۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸

دنیای اقتصاد نوشت:

وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار براي پرداخت از سوي همه بانك‌هاي خصوصي و دولتي به متقاضيان تهراني تصویب شد و عدم نیاز به سپرده‌گذاری و بهره‌مندی همه متقاضیان در بازار خرید مسکن از این وام جزو مزایای آن به شمار می‌آید.

اخيرا «ایسنا» بدون اشاره به منبع خبر، مدت بازپرداخت این وام را 12 سال و با سود 21 درصد (سود عقود مبادله‌ای) اعلام كرده كه مجموع رقم بازپرداختي حدود 165 میلیون تومان مي‌شود این در حالی است که شرایط بازپرداخت وام به‌طور رسمی اعلام نشده است.
در همین راستا «دنیای اقتصاد» درباره میزان کارآمدی این وام برای خرید مسکن از نظر متقاضیان مسکن تحقیقات میدانی به عمل آورده که به شرح زیر است:
تعداد زیادی از منتقدان در بازار مسکن درباره وام 60 میلیون تومانی در بازار مسکن اظهار کردند: این طرح برای خروج بازار مسکن از رکود نمي‌تواند در مقايسه با وام 80 ميليوني بانك مسكن چندان كارآمد باشد، چراکه قشر ضعیف جامعه به هیچ عنوان توانایی مالی برای پرداخت اقساط این وام را ندارند زیرا شاهد هستیم که بسیاری از مستاجران که از قدرت مالی حتی به میزان استاندارد هم برخوردار نیستند، در تامین ساير هزينه‌هاي زندگی ناتوان هستند چه برسد به پرداخت اقساط سنگین اين وام. همچنین برخی از مستاجران که حقوق کارگری می‌گیرند در بازار اجاره خطاب به دولت تاکید کردند: باعث تاسف است که سياست‌گذاران برای خانه‌دار شدن اقشار ميان‌درآمد رو به پايين مقرراتي را تصویب می‌کنند، اما به این موضوع فکر نمی‌کنند که شاید این قوانین برای مصرف‌کننده‌های حقیقی بازار مسکن غیرقابل قبول که هيچ، امکان‌پذیر هم نباشد.
مستاجرانی که کارمند یا کارگر هستند درآمدشان مطابق دستمزد مصوب سالانه كمتر از يك ميليون تومان است، بنابراين چطور ممكن است از پرداخت ماهانه يك ميليون تومان اقساط وام خريد مسكن بربيايند.
براي تامين مالي بخش مسكن و به‌خصوص طرف تقاضا نبايد فقط به کلیات ماجرا یعنی صرفا مبلغ وام نگاه شود بلكه بايد توان مالي خانوارها و ميزان استطاعت آنها در بازپرداخت اقساط وام و همچنين شرایط امرار و معاش مصرف‌کننده‌های واقعی در بازار مسکن نيز در نظر گرفته شود.
علاوه بر این برخی از مراجعه‌کنندگان به بازار خرید مسکن به این موضوع اشاره کردند که وام‌های فعلی برای افراد مرفه جامعه به اصطلاح پولدار کارآمدي دارد چراکه این دسته از خریداران بدون محدودیت و مشغله ذهنی می‌توانند اقساط ماهانه وام‌هاي جديد را به راحتي بازپرداخت کنند.
خریدارانی که با بودجه اندک و وام خرید و قرض از دیگران از قدرت خرید واحد متراژ کوچک و چند سال ساخت شانس حضور در بازار خرید را پیدا کرده‌اند، اكنون نگراني از سنگینی اقساط وام در کوتاه‌مدت را دارند زیرا عده‌ای از آنها بیم از عدم توانایی پرداخت اقساط بعد از چند ماه را دارند. به همین دلیل عده‌ای از ثبت‌نام برای وام مسکن با مبلغ جدید به‌طور جدی دچار تردید شده‌اند.
تعدادی از متقاضیان جوان در رابطه با این مساله خاطرنشان کردند: اقساط این وام‌های جدید برای این قشر از خریداران غیر قابل پرداخت است. با این حساب بهتر است دولت به شکل دیگری یعنی آپارتمان‌سازی و آن هم به صورت اجاره به شرط تملیک تسهیلات در اختیار جوانان و قشر آسیب‌پذیر جامعه قرار بدهد، البته محل مجتمع یا آپارتمان‌سازی هم‌چون مسکن مهر در دور دست نباشد، بلکه حداقل در حاشیه تهران طراحی شود. تعدادی از بنگاهداران املاک به نقل از خریداران در بازار مسکن با توجه به قضیه وام مسکن 60 و حتی 80 میلیون تومانی تاكيد كردند: در حال حاضر تقاضا براي وام 80 ميليون توماني به مراتب بيشتر از وام 60 ميليوني است.

22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =