خلف وعده مسئولان در ارتباط با احیای گاوخونی رویای زیبای احیای این تالاب زیبای بین المللی را در هم شکست اما دردناکتر از این امر تلاش مسئولان برای انکار خشکی تالاب گاوخونی است به گونه ای که رسانه های انتشار دهنده خبر خشکی تالاب را مجبور به تغییر تیتر کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، بالاخره پس از وعده وعیدهای فراوان مسئولان استانی و ملی، در طول دو هفته گذشته و  پس از 10 سال آب به تالاب گاوخونی رسید و مردم ساحل نشینی که با فداکاری بندهای غیرمجاز در مسیر آب را درهم شکسته و پمپاژهای غیرقانونی را جمع کرده بودند  در کنار این تالاب جشن شکرگزاری برگزار کردند.

مسئولان نیز به ورزنه رفتند و در کنار مردم خوشحال  این ناحیه عکس های یادگاری بسیاری، شاید برای آلبوم هایشان گرفتند اما به گفته مردم محلی تنها یک روز پس از ورود آب به گاوخونی بار دیگر تالاب خشک شد.

رضا خلیلی ورزنه در این ارتباط می گوید: فردای روزی که آب به تالاب گاوخونی رسید آب بخش بالادست زاینده رود بسته شد و به نظر می رسد ظاهرا برای آبیاری باغات غرب استفاده شده است و بدین شکل تالاب تنها لبی از آب تر کرد.

وی با بیان اینکه قطع و وصل‌های مکرر جریان آب به تالاب گاوخونی به صلاح نیست، بیان داشت: مردم برای جریان آب در تالاب هزینه کردند و با فداکاری جلوی برداشت های غیرمجاز در این منطقه را گرفتند و مسئولان باید در این ارتبا با انها همیاری کنند.

وی تاکید کرد: تنها راهی که می‌توان از احیای تالاب مطمئن بود این است که مسئولان مطابق قول خود پساب های شرق و شمال به حق آبه زاینده رود استفاده شود که به یقین احیای تالاب را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که اکنون این پساب توسط کشاورزان در منطقه تیمیارد برآن شمالی استفاده می شود که غیرقانونی است و ضررهای زیادی نیز در ایجاد محصولات نامرغوب و ناسالم کشاورزی دارد.

ورود آب به تالاب گاوخونی نمایشی نبود

خلیلی در پاسخ به این سوال که برخی ورود آب به گاوخونی را نمایشی دانسته و معتقدند پساب فاضلاب به تالاب وارد شده است، گفت: به هیچ عنوان این گونه نیست، آب ورودی ترکیبی از پساب و آب زاینده رود به میزان مساوی بوده است.

همچنین مجید جابر، رییس کمیسون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با انتقاد از اینکه جریان آب زاینده رود پس از 10 سال فقط یک روز به تالاب گاوخونی رسید و قطع شد، به ایسناگفت: آبی كه به تالاب رسید، تنها یک روز به گاوخونی رسید؛ جشنی برپا شد و آب قطع شد! ظاهراً مسئولان به دنبال شانتاژ خبری، سخنرانی و تبلیغ برای خود بودند.

وی تاکید کرد: مردم ورزنه در ماه مبارک رمضان با زبان روزه، با خرج خود و با رنج فراوان موانع مسیر رودخانه را برداشتند تا آب به تالاب برسد تا جنگل‌های تاغ و نیزارها سیراب شود و ریزگردهای سمی و بیماری برود؛ اما این خیالی خام بود؛ فریاد و فغان که این خوشی فقط یک روز دوام داشت.

این عضو شورای شهر ورزنه، خاطر نشان کرد: حق آبه تالاب بین‌المللی گاوخونی سالانه 176میلیون مترمکعب از آب کوهرنگ است اما در شرایط فعلی به دو متر مکعب بر ثانیه پساب هم راضی شده‌ایم ولی نمی‌دانیم چرا این حجم اندک را هم دریغ می‌كنند؟

اصل حق آبه تالاب در حال پمپاژ روی کوهستان‌ها و سنگلاخ چهار محال بختیاری است

جابر تاکید کرد: اصل حق آبه در حال پمپاژ روی کوهستان‌ها و سنگلاخ چهار محال بختیاری است که قرن‌ها در آن کشت و کار نمی‌شد و البته کارخانجات ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز هر طور بخواهند، از زاینده رود آب برداشت می‌كنند و تالاب گاوخونی ظاهراً حقی ندارد!

وی ادامه داد: متاسفانه چاه‌های حریمی از زیار تا ورزنه در حال برداشت غیر قانونی همین مقدار آب اندک جاری شده است و از دادستانی اصفهان تقاضا داریم با متخلفان برخورد جدی کند چرا که هیچ کشاورزی نباید حق آبه تالاب را برداشت کند.

کشاورزان حاضرند آب زراعت خود را برای احیای تالاب بدهند

این مقام مسئول با اشاره به طوفان شدید و آزار دهنده خاک دو شب گذشته در ورزنه، اظهار کرد: وجود گاوخونی برای مردم این شهر موجب افزایش آب کشاورزی، رطوبت هوا، عدم انتشار خاک، ریزگرد و... است و شاهد بودیم که گروهی از کشاورزان شرق نیز با بینشی که نسبت به وخامت اوضاع یافته‌اند می‌گفتند"حتی حاضریم آب زراعت خودمان را هم به تالاب بدهیم".

جابر با بیان اینکه مقداری از آب زاینده رود تا 70 کیلومتری ورزنه رسید است، افزود: از این فاصله به گاوخونی آب نمی‌رسد و بستر رودخانه کاملا خشک شد و بوی بسیار نامطبوعی به خاطر جریان زه‌آب‌ها در این قسمت به داخل ورزنه می‌پیچد.

این نکته قابل ذکر است که در طول هفته گذشته مسئولان روابط عمومی محیط زیست در تماس با رسانه ها سعی کردند این مسئله را انکار کنند و حتی رسانه های مختلفی که خبر خشکی تالاب را انعکاس داده بودند مجبور به تغییر تیتر خبر "خشکی تالاب گاوخونی" کردند به گونه‌ی که گویا تنها جریان ورودی به سمت تالاب در طول تعطیلات کم و پس از گذشت چند روز جبران شده است و رسانه ها به دلیل بعد مسافت اطلاع درستی از این امر ندارند اما .........

و اما..........

در هفته جاری شواهد امر و گفته های مردم محلی این مسئله را ثابت کرد که برخی مسئولان حتی شده به زور و اجبار و قصد دارند حرف نادرست خود را درست جلوه دهند تا نه تنها کم کاری آنها زیر سوال نرود بلکه شاید برای فعالیت های آینده خود تبلیغ کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =