حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، از حقوق مالکیت فکری و ادبی به عنوان مهم ترین موضوع توسعه کشور یاد کرد که بر اساس اقتصاد دانش بنیان شکل می گیرد.

پورمحمدی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در تالار وحدت گفت: امروزه در ادبیات جاری از حقوق مالکیت فکری به عنوان اقتصاد دانش بنیان یاد می شود که در این حوزه باید بستر توسعه ترویج و حمایت آن را ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا وی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق پدیدآورندگان هنری تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا پدیدآورنده و خالق یک اثر فکری یا هنری احساس کند که سهم عادلانه ای از این تلاش نصیب او می شود.

 

 لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری در حال تکمیل است

پورمحمدی با اشاره به تلاش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای به نتیجه رساندن لایجه جامع مالکیت ادبی و هنری گفت: قانون جامع مالکیت ادبی و فکری در حال تکمیل است و فصل اول این قانون به مالکیت ادبی و هنری اختصاص دارد.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این قانون در 120 ماده تلاش دارد تا دغدغه های حوزه ادبی و هنری را رفع کند.

وزیر دادگستری همچنین گفت: دراین قانون موضوعات بسیاری در زمینه حقوق مالکیت ادبی و فکری از مباحثی چون ژنتیک ، علائم و نقاط جغرافیایی صنایع دستی و سایر صنایع هنری مطرح است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت مشترک حقوقی و همچنین ثبت منظم حقوق پدیدآورندگان افزود: زنجیره گسترده ای از دستگاه های مختلف مانند مراجع قانونی، حقوقی و اجرایی وظیفه دارند تا به بهترین شکل در اجرای این قانون تلاش کنند.

پورمحمدی اضافه کرد: برای اجرایی کردن این قانون باید فهم و جایگاه هر دستگاه را مشخص کنیم و با تبیین قانونی خاص، ماموریت و وظایف هر دستگاه به منظور حمایت جامع حقوقی از پدیدآورندگان آثار فکری و هنری صورت گیرد.

وی در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در وزارت دادگستری اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه که به عنوان شورای سیاستگذاری مالکیت فکری تلاش هایی را در این راستا داشته و اقدام به تشکیل معاونت مالکیت فکری در این وزارتخانه کرده است.

پورمحمدی به جایگاه بین المللی حقوق مالکیت فکری نیز اشاره کرد و افزود: خالقین برجسته ای در حوزه های مختلف هنری و ادبی در کشور وجود دارند که رشد و تقویت این هنرمندان نیازمند حمایت حقوقی است که در عرصه جهانی نیز باید این حمایت صورت گیرد.

وی با اشاره به قدمت 150 ساله فعالیت های کنوانسیون برن گفت: ما از گذشته های دور بنا به دلایلی به این کنوانسیون نپیوستیم و در دهه های اخیر این بحث به صورت جدی تری مطرح شده تا معاهدات بین المللی به نفع برخی از کشورهای برخوردار است.

کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری، که معمولاً به اختصار کنوانسیون برن شناخته می شود، یک معاهده بین المللی در خصوص حق تکثیر و حق مؤلف است که اولین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال ۱۸۸۶ (شهریور ۱۲۶۵ شمسی) تصویب شد.

کنوانسیون برن کشورهای امضاکننده را ملزم می کند که آثار پدیدآورندگان سایر کشورهای امضاکننده را همچون آثار پدیدآورندگان تبعه خود مورد حمایت کپی رایت قرار دهد. این پدیدآورنده کسی است که دارای تابعیت یکی از کشورهای عضو می باشد و اگر دارای چنین تابعیتی نیست، اثر خود را برای نخستین بار در یکی از کشورهای عضو اتحادیه منتشر می کند و یا اقامتگاه وی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه است.

مطابق با کنوانسیون برن، حمایت کپی رایت خودبه خود باید فراهم آید و هیچ لزومی به ثبت رسمی آثار در کشورهای دیگر برای به برقراری این حمایت نیست.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413567

برچسب‌ها