، گاز، اصطحکاک ساختمان و موارد دیگر است و بخشی دیگر از این قیمت های تمام شده شامل تجهیزات، ماشین آلات، قالب ها، ابزار آلات به اضافه سود مورد انتظار است.»

قربانی در ادامه بیان کرد:«خودروسازان اصولا 2 یا 3 کار انجام می دهند. یکی از این کارها فلزکاری بدنه است و دیگری مونتاژ است و در آخر هم کار رنگ را انجام می دهند. این 3 کار که البته بایداین موضوع را در محاسبه آن در نظر داشت که هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است تقریبا 20 درصد را تشکیل می دهد.»

عضو انجمن قطعه سازان درمورد سود واقعی که شرکت های خودروسازی در ایران گفت:« این سود مورد انتظار در شرکت های مختلف با همدیگر متفاوت است. بعضی از شرکت ها ممکن است 15 درصد سود بگیرند بعضی دیگر ممکن است 10 درصد سود بگیرند. اما در این مقوله و در صنعت خودرو معمولا در دنیا رسم است که عدد بسیار کوچکی بیش از تورم را سود در نظر می گیرند. مثلا می گویند تورم این کشور  2 درصد است و سود را 20 یا 30 درصد بیشتر از نرخ تورم محاسبه می کنند و این عدد را به عنوان سود در نظر می گیرند و در مجموع همه این موارد به عنوان قیمت تمام شده یک خودرو حساب می شود.»

وی افزود:«درمورد سود شرکت های خودرو سازی ایران خبر ندارم. اما براساس اطلاعاتی که شرکت های خودروسازی منتشر کرده اند و این قیمت ها را رسانه ای کرده اند به عنوان یک صنعتگر باید عنوان کنم که شرکت های خودروسازی با قیمت های که در حال حاضر در نظر گرفته شده است زیان و ضرر می کنند. در واقع به ازای تولید یک خودرو هر روز زیان بیشتری هم می دهند.»

همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص نرخ های جدید اعلام شده به خبر آنلاین گفت: « نرخ های اعلام شده باز هم کفایت هزینه خودروسازان را نمی کند و تنها نکته ای مثبتی که در قیمت های جدید خودرو می توان دید همین افزایش قیمت هاست که در تحرک بازار خودروهای داخلی و تشویق مشتریان برای خرید تاثیر خواهد گذاشت.»

نجفی منش در ادامه افزود:« بالاخره نرخ های جدید بعد از کش و قوس های فراوان بین شورای رقابت و خودروسازان اعلام شد. اما هنوز هم می گویم با دخالت دولت در تعیین نرخ خودرو موافق نیستم. اقتصاد آزاد می تواند بر طرف کننده تمام مشکلات به وجود آمده در این صنعت باشد.»

عضو هیات مدیره قطعه سازان درمورد واردات احتمالی خودرو به داخل کشور و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی گفت: « واردات در قیمت خودرو تاثیر چندانی نخواهد داشت و تا حدی هم می‌تواند موجب گران‌تر شدن خودرو شود.  ولی هر سیاستی که باعث کاهش هزینه تولیدکنندگان شود محصولات را رقابتی خواهد کرد.»

 با همه این تفاسیر خودرو صنعتی اشتغال زا است که اگر روند تولید آن کند شود، افراد زیادی بیکار خواهند شد. داود میرخانی رشتی آمار اشتغال زایی خودرو را 840 هزار نفر اعلام کرده است و گفته است که ایران خودرو 54 هزار نفر، سایپا 48 هزار نفر، بخش خصوصی 20 هزار نفر در قطعه‌سازی 265 هزار نفر و به اضافه بقیه مشاغل در مجموع 385 هزار نفر از این طریق مشغول به کار هستند؛ در بخش تولید مواد اولیه و واسط برای تولید خودرو 380 هزار نفر، خدمات مرتبط با تولید 56 هزار نفر، لجستیک 23 هزار نفر مشغول به کار هستند که مجموعاً 840 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند.

3535

 

کد خبر 363999

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن GB ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    43 2
    به هر که می پرستید و به هر که اعتقاد دارید اگر واقعا خودروسازان دارند ضرر می دهند چه لزومی دارد که باقی بماند و خون مردم رو تو شیشه بکنند ،
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    45 1
    بابا راست میگن بندگان خدا از کجا ماشینهای چند صد میلیونی خارجی سوار بشند و این آشغالها را بدن ما سوار بشیم
  • حامد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    53 1
    مسخره کردین ملت رو؟ دلار 2 برابر شد ولی ماشین 4 برابر شده بازم میگن کمه .بهتره بجای سرمایه گذاری رو خودرو ،رو فرش و گردشگری سرمایه گذاری کنیم بجاش ماشینای خوب رو وارد کنیم.
    • آریا IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      11 6
      احسنت
  • رضا همایون A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    40 2
    خب عزیزان چه اصراریه نمی صرفه خودروتولید کنید. والا ما راضی به ضررتون نیستیم.شما هم بیشتر از این راضی به ضرر مالی و جانی ما نباشید.
  • مجید IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    48 1
    خدایا ما اگر نخواهیم خودروساز باشیم کی رو باید ببینیم؟؟؟؟؟؟؟؟ نمیخواهیم بابا نمیخواهیم
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    41 3
    حتما برای پراید بیست میلیون کمه باید بشه سی میلیون
  • حامد IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    38 1
    مردم رو مسخره کردن..جمعش کنید بابا اه
  • ممد A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    37 2
    به نظر من قیمت خودرو رو آزاد کنید و واردات خودرو هم همین طور اون وقت مردم خودرو سازان رو سر جاشون میشونن.
  • علیرضا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    37 1
    چرا مردم باید تاوان مدیریت ضعیف شمارو بدن؟ اگر نمیتونید جمش کنید. دستتونم از جیب مردم بیچاره در بیارید. کسی از شما ماشین نخواسته. اونم چه ماشین هایی از هر طرفی به قضیه نگاه می کنی ناجوانمردانس... چه با از میدون به در کردن رقیب با تعرفه های بالای واردات خودرو و چه با انداختن بار هزینه ها به دوش مشتری با بالا بردن قیمت اونم با این کیفیت در حد ... مسخرس.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    38 1
    افرین گرون کنید افرین .......خجالت بکشید والا
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    52 2
    تا دلتون میخواد گرون کنید کی میخره؟بابا حیا کنید ایران خودرو خون مردم رو داره مبمکه
  • حسین IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    36 4
    خدایا خودت بخیر کن پراید را باید 40 میلیون بخریم
  • مهراب A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    46 1
    این چه وضعیههههههههههههههه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خب آزاد کنین ماشین بیاریم. بزارین خودشون بمونن ببینیم بازم نمیصرفه؟؟؟؟ مشکل اینجاست که آزاد نمیکنن گمرک رو. بابا ما ایرانی ها هم حق داریم ماشییییین سوار شیم
  • محسن IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    44 1
    ما مردم پایه ایم . قیمت رو ببر بالا .چند درصد شما بگید شورای رقابت اعلام کنه.
  • مجتبی A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    95 1
    مقصر دولت خودمونه... اگه اجازه بده شرکت های خودرو سازی خارجی به راحتی و بدون گمرکی ماشین وارد کنن، اون موقع شما ها باید این ماشین هاتون رو به یک چهارم قیمت فعلی بفروشید. فقط مونده خون مردم رو تو شیشه کنین تا اون موقع راضی بشید.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    33 5
    گران کردن تنها راه حل نیست هزینه ها را کم کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    79 2
    اگر اینهمه دارید ضرر میدید چطوره که الان خوش به حالتون شده و شرکتها گفتن فروش فوری میذارن؟ یعنی دارن ضرر رو به جون می خرن؟ بعد هم ۸۴۰ هزار نفر در صنعت خودرو کار می کنن؟ سر جمع ایران خودرو و سایپا ۱۰۰ هزار نفر هم نمیشن حالا شما جارو کش تعمیرگاه ها رو هم جزو شاغلین صنعت خودروسازی حساب کردی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    64 2
    وقتی نمیتونین با دنیا رقابت کنین،پس لطفا درشو تخته کنین تا مردم بتونن با قیمت منطقی ماشین بخرند لابد 4سال دیگه هم به خاطر glx قیمت گوشی های خارجی میشه10ملیون و glx ها هم میشه 1ملیون.البته ناگفته نمونه که glx ها چینیه وگرنه اگه ما به تکنولوژی ساخت گوشی رسیده بودیم که الان وضعمون این نبود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    48 2
    بهتر نیست اینهمه از اقتصاد مقاومتی حرف میزنیم این به اصطلاح خودرو سازان ما بروند و ببینند که کشورکره چطور این ماشینهای بسیار لوکس را آن هم با آن قیمتها تولید میکند مثلا هیوندای سانتافه سان روف 22000 هزار دلار اگر دست خودرو ساز ما این تکنولوژی بود که خودروها خدا میداند به چه قیمتی تولید میکردند ؟؟؟
  • نریمان IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    149 1
    آقا کفاف نمیده تعطیلش کنید پفک تولید کنید مردمم راحت کنید
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    114 1
    اگر کفاف نمیده پس درشو بندید و خیال همه را راحت کنید.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    97 1
    افزايش قيمت خودرو توسط شوراي رقابت به مناسبت ماه مبارك رمضان
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    160 0
    كفاف نمي دهد در دكانتان را تعطيل كنيد تا مردم بتوانند ماشين هاي آخرين مدل دنيا را با كيفيتي بسيار بالاتر بخريم
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    85 1
    از شورای رقابت درخواست میکنیم قیمت خودرو های داخلی را با قیمت خودرو های خارجی برابر کنن تا این خودرو سازان بیچاره که بهترین خودور با تکنولوژی روز را مجانی در اختیار هموطنان قرار می دهند به اجر خود برسند . تا مردم دیگر خوردو های بی کیفیت خارجی که امنیت آنها را به خطر می اندازند را سوار نشوند.
  • حسین A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    212 3
    دستمزد من الان 810 هزار تومان است و کفاف هزینه های خانواده ام را نمی دهد. لطفا حقوق من را هم به 5 میلیون تومان برسانید. با تشکر کارمند بخش خصوصی
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      138 4
      تو را به خدا بگذارید ورود خودرو با قیمت واقعی آزاد شود و این دو تا مونتاژ کار خودرو های بنجل را آزاد بگذارید هر چقدر می خواهند گران کنند
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      75 9
      دستمزد شما 210 هزار تومان بالاتر از دستمزد اداره کار است برو کلاهت رو هم بنداز هوا
  • احمدرضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    130 2
    واقعا دوست دارم دكتر روحاني يك بار براي هميشه به بحث خودرو ورود كنند و جلوي اين كلاهبرداري رو بگيرن و موضع خودشون رو در اين مورد اعلام و اعمال كنن،فكر كنم حساسيت اين موضوع كمتر از سينما نباشه چون راجب سينما زياد صحبت كردن دكتر
  • بی نام DE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    140 2
    خودرو ساز؟ منظور شما از خودرو همین تابوت های متحرکه؟
  • مهدی نارمک FR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    123 1
    خب شما سران خوردو ساز حق هم دارید ، وقتی کیفیت ماشین های تولید داخل در حد پورشه و مازراتی هست ، وقتی ماشین های بی کیفیتی مثل بنز و بی ام ، حتی تویتا و کیا تو ایران وارد میشن چرا قیمت پراید و پژو و سمند باید کمتر از اینا باشه....اصلا قیمت پراید رو تا 100 میلیون بالا ببرید ، وقتی پراید ی آپشن اضافی داره که طرف میدونه با خرید این ماشین حتی با سرعت 60 تا تو جاده راحت از دنیا میره ، چرا باید ارزون باشه........
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    38 3
    معلومه با هم تبانی کردن اینم از شورای رقابت
  • شایان IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    54 4
    کشور روسیه کارخانه ضرر ده توپولف را تعطیل نمیکنه ولی از هواپیما های ایرباس در خطوط هوایی خود استفاده میکنه ... جرا؟ خوب بخاطر اینکه اگر یک روزی تحریم شد تکنلوژی ساخت هواپیما رو داشته باشه جرا ما این چنین تفکری رو در صنعت خودرو سازی مون نداشته باشیم بخصوص که ما در صنعت خودرو تحریم هم نیستیم بهتر نیست هزینه ها مونو توصنایع دیگه که در دنیا حرف اول رو میزنیم صرف کنیم؟؟؟
  • اردبيل شهريمده IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    36 5
    رئيس شوراي رقابت اين پرستيژ و قدرت جبهه گيري در مقابل خودرو سازا رو نداره و گرنه دو هفته پيش كه با كارشناسي خودشان قيمت هارو اعلام كرده بودن نبايد مجدد باقبول افزايش قيمتها جو بازار و افكار مردم را خراب ميكردن بقول قديما دم خروس رو قبول كنيم يا قسم حضرت عباس رو
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    31 4
    بگذارید بازار جهانی اتومبیل باگمرکی معقول که انحصار رانت خواران مونتاز گر ازبین برود ارزان میشود........
  • هاشم IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    7 14
    کاملا منطقیه
  • رضا A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    16 2
    از رییس جمهور محترم میخواهیم به شکل مستقیم به بحث خودرو ورود کنند و تکلیف را یکسره کنند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    2 0
    خوب راست میگند آقایون پاداش های میلیاردی و میلیونی و ریخت و پاش های آنچنانی از کجا تامین بشه ؟ وقتی من با حقوق یک میلیون بعد از بیست و چند سال کار و مدرک لیسانس نمی تونم زندگی کنم این آقایان حق دارند که باید چندین میلون پاداش باز هم زندگیشون مشکل داره آقا یک مرد پیدا بشه واردات ماشین را آزاد و مالیاتش را کم کنه تا ببینیم دیگه کسی این ماشینهای بنجل را میخره؟؟
  • عیسی اناری GB ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    اگر واقعا دولت به فکر مصرف کننده است برای یکبار وهمیشه تعرفه گمرکی را به مدت یک ماه برداره اونوقت ببینید خودروسازان انحصاری چطور به التماس میفتن وحاضرند زیر قیمت هم بفروشن اونم با کلی امتیاز.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    عزیز من وقتی کفاف نمیده درش رو تخته کنید این همه سرمایه ملی رو بذارید تو صنایع دیگری که کشور توی اونا مزیت رقابتی داره. چطور کره جنوبی میتونه کیااسپورتیج رو با بالاترین تکنولوژی به قیمت 20 هزار دلار برسونه دست مصرف کننده و هر چند سال هم یک خودروی جدید با طرح جدید ارایه کنه بعد شما دارید خودروی از رده خارج پژو 405 مربوط به 30 سال پیش رو قیمت میذارید 13 هزار دلار تازه کفاف نمیده این ماشین با این تکنولوژی اصلا 2 هزار دلار هم نمی ارزه برادر
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    شرکت جی ام سز یا جنرال موتور بعد از نوسان و تغییرات جزیی در قیمت دلار دچار ورشکستگی شد و نه اینکه بیاید قیمت محصول را افزایش دهد و مثل شما پراید 7 تومانی را 1719 تومان بکند. خدایی خیلی خوبه که از بیسوادی و خرفتی مردم و ملت همیشه در صحنه بیسواد دهن بین کمال بهره برداری را با عناوین مختلف میکنید.
  • داریوش A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    از سایپا و ایران خودرو به جرم نسل کشی نژاد ایرانی با این تولیدات باید در دادگاه لاهه شکایت بشه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین