معاون فرهنگی وزیر علوم: دانشگاهیان چشم و چراغ ملتند نه خطر و تهدید

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از منشور حقوق دانشجویی به صورت مجازی رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،  هاشمی در نشست "راه طی شده، افق پیش رو" که در محل این وزارتخانه برگزار شد گفت: به مناسبت یک سالگی پویش و حرکت مشترکی که در مسیر فرهنگی دانشگاه‌ها داشته‌ایم، در این جا جمع شده‌ایم، که شروع این حرکت را که اولین جلوه آن برگزاری برنامه 16 آذر(روز دانشجو) با حضور رئیس جمهوری در دانشگاه شهید بهشتی در سال گذشته بود، و امروز نیز که در آستانه این مناسبت مهم قرار داریم ، توفیقی است که در این جمع راه طی شده را ارزیابی کنیم و تلاش هایی که در کنار هم داشتیم و توفیقات و ناکامی‌های خود را ارزیابی کرده و گذشته را به عنوان چراغ راه و عبرتی برای آینده قرار دهیم.

او با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله فعالیت‌های فرهنگی در سال گذشته، بیان کرد: پس از یک سال تلاش مشترک جا دارد به ارزیابی آنچه انجام داده‌ایم، بپردازیم. ما معمولا اهل نقد و نقادی هستیم و همواره گفته ایم یکی از آموزه هایی که باید تعقیب کنیم این است که باید اهل نقدپذیری هم باشیم. پس چه خوب که ما همچنان که به نقد حوزه های دیگر می پرازیم به نقد خویشتن نیز بپردازیم و خودنقادی را به عنوان الگو ترویج کنیم .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود:نقد به معنای تخریب، تخاصم و صرفا برجسته سازی ایرادات نیست، بلکه نقد و نقادی به معنای سنجش و ارزیابی دقیق نقاط قوت و ضعف و کمک به پیدا کردن کاستی ها و البته تشویق نقاط قوت برای تداوم آنهاست. بنابراین ارزیابی و سنجش مشفقانه الگوی ارزشمندی است که به عنوان یکی از عناصر فرهنگی ما مدیران و متولیان حوزه فرهنگی باید پیشگام و مروج آن باشیم.

پیوند دانشگاه به جامعه 

او با بیان اینکه جلسه امروز را به نوعی می توان سومین اجلاس معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها تلقی کرد، گفت: از نظر ساختاری، در واقع رسالت اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها پیوند زدن دانشگاه به جامعه است. حقیقتا هنوز ما نتوانسته‌ایم سرمایه‌ها و قابلیتهای دانشگاه را آن چنان که شایسته است در خدمت جامعه قرار دهیم. چه بسا اساتید، صاحب نظران و دانشجویان ما نگاه واقع‌بینانه و عینی به دانشگاه ندارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه در خدمت جامعه است و جامعه نیاز به دانشگاه دارد بیان کرد: حوزه فرهنگی نه تنها در دانشگاه نقش فرعی و حاشیه‌ای ندارد، بلکه متولی پیوند زدن دانشگاه به بطن جامعه است. این امر مستلزم این است که التزام و تعهد اجتماعی دانشگاه معلوم باشد، دانشگاه به‌عنوان یک سازمان مسئولیت اجتماعی دارد و باید در جامعه منشأ خدمات و اثراتی باشد.

او افزود: به‌عنوان حوزه فرهنگی ما متولی ترویج علم در جامعه و ارزش‌گذاری به علم هستیم و دانشجویان ما باید برایشان جا بیفتد که علم آموزی یک ارزش اجتماعی، انسانی و دینی است. همچنین ما متولی تزریق و ترویج عقلانیت در جامعه دانشگاهی و عموم جامعه هستیم و باید پیشگام عقلانیت در درون دانشگاه و و پیشگام عقلانیت در جامعه باشیم و دانشگاه باید الگویی عینی از این عرصه و حرکت باشد.

هاشمی با اشاره به ضعف‌های این حوزه، گفت: یکی از ضعف‌های ما که در یک سال گذشته هنوز نتوانسته ایم آن را رفع کنیم عدم هماهنگی از حیث ساختاری بین دانشگاه‌ها و ستاد وزارتخانه است و این امری است که باید جزو ماموریتهای آتی خود پیش بینی کنیم.

او با برشمردن دفترهای موجود در معاونت فرهنگی وزارت علوم به اهداف آن‌ها اشاره کرد و گفت: هدف دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی، این است که با نگاه علمی و تخصصی به برنامه های فرهنگی در نظام آموزش عالی بپردازد، هدف دفتر پشتیبانی و امور فرهنگی و اجتماعی، ایجاد سازوکارهای مناسب برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، علمی، مدنی و سیاسی دانشگاهها و هدف پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز تولید ادبیات نظری و راهبردی در حوزه فرهنگ با تأکید بر رسالت و مأموریت فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم مبانی و اصول رویکرد حوزه فرهنگی در دوره جدید را دفاع از عزت، کرامت و حقوق دانشگاهیان، به رسمیت شناختن مطالبات و سلایق متنوع و متکثر دانشگاهیان، تقویت مشارکت و افزایش نقش دانشگاهیان، سیاست گذاران، برنامه ریزان و کنش گری در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای موجود دانست.

او افزایش سرمایه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان، تقویت و تحکیم انسجام ملی و فرهنگی از طریق به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی، التزام به قانون، عقلانیت، اعتدال، مدارا و گفت‌وگو، تقویت، ترویج و تعمیق باورها و ارزش‌های اسلامی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مبتنی بر پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی را از دیگر رویکردهای این معاونت در دوره جدید برشمرد.

جامعه تصویر درستی از جایگاه دانشگاهیان ندارد

هاشمی به منابع الهام‌بخش اصول این معاونت اشاره کرد و افزود: دیدگاه‌ها، بیانات و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، اسناد و قوانین مصوب نظام، برنامه، اصول و خط مشی دولت تدبیر و امید و برنامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منابع الهام‌بخش این حوزه محسوب می‌شوند.

او بهره گیری از تحقیقات علمی، توسعه ای و کاربردی مربوط به توسعه علوم انسانی، تقویت و توسعه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی با هدف رصد و شناخت علمی وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و تصمیم گیری و برنامه ریزی بر مبنای آن، تقویت زمینه های شکل گیری سازمان های مردم نهاد در فضاهای دانشگاهی، توسعه زیرساخت های بخش فرهنگ، غنابخشی اوقات فراغت، حمایت از تشکل ها، انجمن ها، کانون ها و نشریات دانشجویی، زمینه سازی برای توسعه کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها، تولید و بسط اعتماد، نشاط، امید و پویایی در دانشگاه ها، ترویج و عمیق فضای دینی، معنوی و اخلاقی در دانشگاه ها و تقویت و تحکیم هویت و همبستگی ملی را از سیاست های حوزه فرهنگی دانست.

او با تأکید بر اینکه کرامت دانشگاهیان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: متأسفانه تصویر درست و کاملی از نقش و جایگاه دانشگاهیان در جامعه ما وجود ندارد. دانشگاهیان چشم و چراغ ملتند نه خطر و تهدید برای جامعه. دانشگاه به‌عنوان میزبان نخبگان کشور باید مورد احترام باشد . سلایق و انتظارات گوناگونی که در فضای دانشگاه وجود دارد باید به رسمیت شناخته شود.

 هاشمی با تشکر از دانشگا‌‌ه‌های تبریز، اردبیل، مازندران و بابلسر که در عرصه تبیین گفتمان اعتدال و مقابله با افراط گرایی پیش قدم شده‌اند، گفت: از دانشگاه‌های دیگر نیز می‌خواهیم به این عرصه وارد شوند و در این حوزه اهتمام ورزند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه تقویت مشارکت دانشگاهیان به‌عنوان یک اصل راهنما برای ما مورد توجه است، گفت: یکی از اقداماتی که برای این امر صورت گرفته، انتشار منشور حقوق دانشجویی است. این منشور پدیده جدیدی نیست در واقع همان قوانین موجود است که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و ظرفیت هایی است که متروک شده‌اند.

او در خصوص منشور حقوق دانشجویی گفت: تدوین این منشور حدود یک سال به طول انجامیده و به جهت اینکه دارای دقت بیشتری باشد، یازده بار متن این منشور مورد بازنگری قرار گرفته است.

هاشمی بیان کرد: کارگروه‌های متعددی درگیر این منشور بوده‌اند، چون قرار بر این بوده است که بر اساس ضوابط، آیین‌نامه، قوانین و مصوبات موجود منشوری داشته باشیم که دانشجو متوجه حقوق خود شود و بداند طبق ضوابط موجود چه امکانات و ظرفیت هایی در اختیار دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: هدف ما به تعبیر رایج الگو سازی فرهنگی است. ما می‌خواهیم به دانشجو، مدیران و همکاران خود این را القا کنیم که با اتکا به ظرفیت‌های قانونی، فعالیت های خود را تنظیم کنند.

او افزود: هدف این منشور آن است که قانون مندی در فضای فرهنگی ابتدا در عرصه شناختی رواج پیدا کند. این متن که حتما قابل نقد است و نیازمند بازنگری سالانه نیز می باشد.

هاشمی گفت: هدف دیگر این منشور این است که دانشجویان و مدیران خودشان را به رعایت حقوقی که قانون برای آنان تعیین کرده مکلف بدانند و بیش از آن حق اضافی برای خودشان توقع نداشته باشند و به قانون ملتزم، پایبند و متقاعد باشند.

او در خاتمه خاطر نشان کرد: این منشور از امروز در دسترس قرار خواهد گرفت و چاپ شده و به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال خواهد شد تا در دسترس همگان قرار گیرد.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =