هدایت الله بهبودی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به گوشه ای از موضوع تهاجم فرهنگی و نا آگاهی از مواجهه با آن از طریق ادبیات پایداری در سال های اخیر، پرداخته است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر در بخشی از یادداشت می نویسد:
«ما در دورة پهلوی در مقابل فشارهای درونی ایستادگی به خرج دادیم. در همان دوران زایش ادب پایداری نیز شروع شد و به تناسب رویکرد ادیبان و هنرمندان به این موضوع، رشد کرد و بالید. ما در مواجهه با تهاجم بیرونی(جنگ هشت ساله) دست به دفاع زدیم و در این بحران تحمیل شده توانستیم ادبیات پایداری را به گسترش چشمگیری برسانیم. آثار آفریده شده از این رهگذر در تاریخ ایران قابل مقایسه با هیچ دورة بحران زده دیگری نیست. هم‌اینک این زمینه‌ها برای بروز و گسترش ادب و هنر پایداری از بین رفته است. البته گروه‌هایی برای نگهداشت این ثروت تلاش می‌کنند - که باید نیز چنین کنند- ولی زمینه‌های بروز بیشتر این گونه ادبی امروز مفقود است. اما نمی‌توان باور کرد که در غیاب آن پدیده‌ها، کشور با بحران‌های جدید تحمیل شده مواجه نیست.»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه نوشته است:
«عمده‌ترین این بحران‌ها پس از خروج سربلند از جنگ هشت ساله، نام «تهاجم فرهنگی» گرفت. این هجوم با هر تعبیری که یاد شود یک واقعیت است و صاحب صورتی جدید در سلطه‌خواهی قدرت‌ها. ما هنوز نتوانسته‌ایم ابزار و شیوه پایداری در برابر این هجوم را شناسایی کنیم. به همین جهت برای روبه‌رو شدن با این چهرة جدید از صورت‌های سنتی و شناخته شده مقاومت استفاده می‌کنیم. قطعاً عدم موفقیت ما را در مقابله با این بحران جدید، باید در موضوع یاد شده جست‌وجو کرد. همچنین است داستان سترون شدن ادب و هنر پایداری. ناشناخته بودن صورت تهاجم، ادیبان ما را از شناسایی صورت مقاومت باز داشته است. وقتی شیوه‌های سنتی برای مقابله با چهرة پنهان تهاجم جدید کاربردی نداشته باشد، اصرار بر استفاده از آنها عجیب است. اگر هر روز چندین اعلامیه علیه این هجوم‌های پنهان صادر شود، اگر روزانه تظاهرات و گردهم‌آیی‌هایی در این مورد برپا شود، اگر هزاران پارچه نوشته از در و دیوار و سینه ساختمان‌ها آویزان شود و در محکومیت این تهاجم جمله‌هایی با خود داشته باشد و... گامی مؤثر برای مقابله با این پدیده نو برداشته نخواهد شد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    1 0
    مبارزه مون جواب نداده و نخواهد داد براي اين كه روشش غلطه . مبارزه با تهاجم فرهنگي با زور و ارعاب و قطع دسترسي به منابع اطلاعاتي ميسر نميشه و هميشه نتيجه معكوس داره . بايد نكات مثبت فرهنگي خودمون رو با شكلي جذاب و مشتري پسند به جوانان ارائه كنيم تا خودخواسته جذب اين نكات شوند. بايد تلاش كنيم متناسب با پسند روز جوانان اين جذابيت رو به حداكثر برسونيم تا از عناصر فرهنگي بيگانه جذابتر بشن اونوقت هست كه موفق ميشيم.