برخی کهنه کاران سیاست، زمستان سال گذشته که مجلس اصولگرا با افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی موافقت کرد، این اقدام را انداختن پوست خربزه زیر پای دولت تدبیر و امید تعبیر کردند.

مریم یعقوبی

زمستان سال گذشته که نمایندگان مجلس با افزایش 24 درصدی درآمدهای دولت از محل مالیات موافقت کردند، کهنه کاران سیاست ایران به دولتمردان هشدار دادند که از این موافقت چندان خرسند نباشند چرا که تحقق چنین درآمد جهش یافته ای را تقریبا ناممکن می دانستند.

از سوی دیگر اما برخی نگاه بدبینانه تری داشتند و از موافقت مجلس اصولگرا با چنین پیشنهادی تعبیر «پوست خربزه زیرپای دولت تدبیر و امید» کردند؛ تعبیری که تحقق آن چندان هم زمان نبرد و بهانه ای شد برای اینکه معتمدترین وزیر دولت جمهوری اسلامی که رکورد جلب بیشترین رأی اعتماد را به نام خود ثبت کرده است، پیشتاز دریافت کارت زرد از همان مجلس باشد.

حالا که کار از کار گذشته است و وزیر در آستانه استیضاح قرار دارد، زمزمه های تازه ای به گوش می رسد؛ قائم مقام وزیر صنعت معدن تجارت از رایزنی برای با رئیس سازمان امور مالیاتی برای تجدیدنظر در مالیات اصناف سخن می گوید.

مجتبی خسروتاج ضمن مخالفت با افزایش درآمد مالیات از اصناف گفته است: «با رئیس سازمان امور مالیاتی صحبت کرده‌ایم و من هم موافق افزایش دریافت مالیات از اصناف نیستم و در این موضوع باید تجدیدنظر شود».

این سخنان در حالی از سوی قائم مقام وزیر صنعت نقل شده است که مشخص نیست دقیقا چه ساز وکاری برای تجدیدنظر در مالیات اصناف می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و آیا اساسا در دولت اتفاق نظر برای این تجدید نظر وجود دارد؟

پاسخ این سؤال احتمالا منفی است چرا که علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی بر مبنای آمارهای موجود نه تنها اعتراضات اصناف را موجه نمی داند بلکه معتقد است در بسیاری موارد مالیاتی که باید را نیز دریافت نکرده اند.

بررسی آمارها و بانک های اطلاعاتی موجود نشان می دهد، حدود 5 میلیون فعالیت شغلی در کشور شناسایی شده است. از این تعداد حدود 1.5 میلیون واحد در حوزه خودرو و حوزه های وابسته قرار دارند و 230 تا 250 هزار فعالیت شغلی هم  متعلق به اشخاص حقوقی است.

کل درآمد مالیات پیش بینی شده امسال حدود 75 هزار میلیارد تومان است. 3 هزار میلیارد تومان از این مبلغ باید از حدود 2.9 میلیون فعالیت شغلی دریافت شود و این در حالی است که حدود 25 درصد از مؤدیان مالیاتی از پرداخت مالیات معاف هستند و تنها 10 درصد مؤدیان نیز بالای سه میلیون تومان مالیات می پردازند.

به این ترتیب می توان اینگونه نتیجه گرفت که حدود 65 درصد مؤدیان زیر سه میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند. آمارهای موجود اما نشان می دهد حدود 60 درصد از این تعداد نیز مالیاتی زیر یک میلیون تومان می پردازند. از ترکیب این داده می توان نتیجه گرفت حدود دو میلیون از مؤدیان مالیاتی مالیاتی بیشتر از یک میلیون تومان در سال پرداخت نمی کنند.

با این وجود اما به نظر می رسد مشکل از جای دیگری ناشی می شود؛ برخی معتقدند صدای اصناف بسیار بلندتر از وزن آن ها در اقتصاد کشور است. با این وجود اما عادت کرده اند مطالبات خود را فارغ از اینکه چقدر حق است یا نیست، با همین صدای بلند به کرسی بنشانند.

دولت یازدهم هم به دلائل مختلفی از ایستادگی بر تصمیمات خود در مواردی که با اعتراض اصناف مواجه می شود، پرهیز دارد. نمونه این رفتار را می توان در مورد متوقف شدن دریافت کارمزد از پذیرندگان دستگاه های کارتخوان هم سراغ گرفت.

از این رو به نظر می رسد این شیوه برای اصناف به عنوان یک روش آزمایش شده که حتما جواب می دهد، شناخته شده است و تلاش دارند این بار هم در مورد مالیات از همین روش برای کاستن از مالیات استفاده کنند.

گرچه بررسی رفتار نمایندگان اصناف نشان می دهد که بازی دوگانه ای را درپیش گرفته اند؛ از یک سو با همراه کردن مجلس توانستند از قدرت منتقدان دولت در خانه ملت استفاده کنند و وزیر اقتصاد را تحت فشار قراردهند و از سوی دیگر استیضاح وزیر را به خاطر افزایش مالیات نادرست می دانند و به نمایندگان یادآوری می کنند که افزایش درآمدهای مالیاتی مصوبه خود آن ها بوده است!

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    53 3
    امان از جبهه پایداری که از روز اول این دولت کاری جز مخالفت نداشته استیضاح وزیر اقتصاد توسط این حزب افراطی کلید خورده
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      1 3
      وزیراقتصاددروغگووضعیفه ودرکناروزیرورزش ضعف کابینه آقای روحانی هست اصرارآقای طیب نیابرورودبه بورس برای جانماندن وبعدخالی شدن بورس ازسرمایه ومتضررشدن مردم هیچگاه برای مردمی که باعتمادبه این عضوکابینه ضررکردندفراموش شدنی نیست کمااینکه دردوسه باری که ایشان بورس روتبلیغ کردندوبرنامه تلویزیونی گذاشتندبفصله کمی بارشدکوتاه مدت وخروج سرمایه هابورس افت کردوهمچنان دادن سودمشارکت بالابه اوراق توسط دولت برای شکست بیشترسرمایه هادربورس ادامه داره
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    10 54
    با این گزارشات ومقاله ها فقط دارید ثابت میکنید دستکمی از دولت احمدی نژاد نداره دولت و هرجا که بد عمل میکنه ونارضایتی ایجاد میشه آسمون ریسمون میبافید وتوهین میکنید..به خدا اشتباه میکنید..چرا نمیخواهید قبول کنید طیب نیا با این فشاری که به مردم وکسبه در این رکود عمیق آورد ظلم کرد ومستحق استیضاح و برکناریه؟برای خودتون آمار میدید ونتیجه میگیرید؟چرا همه تقصیر رو گردن مجلس میندازید؟آیا اگر مجلس قانون میگذاشت درآمدهای مالیاتی کم شود طیب نیا با همین شدت اجرا میکرد؟چرا نمیخواهید قبول کنید مجلس به طیب نیا گفته برو کلاه بیار رفته داره سر میاره؟چرا نمیخواهید قبول کنید طیب نیا خودش سرش درد میکنه برای مالیات گرفتن...
    • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      3 1
      این کسبه هستند که دارند وزیر را استیضاح می کنند،در ضمن کجا به کسبه فشار میاد،اون ها وضعشون از همه بهتره،در ضمن طیب نیا داره قانون را اجرا میکنه و می خواد حق مردم را بگیره که کسبه نمی خواند زیر بار بروند
  • ناشناس IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    48 5
    فعلا کارمندان بدبخت هستند چون قبل از اینکه حقوقشان را دریافت کنند مالیات می دهند. بعد در هر خرید و خدماتی باید مالیات بدهند. اگر مثلا با گرفتن گلوی خانواده خواسته باشند پس اندازی کنند تا خانه ای یا خودرو یا مسافرتی داشته باشند و از سال هم بگذرد باید خمس بدهند.
    • محمد A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      1 3
      دوست عزیز شما چند درصد حقوقتونو مالیات میدین؟ از من ااصناف با احتساب مالیات سال 92 چیزی در حدود 18 درصد درآمد سالانه ام رو مالیات دادم. آیا شما از اجاره مغازه ، عوارض شهرداری ، کسادی بازار خبر دارین. شما فارغ از سود کردن یا زیان واحدی که دارین از اونجا حقوق میگرین ، فقط منتظر سر برج هستین ولی ما اصناف هر روز خدا داریم خون دل میخوریم که مشتری بیاد یا نیاد شما چطور؟
  • رضا A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    حیف ازدکترطیب نیا که استیضاح بشه،وزیرفرهیخته وعالمی است اما بایدفورارییس کل سازمان مالیاتی عزل شود،ایشان بااستخدام های گسترده فامیلی وپرداخت پاداشهای کلان به مدیران وافرادخاص هیچ انگیزه ایی برای کارکنان زحمت کش سازمان نگذاشته وسازمان رافشل کرده
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    11 2
    من کارمند یکی از همین اصنافم ...طرف 20 ساله تو بازاره یک قرون مالیت نداده درامدشم ماهی 300 میلیون تومنه .... امسال بعد از 20 سال اداره مالیات پیداش کرده بهش گیر داده اون وقت حالا اعتراض هم میکنه ... خوب عزیز من مفت پول درمیوردی حالا حق دولت هم نمیخوای بدی ... واقعا دست طیب نیا درد نکنه
  • بدون نام ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 1
    اين ظلم آشكار به كارمندان ، كارگران و توليدكنندگان است. زور بازاريان بيشتر است يا پارتي دارند
  • تقی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 1
    آقای طیب نیا باید استیضاح میشد چرا که در زمانی که کلیه کسب و کارها راکد است و اقتصاد فلج فعالان اقتصادی و کسبه را بیشتر از هر وقتی تحت فشار برای گرفتن مالیات گذاشته است و این بد ترین کار در یک دولت است بهتر بود کمی صبر و اندگی تلاش می کردند تا اوضاع اقتصاد بهتر و کسب وکارها رونق دوباره بگیرد و سپس شروع به این کار با شیب ملایم میکردند . من با استضاح ایشان موافقم . و اما در مورد کارمندان و مزد بگیران این صنف درسته از همه بیشتر زحمت میکشن اما یادشان یاشه این فعالان اقتصادی کوچک و بزرگ و کسبه هستند که شغل ایجاد میکنند هم برای خود و هم دیگران از میدان به در کردن بیشتر انان باعث افزایش بیکاری میشود .
  • ع IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    خداوند هیچکس را جز به اندازه تواناییش تکلیف نمیکند.آیه‌286 سوره بقره....
  • ارسلان BE ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    مالیات که روی هوا نوشته نمیشه مالیات متناسب با درآمده هرکسی هم درآمدی داره باید مالیاتشو بده همینجوری که کارمندها و کارگرها و تولید کننده ها میدن بعضی از این اصنافن همونایین که مالیات برارزش افزوده ای که بهشون تعلق نمیگیره رو با فریب از مردم می گیرن یا اونایی که بهشون تعلق می گیره از مردم کامل می گیرن ولی موقع پرداختش کم اظهاری می کنن نصفشو هاپولی می کنن اون اصنافی هم که کارشون درسته مالیاتشون روی حسابشون میدن که دستشون درد نکن ایشالله کسب شونهم پربرکتر بشه
  • ع IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    خداوند هیچکس را جز اندازه تواناییش تکلیف نمیکند
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    تو بازار بوده طرف بیست سال بدون پروانه کسب؟اصناف و اداره مالیات خواب بوده؟یکطرفه قضاوت نکنیم
  • رحيم IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    من يك مغازه دارم درخيابان طالقانى ماليات سال ٩١من ١٧٩٠٠٠٠٠٠ريال بوده درسال٩٢طبق توافق اتحاديه٢٠درصد به ان اضافه كرديم وپرداخت نمودم ولى اداره دارايى مغازه ما را نمونه انتخاب كرد وماليات ١١٧٩٠٠٠٠٠٠ميليون براىمن تشخيص داد ما هم مجبور شديم مغازه رو ببنديم و٦نفر جوان را بيكار كنيم ،مديريت مغازه بعهده پسرم بود كه از عهده پرداخت ماليات عاجز بود وطبق دفاتر مغازه مى بايست ماهيانه ٨٠٠٠٠٠٠٠ريال حقوق وبيمه شش نفر راهم پرداخت مى كرد اگر سرى به خيابان طالقانى بزنيد متوجه درامد كاسبن تاسيسات خواهيد شد  
  • فرهاد A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    خوب دیگه کلید زمین زدن دولت روحانی قطع بازوهای پرتوان دولت هستقطع بازویمغز متفکر اقتصادی دولت تا مدتها دولتها را گیج خواهد کرد. دق دلی وترس از موفقیت اقتصادیدولت خیلی چیزها را روشن خواهد کرد.