کدام رژیم لاغری مؤثر است، یخ‌درمانی، خواب مناسب، غذای تکراری یا ... ؟

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که گذاشتن یک بسته یخ روی بافت چربی می‌تواند به سوختن کالری در بدن کمک کند. اما به‌راستی کدام حقه رژیم‌های لاغری واقعاً کار می‌کند؟

نسیبه خانلرزاده: دیگر بیش از این لازم نیست که نگران اضافه‌وزن خود باشید. تحقیقی جدید از حقه رژیمی هیجان‌انگیزی رونمایی کرده که همه ما می‌توانیم برای کاهش وزن از آن استفاده کنیم.

به گفته دانشمندان، افرادی که کمی احساس چاقی در محدوده میانی بدن خود دارند، کافی است یک بسته یخ را برای 30 دقیقه روی شکم خود بگذارند تا سلول‌های چربی سفید تحریک شده و با سوزاندن کالری به سلول‌های چرب قهوه‌ای تبدیل شوند.

به گزارش دیلی تلگراف، انسان‌ها دو نوع بافت چربی دارند: یکی چربی سفید که با محدوده شکمی و ران‌های چاق در ارتباط است و برای تأمین سوخت ماهیچه‌ها در خون به جریان می‌افتد؛ و دیگری هم چربی قهوه‌ای است که بدن از آن برای تولید گرما استفاده می‌کند. هرچه بیشتر احساس سرما کنید، چربی قهوه‌ای بیشتری ناپدید می‌شود. هدف از قرار دادن بسته‌های یخ این است که چربی سفید به‌شدت سرد شود و به نوع قهوه‌ای تبدیل شود که می‌تواند بسوزد و گرما تولید کند.

به نظر می‌رسد نتیجه مستقیم این کشف این باشد که به‌راحتی هر چیزی را که می‌خواهیم بخوریم و هر وقت که حس کردیم داریم چاق می‌شویم، یخ به خودمان بمالیم. همه‌گیری چاقی را به همین راحتی می‌توان پشت سر گذاشت؛ اما آیا واقعاً به همین راحتی است؟

خوشبختانه کمتر کارشناسی با این حقه‌های رژیمی متقاعد می‌شود. دکتر سالی نورتون، مشاور کاهش وزن و مؤسس وب‌سایت vavista.com (که به مردم برای کاهش وزنشان کمک می‌کند) می‌گوید که کاملاً مطمئن نیست پوشاندن بدن با یخ بتواند از عهده انجام این کار بربیاید.

او می‌گوید: «آخرین پژوهش انجام‌شده، شاهدی بر این است که چربی قهوه‌ای برای بدن خوب است زیرا نوزادان با این نوع چربی به دنیا می‌آیند. نوزادان نمی‌توانند از سرما بلرزند، زیرا چربی‌های قهوه‌ای بدنشان گرما تولید می‌کند. هر چه سن ما بالا می‌رود، چربی‌های قهوه‌ای ناپدید می‌شوند، ما می‌توانیم این چربی‌ها را با ورزش کردن یا سرد شدن و به لرز افتادن افزایش دهیم. چربی قهوه‌ای انرژی می‌سوزاند و چربی سفید انرژی ذخیره می‌کند. اینکه آیا گذاشتن بسته‌های یخ منجر به ایجاد تفاوتی در بافت چربی می‌شوند یا نه، چیزی است که از آن مطمئن نیستیم و در حال حاضر پژوهش‌های قطعی درباره آن وجود ندارد».

دکتر نورتون نگران است که تنها چیزی که از گذاشتن کیسه یخ روی شکم عاید مردم شود، سوختگی پوست ناشی از تماس مستقیم با یخ باشد. او می‌گوید: «البته باید در مورد کاهش دمای ترموستات خانه‌ها هم چیزی گفته شود. مردم نباید خود را در گرما غرق کنند. آنها باید بیرون بروند. این احتمال وجود دارد که افزایش گرما در خانه‌های ما منجر به تغییر در وزن بدنمان شده باشد».

کیسه‌های یخ آخرین مورد توصیه‌شده در مورد رژیم‌های لاغری زودبازده است. در ادامه با برخی دیگر از حقه‌ها و نکته‌های رژیمی آشنا می‌شوید.

قرص‌های لاغری
دکتر نورتون می‌گوید: «اغلب قرص‌های رژیمی واقعاً کار نمی‌کنند. تنها قرصی که ما واقعاً اجازه استفاده آن را می‌دهیم، ارلیستات نامیده می‌شود که جذب چربی را در بدن متوقف می‌کند. اما اگر شما مقدار زیادی چربی بخورید و این قرص را هم مصرف کنید، به اسهال‌های وحشتناک دچار خواهید شد، بنابراین آنچه اتفاق می‌افتد این است که افرادی که غذاهای چرب می‌خورند، دیگر این قرص‌ها را مصرف نخواهند کرد و بنابراین اضافه‌وزن دوباره سراغ این افراد خواهد آمد».

آدامس جوییدن به‌جای غذا
دکتر نورتون می‌گوید: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این کار نیز مؤثر نخواهد بود؛ زیرا شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در ترکیب آدامس‌ها یافت می‌شود، درواقع خود باعث افزایش وزن می‌شوند. این مواد اعتیاد شما را به مواد شیرین حفظ می‌کنند اما به شما احساس اشباع شدن از مواد شیرین را نمی‌دهند، بنابراین شما به دنبال غذاهای شیرین خواهید رفت».

مصرف نوشیدنی‌های رژیمی
نورتون می‌گوید: «پژوهش‌هایی انجام شده‌اند که مقداری بهبود را وقتی افراد به مصرف نوشیدنی‌های رژیمی ادامه می‌دهند، نشان می‌دهند و برخی دیگر هم هستند که چنین بهبودی را نشان نمی‌دهند. در مورد کاهش وزن هیچ مزیت اثبات‌شده واقعی وجود ندارد. آنچه ما واقعاً نیاز داریم این است که اعتیاد خود را به مواد شیرین کاهش دهیم، تغییر عادت کار بسیار آسانی است و برای آن ما تنها باید همان‌طور که پس از تدوین مقررات جدید در مورد میزان نمک غذا، مقدار مصرف آن کاهش یافت و عادت به مصرف غذاهای شور را کنار گذاشتیم، خود را از غذاهای شیرین هم منع کنیم. اگر بتوانیم چنین کاری را با شکر هم انجام دهیم، بسیار عالی خواهد شد».

خوردن غذاهای تکراری در هرروز
نورتون دراین‌باره می‌گوید: «این روش بسیار خسته‌کننده خواهد بود زیرا باید هرروز غذاهای تکراری خورده شود. این روش تنها یک مد زودگذر است و به الگوی نرمال غذا خوردن تبدیل نخواهد شد. مکانیسمی درون انسان‌ها وجود دارد که اگر غذاهای تکراری بخورید، بدن شما را وادار می‌کند که به دنبال غذاهای دیگر باشید. اما جالب اینجا است که آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها نشان می‌دهند که این پاسخ طبیعی رفتن به دنبال غذاهای دیگر، هنگامی‌که مشغول خوردن غذاهای ناسالم (فست‌فود و موارد مشابه) باشید، رخ نمی‌دهد»

خوابیدن در تاریکی
دکتر نورتون با این روش موافق است: «این روش درست است. خوابیدن در تاریکی و دور بودن از صفحه‌های نمایش، ساعت بدن را بر روی مسیر مشخص تنظیم و اضافه‌وزن را محدود می‌کند. نورهای مصنوعی روی ملاتونین اثر می‌گذارد که خود می‌تواند منجر به اضافه شدن وزن شود. در تاریکی بخوابید».

خوردن مغز بادام و انواع دانه‌ها
این‌ها غذاهای سالمی هستند، بنابراین این کار درست است. البته نباید در مقادیر بسیار زیاد مصرف شوند، چراکه مقدار زیادی کالری دارند؛ اما اگر شما مواد مغذی خوب با سطح امگا 3 بالا سراغ دارید، در آن صورت در مکان بهتری برای انتخاب‌های سالم‌تر قرار خواهید داشت. ما باید سه بار در هفته ماهی تازه بخوریم تا بتوانیم سطح امگا 3 خوبی در بدن داشته باشیم».

پس برای لاغر شدن باید چه‌کار کنیم؟
دکتر نورتون پیشنهاد می‌کند: «اصلاً به روش‌های خاص فکر نکنید. کافی است روی خواب کافی و مواد مغذی خوب متمرکز شوید تا به شما کمک کنند با اعتیاد به شکر بجنگید. اگر این‌طور شود، وزن شما هم به دنبال آن کاهش خواهد یافت. در آخر اینکه، گام‌های کوچک بردارید. هر شخصی وقتی‌که یک رژیم سریع را دنبال می‌کند، بعد از تنها چند هفته دوباره وزن ازدست‌رفته خود را به دست خواهد آورد و شاید حتی از اولش هم سنگین‌تر شود. خیلی بهتر است که اول یک‌چیز را تغییر دهیم و بعد به سراغ مورد بعدی برویم و عادت‌های جدیدی بسازیم».

53271

کد خبر 380366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    به جای این مسخره بازیها برید ورزش کنید ...بنده به عنوان یک مهندس نقشه بردار در سه ماه گذشته به دلیل سنگینی کار حدود 12 کیلو وزن کم کردم،در حالیکه خوراکم دو برابر نیز شده بود.
    • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      39 3
      بابا مهندس
    • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      27 2
      منم ورزش میکنم ولی دریغ از یه گرم کم کردن .چطور کم کردی ؟به ما هم بگو خو
    • hamed IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      29 5
      مهندس چرا بنزین تموم شد خخخ
    • کوروش درخشان IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      21 2
      خب شما پدر معده و روده و کبد و قلب و کلیه هاتون رو دراوردنی که از این قرار .... بهترین کار نوشیدنی و خوردنی اصولی یعنی مغذی و پرخاصیت و کاهش شدید اضطراب و کاهش شدیدتر مصرف مواد قندی و چربی و نمکی و افزایش سبزیجات و میوه جات ترش ، نرمش و ورزش است
    • متخصص تغذیه DE ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      24 2
      اولا بهتره است با ادبیات درست صحبت کنید ثانیا همه افراد که توان جسمی و وقت انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین را ندارند و چه بسا انجام فعالیت های سنگین باعث آسیب های بیشتر جسمی در افراد چاق خصوصا در چاقی مفرط شود ثالثا ورزش های سنگین غیر هوازی موجب افزایش بیش از حد ضربان قلب هنگام تمرین و تجمع اسیدلاکتیک در عضلات فعال و خستگی مفرط و تحریک اشتها و پرخوری می شود و تنها ورزش های هوازی همانند پیاده روی و دویدن آرام می تواند در کنار رژیم های غذایی به کاهش و کنترل وزن کمک کند . و بهتر است هر فردی در زمینه شغل و اطلاعات خودش اظهار نظر کند البته به صورت مودبانه . ضمنا دکتر نورتن از افراد مطلع و مطرح در این زمینه می باشد .
    • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      14 1
      من ازیه روش ساده استفاده میکنم همیشه کالری دریافتیم کمترازاونه که چاق بشم یعنی سالهاست به حجم غذام نگاه میکنم که کم باشه کاری ندارم سیرشدم یانه هرازچندی یه جشن کوچولومیگرمو یه وعده غدای سیرمیخورم فکرنکنید خیلی سخته بعدمدتی عادت میکنین وباسبکی شکمتون حال میکنید وخودبخودازسیرغذاخوردن بدتون میاد دستورات طب سنتی درباره اصلاح مزاج ازسمت سردومرطوب به سمت گرم ومرطوب یاخشک خیلی موثره برنج تازمانی که اضافه وزن داریدتعطیل بعدش حتی الامکان کم طمع نکنیدکه مرتب ورزش کنیدچون محاله هراندازه شدخوبه حتی الامکان مسیرهای کوتاه تاکسی سوارنشیدخودتونومجبورکنیدپیاده برین حرف اخر وقتی غذایی واردبدن نشه بدن ازفضااضافه وزن نمیاره پس خالی بندی نکنیدوکم بخورید ضمناروش فوق به شدت شماروجوونترازسنتون نشون میده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    6 2
    آفرین به شما
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    9 1
    یه سبک زندگی سالم، کم کم همه چیز رو متعادل میکنه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    21 0
    ورزش و درست خوردن. ما ایرانیها خیلی پر خور هستیم و مواد سالم و مغذی کمتر میخوریم. اگه به غذاهای سنتی مون برگردیم اکثر مواد غذایی به صورت آبپز و آش بوده که مواد اولیه اون سبزیجات بوده و کمتر سرخ کردنی می خوردن و گوشت کمتر میخوردن و برنج شاید سالی دوبار اونم وقتی مهمون میومد و عیدها میخوردن. پس کمی به غذاهامون فکر کنیم و تغذیمونو درست کنیم لاغر و سلامت خواهیم شد البته بدون استرس که اونم با ورزش کم میشه. سلامت باشید و شاد
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    5 0
    به تجربه بهترین روش متناسب نمودن و متناسب ماندن بدن به شرح ذیل است کاهش شدید مصرف نوشیدنی ها و خوردنی های حاوی نیروی کاذب و چاق کننده که دارای مواد نمکی ، چربی هستند مانند : نوشابه شیرینی کیک برنج قند و شکر همبرگر سوسیس پیتزا سیب زمینی نشاسته و امثالهم.. و برعکس افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات ترش نرمش صبحگاهی ورزش عصر گاهی پیاده روی در شیب به نسبت تند و به صورتی قدرتی و سرعتی توام کوروش درخشان
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    3 7
    فقط کار کار کار سازنده مملکت.. تمامی این طرحها ی مزخرف برای پر کردن جیب خودشان و از کار انداختن نیروی کار مردم ایران است خودتان این مطلب را با اعتیاد و مواد مخدر و قاچاق سیگار ورود برنج های آلوده فست فوتهای زنجیره ایی روغن پالم خمیر مرغ و سوسیس و کالباس و ویروس و باکتریهای عجیب و غریب ... از این قبیل مواد که دیگر ملت با آن کم وبیش آشنا شده اند می دانند بدانید مردم ژاپن و کره جنوبی و چین با اراده و کار کشور خود راساختند شادی و موفقیت مردم خودش تناسب و سلامتی میآورد عقل سالم در بدن سالم سخن حکیم ابو علی سینا است الان راه آهن و تولید آب فراوان و سالم دائم و پایدار برای مردم و کشاورزی برای محل کار است این کار امنیت و تولید مواد غدایی سالم را برای ما ایجاد میکند و ملت سالم ایجاد میشود
    • بی نام DE ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      4 0
      دچار توهم شده اید از نوع دایی جان ناپلئونی . خانم دکتر سالی نورتون پزشک و محقق است و تحقیقاتشون در اختیار همه مردم جهان است
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    2 1
    سی دقیقه یخ روی شکم این شیر و پلنگای لعنتی کجان برم باهاشون بجنگم.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    6 0
    ﺗﻨﻬﺎ ﻳﻚ ﺭاﻩ اﺳﺖ اﻭﻧﻢ ﻫﺮﺷﺐ ﻧﻴﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺩﻭﻳﺪﻥ ..
  • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    6 0
    بدن ات رو یه منبع حساب کن ببین در روز چند کالری داخل این منبع می ریزی و چندتا با تحرک مصرف می کنی اگر دریافتی ات بیشتر بود از مصرفت پس اضافه اش در بدنت به اسم چربی سرمایه گذاری میشه اگر مصرفت بیشتر از دریافتی ات بود از ذخایر قبلی استفاده خواهی کرد و کم کم لاغر میشی بهترین کار پیاده روی و طناب زدن در 5 ست 200 تایی هست بطوری که حتما بالا تنه اتان خیس بشه بین غذا ها اصلا آب سرد ننوشید به نوشیدن آب ولرم و گرم عادت کنید تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید ولی کم حجم و ترجیحا در ظروف ابی که تاثیر در سیری بصری دارد غذا را زیاد بجوید تا بزاق شما فرصت جواب کامل به اعصاب و انتظارات عصبی مغز رو داشته باشند سعی کنید میان وعده های فیبردار بالاخص میوه و سالاد و سبزیجاتی میل کنید
  • بی نام US ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    6 0
    ترك كردن غذاهاي چرب، شور و پر كالري براي يك فرد بالغ مثل از شير گرفتن نوزاد كاري تدريجي و با حوصله است.شدت عمل نتيجه معكوس داره پس ابتدا يك ماده غذايي مثل پلو را يك ماه نخوريد ماه بعد علاوه بر برنج نآن را كاهش دهيد و به همين ترتيب هرماه يكي از خوراكي هاي پر كالري را حذف كنيد و در ازاي اون برخي مواد مثل ميوه، سبزي وماهي را جايگزين كنيد.به رژيم هاي شش ماهه فكر نكنيد.ورزش كنيد هرقدر كه امكان دارد.باور كنيد أرام ارام و بدون اينكه بدنتان لجبازي كند به وزن دلخواه ميرسيد.مرتب با ترازو وزنتان را چك نكنيد نا اميد مي شويد
  • تینا A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 8
    واقعا این روش یخ خوبه؟؟؟