تخلفات دولت نهم و دهم در آموزش عالی چند وقت یک بار پرونده ای جدید به روی مسوولان این حوزه باز می کند تا حل و بررسی آن گریبانگیر دولت یازدهم باشد.

طهورا شهبازی: یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه های دولت یازدهم حالا باید حاشیه هایی از دولت های نهم و دهم را هم به دوش بکشد تا در فسادهای مالی و اختلاس های متعدد رو شده از دولت قبل، از دیگر حوزه ها عقب نماند. وزارت علوم دولت یازدهم که از همان ابتدا نامش با حاشیه های دولت های قبلی گره خورده بود یکی از وزیران خود را نیز در راه افشای یکی از فساد های دولت قبل از دست داد.

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم سابق که برای اولین بار از ۳هزار بورسیه غیرقانونی دولت های نهم و دهم پرده برداشت بهانه ای برای استیضاح خود به دست مخالفانش داد؛ نمایندگان مخالف او افشاگری بورسیه ها را مصداقی برای استیضاح قرار دادند و او را از رهبری سکان وزارت علوم پایین کشیدند.

از افشای نخستین فساد در حوزه آموزش عالی درست یک سال گذشته است که بحث تخلفات مالی در دانشگاه آزاد مطرح می شود و این‌بار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وجود پرونده‌هایی باز در محاکم قضائی با رقم هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان از دوران مدیران سابق خبر داد. با این حال از آغاز دولت یازدهم در آموزش عالی پرونده های دیگری نیز به روی مسوولان گشوده شد که از نخستین روز دولت یازدهم گریبانگیر آن شد. نخستین ماجرا به روز تحلیف روحانی و کسر مبلغ ۱۶میلیارد تومان از حساب دولت برای دانشگاه احمدی نژاد بر می گردد.

واریز شبانه پول به دانشگاه احمدی نژاد

موضوع واریز 16‌میلیاردتومان به دانشگاه احمدی نژاد از آنجایی آغاز شد که در روز تحلیف روحانی، این مبلغ از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان که به نام محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی بود واریز شد. برداشت 16میلیارد تومانی از حساب نهاد ریاست جمهوری باعث به وجود آمدن جنجال های فراوانی شد و واکنش بسیاری از افراد را برانگیخت. 

پس از افشای این خبر، حمید بقایی به‌عنوان شریک احمدی‌نژاد در تاسیس دانشگاه، در سخنانی از آن با عنوان «قرض» و «وام» یاد کرد و بعد از ردوبدل پیام‌های رسانه‌ای بین او و اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهوری، 16میلیاردتومان برگردانده شد و بقایی هم عنوان کرد که «عودت ۱۶میلیارد‌تومان داوطلبانه بود، ترکان فکر نکند«کمیسر پلیس» است.

وزارت علوم اما گامی بلند تر برداشت و در شهریورماه سال گذشته با اعلام بیانیه ای خطی بزرگ بر روی فعالیت این دانشگاه غیر دولتی کشید. وزارت علوم طی بیانیه ای اعلام کرد آنچه از آن به عنوان «دانشگاه ایرانیان» یا «دانشگاه غیردولتی ـ غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان» یاد می‌شود، فاقد مجوز راه‌اندازی و انجام امور آموزشی و پژوهشی از جمله پذیرش دانشجو از سوی شورای گسترش آموزش عالی این وزارت است؛ ضمن این که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اعطای مجوز به آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد برای تأسیس دانشگاه بین‌المللی در تهران نیز لغو و بلااثر اعلام شده است.

بورسیه های غیر قانونی

جنجال از نشست خبری رییس سازمان امور دانشجویان آغاز شد. زمانی که پرده از بورسیه های چراغ خاموش دولت های نهم و دهم برداشته شد. جمع بورسیه های غیر قانونی حدود ۳۷۰۰نفر می شد. براساس آمار رسمي رييس سازمان دانشجويان از سال 1385 تا سال 1392، در هشت سال فعاليت وزارت علوم در دولت هاي محمود احمدي نژاد که با وزارت محمدمهدي زاهدي و کامران دانشجو همراه بود، 73دانشجو با معدل کارشناسي زير 14 و 70 دانشجو با معدل کارشناسي ارشد زير 16 به دانشگاه هاي خارج از کشور اعزام شده اند. 228 دانشجوي بورسيه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسي زير 14 و 305دانشجو بورسيه خارج به داخل با معدل کارشناسي ارشد زير 16 جذب دانشگاه هاي داخل کشور شده اند. همچنين 235 دانشجوي بورسيه خارج از کشور به داخل کشور داراي معدل نامعلوم بوده اند و 325 نفر ديگر نيز فاقد شرايط سني براي بورس بودند و به عبارت ديگر، سن آنها بالاي 33 سال بوده است. علاوه بر تمامي اين آمار ها، رييس سازمان دانشجويان ايران همچنين اعلام کرد 3002دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودي بورسيه دوره دکترا شده اند.

بورسیه های خارج از روال اما به برکنار کردن وزیر علوم بسنده نکرده و به واسطه آن ۲وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم نیز از سوی مجلس رد صلاحیت شدند. تا آموزش عالی کشور مدتی طولانی در سردرگمی نداشتن وزیر باقی مانده و تکلیف دانشگاه هایی که با سرپرست اداره می شدند منتظر تعیین وزیر بماند. اینگونه بود که چند ماهی یکی از وزارتخانه های مهم کشور که وظیفه آموزشی برعهده دارد در چالش انتخاب وزیر و بی ثباتی گرفتار شده بود.

آخرین نتایج بررسی های بورسیه های غیر قانونی که از طرف وزارت علوم اعلام شد تنها ۱۰درصد را مجاز به بازگشت به بورسیه عنوان کرد و به محرومیت ۴۱۰نفر منجر شد.

اختلاس ۳۲میلیاردی صندوق رفاه دانشجویان

هنوز تکلیف بورسیه های خارج از روال مشخص نشده بود که اختلاس ۳۲میلیاردی صندوق رفاه دانشجویان در دولت گذشته بر سر زبان ها افتاد. مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید این اختلاس گفت: صندوق رفاه در دوره گذشته در بخش سرمایه گذاری کنترل لازم را انجام نداده است و برخی از قراردادها واقعی نبودند. ضمانت های بانکی برای قراردادها گرفته شده ولی برخی شرکت ها صوری بوده و امروز دیگر وجود ندارند. در حال حاضر بازگشت سرمایه با مشکل مواجه شده است؛ اصل پول 32 میلیارد تومان است و پیگیری ها از 1.5سال گذشته شروع شده است.

او ادامه داد: پرونده از مراکز قضایی به جریان افتاده و این مراکز رأی برای پیگیری این پرونده را به نفع صندوق رفاه اعلام کردند، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز موضوع را دنبال می کند که کار به صورت قضایی پیگیری شود.

وزیر علوم نیز رقم اختلاس را بیشتر از رقم اعلام شده دانست و گفت: پیگیر پرونده تا نتیجه نهایی هستیم.وی با بیان اینکه پرونده در حال پیگیری است و دستگاه قضا نیز به شدت در حال کار روی پرونده است، افزود: رئیس قوه قضائیه دستور جدی برای پیگیری پرونده داده است و گزارش های دستگاه قضا نیز ارسال شده است.وی گفت: مبلغ اختلاس شده بیش از 32 میلیارد بوده است که بخشی را پس دادند و بخشی دیگر هنوز مانده است.

آخرین پرونده فساد آموزش عالی

پس از افشای فساد پرونده‌های سه‌ هزار بورسیه غیرقانونی، واریز شبانه پول به دانشگاه احمدی‌نژاد و فساد مالی در صندوق رفاه دانشجویان، این‌بار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وجود پرونده‌هایی باز در محاکم قضائی با رقم هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان از دوران مدیران سابق خبر داد.

حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه پرونده‌هایی با رقم هزارو ٤٠٠ میلیارد تومان از دوران مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد باقی مانده است و در محاکم حقوقی وجود دارد، گفت: برخی اشخاص حق دانشگاه را پایمال کرده اند و ما از آنها شکایت کرده‌ایم. برخی اشخاص هم از دانشگاه مطالبه دارند و علیه ما شکایت کرده اند. دانشگاه آزاد شکایاتی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده و از هیچ شکایتی صرف نظر نشده است زیرا وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضائی، به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده است رسیدگی کنیم.

البته مدیرکل حقوقی دانشگاه وجود پرونده‌های سوءاستفاده مالی نظیر پرونده‌های صندوق رفاه وزارت علوم دولت گذشته را در دانشگاه آزاد اسلامی رد می‌کند و به جریان افتادن پرونده‌ها علیه دانشگاه آزاد اسلامی را ناشی از سوءمدیریت کلان دانشگاه در دوران سابق دانسته است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    19 1
    مطرح كردن بورسيه هاي غيرقانوني در حد شعار بود. هيچ كاري نكردند. همه آنها محكم و استوار سرجاي خود هستند فقط حدود 30 نفر از آنها بورسشان به علت سن بالا لغو شو و ديگر هيچ. يعني اگر آنها هم سن بالاي مصوب شده براي بورس نداشتند مستحكمتر از من دكتري بي كس الان به ريشم من مي خنديديند.
  • م IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    21 2
    واین داستان های اختلاس همچنان ادامه دارد .
  • yaser A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    20 1
    پاکترین دولت
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    16 2
    هردم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری میرسد.دست مریزاد اقای احمدی نژاد
  • حق التدريس دانشگاه فني و حرفه اي A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    8 3
    به بلاتكليفي 3000 حق التدريس دانشگاه فني و حرفه اي اشاره نشد.چرا؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    7 25
    بعد از دو سال بعلت ضعف مدیریت باز بند کردند به دولت گذشته
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      0 1
      اشتباهی منفی دادم
    • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      2 0
      حقیقت تلخه بهتره بیدار شید از خواب بسه دیگه خوابیدن...هرچی میکشیم بابت سنگیه که طرف انداخت تو چاه و صد عالم نمیتونن درش بیارن...
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    9 4
    چرا از تخلفی که دانشگاه آزاد همین سال گذشته انجام داد چیزی گفته نمیشود تخلفی که در تاریخ آموزش عالی سابقه نداشته است در بیش از هزار کدرشته مقطع حساس دکتری و 750 کدرشته ارشد این دانشگاه سال گذشته بدون مجوز شورای گسترش و کاملا غیر قانونی پذیرش داشت و از اینطرف هیچ کس به این تخلف واکنش نشان نمیدهد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    تا بوده همین بوده دولت بعدی هم واسه این دولت میگه مهم خدمت کردن هست واسه مردم گذشته بریزید دور الان وضعیت چطوره
  • راستگو A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 1
    من نمیدونم کی واژه ی اختلاس رو وارد ادبیات ما کرد بابا دزدی زیباترین واژه هست و خواهد بود .
  • علی A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 0
    هر دم از این باغ بری میرسد ....
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    3 2
    کلمه احمدی نژاد میشنوم بدنم کهیر میزنه یاد دزدی واختلاس و رانت میوفتم
  • جم شيد ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 1
    من دوسال متوالي 90 و 91 با رتبه خوب در ازمون دكتري دولتي مجاز شدم اما هرگز به مصاحبه دعوت نشدم اقاي وزير علوم مربوطه جواب مگر مي شود دانشجويي مجاز شود اما به مصاحبه دعوت نشود اگر مجاز شده است حتما حداقل هايي داشته است حالا مشخص شد كه حق من را دستمال به دستان خورده اند