۰ نفر
۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۹

همزمان با فروکش کردن تب قیمتی شرکت های اصل چهل و چهاری، شاخص کل بورس سهام تهران به ارقام یکسال پیش خود بازگشت.

 

گروه اقتصاد: رونق بازار سرمایه همواره به دلیل عمق کم آن برعهده چند شرکت بوده و شاید تنها دلیل تداوم نداشتن این رونق و برگشت به دوره رکود نیز همین باشد.
زمانی که چند شرکت فولادی و فلزی موجب جهش یکباره شاخص ها و افزایش چشمگیر ارزش بازار می شوند و صنایعی چون صنعت نساجی، غذایی، کاشی و سرامیک و در مواردی صنعت سیمان در رکود به سر می برند، آیا نمی توان پیش بینی کرد که قیمت محصولات شرکت های تاثیر گذار بر بورس وابسته به قیمت های جهانی است و در صورت نوسان قیمت های جهانی بال های هواپیمای بورس که از چند شرکت خاص تشکیل شده است، در پی تاثیر از قیمت های جهانی شکسته و هواپیمای بورس سقوط می کند؟
از طرفی مطرح شدن این شرکت ها و موج مثبتی که آنها در بورس راه انداختند موجب شد تا شخص حقوقی که 51 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را با سقف قیمتی و به امید ورود به هیات مدیره با مبلغ بیش از یک میلیارد یورو خریداری کرد، اکنون با کاهش 60 درصدی قیمت سهام و عدم ورود به بخش مدیریت در آستانه ابطال معامله قرار گیرد. اگر چه تدابیر بورس در زمان بازگشایی نماد فولادی ها و برداشتن حجم مبنا در جهت حمایت از خریداران عمده بود اما این تدبیر هم کارساز نشد.
عده ای از کارشناسان براین باورند که سهام IPO اگر چه با قیمت مناسب عرضه شدند اما رشد قیمتی این سهام و افزایش تا 100 درصدی قیمت این سهام در یک دوره کوتاه مدت ریسک این سهام را افزایش داده است.
در چنین شرایطی امروز در حالی شاخص کل با افت 69 واحدی به رقم 9666 واحد رسید که در دوره مشابه سال های قبل نیز در محدوده 9 هزار واحد بوده است. این در حالی است که در 7 آذر ماه سال 83 یعنی چهار سال پیش شاخص کل رقم 13620 واحد را تجربه کرد.
شاخص بورس نیز امروز در پی افت 278 واحدی به رقم 38950 واحد رسید که آخرین تجربه این رقم در تاریخ 8 خرداد سال جاری خرداد سال جاری ورقم 37777 واحد بوده است.
ارزش کل معاملات امروزنیز در حالی به 7/63 میلیارد ریال رسید که 34.2 میلیارد ریال آن به افزایش ارزش معاملات حق تقدم معادن تعلق داشته که 12 میلیون آن معامله شد.
بررسی وضعیت نمادها در معاملات امروزنشان دهنده افت قیمت سهام 99 شرکت از 147 نماد مورد معامله است .41 نماد با افزایش و 7 نماد بدون تغییر معامله شدند.
بازار در انتظار بازگشایی نماد مخابرات
در حالی که حدود یک هفته از برگزاری مجمع شرکت مخابرات می گذرد، گویا بورس به دلایلی قصد بازگشایی نماد این شرکت را ندارد.امروز نماد دو شرکت گروه دارویی سبحان و حق تقدم نمتد تولی پرس در فهرست بازگشایی ها قرار داشتند و نماد سرمایه گذاری بهمن نیز به دلیل برگزاری جلسه هیات مدیره متوقف شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =