۳۲ جلد کتابی که ۱۰ سال پیش در دولت اصلاحات درباره خشونت علیه زنان تهیه شد،‌ در دولت عدالت محور، خمیر شد. اما چرا این اتفاق افتاد؟

مرجان محمدی: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز جمعه در توئیتر خود از مفقود شدن 32 جلد کتاب تحقیقاتی درباره خشونت علیه زنان خبر داد؛ خبری که دو روز بعد از روز جهانی منع خشونت علیه زنان منتشر می شد و از به باد رفتن نتیجه حدود یک سال تحقیق اسنادی و میدانی فشرده در تمام استان های کشور حکایت داشت.

مولاوردی در 4توییت متوالی (اینجا) نوشته بود: «در دولت اصلاحات کمیته ملی امحای خشونت‌علیه‌زنان تشکیل شد و پس از جلسات متعدد، پروژه ملی بررسی اشکال خشونت خانگی در ۲۸ استان کشور انجام شد. ۳۲ جلد کتاب نتیجه این طرح است. ۲۸ جلد مربوط به گزارش های مراکز استانی، سه جلد وضعیت خشونت خانگی از دیدگاه زنان به عنوان قربانی و یک جلد هم گزارش وضعیت خشونت خانگی از دیدگاه مردان به عنوان عاملان خشونت است. هم‌اکنون ما هیچ نسخه‌ای از این ۳۲ جلد گزارش را نمی‌توانیم در مرکز وزارت کشور و یا معاونت امور زنان پیدا کنیم.»

تحقیقاتی که مولاوردی از آن صحبت می کند، در دوره ای انجام شده بود که زهرا شجاعی مسئولیت مرکز امور زنان ریاست جمهوری را به عهده داشت. شجاعی در گفتگو با خبرآنلاین، آنچه را که در معاونت زنان دولت نهم اتفاق افتاد، در دو جمله خلاصه می کند و می گوید: «تحقیقات در هر کشوری باید جزو سرمایه های آن کشور باشد. شاید نیاز به بازنویسی و نقد آن تحقیق وجود داشته باشد اما از بین بردن آنها آدم را یاد دوران مغول می اندازد.»

زهرا شجاعی درباره تحقيق ملي بررسي خشونت خانگي علیه زنان (این گزارش را بخوانید) و ماجرای معدوم سازی کتاب ها می گوید: «یکی از رسالت ها و وظایف دستگاه های متولی امور زنان شناسایی مشکلات زنان و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آنها است. مرکز امور زنان در دولت هشتم در بررسی مسایل و مشکلاتی که زنان به آن مبتلا بودند، به خشونت علیه زنان رسید و برای شناسایی دقیق آن اقدام به تحقیق کرد.»

او درباره سابقه این تحقیق می گوید: «یادم می آید در سال 1370 که رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان بودم، در ملاقاتی خصوصی خدمت رهبر رسیدم. ایشان فرمودند روابط و مناسبات غلطی را که درون برخی خانواده ها وجود دارد اصلاح کنید تا زن در خانواده جایگاهی کریمانه داشته باشد. حتی ایشان موردی را ذکر کردند که خانم پزشکی در خانه مورد ضرب و شتم همسرش قرار می گیرد و خواستند تا به موارد این چنینی نگاه دقیق تری داشته باشیم.»

شجاعی می گوید: «در آن زمان ما در ردیف کارهایی مانند ارتقای دانش آموختگی زنان، بیمه زنان خانه دار، تحکیم بنیان خانواده و سایر ماموریت های مرکز، به این موضوع هم پرداختیم. البته می دانستیم که نباید این موضوع خیلی پررنگ شود، چون ممکن بود مورد سواستفاده مجامع بین المللی و رسانه های بیگانه قرار گیرد. بنابراین یک کمیته کاهش خشونت علیه زنان با همکاری دستگاه های ذیربط مثل قوه قضاییه، بهزیستی و... تشکیل دادیم و در حال تدوین طرح ملی منع خشونت علیه زنان بودیم. از آنجا که مرکز امور زنان در آن زمان فعالیت های خود را بر اساس تحقیقات انجام می داد نه احساسات و جو زدگی، تحقیقات گسترده ای را با همکاری وزارت کشور و اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های معتبر انجام دادیم.»

او درباره تقسیم بندی خشونت هایی که در این تحقیق بررسی شد، می گوید: خشونت سه نوع دارد؛ خانگی، خیابانی و خشونت در محل کار. ما به دلیل پنهان بودن خشونت خانگی و این که جامعه هدف گسترده تری داشت، بر خشونت خانگی متمرکز شدیم. پژوهش ها به صورت گسترده و عمیق در 28استان کشور انجام شد و وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و استانداری ها همکاری خوبی در این زمینه با ما داشتند. در نهایت 28جلد گزارش از استان ها و 4جلد تحلیل منتشر شد. اما به دلیل آنکه این گزارش ها نیمه محرمانه بود، تنها بخش هایی از آن به اطلاع عموم رسید.

به گفته شجاعی در دولت بعدی نوع نگاه به مسایل زنان تغییر کرد: به دلیل نبود رویکرد تحقیق محور در سیاستگذاری ها و اهمیت قایل نبودن برای کارهای مطالعاتی، همه نتایج از بین برده شد. به تدریج دیدیم خبری از طرح هایی که در دست تدوین بود نیست. کم کم در سال های 84-85 متوجه شدیم که همه نتایج معدوم شده اند. در واقع نگاهی وجود داشت که این موارد، الهامات و تبلیغات بیگانه هستند. همان زمان هم حرف ها و صحبت های زیادی در این باره داشتیم اما چون هیچ وقت بنایی بر ایجاد التهاب نداشته ایم، درباره آن صحبت نکردیم. فقط می توانم بگویم رفتاری که در دولت قبل نسبت به منابع تحقیقاتی و سرمایه های انسانی کشور شد، بی سابقه بود.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    335 6
    كم مونده بود خودمون هم معدوم بشيم
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      203 3
      مگه نشدیم؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      خوب الان کن فیکون شدیم
  • بی نام US ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    درگجای این حبر"سخنان شجاعی ومولاوردی"حرفی از خمیرکردن کتاب آمده؟ چرا ماجراجویی می کنید
    • آرش IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      100 6
      همانطور که اسم احمدی نژاد هم در گزارش نیست و فقط گفته "دولت قبل". بعضی ها عجب ایراداتی می گیرن آدم دلش می خواد بره بیرون تو این هوا سیگار بکشه
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      68 0
      "سوزانده شده" چطوره؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      78 2
      عزيز آمريكايي پاراگراف آخر رو دوباره بخون
    • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      3 70
      بالاخره خبرنگارم باید یه چیزی از خودش بنویسه، تا بفهمیم اونم بوده
    • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      85 4
      این ماجراجویی نیست این بلایی است که آگاهی نداشتن مردم از سیاست کشور را در سراشیبی انداخت که 8 سال بخش زیادی از سرمایه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران را به نابودی کشاند و مورد ذکر شده نمونه ی کوچکی از آنست و البته گناه آن برگردن کسانی که می خواهند ما مردم همواره ناآگاه باشیم و ندانسته پیرو تبلیغات آنها عمل کنیم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    94 0
    بالاخره تکلیف چند کامیون اسناد و آثار باستانی که توسط همون سرکردگان دولت قبل از ساختمان میراث فرهنگی و ریاست جمهوری و کتابخانه ملی جابجا شد و بعضا به شیراز رفت ووو...... معلوم نشد؟ تحقیق درباره اونا هم خوراک رسانه های معاند میشه؟؟؟ عجب بهانه هایی جور میکنن این متخصصان ماست مالیزاسیون
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    83 2
    صد رحمت به مغولها ، آنها اجنبي بودند و اومدند و كشتند و بردند و سوزاندند ولي ما ايرانيها چي؟ خودمون به خودمون ؟ آقاي احمدي نژاد بايد پاسخگو باشه كه چرا نتايج تحقيق و اينهمه زحمت را امحاء كردند؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    5 110
    لطفا به کارجدیدی که به شما محول شده برسیدچکاربه دولت نهم ودولتهای قبل دارید.شمابه فکراین دولت باشید.کارهائی که خودانجام دادیدوخراب کردیدبه گردن دولتهای قبل نیاندازیدلطفا.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    59 1
    یادش بخیر یعنی میشه یه روزی دوباره یه دولتی سر کار بیاد که کار را با تحقیقات علمی جلو ببره جواب: میاد ولی فکر نکنم به عمر ما قد بده
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    29 9
    چه مسخره مگه میشه از فایل بک آپ گرفته نشه ؟
    • بی نام US ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      25 1
      کسی که ۳۲ جلد کتاب رو خمیر می کنه لابد فکر بک آپ ها رو هم کرده دیگه. فشار دادن دکمه دیلیت آسون تره یا خمیر کردن کتاب؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    30 3
    کتاب و کتابدار همیشه مظلومان تاریخ اند در دست سیاسیون
  • به بی نام 7:01 A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    5 24
    خوبی شما؟ یعنی واقعا خبر را خوندی که ببینی این خمیرها را چه کار کردند؟ تبدیل به نان شده یا نه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    ماهنوزهم محمودخان شجاع وپاک رادوست داریم.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      75 4
      پاکی که کاملا مشخص بود از اختلاسها و بورسیه ها و بودجه هایی که غیب شدند و ... شجاعت هم با ... فرق داره
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      26 2
      یکی گفت او امیرکبیر بوده، به این نتیجه ریسدم او میرزا آقاخان هم نبوده...
  • ملت IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    68 3
    هر چند روز یک بار خبری جدید از دولت قبل می رسه ولی نمی دونیم چرا هیچ کس پیگیری نمی کنه هیچ وقت محکومیتی وجود نداشته.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      45 2
      شاید بازم دکتر محمود،بگم بگم راه نندازه
  • ناشناس IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    7 69
    چون دروغه مستندی نیست چرا بعد از یک سال ////
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      5 1
      اشتباهی مثبت دادم
  • کارمند سابق IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    9 0
    عزيز جان من تو همون خبر اول که گفتم خمير شد چرا ديگه مزاحم اين بنده خدا شدين
  • پریسا A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    17 0
    من هم مادر بزرگم سرطان داره هم پدر بزرگم . همسایمونم یه تومور تازه درآورده از معدش شانسش این بوده برا استخدام رفته بود چک کرده تومورش مستاژ نکرده ما اگه بخواهیم شکایت کنیم از احمدی نژاد باید چکار کنیم ؟ من میخوام بپرسم از خبر آنلاین مردم عادی هم میتونند شکایت کنند از احمدی نژاد ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    16 1
    هیچ قانونی دراین باره وجود نداره که بشه متخلفین رو مجازات کرد؟ یعنی به همین راحتی میشه اسناد ملی رو نابود کرد؟ اگه پایان نامه های کتابخونه رو یه ذره کثیف کنم، کتابدار پدرمو در میاره و مجبورم میکنه با هزینه ی شخصی درستش کنم. اونوقت 32جلد تحقیق ملی گم میشه و هیچکی به هیچکی؟ طبق معمول به نظر میاد قانون فقط یقه ی عوام رو میگیره.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    22 0
    یه سئوال دارم آیا در کشور ما امکان پیگیری تخلفات عمدی یک شخص مسئول و تصمیم گیر که ممکن است با تصمیمات خود یک شهر ، استان و یا کشور را تا آستانه نابودی پیش ببرد وجود دارد ؟ اگر ممکن است چه کسی باید در این زمینه اقدامی انجام دهد ؟ آیا مصونیت مسئولان شامل هر نوع عملکرد با هر بازتاب و عواقبی خواهد بود ؟ شنیدیم که در یکی از کشورها ، قانون ، رئیس جمهورشان را وادار به جاروکشی خیابان نمود . آیا پاسخی برای سئوالات من وجود دارد ؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    3 3
    اون میوه ها مصنوعیه ؟
  • سیامک A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    23 3
    احمدی نژاد ودولتش بلایی بر سر این مملکت الوردن که حالا حالاها قابل درست شدن نیست وچه بسا سالیان دراز در انتظار موهبت این خرابی ها درمانده شویم