داستان چهار زن، انتقام و تقاص برادری

رمان ایرانی «تقاص برادری» در کنار مجموعه داستان خارجی «انتقام» و رمان «چهار زن» از نشر آموت این روزها در بازار نشر مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات آموت به تازگی سه کتاب جدید روانه بازار نشر کرده است. رمان «تقاص برادری» نوشته «ناصر نخزری مقدم» که با نگاهی به مولفه های بومی به روایت زندگی افرادی می پردازد که در گیر و دار زندگی شــــان دچار حـب و بغض اند و حـکایت خوشی‌ها، ناخوشی‌ها، خرافه‌ها و اعتقاداتـشان را به نمایش می گذارند. «تقاص برادری» به شرح حال مردمانی می‌پردازد که به گذشته خود می‌بالند و در حسرت آن نیز به سر می‌برند. مردمانی که امروزه دچار دگردیسی شده‌اند؛ قصه برادرهایی که برادر بوده‌اند و اکنون تقاصش را می‌پردازند.

در بخشی از پشت جلد این رمان می‌خوانیم:

«یادش نمی‌آید برای مدت طولانی جایی ایستاده و لباس نو تنش بوده. تا جایی که می‌داند و یادش می‌آید سالی یک دست لباس بیشتر نخواسته برایش بخرند. از ول گشتن در خیابان‌ها هیچگاه خوشش نیامده است. پدرش بارها به او گفته هرکس سر کوچه بایستد و دید بزند همه مردم فکر می کنند او لاتی آسمان جل است. هر وقت پسر دانشجوی همسایه‌شان در زمان کودکی اش می پرسید دوست داری لات باشی یا لوطی، با لبخندی روی لب پاسخ می داد لوطی.»

از «ناصر نخزری مقدم» پیش از این سه مجموعه داستان کوتاه «غریبه»، «استخوان » و مجموعه «داستان سالم، زیبا و لطیف» به طور مشترک با دو نویسنده دیگر منتشر شده است.

رمان «تقاص برادری» در 158 صفحه به قیمت 9000 تومان منتشر شده است.

بنابراین گزارش، محمداسماعیل حاجی علیان نیز رمان «چهار زن» را در این انتشارات منتشر کرده است؛ رمانی که از ماجرای دختری به نام ظریفا می‌گوید که از بیماری کهنه خود رنج می‌برد و با مراجعه به روانکاو سعی در بهبود خود دارد. وقتی این دختر پیش دکتر روانکاو می‌رود، اتفاق‌های خواندنی و جالبی برایش رخ می‌دهد که زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بین خواننده با زندگی سه زن دیگر (فرخرو، ماهی و یاسین) و دکتر روانکاو، سهراب دلخواه ایرانی، آشنا می‌شود که هرکدام ماجراها و جذابیت‌های خاص خود را دارد.

رمان «چهار زن» بر پایه دو مضمون اصلی استوار است؛ یکی از معضلات جامعه ما، تهمت زدن به دیگران و سهل پنداشتن این امر است که عواقب آن در زندگی ما و دیگران تاثیرگذار است. در «چهار زن» به این معضل اشاره شده است. لایه دیگر رمان، به این نظریه علمی اشاره دارد که ذهن هر ایرانی مثل خانه‌های سنتی از بخش‌های مختلفی مانند اندرونی، بیرونی، حیاط پسران، حیاط دختران و سرداب تشکیل شده است و کارکرد هر کدام در زندگی مربوط به یکی از رفتارهای ما می‌شود.

از همین نویسنده در نشر آموت رمان «سمفونی بابونه‌های سرخ» و مجموعه داستان «قربونی» به چاپ رسیده است.
رمان «چهارزن» برگزیده نخست در اولین دوره «جايزه رمان اول ماندگار» است و در 304 صفحه و به قیمت 15هزار تومان منتشر شده است.

این ناشر همچنین دومین اثر از یوکو اوگاوا نویسنده ژاپنی را با عنوان «انتقام» (یازده داستان سیاه) با ترجمه کیهان بهمنی منتشر کرده است. بیشتر خوانندگان ایرانی، یوکو اوگاوای ژاپنی را به واسطه‌ رمان خدمتکار و پروفسور می‌شناسند اما جالب این است که اوگاوا با نگارش مجموعه داستان انتقام (یازده داستان سیاه) امسال در فهرست نویسندگان برتر شایسته‌ی دریافت جایزه داستان خارجی ایندپندنت قرار گرفته است.

در مجموعه داستان انتقام، برخلاف رمان خدمتکار و پروفسور، یازده داستان سیاه مخاطب را در یک حرکت دورانی از نقطه‌ الف به نقطه‌ الف می برند و حرکت را تکرار می کنند.

مادری به مغازه‌ شیرینی‌فروشی می‌رود تا برای تولد فرزندش که دوازده سال پیش مرده است٬ کیک توت‌فرنگی بخرد؛ دختری از همکلاسی‌اش می‌خواهد تا با او همراه شود و به دیدن پدر دختر بروند در حالی که همزمان مادر دختر روی تخت بیمارستان با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ زنی که قلبش بیرون از قفسه‌ سینه‌اش رشد کرده است برای سفارش کیفی مخصوص برای قلبش به سراغ یک کیف‌دوز می‌رود. تمام این داستان‌ها به سنت داستان‌نویسان بزرگی چون جویس و شروود آندرسون دارای ارتباطی میان‌متنی و در نتیجه پیوسته هستند اما در عین حال هر داستان کوتاه به نوبه‌ خود «داستانی مستقل» است که برای درک آن نیازی به خواندن داستان‌های دیگر مجموعه نیست. حرکت نویسنده پیرامون مضامین مرگ و قتل و وجود عناصر گوتیک باعث می‌شود خواننده در این اثر سایه‌ سنگین نویسنده‌ای مانند هاروکی موراکامی را تجربه کند.

نثر اوگاوا در داستان‌هایش در این مجموعه ساده اما تاثیرگذار است و مهارت او در پیوند دادن این یازده داستان بر تبحر او در داستان‌نویسی گواهی می‌دهد. مجموعه داستان «انتقام» در 208 صفحه و به قیمت 11هزار تومان منتشرشده است.

بنا براین گزارش، رمان های «بودن» نوشته یرژی کاشینسکی، «شوهر عزیز من» نوشته فریبا کلهر، «خدمتکار و پروفسور» نوشته یوکو اوگاوا، «پیش از آنکه بخوابم» نوشته اس‌جی‌واتسون، «خانه کاغذی» نوشته کارلوس ماریا دومینگوئز پرفروش ترین آثار این ناشر در ماه گذشته بوده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =