رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: تعرفه حق فنی داروخانه ها مربوط به سال گذشته باطل نشده و دیوان عدالت اداری تنها افزایش 15 درصدی تعرفه امسال را باطل کرده است.

دکتر رسول دیناروند گفت: تعرفه حق فنی داروخانه ها مربوط به سال گذشته باطل نشده و دیوان عدالت اداری تنها افزایش 15 درصدی تعرفه امسال را باطل کرده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب‌دا)، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در واکنش به خبر ابطال حق فنی داروخانه‌ها اعلام کرد: تعرفه حق فنی داروخانه‌ها که چهار سال گذشته توسط دیوان عدالت اداری و وزارت بهداشت به تصویب رسید و به داروخانه‌ها ابلاغ شد، ابطال نشده و داروخانه ها همچنان می‌توانند تعرفه در حدود هزار و ۳۰۰ تومانی را بابت نسخ دریافتی، به عنوان حق فنی از بیماران دریافت کنند.

دیناروند با اشاره به این که یک ماه گذشته در هیات وزیران افزایش ۱۵ درصدی تعرفه حق فنی مطرح و تصویب شد، افزود: رای دیوان عدالت اداری مربوط به ابطال این افزایش ۱۵ درصدی است هرچند ما معتقدیم این رای دیوان اشتباه است. چون تعرفه حق فنی مبنای قانونی دارد و ابطال آن کار درستی نیست.

وی با بیان این که به هرحال باید تابع قانون بود، خاطرنشان کرد: چهار سال گذشته دیوان عدالت اداری همین تصمیم را گرفت و تعرفه حق فنی داروخانه‌ها را باطل اعلام کرد. دیوان در آن زمان این استدلال را داشت که مصوبه هیات وزیران در خصوص تعرفه‌های بیمه درمانی مبتنی بر قانون بیمه خدمات درمانی است و در این قانون اشاره‌ای به حق فنی نشده پس هیات وزیران مجاز به تعرفه‌گذاری در این حوزه نیست.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به این که معمولا دیوان عدالت اداری وارد ماهیت تصمیمات نمی‌شود بلکه آن‌ها را با ضوابط قانونی تطبیق می‌دهد، ادامه داد: این دیوان به وزارت بهداشت اعلام کرده که با تصویب وزیر بهداشت، تعرفه حق فنی جنبه قانونی پیدا می‌کند. این اتفاق چهار سال پیش افتاد به طوری که با مصوبه وزیر بهداشت وقت، تعرفه حق فنی اعلام شد و دیوان عدالت اداری آن را ابطال نکرد.

دیناروند با تاکید بر این که ما تابع قانون هستیم و تعرفه ابطال شده از سوی هیات وزیران را فعلا می‌پذیریم، اضافه کرد: با این حال به دنبال راهکارهای بلندمدت قانونی برای رفع مشکل اخذ تعرفه حق فنی هستیم و در قدم اول با دفتر حقوقی وزارت بهداشت وارد مشورت خواهیم شد تا مشخص شود چه راهکاری برای رو به رو شدن با ابطال مصوباتی که هرچند وقت یکبار از سوی دیوان عدالت اداری اعلام می‌شود، وجود دارد.

وی در ادامه گفت: داروسازان مسلما به این رای معترض هستند و این اعتراض کاملا بحق است. وقتی تعرفه حق فنی باطل می‌شود، به مثابه این است که دیوان عدالت اداری داروخانه را به مثابه یک فروشگاه در نظر گرفته است. در حالی که داروخانه محلی است که داروساز خدمات دارویی ارائه می‌دهد و این خدمات قطعا مشمول یک تعرفه است.

دیناروند در پایان تاکید کرد: تعرفه حق فنی سال گذشته هر عددی که بوده باطل نشده و دیوان عدالت اداری تنها تعرفه امسال را باطل کرده است. داروخانه ها فعلا مجاز به اخذ تعرفه‌ای که ۱۵ درصد افزایش یافته، نیستند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 6
    درواقع داروخانه دارها حق فنیشون رو زمان اخذ مجوز تاسیس میگیرن. هرکی بخواد میتونه مجوز فروشگاه رو بگیره ولی مجوز تاسیس داروخانه رو به کسی غیر از دکتر داروساز هم میدن؟ اگر این استدلال رو قبول کنیم میشه برای قصابی، نانوایی، خلبانان هواپیما، باجه های فروش کارت بلیط شهروندی و ... هم تعرفه حق فنی در نظر گرفت. همین الان هم قیمیت فروش دارو تو داروخانه ها به اندازه کافی غیر شفاف هست. یه دارو تو یه داروخانه 800 تومانه همون دارو با همون برند تو یه داروخانه دیگه 1200 و جای دیگه 1000 تومان. اصلا تعرفه حق فنی رو هم به شورای رقابت یسپرید خودش به خوبی گرون میکنه...
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    42 20
    حق فنی یعنی اینکه داروساز حاضر در داروخانه برای بیمارش توضیحاتی ارائه بده. چسباند یه لیبل روی دارو که نشد مشاوره
    • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      10 1
      دوست عزیز شما یا خوب دقت نکردی یا اطلاعاتت ناقصه تعرفه حق فنی فقط شامل توضیحاتی که داروساز به بیمار میده نیست مثلا اینکه چک بشه شما چه داروهایی گرفتی با توجه سن بیماری و ... همه تو این داستان میگنجه
    • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      12 1
      بشرطی که بیمار حوصله و وقت داشته باشد نه اینکه اصرار به تعجیل دریافت نسخه داشته باشد، در ضمن مشاوره دارویی و توضیح بخشی از امور داروساز در داروخانه است.
    • داروساز A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      14 3
      نخیر جناب اشتباه متوجه شدید.حق فنی یعنی داروهایی که به شما تحویل داده شده با نسخه پزشک مطابقت داده شده و دستور دارویی در صورتی که توسط پزشک اشتباه ذکر شده باشه توسط داروساز اصلاح و بازبینی میشه. اون مشاوره که مد نظر شماست اصلاً در ایران لحاظ نمیشه.در همه جای دنیا شما اگر بخواهید از داروساز مشاوره دارویی دریافت کنید مبلغی حدود 2030 دلار هم باید اضافه پرداخت کنید. در ایران شما به داروخانه تشریف میارید و گاهاً چیزی حدود بیست الی نیم ساعت هم از ما داروسازا مشاوره رایگان دریافت میکنید . این قسمت قضیه رو نمیبینید اما اون 1600 تومان حق فنی نسخه که حق طبیعی یک داروساز هست و به عنوان ویزیت داروساز در نظر گرفته میشه داره گلوی شما رو فشار میده؟؟؟
    • يك داروساز A1 ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      9 0
      فراموش نكنيد كه خود بيماران و بزشكان اصلا براي مشاوره داروسازان ارزشي قايل نيستند. بار ها شده با دكتري تماس كًرفتم و ايرادي در نسخه را محترمانه بيان كردم ولي با جمله به شما مربوط نيست شما داروت رو بده مواجه شدم. قضاوت با شما
    • میثم A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      2 1
      روی همون لیبل که نامه ی فدایت شوم برای شما نمینویسن دوست عزیز نحوه و ساعت مصرف دارو نوشته میشه.
    • میثم A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
      2 0
      روی همون لیبل که نامه ی فدایت شوم برای شما نمینویسن دوست عزیز نحوه و ساعت مصرف دارو نوشته میشه.
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    6 9
    داروخانه ها دقیقا فروشگاه هستند چون : اولا در قبال پرسش های بیمار در خصوص داروها حاضر به ارائه توضیحات و مشاوره نیستند بنابراین حق فنی برای چه باید برایشان لحاظ شود؟... دوما : فروشگاه هستند چون هر داروی بدون نسخه ای که مردم بخواهند میفروشند حتی داروهای خطرناک بدون نسخه پزشک ممنوع سوما : یک قطره چشم 900 تومانی چرا باید ساعت 10صبح 400 تومان و همان دارو ددر ساعت 10 شب 600 تومان حق فنی شاملش شود؟ یعنی یک قطره 900 تومانی 1500 تومان بشود؟ بنابریان فروشگاه است .... براستی حق فنی معنی اش چی میشه در غیر اینصورت؟
  • بی نام US ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 3
    من امپرازول 1120 توماني را مي خريم 3500 تومان اگه 5 بسته بخريم 5 تا 3500 تومان بايد بدهيم . پيدا كنيد حق فني رو . آدرس : همه داروخانه هاي شهر آرا
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    5 6
    متاسفانه در برخی زمینه ها ما هنوز در عصر پیش از کامپیوتر به سر می بریم برنامه های نرم افزاری خیلی دقیقتر از انسان دستور مصرف داروها و تداخل آنها را بیان می کند در عصر امروز تخصص داروسازی در ساخت داروها کاربرد دارد اما در ایران داروسازها با داروفروشی امرار معاش می کنند و باعث افزایش هزینه های خرید دارو می شوند که در عصر کامپیوتر توجیه ندارد
  • بی نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    3 9
    اتفاقا باید حذف شه برچسب روی دارو می چسبونن اسمش رو می گذارن حق فنی
  • بی نام A1 ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 9
    داروخانه خدمات میده؟تو ایران؟شوخی میکنی
  • روح الله IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    10 10
    آقا شما که میفرمایید داروخانه فروشگاه نیست لطفا به ما بگید داروخانه ها چه خدماتی به جز فروش دارو ارائه میدهند؟ بارها برایم پیش آمده یا شاهد ماجرا بوده ام که در مورد دارویی سوال داشتم. پاسخ داروخانه ها فقط همین بوده: از پزشکتون بپرسید. حق فنی رو برای چه خدمتی میخواهند از مردم بگیرند؟
  • جواد IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    6 11
    ببخشید خانم دکتر شما به فروشگاه توهین کردی حدواقل تو فروشگاه سیبزمینی پیاز فاکتور میدن که شما نمیدین و دارومثل شلغم میریزید توی کیسه با کم فروشی وگران 2هیج فروشگاهی تو هیچ کوره دهی حق نداره از قیمت روی دارو بیشتر بفروشه که شما میفروشین3دارو بدون نسخه و به هر میزان میدین4
  • میثم A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 1
    در شگفتم از کار مردمی که برای خریدن فلافلی که دوبرابر قیمت واقعیش به فروش میشه صف می کشند و هیچ اعتراضی به گرانی هم نمیکنند. جالبه که بعد از خوردنش هم تا سه روز دچار ناراحتی گوارشی مثل اسهال استفراغ میشوند و اما باز سکوت میکنن. اما واسه حق فنی 1000 تومنیه یک داروساز 7 سال درس خونده و قسم خونده اینطوری شمشیر رو از رو میبندند و خدانکنه جای دوتا قرص ساده مثل استامینوفن یا ادالت کلد هم اشتباه بشه دکترهای عزیز بریم فلافل فروشی باز کنیم صرفش بیشتره.