نگاهی به کارگاه بزرگ توسعه زیر ساخت ها در ایلام در دولت یازدهم

استان غربی و کوهستانی ایلام که سال های سال بدلیل قرار گرفتن در بن بست جغرافیایی از هر نظر بویژه زیر ساخت های توسعه ای نظیر راه، راه آهن رنج می برد این روزها با عنایت دولت یازدهم به کارگاه بزرگی برای توسعه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حمله رژیم بعث به مرزهای غربی کشور بر عدم توسعه و بی توجهی در امر سرمایه گذاری بویژه توسعه زیر ساخت های استان ایلام دامن زد و این استان مرزی هشت سال درگیر جنگی نابرابر شد و هر روز بمباران های هوایی و حملات زمینی و وجود نا امنی در مرزهای این خطه از میهن، اجازه توسعه، تحول و فراهم شدن زیر ساخت های اساسی را به مسوولان نمی داد.

در دوران بازسازی نیز بدلیل برخی مشکلات از جمله اعلام اتمام سریع زمان بازسازی، عدم تخصیص اعتبارات مناسب برای توسعه زیر ساخت های اساسی مورد نیاز استان، هزینه بر بودن اجرای پروژه ها بدلیل کوهستانی بودن منطقه و عدم مدیریت مناسب موجب شد تا این استان از هر نظر در نارسایی ها و کم توجهی ها باقی بماند. از زمانی که مرز بین المللی مهران در سال 82 بصورت رسمی شروع به فعالیت کرد و بدلیل امنیت، کوتاهی مسافت و سایر مزایا به یکی از پر ترددترین مرزهای کشور برای سفر به عتبات عالیات و همچنین صادرات کالا تبدیل شد، نگاه مسوولان نیز به این استان مرزی بیشتر جلب شد. پس از سال های سال این استان مرزی قابلیت ها و توانمندی های خود را از هر نظر به مسوولان نشان داد و همه با پتانسیل های بالقوه این استان مرزی آشنا شدند.

وجود منابع غنی کانی های غیر فلزی، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، وجود مناطق دیدنی و بکر جنگل های بلوط و از همه مهمتر برخورداری از مرز بین المللی مهران، استان ایلام را در یک بازه زمانی کوتاه به کانون توجه مسوولان تبدیل کرد.

تردد بیش از یک و نیم میلون نفر در یک بازه زمانی 10 روزه (اربعین حسینی سال گذشته) از مرز مهران موجب شد که مسوولان کشوری نگاه ویژه و خاصی به این استان کمتر توسعه یافته داشته باشند. اختصاص اعتبارات مناسب برای ایجاد تحول در امر زیر ساخت های این استان کلید خورد و از سال گذشته تاکنون بجای اعتبارات قطره چکانی، یکسالی است که ایلام به کارگاه بزرگ توسعه زیرساخت ها مبدل شده و در جاده کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران می توان شاهد اجرای فعالیت های متعدد راه سازی بود. معاون امور عمرانی استاندار ایلام می گوید: اکنون در مسیرهای مختلف این استان پیمانکاران در حال توسعه زیر ساخت های راه و بزرگراهی هستند. شاپور پولادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهار خطه کردن مسیر ایلام - مهران بطول 11 کیلومتر، احداث میدان بزرگ در نزدیکی پایانه مرز بین المللی مهران، مرمت و بهسازی جاده دهلران - مورموری بطول 9 کیلومتر و واریانت مسیر زرانگوش ایلام - دره شهر بطول 2 کیلومتر از جمله طرح های احداثی در حوزه راه سازی این استان است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای پروژه روشنایی کمربندی ایلام از مسیر چغاسبز تا میدان ارغوان - اجرای طرح تقاطع غیر هم سطح ورودی ایلام از سمت حمیل، توسعه جاده در مسیر ایلام - صالح آباد از دیگر طرح های حوزه راهسازی در دست اقدام هستند. پولادی افزود: 180 کیلومتر پروژه راهسازی، بهسازی و روکش آسفالت در جاده های این استان انجام شده که همزمان با هفته دولت این طرح ها در جاده های اصلی، فرعی و روستایی به بهره برداری می رسد. وی تاکید کرد: اجرای این پروژه ها از خواسته های به حق و انتظارات مردم این استان مرزی است که امیدواریم همچنان تداوم داشته باشد

. پولادی گفت: حضور سرمایه گذاران خارجی در استان برای اجرای پروژه زیرساختی از جمله خط راه آهن اسلام آباد - ایلام نیز یکی از طرح های مد نظر مسوولان است که امیدواریم هر چه سریعتر این طرح نیز وارد فاز اجرایی شود. وی ابراز امیدواری کرد که کلید تدبیر دولت در قفل زنگار گرفته نارسایی استان ایلام چاره ساز شود و تلاش های این دولت با اختصاص اعتبارات مناسب به دغدغه مردم و مسوولان این استان برای رهایی از نارسایی و محرومیت پایان دهد. به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 31 کیلومتر بزرگراه، 630 کیلومتر راه اصلی، 891 کیلومتر راه فرعی و یک هزار و 770 کیلومتر راه روستایی است و طول کلی راه های استان نیز سه هزار و 780 کیلومتر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =