تسنیم نوشت:

 رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ضعف نظام تدبیر در حوزه اقتصاد قابل مشاهده است گفت: نظام تدبیر فعلی کشور متناسب و همسو با نیازها و واقعیت‌های حوزه اقتصاد نیست.

 یحیی آل اسحاق با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران ضعف نظام تدبیر در حوزه اقتصاد است.

وی ادامه داد: آثار این نظام خود را در رده‌های بعدی همچون فرآیندها نشان می‌دهد. نظام تدبیر فعلی کشور متناسب و همسو با نیازها و واقعیت‌های به روز حوزه اقتصاد نیست.آل اسحاق خاطر نشان کرد: تا زمانی که نظام تدبیر اصلاح نشود عوامل بعدی اتوماتیک‌وار شکل نخواهد گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بودجه و نظام بودجه‌ریزی ایران تقریبا به 70 سال پیش باز می‌گردد گفت: هر ساله بودجه کشور یک الگوی ثابت داشته که ارقام آن تغییر کرده است و لذا خروجی بودجه هر ساله 10 تا 15 درصد بیشتر از لحاظ کیفیت نسبت به سال قبل پیشرفت نداشته است.وی گفت: بودجه کشور در درآمد 50 تا 60 درصد متکی به نفت وابسته است و در حوزه هزینه 50 تا 60 درصد برای هزینه‌های اداری دولت صرف می‌شود.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه روال سنتی در تمام بودجه‌ها وجود داشته است خاطر نشان کرد: درآمد کشور دارای نظام ثابتی نیست و این در حالیست که هزینه‌های اداری و حقوق در حال افزایش است و دائما خوف کسری بودجه وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه باید نگاه جدیدی به بودجه داشته باشیم گفت: یکی از راه‌های تجدیدنظر در ساختار بودجه تغییر رویه و نظر در ساختار سازمان مسئول برنامه‌ریزی بودجه است.وی گفت: دولت قبل با تفکر تغییر رویه در بودجه سازمان مدیریت را به کل تعطیل کرد که همگان شاهد آن بودند که در عمل کار درستی صورت نگرفت و در حال حاضر تصمیم دولت برای احیای این سازمان کار صحیحی محسوب می‌شود.

آل اسحاق خاطر نشان کرد: باید احیای سازمان مدیریت به درستی ترجمه شود که اگر اینچنین نباشد باز گرفتار مشکلات از 70 سال گذشته خواهیم شد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رفت و برگشت سازمان و احیای آن باید متناسب با اقتضائات روز از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، جهت‌گیری و شناخت امروز کشور باشد.وی بیان کرد: اگر این نهاد می‌خواهد در قالب برنامه‌های 5 ساله و بودجه سالیانه، کشور را سامان و جهت‌دهی دهد باید همسو با واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران باشد تا راهبردی و کارا محسوب شود.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه باید در برنامه‌ریزی‌ها به دنبال توسعه همراه با عدالت باشیم گفت: توسعه در جمهوری اسلامی ایران باید آرمان‌نگر و واقعیت‌گرا باشد. باید به‌گونه‌ای باشد که توسعه همراه با عدالت صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران حرکت فعلی دولت مبنی بر خروج از درآمد نفتی و اتکاء به بودجه نفتی را خوب توصیف کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف باید آرام آرام اتکا به منابع نفتی خود را کاهش داده و در کنار آن هزینه‌های دولت کاهش یابد.وی تصریح کرد: به نسبتی که دولت شانه‌های خود را از بار مسائل اقتصادی خارج می‌کند باید هزینه‌های خود همچون تعداد کارمندان خود را کاهش دهد.

آل اسحاق با اشاره به اینکه یکی از مصیبت‌های دولت در حال حاضر کمبود و کاهش بودجه عمرانی است ادامه داد: دولت اگر بتواند بودجه عمرانی را خرید خدمت کند و جهت خود را به امور زیربنایی سوق دهد بسیار تاثیرگذار عمل کرده است. دولت باید تنها به سمت وظایف حاکمیتی به معنای سیاستگذاری هدایت، نظارت و پشتیبانی حرکت کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اظهارات اخیر اکبر ترکان درباره صنعت کشور را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: ادبیات گفتمانی اکبر ترکان در شان ایشان و صنعت نبوده اما موضوع و محتوای بحث بسیار قابل تامل است.وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مسائل روبروی کشور مسائل پساتحریم است که در این مورد باید با مدیریت امور اقتصادی با طرحی نو ادامه فعالیت دهیم که این موضوع اساسا بدون نظام مدیریتی قابل اداره نیست.

آل اسحاق تاکید کرد: واقعیت آن است که وضعیت تولید و صنایع کشور به دلایل مختلف همچون هزینه‌ها و جهت‌گیری‌ها قدرت رقابت با واحدهای همگن در منطقه و جهان را ندارد. در حال حاضر اگر قرار بر رفع تعرفه است واحدهای خودروسازی و کالاهای لوازم خانگی بامشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: باید جهت‌گیری حمایت از صنایع داخلی به گونه‌ای باشد تا قابلیت رقابت را پیدا کنند و فشار از دوش مصرف‌کننده برداشته شود.وی در پایان گفت: مدیریت باید وجود داشته باشد و 50 درصد صحبت‌های اخیر ترکان در رابطه با صنعت درست بوده است.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =