جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام شده که با توجه به رشد قابلتوجه تیراژ محصولات پژو و همچنین آغاز دوباره تولید «سوزوکی گرند ویتارا»، به نظر میرسد شرکای پیشین خودروسازی ایران (پژوی فرانسه و سوزوکی ژاپن) دوباره به «جاده مخصوص» بازگشتهاند.
پژو و سوزوکی از سالها قبل همکاری نسبتا مناسبی با خودروسازی ایران داشتند، اما پس از تشدید تحریمها، ناگهان بیوفا شدند و ارتباط شان را «جاده مخصوص» تقریبا قطع کردند تا صنعت خودرو کشور دو شریک معتبر اروپایی و آسیایی خود را از دست بدهد.
هرچند سوزوکی به دلیل تیراژ نه چندان بالایش در ایران، زیان خاصی از بابت قطع ارتباط با «جاده مخصوص» به خود ندید، اما رفتن پژو، هم به ضرر این شرکت فرانسوی تمام شد و هم کاهش تولید ایران خودرو را در پی داشت.
طبق اخباری که منتشر شد، پژوییها در نتیجه رفتن از ایران مجبور به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و همچنین اخراج تعدادی از کارگران خود شدند و از آن سو تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد تا جدایی این دو یار قدیمی، به ضرر هردو آنها تمام شود.
حالا گویا دوستان قدیم پس از مدتی دوری باز هم به هم رسیدهاند و قرار است شراکتی دوباره میان آنها شکل بگیرد، شراکتی که قطعا اگر در حالتی برد-برد شکل بگیرد، هم خودروسازی ایران از آن سود خواهد برد و هم پژو.
ایران خودرو و پژو البته چند ماهی میشود که مذاکرات خود را برای شروع همکاری دوباره، آغاز کردهاند و ظاهرا این بار بنا است تا قراردادی محکمتر و منصفانهتر میان دو طرف منعقد شود.
از آن سو ایران خودرو و سوزوکی ظاهرا تمایل به آغاز دوباره همکاریهایشان دارند، هرچند خبری در مورد انجام مذاکرات میان این دو، فعلا انتشار نیافته و گویا طرفین میخواهند در سکوت خبری، به اصطلاح سنگهای خود را با یکدیگر وا بکنند. با این حال و اگرچه هنوز اخباری رسمی از همکاری دوباره پژو و سوزوکی با خودروسازی ایران منتشر نشده و حتی برخی کارشناسان، این موضوع را منوط به توافق هستهای میدانند، اما اگر آمار تولید خودروسازان کشور در پنج ماه نخست امسال را ملاک قرار دهیم، میتوان از دل آن به این نتیجه رسید که پژو و سوزوکی عملا به «جاده مخصوص» بازگشتهاند.
طبق آمار موردنظر، تولید محصولات پژو در پنج ماه امسال، رشدی حدودا 134 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته و طبق آن، تمام محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران (پژو 206، پژو پارس و پژو 405) با رشد تیراژ روبهرو شدهاند. از طرفی، ایران خودروییها دیروز اعلام کردهاند که پژو 206 تیپ 2 دوباره به مدار تولید این شرکت باز خواهد گشت که این موضوع نیز میتواند دلیل دیگری برای بازگشت پژو به «جاده مخصوص» باشد.
همچنین «گرند ویتارا» که تولید آن چند ماهی متوقف بود، در مردادماه باز هم میهمان خط تولید ایران خودرو شده تا این اتفاق نیز نشانهای باشد برای دوستی دوباره ایران خودرو و سوزوکی ژاپن.
23231
نظر شما