ارایه تصویری اطلاعات، جدیدترین روش ارایه اطلاعات است که در سال‌های اخیر با رونق فراوانی روبرو شده است. در تازه‌ترین نمونه، یک دانشمند خوش‌ذوق، نقشه کهکشان راه‌شیری را شبیه به متروی لندن رسم کرده است.

ساموئل آربسمن، دانسجوی دوره پسادکتری جامعه‌شناسی محاسباتی در دانشگاه هارودارد که این نقشه را طراحی کرده، به تدوین مدل‌های ریاضی و محاسباتی تعاملات اجتماعی اشتغال دارد. او که به‌تازگی رمان «تماس» نوشته کارل ساگان (کانتکت؛ با اقتباس از این رمان، فیلم مشهوری به همین اسم با بازی جودی فاستر ساخته شد) را به پایان برده بود، مباحث مطرح‌شده در این کتاب در مورد موقعیت احتمالی هوشمندان فرازمینی منجر شد او به فکر ایده طراحی این نقشه بیفتد.(برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

کهکشان راه‌شیری، کهکشانی مارپیچی-میله‌ای به قطر یکصدهزار سال‌نوری است. هر سال نوری، مسافتی است که نور با سرعت سیصدهزار کیلومتر بر ثانیه در مدت یک سال طی می‌کند و تقریبا معادل ده‌هزار میلیارد کیلومتر است. خورشید در بازوی جبار و فاصله حدود 27هزار سال نوری از مرکز کهکشان واقع شده است. تصویر زیر، نمایی نزدیک به واقع از کهکشان راه‌شیری است. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۱
    0 0
    فتبارکا...له احسن الخالقین
  • مهدی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    ممنون می شم اگر درباره ی پرتوهای گاما مطالبی رو بنویسید