تقدیر از یک مرجع تقلید و معرفی برگزیده های سال/ کسالت مانع حضور آیت الله شد

دبیر همایش کتاب سال حوزه عملکرد جزیره‌ای و سلیقه‌ای نویسندگان، ناشران و مراکز پژوهشی را سبب کاهش تولید علم در کشور دانست و عدم برنامه‌ریزی و همفکری مشترک در راستای حل مشکلات و نیازهای حال و آینده جامعه را از تهدیدهای پیش‌رو برشمرد.

به گزارش خبرآنلاین، شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد. شورای علمی همایش کتاب سال حوزه 7 اثر را برگزیده، 12 اثر را شایسته تقدیر و 17 اثر دیگر را تحسین شده معرفی کرد.

«معجم الاحادیث المعتبره» اثر آیت الله محمد آصف محسنی، «عقل و دین» نوشته حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی، «موسوعه الشهید الثانی» کاری از مرکز احیای آثار اسلامی، «نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی» اثرحجت الاسلام حسین بستان، «هنگام نیایش چه می کنیم» به قلم مسعود رهبری و همکاران، پایان نامه «حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات» نوشته حجت الاسلام عبداللطیف عالمی و پایان نامه «نحوه وجود نفس و کیفیت حدوث و قدم آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا» اثر حجت الاسلام محمد میری 7 اثر برگزیده شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شدند.

همچنین آثار «تفسیر تنزیلی» حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، «غایة المرام» حجت الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی، «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» تدوین گروه تاریخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، «زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر» حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، «ارزیابی قضاوت های امیرالمومنین(ع)» حجت الاسلام والمسلمین مصطفی صادقی، «زن در اسلام» فریبا علاسوند، «عناصر فلسفه اخلاق» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا آل بویه و محمود فتحعلی، «فقه و امنیت» محمداسماعیل نباتیان، «الگوی اسلامی شادکامی» حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده، «فیلون اسکندرانی موسس فلسفه دینی» رضا گندمی نصرآبادی، «نسبت حق حیات با ارزش های مورد حمایت حقوق کیفری ایران و اسلام» اسماعیل آقابابائی،«نقد و بررسی نظریه انسجام گروی در حوزه موجه سازی معرفت بشری با تاکید بر آرای کیث لرر» حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی شایسته تقدیر شدند.

حجت الاسلام مهدی حقی در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، عملکرد جزیره ای و سلیقه ای نویسندگان، ناشران و مراکز پژوهشی را سبب کاهش تولید علم در کشور دانست و عدم برنامه ریزی و همفکری مشترک راهبردی در راستای حل مشکلات و نیازهای حال و آینده علمی دینی جامعه را از تهدیدهای قابل توجه در فعالیت های علمی مکتوب حوزه های علمیه برشمرد. وی افزود: آثار نگارش شده در حوزه های مختلف علوم انسانی مجموعا 8 درصد آثار این دوره را به خود اختصاص داده است و در مقایسه با سال های اخیر کاهش قابل توجهی دارد، اما مجموع آثار تألیفی این حوزه امتیازهای بالاتری را در رقابت های همایش کسب کرده است.

حجت الاسلام حقی با اشاره به این که نگارش بیش از 100 پایان نامه سطح چهار حوزه که تعداد 75 مورد آن در همایش شرکت کرده اند، اظهار کرد: به منظور نگارش و تدوین پایان نامه ها سرمایه های مادی و معنوی فراوانی صرف می شود.

دبیر شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: انتظار ما این است که پایان نامه های سطح چهار با رویکرد پژوهشی و در راستای حل مسائل مهم علمی به نگارش درآید و به پیشرفت دانش مربوط کمک کند.

به گزارش رسا، حجت الاسلام حقی با اشاره به این که در این همایش همچنین از 37 اثر در سه بخش آثار برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین با اهدای لوح تقدیر تجلیل می شود، گفت: امسال بر خلاف سال‌های قبل یک اثر برتر متعلق به بانوان و یک اثر برتر نیز از پژوهشگر خارجی تقدیر می شود.


وی ادامه داد: 855 اثر در گروه های علمی 16 گانه به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که از این تعداد 75 اثر متعلق به پایان نامه های سطح چهار معادل دکتری است.

بنابراین گزارش، همزمان با برگزاری همایش کتاب سال حوزه از شخصیت علمی آیت‌الله مکارم‌شیرازی به پاس 70 سال تلاش علمی و از حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا حسینی جلالی حائری به دلیل احیای تراث شیعه تقدیر شد.

همچنین در این مراسم که روز پنج شنبه دوم بهمن ماه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، از حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی ‌جلالی حائری از علمای قم به دلیل بیش از 50 سال فعالیت در قرآنی و گسترش مباحث دینی تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم از «محمدآصف محسنی به دلیل نوشتن کتاب معجم الاحادیث المعتبره»، «علی ربانی گلپایگانی به دلیل نوشتن کتاب عقل و دین»، «حسین بستان به دلیل نوشتن کتاب نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی»، «مسعود رهبری به دلیل نوشتن کتاب هنگام نیایش چه می‌کنیم؟»، «عبدالطیف عالمی به دلیل تهیه پایان نامه حرکت حبی و نقش آن در ظهور تعینات»، «محمد میری به دلیل تهیه پایان نامه نحوه وجود نفس و کیفیت حدوث و قدم آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا» و همچنین مرکز احیای آثار اسلامی به دلیل انتشار کتاب موسوعه شهید ثانی تجلیل شد.

در حاشیه این مراسم نیز آثار برگزیدگان و تقدیر شدگان در قالب نمایشگاهی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

شایان ذکر است آیت الله مکارم شیرازی که قرار بود در این همایش سخنرانی داشته باشد به دلیل کسالت در همایش حاضر نشد و فزند وی لوح سپاس همایش را دریافت کرد.

همچنین در همایش امروز از کتاب «اولویت های پژوهشی دانش های حوزوی» با حضور آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه رونمایی شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =