دردسرهای دسترسی به کتاب و اینترنت در ایران

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به گوشه ای از ضعف های زیرساختی در حوزه توسعه علم و فناوری اشاره کرده است.

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، «اینترنت» و «کتابخانه ها» را جزء نخستین مشکل زیرساخت های توسعه در حوزه علم و فن آوری توصیف کرده و می نویسد:
«مشکل کتابخانه ها عمدتا نگاه سنتی آنهاست و مشکل اینترنت محدودیت های فیلترینگ، نبودن مواد لازم علمی در حوزه علوم پایه در وبسایت های مراکز علمی ما و جز آن. عدم دسترسی در غالب اوقات به وبسایت های بین المللی غنی، مشکل جدی دیگر است.از همین کتابخانه ها شروع کنیم که معضل مهمش نداشتن کتاب خوب است. بازار کتابهای جدید در زمینه های علوم ریاضی و فنی، و حتی پزشکی جز در حوزه های درسی آن هم غالبا ترجمه راکد است. در علوم انسانی کتاب فراوان است اما بیشتر آثار خوب ترجمه که آنها هم با دردسرهای فراوان انتشار می یابد. در زمینه علوم دینی بیش از همه کتاب داریم، اما قصه و داستان های مذهبی. از کتاب بگذریم و سری به کتابخانه ها بزنید، ببینیم چه قدر به روز هستند.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه با اشاره به مشکلات استفاده از برخی کتابخانه های کلیدی در شهرهای بزرگ نوشته است:
در تهران، بزرگترین کتابخانه، کتابخانه دایره المعارف است که دسترسی به آن برای اعضا و افرادی است که اجازه خاص دارند. کتابخانه غالب دانشگاه ها بروز نیست و دانشجویان باید سالها همان آثار قدیمی را ببینند، چون آثار جدید نه فقط خارجی که داخلی هم به طور منظم وارد سیستم نمی شود، یا به دلیل بودجه یا نبودن فکر و توان مدیران و بی انگیزگی. برخی از دانشگاه ها، کتابخانه های بسیار ضعیفی دارند... در قم، هر کتابخانه ای جزیره ویژه است. برخی مثل کتابخانه بزرگ مرعشی که به صورت عادی چنان مستقل و دور از دسترس عمل می کند که اکثر اوقات افراد ترجیح می دهند به آن مراجعه نکنند. مشهد هم کتابخانه بزرگی دارد که برای یک ششم جمعیت ایران است و خدمات دهی خارج از استانی نمی تواند داشته باشد. بیشتر کتابخانه ها در ساختمان های نامناسب از نظر کیفیت سالن مطالعه، گرمایش و سرمایش و جز آن قرار دارند... در همین کتابخانه ملی، هیجده هزار نسخه خطیِ فهرست نشده هست.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =