ایرنا نوشت:

مقامات، تحلیل گران و کارشناس ارشد مسایل سیاسی و بین المللی پاکستان معتقدند سفر روز آینده (پنجشنبه) وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد، به ویژه به دلیل اینکه این سفر بعد از توافق هسته ای ایران با شش قدرت بزرگ جهان انجام می شود، می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور همسایه باشد.

'عبدالقیوم خان' نماینده مجلس سنای پاکستان و عضو ارشد حزب حاکم این کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سفر ظریف به پاکستان آن هم در زمانی که میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی توافق تاریخی شکل گرفته است، بسیار قابل توجه و مهم ارزیابی می شود.
سناتور عبدالقیوم خان گفت: علاوه بر موضوعات مربوط به روابط دوجانبه، موضوعات مربوط به تحولات و صلح و امنیت منطقه ای از اصلی ترین مسایلی است که می تواند در جریان گفت و گوی های ظریف با مقامات عالی پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی ایران را کشوری همسایه و از دوستان نزدیک پاکستان عنوان کرد و افزود: دولت پاکستان با اشتیاق فراوان از توافق هسته ای میان تهران و گروه 1+5 استقبال کرده و یقینا ایران و پاکستان چشم انداز این توافق تاریخی و تاثیر آن در تحولات منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.
این عضو ارشد حزب حاکم پاکستان و مقام عالی بازنشسته ارتش این کشور گفت: طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان نیز در طول سفر ظریف به اسلام آباد قطعا پیگیری می شود و انتظار می رود دو طرف درخصوص تسریع در اجرای این طرح بزرگ انرژی و همچنین وضعیت نه چندان مساعد روابط تجاری دو کشور مذاکرات مهمی انجام دهند.
سناتور عبدالقیوم همچنین بااشاره به تحولات جاری در افغانستان گفت: با توجه به تحولات جاری در افغانستان و روند مذاکرات صلح این کشور، انتظار می روند موضوع امنیت و مذاکرات افغانستان نیز در جریان ملاقات های ظریف با مقامات عالی پاکستان مورد بررسی قرار گیرد زیرا وضعیت افغانستان به طور مستقیم ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی گفت: اوضاع افغانستان و معادلات سیاسی این کشور در حال تغییر و تحولات اساسی است بنابراین دیدار سفر قریب الوقوع ظریف به اسلام آباد فرصتی را برای ایران و پاکستان جهت رسیدن به تفاهم بیشتر درخصوص وضعیت افغانستان فراهم می کند.
سناتور عبدالقیوم همچنین نقش بالقوه ایران برای کمک به حل اختلافات میان پاکستان و هند را نیز قابل بررسی و حائز اهمیت توصیف کرد.
ظریف قرار است فردا (پنجشنبه) بعد از دیدار و گفت و گو با مقامات عالی پاکستان، این کشور را در ادامه سفرهای منطقه ای خود، به مقصد دهلی نو ترک کند.
'آصف ایزدی' دیپلمات کهنه کار پاکستان و سفیر سابق این کشور در آلمان نیز در باره اهمیت سفر ظریف به اسلام آباد، در گفت و گو با ایرنا گفت: مهم ترین نکته سفر وزیر خارجه ایران به پاکستان بعد از توافق هسته ای تهران با شش قدرت بزرگ جهان این است که ایران در این شرایط جدید، به دنبال تبادل نظر و گفت و گو با تمام کشورهای منطقه و همسایه از جمله پاکستان برای ایجاد فصلی جدید و بهتر از گذشته در روابط دوستانه است.
این دیپلمات پاکستانی گفت: ایران علاقمند به توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای منطقه از جمله پاکستان و هند است و البته این علاقمندی، یک ارتباط دوجانبه است.
آصف ایزدی گفت که طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان قطعا در دیدارهای مقامات پاکستانی با ظریف در اسلام آباد مورد بحث و بررسی دقیق قرار خواهد گرفت زیرا این طرح از اهمیتی فوق العاده و حیاتی بر پاکستان برخوردار است و می تواند به مشکلات بحران انرژی در این کشور کمک کند.
'پرویز اقبال چیما' رییس دانشکده مطالعات معاصر دانشگاه دفاع ملی پاکستان نیز در باره سفر قریب الوقوع وزیر خارجه ایران به اسلام آباد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در جریان سفر ظریف به اسلام آباد، باید به تمام امور دوجانبه وموضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مسایل منطقه ای پرداخته و رایزنی شود.
این کارشناس ارشد امور دفاعی و سیاسی پاکستان، سفر ظریف به اسلام آباد را همزمان با تحولات ناشی از توافق تاریخی ایران و گروه 1+5 بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: پیش از این محدودیت هایی در مسیر همکاری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان وجود داشت و اجازه نمی داد توافقات دوجانبه در مرحله اجرا قرار بگیرد اما اکنون تهران و اسلام آباد قادر هستند در سایه نتایج و تحولات چشمگیر حاصل از توافق هسته ای، در مسیر اجرای توافق های دوجانبه گام های سریع و بلند بردارند.
وی با اشاره به اینکه مشکلات انرژی پاکستان باید بطور کاملا جدی با طرف ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، افزود: معادلات منطقه ای و جهانی پس از توافق هسته ای ایران تغییر کرده بنابراین پاکستان باید موضوع احداث خط لوله گاز را با جدیت بیشتر با طرف ایرانی مورد مذاکره و بررسی قرار دهد.
پرویز اقبال چیما افزود: حتی امروز این امکان بار دیگر فراهم شده است که دیگر کشورهای منطقه نیز بتوانند به طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ملحق شوند.
این استاد ارشد دانشگاه دفاع ملی پاکستان با اشاره به تنش های موجود در روابط پاکستان و هند و نقش بالقوه ای که ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های بالا و روابط دوستانه با این دو کشور می تواند در کمک به حل این اختلافات داشته باشد، گفت: ایران این پتانسیل را دارد که در صورت درخواست دهلی نو و اسلام آباد، نقش مهمی برای رفع اختلافات میان این دو همسایه و حتی میانجیگری بین آنان انجام دهد.
وی معتقد است که پیوستن احتمالی هند به طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان نیز می تواند گام بلندی در جهت کمک به رفع فضای بی اعتمادی در روابط پاکستان و هند باشد.
محمد جواد ظریف بامداد روز یکشنبه وارد اسلام آباد خواهد شد و پس از دیدار با سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، محمد نواز شریف نخست وزیر، سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی و رضا ربانی رییس مجلس سنای این کشور، عصر پنج شنبه اسلام آباد را در ادامه سفرهای منطقه ای خود، به مقصد دهلی نو ترک خواهد کرد.
سفر روز آتی ظریف به پاکستان، سومین سفر وی به این کشور از زمان به دست گرفتن سکان هدایت دستگاه دیپلماسی در دولت تدبیر و امید است.
نخستین سفر ظریف به پاکستان، 28 آذرماه سال 1392 و برای شرکت در شانزدهمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در حال توسعه (دی هشت) انجام شد که در حاشیه آن با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی نیز دیدار کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین 19 فروردین ماه امسال و در اوج روزهای درخواست آل سعود از پاکستان برای ملحق شدن به جنگ علیه یمن، به اسلام آباد سفر کرد و ضمن دیدار با سرتاج عزیز، با محمد نواز شریف نخست وزیر و ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور گفت وگو کرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =